Адміністративне оскарження відмови в реєстрації ПН
Із цієї статті ви дізнаєтеся: як оскаржити рішення органу ДФС про відмову в реєстрації податкової накладної або розрахунку коригування (далі – ПН/РК) в адміністративному порядку: у який строк та за якою формою подавати скаргу, яку інформацію до неї включити і т. д.
Що можна зробити на практиці: за допомогою наших рекомендацій ви зможете підготувати скаргу та подати її до ДФС, ураховуючи всі особливості процедури адміністративного оскарження, тим самим значно підвищите свої шанси на задоволення скарги.
Платник податків має законне право оскаржити рішення органу ДФС про відмову в реєстрації ПН/РК. Зробити це можна двома способами: в адміністративному або судовому порядку. Про особливості оскарження такого рішення в суді ми писали в публікації «Як оскаржити в суді блокування податкової накладної: приклад позову». У цій статті йтиметься про процедуру адміністративного оскарження відмови в реєстрації ПН.
Якими нормативними актами слід керуватися при поданні скарги?
При поданні скарги необхідно керуватися п. 56.23 Податкового кодексу (далі – ПК) і Порядком розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмови в такій реєстрації, затвердженим постановою КМУ від 21.02.18 р. № 117 (далі – Постанова № 117, Порядок № 117/3).
Зверніть увагу: втратив чинність аналогічний Порядок, затверджений постановою КМУ від 04.07.17 р. № 485. |
Чи можна оскаржити відмову в реєстрації ПН одночасно в адміністративному та судовому порядку?
Якщо ви вирішили вибрати адміністративний спосіб оскарження, то повинні врахувати такі моменти:
- одночасно оскаржити рішення і в адміністративному, і в судовому порядку не можна. Тому якщо ви вже подали позов до суду, то після цього адміністративне оскарження неможливе. Адже дана процедура вважається досудовим порядком вирішення спору (п. 56.18 ПК, п. 4 Порядку № 117/3);
- навпаки зробити можна – після адміністративного оскарження платник податків має право звернутися до суду (п. 56.19 ПК, п. 18 Порядку № 117/3). Для цього в нього є місяць із дня завершення процедури адміністративного оскарження.
Куди та в який строк звертатися зі скаргою?
Скарга подається до ДФС України. Займається нею комісія з питань розгляду скарг (далі – комісія з розгляду скарг), яка є постійно діючим колегіальним органом ДФС, за участю уповноваженої особи Мінфіну (п. 1 Порядку № 117/3).
Строк подання скарги – протягом 10 календарних днів (далі – к. д.) із дня набуття чинності рішення комісії органу ДФС про відмову в реєстрації ПН. Якщо останній день строку оскарження припадає на вихідний, неробочий або святковий день, тоді скаргу треба подати в найближчий робочий день (п. 3 Порядку № 117/3).
Не плутайте: тут ідеться про дві різні комісії. Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК приймає одна комісія ДФС, а скаргу розглядає інша. |
Згідно з п. 22 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою № 117 (далі – Порядок № 117/1), рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації ПН набуває чинності після його реєстрації в окремому Реєстрі ПН/РК, реєстрація яких зупинена. Однак на період тестування цього Реєстру рішення набувають чинності з моменту їх прийняття і направляються платнику податків без такої реєстрації в такий строк:
- комісією ДФС регіонального рівня – протягом 5 робочих днів після отримання від платника податків письмових пояснень і копій документів (п. 23 Порядку № 117/1);
- комісією ДФС центрального рівня – протягом 7 робочих днів після отримання від платника податків письмових пояснень і копій документів, але не раніше отримання рішення комісії регіонального рівня про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК у Реєстрі.
Тестовий режим буде діяти протягом місяця із дня набуття чинності Порядку № 117/1 (п. 9 цього Порядку). Порядок № 117/1 набув чинності з 22.03.18 р., значить, тестовий режим повинен тривати до 22.04.18 р.
Зазначимо, що раніше цей строк відлічувався по-іншому – з моменту отримання платником податків рішення органу ДФС.
Чи існують будь-які підстави, що дозволяють продовжити строк подання скарги?
Строк подання скарги може бути продовжений з підстав, передбачених п. 102.6 ПК, тобто у випадку, якщо платник податків:
- перебував за межами України;
- знаходився у плаванні на морських суднах за кордоном України в складі команди (екіпажу) таких судів;
- знаходився у місцях позбавлення волі за вироком суду;
- був визнаний за рішенням суду безвісно відсутнім або знаходився у розшуку;
- мав обмежену свободу пересування у зв'язку з ув’язненням або полоном на території інших держав або внаслідок інших обставин непереборної сили, підтверджених документально.
Усі ці обставини платник податків повинен підтвердити документально (п. 2 розд. III Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 20.10.17 р. № 861).
У якій формі слід подавати скаргу?
Скарга подається в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС. Зазначимо, що ДФС регулярно розміщує на своєму офіційному сайті інформацію про засоби електронного зв'язку, за допомогою яких можна подавати скаргу. Для формування скарги в електронному вигляді платник податків може на свій розсуд вибирати будь-яке програмне забезпечення, де можна сформувати вихідний файл відповідно до затвердженого формату.
При поданні скарги слід ураховувати вимоги Законів від 22.05.03 р. № 851-IV і від 22.05.03 р. № 852-IV, а також Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 06.06.17 р. № 557. Тобто потрібно дотримуватися правил обміну інформацією з органами ДФС, правил електронного документообігу та завірення документів ЕЦП.
