Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Фактична адреса відрізняється від юридичної: якими можуть бути наслідки для підприємства

Запитання – відповіді

Підприємство зареєстроване за однією адресою, а фактично офіс із працівниками розташовується зовсім в іншому районі. Виходить, що адреса підприємства не збігається з фактичним місцем розташування. Чим це може обернутися для підприємства?

Згідно з п. 42.2 Податкового кодексу (далі – ПК) податкова кореспонденція (податкові повідомлення-рішення, податкові вимоги тощо) прямують платникові податків за його місцезнаходженням, тобто на податкову адресу.

Якщо фактично підприємство знаходиться в іншому місці, воно не зможе своєчасно отримати кореспонденцію від податкової. А отже, не зможе в установлені строки сплатити податки і збори, оскаржити рішення податкової тощо.

Наприклад, у разі несплати грошових зобов’язань у строки, визначені чинним законодавством, у платника виникає податковий борг. І тоді посадові особи ДПС вживуть заходів із примусового стягнення боргу. Серед таких заходів:

  • опис майна в податкову заставу;
  • стягнення коштів із банківських рахунків боржника;
  • направлення звернень про заборону виїзду за кордон тощо.

Крім того, контролюючі органи приходять із перевіркою саме за офіційною адресою підприємства. І якщо перевіряючі прийдуть за адресою, де нікого немає, вони можуть розцінити це як недопуск до проведення перевірки, що чревато значними штрафами.

Наприклад, якщо органи Держпраці не знайшли підприємство за офіційним місцезнаходженням і через це перевірка не відбулася, на підприємство можуть накласти штраф (абзаци сьомий – восьмий ст. 265 КЗпП):

  • за недопуск до перевірки, створення перешкод при її проведенні – у розмірі 3 МЗП (мінімальних зарплат) (зараз це 18 000 грн);
  • за вищезгадані дії у разі перевірки на предмет виявлення порушень, що стосуються фактичного допуску фізособи до роботи без оформлення з не трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання ним роботи протягом повного робочого часу, установленого на підприємстві, і виплати зарплати без нарахування та сплати ЄСВ – у розмірі 16 МЗП (зараз це 96 000 грн).

Якщо підприємство вирішить перереєструватися за фактичною адресою, що потрібно буде для цього зробити?

Для цього необхідно внести відповідні зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР), звернувшись до державного реєстратора. Держреєстратору треба подати всього 2 документи (ч. 4 ст. 17 Закону від 15.05.03 р. № 755-IV, далі – Закон № 755):

  • заяву за формою 2, затвердженою наказом Мін’юсту від 18.11.16 р. № 3268/5;
  • документ про сплату адмінзбору. Згідно зі ст. 36 Закону № 755 розмір збору становить 0,3 ПМ (прожиткового мінімуму), установленого на 1 січня поточного року (з округленням до найближчих 10 грн). Станом на 01.01.21 р. ПМ дорівнює 2 270 грн. Відповідно, у 2021 році розмір адмінзбору – 680 грн. А якщо документи подаються в електронному вигляді, тоді розмір збору становитиме 75 % адмінзбору за держреєстрацію.

Документи, подані для держреєстрації, будуть розглянуті протягом 24 годин після їх надходження держреєстратору (крім вихідних і святкових днів) (ч. 1 ст. 26 Закону № 755).

Кого слід повідомити про зміну адреси?

За загальним правилом окремо інформувати податкову про зміну адреси не потрібно: адже зміни були внесені до ЄДР, доступ до якого є в органів ДПС. Окремо інформують про зміну адреси податкову тільки юрособи – платники єдиного податку.

Якщо у підприємства є ліцензії, воно зобов’язане інформувати орган ліцензування про всі зміни даних, зазначених при отриманні ліцензії, у тому числі і про зміну місцезнаходження (ч. 2 ст. 15 Закону від 02.03.15 р. № 222-VIII). За загальним правилом підприємство зобов’язане повідомити орган ліцензування протягом місяця після появи таких змін.

Якщо ліцензіат не повідомить орган ліцензування про зміни в установлений строк, його можуть притягти до адміністративної відповідальності згідно із ч. 6 ст. 164 КУпАП. Штраф за таке порушення становить від 250 до 500 НМДГ (від 4 250 до 8 500 грн).

І, звичайно, слід повідомити контрагентів та обслуговуючі банки. Переукладати раніше укладені договори не потрібно, а ось письмово проінформувати контрагентів доведеться, щоб уникнути спірних питань і непорозумінь.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
27.10.2025
Чи може юридична особа бути учасником ТОВ
У статті розповімо, які законодавчі особливості слід узяти до уваги в разі вступу юрособи до товариства з обмеженою відповідальністю та її виходу зі складу учасників товариства. Вихід учасника з ТОВ: нюанси воєнного часу Ситуація. Юрособа має намір вступити до товариства з обмеженою відповідальністю...
Популярне
16.11.2025
Облік незрілих насаджень у садівництві
Із цієї статті ви дізнаєтеся: як вести облік незрілих насаджень у садівництві, документально оформити та відобразити в обліку оприбуткування врожаю, отриманого від таких насаджень. Включення насаджень до складу незрілих Для цілей обліку багаторічними насадженнями (у нашому випадку – сад) ува...
17.11.2025
Облік сільськогосподарських багаторічних насаджень
У статті узагальнено правила класифікації, документування та бухгалтерського обліку багаторічних насаджень у сільському господарстві, включаючи порядок їх створення, введення в експлуатацію та подальшу амортизацію. Облік багаторічних насаджень у сільському господарстві має низку особливостей, оскіль...
22.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
Нове
03.12.2025
Відомості про транспортні засоби: інформуємо ТЦК до 20 грудня
У статті розглянуто, хто, коли та як повинен інформувати ТЦК про наявність транспортних засобів, а також яка відповідальність загрожує підприємству за неподання цієї інформації. Підприємства, у яких є власні транспортні засоби, зобов’язані двічі на рік подавати до територіальних центрів компле...
01.12.2025
Чи можна провести загальні збори учасників ТОВ/членів фермерського господарства в режимі онлайн
У статті розповімо, чи дозволено проводити загальні збори учасників ТОВ/членів фермерського господарства в режимі відеоконференції. Ситуація. Один з учасників товариства з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ) перебуває за кордоном і не може бути присутнім на загальних зборах учасників ТОВ. ...
24.11.2025
Сертифікація бухгалтерів: вивчаємо актуальну ситуацію
У статті з’ясуємо, чи повинні бухгалтери проходити обов’язкову сертифікацію у зв’язку із затвердженням Кабміном Єдиного реєстру кваліфікацій. У багатьох бухгалтерів викликала занепокоєння постанова КМУ від 29.10.2025 № 1387 «Деякі питання функціонування Єдиного реєстру кваліф...
Кращі матеріали