Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

ТОВ зобов’язане подати інформацію про діяльність товариства на вимогу його учасника

Сторони спору

Позивач – фізособа (учасник ТОВ); відповідач – ТОВ.

Обставини справи

Протягом року (з 2018-го по 2019 рік) позивач чотири рази подавав заяву ТОВ із вимогою надати йому інформацію про діяльність товариства за період з 01.01.15 р. по день отримання вимоги, у т. ч. запитував копії таких документів, як статут товариства і зміни до статуту; протоколи загальних зборів; положення, що регулюють діяльність органів товариства, і зміни до них; положення про філії (представництва) товариства; накази і розпорядження виконавчого органу (директора) товариства тощо.

Оскільки ТОВ усі ці запити ігнорувало, учасник ТОВ звернувся до суду.

Суд першої та апеляційної інстанції задовольнив позовні вимоги. Тоді ТОВ подало касаційну скаргу.

Позиції сторін

Позивач (фізособа). Згідно із законодавством учасник ТОВ має право отримувати повну інформацію про діяльність товариства. Зокрема, він має право знайомитися з даними бухгалтерського обліку, звітності та іншими документами у будь-який час.

Крім того, в обов’язковому порядку учасникові на його прохання надається така документація перед кожними зборами, а також у разі звернення до суду.

На чиєму боці суд

Суд відмовив ТОВ у задоволенні касаційної скарги, залишивши в силі рішення суду першої та апеляційної інстанції (Постанова Верховного Суду від 21.01.20 р., ЄДРСР, реєстр. № 87056246).

Аргументи суду

  1. Особа, яка володіє часткою у статутному капіталі (майні) господарської організації, має корпоративні права. Сюди входить право брати участь в управлінні господарською організацією, отримувати певну частину прибутку (дивідендів) цієї організації та активів у разі ліквідації останньої відповідно до закону, а також інша правомочність, передбачена законом і статутними документами (ч. 1 ст. 167 Господарського кодексу).
  2. Учасники ТОВ мають право отримувати інформацію про діяльність товариства в порядку, установленому установчими документами і законом. Таке право передбачено п. 5 ч. 1 ст. 116 Цивільного кодексу, п. 2 ч. 1 ст. 5 Закону від 06.02.18 р. № 2275-VIII (далі – Закон № 2275).
  3. На підставі ч. 5 ст. 43 Закону № 2275 протягом 10 днів із дня надходження письмової вимоги учасника ТОВ виконавчий орган товариства зобов’язаний надати такому учасникові копії документів, названих у ч. 1 ст. 43 Закону № 2275. За підготовку копій документів товариство може встановлювати плату, розмір якої не може перевищувати розмір витрат на виготовлення копій і на їх поштове пересилання.
  4. Таким чином, надання учасникам інформації про діяльність ТОВ є обов’язком товариства відповідно до розпоряджень ст. 5, 43 Закону № 2275 і положень статуту ТОВ. Відповідно, факт ненадання учасникові за його запитом такої інформації (копій відповідних документів) порушує права і законні інтереси учасника товариства. Отже, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов цілком обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Висновок

  1. Інформація про діяльність господарського товариства необхідна учасникові для реалізації своїх корпоративних прав, зокрема права на участь в управлінні госптовариством.
  2. Така інформація повинна бути надана учасникові в порядку, установленому законом і статутом госптовариства. Подання документів про діяльність ТОВ за запитом його учасника – це обов’язок, а не право товариства.
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
03.02.2025
Подання декларації єдинниками четвертої групи – юрособами
До 20 лютого сільгосппідприємства для підтвердження статусу платника єдиного податку (далі – ЄП) або переходу до четвертої групи єдинників повинні подати звітність із цього податку. Зазначимо, що за повідомленням Мінфіну та ДПС із 2025 року має діяти нова форма декларації єдинників і додатків ...
03.04.2025
Посадова інструкція для голови фермерського господарства
У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інструкцію для голови фермерського господарства (далі – ФГ). Зокрема, з’ясуємо, які розділи повинна мати інструкція та в якому випадку в неї слід вносити зміни. У цьому матеріалі розглянемо, як правильно скласти посадову інстру...
06.02.2025
Плата за землю: звітуємо за 2025 рік
Плата за землю складається із земельного податку та орендної плати за землі державної та комунальної власності (далі – орендна плата). Тобто, якщо у власності суб’єкта господарювання є земельні ділянки або він орендує землі державної чи комунальної власності, йому потрібно звітувати за т...
Нове
24.04.2025
Як повідомити про зміну відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального
З 08.04.2025 набула чинності постанова КМУ від 04.04.2025 № 374, якою затверджено, зокрема, Порядок ведення Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального, Порядок заповнення заяв щодо ліцензії на право зберігання пального та форму витягу з Реєстру . У статті розповімо, в яких випадках суб...
17.04.2025
Ліцензії на алкоголь, тютюн, пальне: хто має оновити інформацію до 01.07.2025?
Особи, які мають ліцензії, до 01.07.2025 мають подати органу ліцензування оновлені відомості. Розглянемо, хто та яким чином має їх подати у зв'язку із змінами правил ліцензування операцій з алкоголем, тютюном та пальним з 01.01.2025 – у зв’язку з уведенням у дію норм Закону від 18.0...
11.04.2025
Як перетворити приватне підприємство на ТОВ у зв’язку зі скасуванням Господарського кодексу?
Діяльність приватних підприємств нині регулюється нормами Господарського кодексу (далі – ГК). Однак у серпні 2025 року ГК втратить свою силу. Тому вже зараз у власників багатьох приватних підприємств постають запитання, що буде з їхнім підприємством після втрати сили ГК, чи потрібно щось зміню...
Кращі матеріали