Скарга підписується особисто платником податків (якщо це юрособа, то скаргу підписує його керівник) або його вповноваженим представником. У випадку підписання скарги представником додатково додається довіреність або інший документ, що засвідчує повноваження такої особи (цей документ потрібно відправити у форматі pdf). Скаргу потрібно завірити відповідним ЕЦП аналогічно процедурі завірення ЕЦП інших електронних документів. Зазначимо, що якщо скаргу підписує довірена особа, то в неї повинен бути свій ЕЦП, тобто ставити ЕЦП керівника в такому випадку не можна.
Що потрібно вказати в скарзі?
Скарга повинна містити (п. 10 Порядку № 117/3):
- найменування або П. І. Б. платника податків, який подає скаргу, його податкову адресу;
- податковий номер або серію (при наявності) і номер паспорта (для фізосіб, які за своїми релігійними переконаннями відмовилися від прийняття податкового номера, повідомили про це контролюючий орган і мають відповідну відмітку в паспорті);
- номер і дату оскаржуваного рішення комісії;
- причини незгоди з рішенням комісії;
- відомості про оскарження рішення комісії в судовому порядку (як уже було зазначено, у випадку оскарження рішення в суді, адміністративне оскарження неможливе. Тому тут слід указати, що ви не подавали до суду позов про скасування рішення комісії про відмову в реєстрації ПН);
- вимоги платника податків, який подає скаргу. Формулювання повинне звучати так: «Прошу скасувати рішення комісії про відмову в реєстрації ПН»;
- електронну адресу, на яку направляється рішення, прийняте за результатами розгляду скарги.
До скарги можна додати пояснення та копії документів, що підтверджують інформацію, зазначену в заблокованих ПН/РК (п. 11 Порядку № 117/3).
Майте на увазі: ДФС не може відмовити платнику податків у реєстрації скарги. |
У якому форматі подається скарга?
Скаргу на рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації ПН/РК подають за формою J(F) 1313201 (див. зразок). Разом зі скаргою потрібно подати документи, що підтверджують реальність здійснення операцій за заблокованими ПН/РК, за формою J(F) 1312601. Знайти ці електронні формати можна на офіційному сайті ДФС.
Також ураховуйте, що скарга подається на кожне рішення про відмову в реєстрації ПН/РК окремо із зазначенням кількості документів у числовому позначенні. Кожний документ потрібно відправляти окремим додатком у форматі pdf, а розмір файлу повинен бути не більше 2 Мб.
Яке рішення може винести комісія з розгляду скарг?
За результатами розгляду скарги комісія виносить одне з таких рішень (п. 13 Порядку № 117/3):
- задовольняє скаргу і скасовує рішення комісії про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Задоволення скарги є підставою для реєстрації ПН/РК із дотриманням вимог п. 2001.3 ПК;
- залишає скаргу без задоволення і рішення комісії про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН без змін;
- залишає скаргу без розгляду. Таке рішення приймається, якщо скаржник подав заяву про відмову від поданої скарги (п. 14 Порядку № 117/3).
В який строк приймається та в якій формі направляється платнику податків рішення за скаргою?
Скарга розглядається в строк, установлений у п. 56.23 ПК, – протягом 10 к. д. із дня її отримання ДФС. Відповідь на скаргу надається в електронній формі.
Чи може бути продовжено строк розгляду скарги?
Ні, не може, підстави для продовження такого строку законом не передбачені. До того ж якщо скарга не розглянута у встановлений строк, вона вважається повністю задоволеною на користь платника податків із дня, що настає за останнім днем 10-денного строку (пп. 56.23.4 ПК, п. 17 Порядку № 117/3), тобто на 11-й день після отримання скарги ДФС. Якщо ж даний строк минув, а ПН/РК так і не зареєстрована, тоді слід звернутися до суду для оскарження бездіяльності посадових осіб органу ДФС.
Чи є ще будь-який спосіб оскарження рішення про відмову в реєстрації ПН/РК?
Так, є. Платник податків має право звернутися в такому випадку зі скаргою до бізнес-омбудсмена – посадової особи, яка займається захистом інтересів бізнесу перед органами державної влади України та міжнародними структурами. Іншими словами, бізнес-омбудсмен виступає посередником між державою та бізнесом. Даний інститут уведено в нашій країні порівняно недавно – у 2014 році.
Згідно з п. 4 Положення про Раду бізнес-омбудсмена, затвердженого постановою КМУ від 26.11.14 р. № 691, одне з основних завдань Ради – приймання від суб'єктів підприємництва та розгляд скарг на дії або бездіяльність влади, зокрема скарг на рішення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також їх посадових осіб.
Із порядком і способами звернення можна ознайомитися на офіційному сайті Ради бізнес-омбудсмена (електронна пошта, адреса: Рада бізнес-омбудсмена, вул. Спаська, 30а, Київ, 04070, Україна).
У нашому випадку для звернення до бізнес-омбудсмена потрібно скласти скаргу на дії та рішення комісії ДФС про незаконну відмову в реєстрації ПН. При підготовці скарги слід дотримуватися затвердженого Регламенту бізнес-омбудсмена (його текст можна знайти на сайті Ради бізнес-омбудсмена). Докладніше про правила подання скарги бізнес-омбудсмену читайте «Відмовили в реєстрації ПН: як подати скаргу бізнес-омбудсмену?».
Коментарі до матеріалу