Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Оскарження відмови в реєстрації ПН бізнес-омбудсмену

26.04.2018 397 0 0

Згідно з діючим законодавством існує два способи оскарження відмови в реєстрації податкових накладних (далі – ПН): в адміністративному та судовому порядку (докладніше див. «Адміністративне оскарження рішення органу ДФС про відмову в реєстрації ПН» і «Судове оскарження відмови в реєстрації ПН»). Однак на практиці є ще один спосіб захисту своїх прав: звернутися зі скаргою до бізнес-омбудсмена. Як це правильно зробити і чому таке звернення може вам допомогти, розглянемо в даній консультації.

Визначення понять

Термін «омбудсмен» походить від шведського ombudsman і в перекладі означає «представник інтересів». Визначення цього терміна в нашому законодавстві немає. Але сам інститут омбудсмена існує в Україні з 1996 року. І в даний момент використовуються два поняття, які не слід плутати: омбудсмен і бізнес-омбудсмен.

Омбудсмен – це Вповноважений Верховної Ради України із прав людини. Ця посада закріплена в ст. 101 Конституції. Головна функція омбудсмена – захист прав громадян.

Бізнес-омбудсмен – це посадова особа, яка займається захистом інтересів бізнесу перед органами державної влади як усередині країни, так і за її межами. Тобто бізнес-омбудсмен виступає посередником між державою та бізнесом. Його мета – сприяти прозорості діяльності органів державної влади та запобігати корупційним схемам. Цей інститут створений в Україні порівняно недавно – у 2014 році.

Так, у травні 2014 року уряд України підписав Меморандум про взаєморозуміння щодо антикорупційної ініціативи України з Європейським банком реконструкції і розвитку та іншими міжнародними організаціями. Один із принципів цього меморандуму – необхідність створення інституту бізнес-омбудсмена.

Пізніше Кабміном була створена Рада бізнес-омбудсмена, і постановою від 26.11.14 р. було затверджене Положення про цю Раду. Одним з основних завдань Ради є прийняття від суб'єктів підприємництва та розгляд скарг на дії або бездіяльність влади, зокрема скарг на рішення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також їх посадових осіб (п. 4 Положення № 691). На посаду бізнес-омбудсмена був призначений Альгірдас Шемета (Розпорядження КМУ від 22.12.14 р. № 1251-р).

Розглянемо порядок звернення до бізнес-омбудсмена.

Чим це може вам допомогти

На жаль, наша правова система далека від досконалості. Саме тому є органи та організації, покликані здійснювати контроль над діяльністю державних органів влади і сприяти бізнесу в захисті його прав та недопущенні зловживань. До них відноситься і бізнес-омбудсмен.

Безумовно, бізнес-омбудсмен не приймає рішення щодо суті скарги: він не може скасувати або змінити те або інше рішення держоргану, однак, використовуючи свій вплив і повноваження, він може видати держоргану рекомендації щодо вдосконалення та оптимізації процедур і процесів. І, як показує практика, найчастіше саме таке звернення до бізнес-омбудсмена сприяє позитивному вирішенню питання на користь суб'єкта господарювання (далі – СГ), у тому числі і при відмові в реєстрації ПН.

Зазначимо, що згідно зі звітом Ради бізнес-омбудсмена за IV квартал 2017 року (розміщений на його офіційному сайті) 97 % скаржників, які звернулися до нього за звітний період, задоволені співробітництвом із Радою. Також за даними цього звіту найбільша кількість скарг, що надійшли в зазначений період, стосувалися питань блокування ПН (50 % загальної кількості скарг).

Слід знати! Подання скарги бізнес-омбудсмену нічого не буде вам коштувати: ніяких платежів або мит за розгляд звернень до бізнес-омбудсмена законодавством не передбачено.

Адреси та реквізити Ради бізнес-омбудсмена

Наводимо основні дані, які можуть вам знадобитися при зверненні до бізнес-омбудсмена.

Офіційний сайт Ради бізнес-омбудсмена: https://boi.org.ua

Електронна пошта: info@boi.org.ua

Адреса: Рада бізнес-омбудсмена, вул. Спаська, 30а, Київ, 04070, Україна.

Куди і як слід звертатися

При зверненні до бізнес-омбудсмена треба дотримуватися Регламенту (текст цього документа можна знайти на сайті Ради в розділі «Нормативна база»).

Скарги можна подавати декількома способами:

  • відправити на електронну пошту Ради;
  • відправити звичайною поштою на поштову адресу;
  • доставити особисто в офіс Ради.

Але найбільш оптимальний і зручний спосіб – через електронну систему подання скарг на офіційному сайті Ради. При виборі цього способу вам потрібно заповнити всі поля наведеної на сайті форми скарги та додати скан-копії документів, що підтверджують вашу правоту.

Важливий нюанс: скарги бізнес-омбудсмену можна подавати не тільки у зв’язку з відмовою в реєстрації ПН (просто в рамках консультації ми розглядаємо саме це питання), але й з інших питань у тих випадках, коли ваші права порушуються державним органом.

У яких випадках не можна подати скаргу бізнес-омбудсмену

Згідно з пп. 6.1.3 Регламенту:

  • не розглядаються скарги, які є предметом будь-якого судового провадження або арбітражного розгляду або у відношенні яких уже було винесено судове, арбітражне або будь-яке інше подібне рішення, а також коли ставиться питання про законність або дійсність будь-яких рішень судів. Таким чином, якщо ви вже подали позовну заяву до суду у відношенні спірних ПН або судом уже винесено рішення за цим спором (але воно вас не задовольнило), то звернутися до бізнес-омбудсмена не вийде. Тобто в діяльність органів судової системи бізнес-омбудсмен не втручається;
  • не підлягає розгляду бізнес-омбудсменом подана йому скарга, якщо скаржник не використовував можливість адміністративного оскарження хоча б в одній інстанції. Тобто, щоб можна було звернутися зі скаргою до бізнес-омбудсмена, необхідно спочатку оскаржити рішення про відмову в реєстрації ПН в адміністративному порядку;
  • не стосується компетенції бізнес-омбудсмена розгляд скарг, які виникають у рамках господарських відносин між СГ приватної форми власності. Але це не наш випадок – у нас претензії не до СГ, а до державного органу – ДФС.

Строки звернення зі скаргою

Звернутися зі скаргою можна протягом року з моменту настання події, яка свідчить про можливу недобросовісну поведінку стосовно заявника.

У цьому випадку скаргу можна подати протягом року з моменту отримання рішення ДФС про відмову в реєстрації ПН.

Безумовно, у випадку із ПН не варто чекати рік, тому, якщо ви хочете скористатися даним способом захисту своїх прав, подайте скаргу якомога швидше. Слід також урахувати, що до звернення до бізнес-омбудсмена потрібно скористатися процедурою адміністративного оскарження в ДФС (див. вище).

Що потрібно вказати в скарзі

Скаргу слід складати за формою, наведеною на офіційному сайті Ради. Якщо ви вибрали спосіб подання скарги через електронну систему, підготуйте заздалегідь текст для заповнення кожного поля форми.

Скарга повинна містити такі відомості:

  • прізвище, ім'я та по батькові – для фізосіб, повне найменування та офіційний реєстраційний номер (при наявності) заявника – для юросіб;
  • поштова адреса, номери телефону/факсу та адреса електронної пошти заявника (при наявності);
  • на кого подається скарга: орган державної влади, орган місцевого самоврядування або СГ, який знаходиться в сфері їх управління;
  • короткий і чіткий опис характеру можливої недобросовісної поведінки, а у відповідних випадках – опис будь-яких порушених прав та/або інтересів заявника;
  • факти та докази, на яких заснована скарга.

До скарги можна додати будь-які документи, які ви вважатимите потрібними. Це може бути, наприклад, рішення ДФС про відмову в реєстрації ПН, яке ви оспорюєте, і документи, які підтверджують реальність здійснення господарської операції.

Зверніть увагу! Бізнес-омбудсмен не вповноважений скасовувати рішення державних органів. Тому в скарзі не варто писати: «Прошу скасувати незаконне рішення...» або щось подібне. Ви можете вказати, що просите посприяти у вирішенні виниклої у вас проблеми з реєстрацією ПН.

Порядок розгляду скарги

Розгляд скарги передбачає декілька етапів.

Етап 1. Попередня оцінка скарги. Проводиться протягом 10 робочих днів із дати її отримання. У цей період вам можуть запропонувати надати додаткову інформацію з питання, що розглядається, або, якщо скарга незрозуміла або неповна, дати строк на усунення недоліків. За результатами попереднього розгляду буде прийнято рішення – прийняти скаргу до розгляду або, якщо вона не відповідає необхідним критеріям, залишити без руху.

Етап 2. Розгляд скарги. Якщо все в порядку і скаргу прийнято до розгляду, то строк її розгляду – три місяці з початку процесу. Цей строк може бути продовжений на розсуд бізнес-омбудсмена, але в межах розумного, про що вас повинні повідомити.

Етап 3. Винесення рішення. Після розгляду скарги бізнес-омбудсмен повинен прийняти одне з таких рішень:

  • визнати скаргу обґрунтованою або значною мірою обґрунтованою та дати рекомендації відповідному органу державної влади про шляхи реагування на недобросовісну поведінку, яка є предметом розгляду;
  • передати скаргу до відповідного органу державної влади з вимогою про проведення додаткового розгляду справи;
  • відхилити скаргу як необґрунтовану або значною мірою необґрунтовану.

Висновки

Особливий спосіб захисту порушених прав та інтересів СГ – звернення зі скаргою до бізнес-омбудсмена. Звертатися можна не тільки у випадку незаконної відмови в реєстрації ПН, але й в інших випадках порушення прав СГ органами державної влади. Найбільш зручно подати скаргу через електронну систему подання скарг на офіційному сайті Ради бізнес-омбудсмена, заповнивши відповідні поля форми.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали