Звітність з податку на прибуток-2015: особливості подання
29.01.2016 3988 0 5
Ви дізнаєтеся: у який строк потрібно подати Декларацію з податку на прибуток та як її заповнити у випадках, що викликають найбільше запитань, таких як відображення авансових внесків при виплаті дивідендів та виправлення помилок минулих років. До того ж ми розглянемо, яку звітність з податку на прибуток потрібно подавати платникам податку на прибуток за нульовою ставкою, неприбутковим організаціям, постійним представництвам нерезидентів.
Коментар до розділу ІІІ "Податок на прибуток" Податкового кодексу України (далі - ПК).
Усі питання, що ми будемо розглядати в цій консультації, ДФС роз'яснила в своєму Листі від 04.01.16 р. № 102/7/99-99-19-02-01-17 (далі - Листі № 102, його повний текст наведено наприкінці цієї консультації в розділі "Для довідки"). Розглянемо основні тези Листа № 102.
Як відомо, нову форму декларації з податку на прибуток підприємств затверджено наказом Мінфіну від 20.10.15 р. № 897 (далі – декларація). Декларацію за новою формою потрібно буде подавати вже за підсумками 2015 року разом із річною фінансовою звітністю. Щодо її заповнення та подання можна виділити такі особливости.
Строки подання декларації та сплати податку
Платники податку на прибуток із квартальним звітним періодом повинні подати декларацію за 2015 рік не пізніше 9 лютого 2016 року. Завважимо, що до таких платників належать підприємства, які отримали збиток (не отримали прибутку) за результатами:
- звітних періодів 2015 року і подавали звітні декларації для того, щоб припинити сплачувати щомісячні авансові внески;
- 2014 року, а за результатами I кварталу 2015 року отримали прибуток і повинні були відзвітувати за півріччя згідно з п. 57.1 Податкового кодексу (далі – ПК).
Додамо, що платники з річним звітним періодом повинні подати декларацію не пізніше 29 лютого 2016 року. Тобто протягом 60 календарних днів після закінчення звітного року (пп. 49.18.3 ПК). Адже норму п. 57.1 ПК про подання річної декларації у строк не пізніше 1 червня виключили з ПК із 1 січня 2016 року. Такий висновок підтверджується роз'ясненням ДФС (Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс, категорія 102.20).
Сплатити задекларований податок потрібно не пізніше:
- квартальним платникам – 19 лютого;
- річним платникам – 10 березня.
Форма декларації
Нова форма декларації уніфікована, тобто призначена практично для всіх платників податку на прибуток (крім платників за нульовою ставкою, про це ми докладніше скажемо нижче). А для того щоб податковий орган міг ідентифікувати декларанта, платник повинен зазначити свій особливий статус (страховик, банк тощо) у спеціальному полі 9 «Особливі позначки» в заголовній частині декларації. Додамо, що підприємство, яке подає декларацію востаннє у зв'язку зі своєю ліквідацією, також повинне поставити відповідну позначку в цьому полі.
Кількість можливих додатків до декларації знизилася з 14 до 9. Інформація про додатки, подані разом із декларацією, наводиться в кінці декларації в спеціальній таблиці «Наявність додатків». При цьому наявність кожного додатка (за винятком додатка ПН про податок на дохід нерезидента) позначається знаком «+» у відповідній клітинці таблиці. А в клітинці, яка відповідає додатку ПН, зазначається кількість поданих додатків ПН.
У прикінцевій частині декларації, як і раніше, присутня таблиця «Наявність доповнень». Нагадаємо, що йдеться про доповнення, які платник податків, згідно з п. 46.4 ПК, може подати разом із декларацією в тому випадку, якщо чинна форма декларації не дозволяє достовірно відобразити його податкові зобов'язання. Завважимо, що як мінімум протягом найближчих трьох років такі доповнення можуть бути найважливішою частиною декларації. Наприклад, при виправленні помилок минулих звітних років (див. нижче).
Крім того, у прикінцевій частині декларації з'явилися дві нові таблиці, у яких міститься інформація:
- про те, які саме форми фінансової звітності подаються платником разом із декларацією. Наявність тієї або іншої форми позначається знаком «+» у таблиці;
- про те, що платник податків прийняв рішення не застосовувати коригування фінансового результату на різниці, передбачені ПК (крім податкових збитків минулих років). У Листі № 102 не сказано, як саме заповнювати таку таблицю. На нашу думку, там потрібно зазначити номер і дату відповідного наказу по підприємству, у якому йдеться про незастосування коригувань.
Відображення податкових зобов'язань
Щоб не заплутатися при відображенні податку на прибуток, авансового внеску при виплаті дивідендів і податку на дохід нерезидента, потрібно звертати увагу на примітки у відповідних рядках декларації. Про це йдеться в Листі № 102. Покажемо приклад заповнення в таблиці.
Приклад відображення податкових зобов'язань у декларації квартального і річного платника
№ п/п |
Найменування показників декларації |
Код рядка |
Сума |
|
з квар-
|
з річним
|
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1
|
Податок на прибуток за звітний (податковий) період (рядок 06 + рядок 08 + рядок 10 + рядок 12 + рядок 15 – рядок 16 ЗП) |
17
|
1 000
|
1 000
|
2
|
Податок на прибуток за результатами попереднього звітного (податкового) періоду поточного року з урахуванням уточнень (рядок 17 Податкової декларації з податку на прибуток підприємств за попередній звітний (податковий) період поточного року) |
18*
|
800
|
–
|
3
|
Податок на прибуток, нарахований за результатами останнього (звітного) податкового періоду (рядок 17 – рядок 18) (+, –) |
19
|
200
|
1 000
|
4
|
Сума авансового внеску при виплаті дивідендів, що має бути сплачена у звітному (податковому) періоді |
20 АВ
|
100
|
100
|
5
|
Сума авансового внеску при виплаті дивідендів, що має бути сплачена за результатами попереднього звітного (податкового) періоду поточного року, з урахуванням уточнень (рядок 20 АВ Податкової декларації |
21*
|
100
|
–
|
6
|
Сума авансового внеску при виплаті дивідендів, нарахована за результатами останнього (звітного) податкового періоду (рядок 20 АВ – рядок 21) |
22
|
–
|
100
|
7
|
Сума податків, які утримуються при виплаті доходів (прибутків) нерезидентам, нарахованих за звітний (податковий) період |
23 ПН
|
50
|
50
|
8
|
Сума податків, які утримуються при виплаті доходів (прибутків) нерезидентам за результатами попереднього звітного (податкового) періоду поточного року, з урахуванням уточнень (рядок 23 ПН Податкової декларації з податку на прибуток підприємств за попередній звітний (податковий) період поточного року) |
24*
|
40
|
–
|
9
|
Сума податків, які утримуються при виплаті доходів (прибутків) нерезидентам, нарахованих за результатами останнього (звітного) податкового періоду (рядок 23 ПН – рядок 24) |
25
|
10
|
50
|
* Заповнюють тільки квартальні платники. |
Авансові внески при виплаті дивідендів
Як випливає із чинних норм п. 57.11 ПК, суми авансових внесків із податку на прибуток при виплаті дивідендів, сплачені у звітному періоді, можуть використовуватися платником податків тільки в одному напрямі. А саме: їх можна зарахувати на зменшення зобов'язання з податку на прибуток такого звітного року. При цьому сума таких авансових внесків, яка не була зарахована на зменшення, не підлягає поверненню або зарахуванню в рахунок погашення грошових зобов'язань за іншими податками, зборами та обов'язковими платежами.
Механізм зменшення податку на прибуток, нарахованого за звітний період, на суму сплачених «дивідендних» внесків передбачено у формі додатка ЗП до декларації. Як видно з форми такого додатка, «дивідендні» внески зменшують податок на прибуток тільки в межах суми, яка залишилася після зменшення податку на суму нарахованих щомісячних авансових внесків і суму податку на нерухомість. Виходить, що залишок «дивідендних» внесків, не зарахований на зменшення податку на прибуток, не переноситься на наступні звітні роки, як це було до 2015 року, а «згорає». Це підтвердила і ДФС у Листі № 102.
Звідси випливає, що, на жаль, платники податків можуть забути і про ті суми «дивідендних» авансових внесків, які були сплачені в період до 1 січня 2015 року і не змогли взяти участь у зменшенні податку на прибуток за 2014 рік. Нагадаємо, суми таких внесків відображалися в рядку 13.5.2 додатка ЗП до декларації за той рік. Єдина надія, що законодавці все ж таки доповнять перехідні положення ПК нормою про перенесення таких сум на наступні роки до їх повного погашення. Як це було зроблено з податковими збитками, «заробленими» платниками податків станом на 01.01.12 р.
Самостійне виправлення помилок
Норми ст. 50 ПК, у якій пояснюється, як можна самостійно виправити помилки у звітності, не змінилися. Помилки, як і раніше, можна виправити або за допомогою уточнюючої декларації, або за допомогою додатка ВП у складі звітної декларації.
Проблема полягає у виправленні помилок, допущених до 1 січня 2015 року. Адже тоді діяли абсолютно інші правила визначення податку на прибуток. Тому в нових формах звітності можна показати тільки результат виправлення помилки, але неможливо відобразити розшифровку її виправлення і причину, з якої вона виникла.
Зрозуміло, що такий стан речей не влаштує контролюючі органи. Тому в Листі № 102 викладено рекомендації, як діяти на практиці. Так, якщо помилки, допущені у звітності за періоди до 1 січня 2015 року, виправляються шляхом подання:
- додатка ВП – то в ньому заповнюються тільки відповідні показники таблиці 2, а в рядках таблиці 1, де повинні наводитися виправлені показники, ставляться прочерки;
- уточнюючої декларації – тоді в ній заповнюються тільки розділи, у яких відображаються результати виправлення помилки: суми завищення/заниження податкових зобов'язань, 3%-вий штраф і пеня (рядки 27–28, 30–31, 32, 34–35, 36 та 38–39). При цьому в Листі № 102 нічого не сказано про прочерки в рядках основної частини декларації. Але ми вважаємо, що за аналогією із заповненням додатка ВП такі рядки потрібно прокреслити.
Правильні показники звітного періоду, за який виправляється помилка, і розрахунок правильних податкових зобов'язань ДФС рекомендує відобразити в доповненні до декларації, яке подається в довільній формі (п. 46.4 ПК). Уважаємо, що в цьому випадку як таке доповнення потрібно взяти стару форму декларації.
Зверніть увагу! У рядках, де відображається збільшення (зменшення) податкового зобов'язання за щомісячними авансовими внесками у разі самостійного виправлення помилки (рядки 34 та 35 додатка ВП і рядки 36, 37 декларації), передбачено відображення зобов'язань тільки за внеском за один календарний місяць.
На наш погляд, це недоробка законодавців. З Листа № 102 можна зрозуміти, що фахівці ДФС наполягають на відображенні суми податкового зобов'язання, пов'язаного з «помилковою» сплатою щомісячних авансових внесків, тільки з розрахунку за один місяць. Але уважаємо, що такий підхід до заповнення декларації може призвести до того, що при перевірці контролюючий орган все одно нарахує підприємству суму податкових зобов'язань за весь «помилковий» період (а не за один місяць), та ще нарахує штрафи. Тому рекомендуємо платникові податків самостійно розрахувати і сплатити повну суму зобов'язань, що виникла в результаті виправлення помилки (а не ту, яка значиться в декларації).
Звітність для платників податку на прибуток за нульовою ставкою
З 1 січня 2016 року припиняє своє існування нульова ставка з податку на прибуток, яка застосовувалася за правилами п. 16 підрозд. 4 розд. ХХ ПК. Тому підприємства, що застосовували таку ставку, звітують як «нульовики» востаннє за підсумками 2015 року.
Нагадаємо, для «нульовиків» була передбачена окрема форма декларації, затверджена постановою КМУ від 15.02.12 р. № 98 (далі – декларація № 98). Звичайно, ця форма з 2015 року перестала відповідати новим правилам визначення податку на прибуток. Проте законодавці не стали її скасовувати або вносити до неї зміни. Очевидно, тому, що після звітності за результатами 2015 року вона вже не знадобиться. Водночас фіскальний орган, як це випливає з Листа № 102, чекає звітність від «нульовиків» саме за формою декларації № 98.
Як же відзвітувати «нульовикам» за допомогою застарілої форми декларації? Фахівці ДФС у такому разі знову рекомендують скористатися нормами п. 46.4 ПК і подати разом із декларацією № 98 доповнення в довільній формі. При виборі форми такого доповнення рекомендуємо взяти за основу нову форму декларації, що діє для всіх платників. При цьому в декларації № 98, на нашу думку, слід заповнити тільки рядок 07 «Об’єкт оподаткування за всіма видами діяльності» і додаток ПН (за необхідності), а інші рядки декларації – прокреслити. Аналогічний порядок заповнення старої форми декларації для звичайних платників пропонували фахівці ДФС у разі її подання в 2015 році до набуття чинності нової форми (див. лист від 29.07.15 р. № 27719/7/99-99-19-02-01-17).
Звітність для неприбуткових організацій
Згідно з пп. 133.4.3 ПК підприємства, які відповідають критеріям «неприбутковості», установленим п. 133.4, повинні подавати Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації. Форма такого Звіту на сьогодні не затверджена. Тому фахівці ДФС у Листі № 102 пропонують неприбутковим організаціям поки що подавати чинну форму Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій, затверджену наказом Міндоходів від 27.01.14 р. № 85 (далі – Звіт № 85).
Завважимо, що оскільки новий Реєстр неприбуткових установ та організацій також до цього часу не затверджено і застосовується чинний Реєстр, затверджений наказом Мінфіну від 24.01.13 р. № 37, форму Звіту № 85, яка містить посилання на коди чинного Реєстру, цілком можна пристосувати під звітність-2015. У крайньому випадку можна знову скористатися нормою п. 46.4 ПК і разом зі Звітом № 85 подати доповнення в довільній формі, у якому відобразити результати своєї діяльності.
Завважимо, що ДФС у Листі № 102 так і не роз'яснила, коли ж саме неприбутковим організаціям слід подавати Звіт № 85 за підсумками 2015 року. А чинні норми ПК про це взагалі умовчують. Тому ми вважаємо, що неприбутковим організаціям залишається тільки скористатися п. 18 розд. II Порядку складання Звіту № 85, тобто подати такий Звіт разом із фінзвітністю не пізніше 29 лютого 2016 року.
Звітність постійних представництв нерезидентів
У порядку оподаткування нерезидентів, які у складі загального прибутку не визначають окремо прибуток від діяльності своїх постійних представництв на території України, ніяких змін у 2015 році не відбулося. Тому фахівці ДФС чекають від таких представництв Розрахунок податкових зобов'язань із податку на прибуток нерезидентів, які провадять діяльність на території України через постійне представництво, за чинною формою, затвердженою наказом Мінфіну від 25.06.13 р. № 610. Такий Розрахунок подається у строки, передбачені для подання декларації. І, звичайно, ніхто не скасовував право таких платників подати в разі потреби доповнення до Розрахунку (згідно з п. 46.4 ПК).
ДЛЯ ДОВІДКИ
ЛИСТ Державної фіскальної служби України
від 04.01.16 р. № 102/7/99-99-19-02-01-17
Про особливості заповнення Декларації з податку на прибуток підприємств
Державна фіскальна служба України з метою належного адміністрування податку на прибуток підприємств повідомляє таке.
Загальні положення
28 грудня 2014 року Верховною Радою України прийнято Закон України за № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», положення якого у частині справляння податку на прибуток підприємств набрали чинності 01.01.15 р. (далі – Закон № 71-VIII).
Законом № 71-VIII викладено розділ III «Податок на прибуток підприємств» Податкового кодексу України (далі – Кодекс) в новій редакції та передбачено розрахунок об’єкта оподаткування податком на прибуток на підставі даних бухгалтерського обліку шляхом коригування фінансового результату до оподаткування, визначеного у фінансовій звітності, на різниці, які збільшують або зменшують фінансовий результат до оподаткування, відповідно до положень розділу III «Податок на прибуток підприємств» Кодексу.
Крім того, 13 серпня 2015 року набув чинності Закон України від 17 липня 2015 року за № 652-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо оподаткування неприбуткових організацій» (далі – Закон № 652-VIII), яким внесено зміни, зокрема до статті 133 Кодексу та визначено умови, за яких неприбуткові підприємства, установи та організації не є платниками податку на прибуток підприємств.
1 грудня 2015 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 20.10.15 р. № 897 «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11.11.15 р. за № 1415/27860 (далі – Наказ № 897).
Наказ № 897 виданий з метою забезпечення виконання нових правил з оподаткування, запроваджених з 1 січня 2015 року, у зв’язку із набранням чинності Законом № 71-VIII, якими передбачено, що об’єкт оподаткування визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень розділу III Податкового кодексу України (далі – Кодекс). Про основні положення нових норм в оподаткуванні податком на прибуток було раніше повідомлено листом ДФС від 29.01.15 р. № 2707/7/99-99-19-02-01-17.
Затверджена Наказом № 897 форма податкової декларації з податку на прибуток підприємств (далі – Декларація № 897) передбачає:
- уніфікацію форм податкової звітності з податку на прибуток підприємств – замість чотирьох окремих декларацій складається одна;
- просту та логічну структуру декларації, що дозволить платнику визначати свої податкові зобов’язання з мінімальними витратами часу;
- значне скорочення кількості додатків до декларації – з 14 до 9;
- наявність нового додатка РІ (різниці), в якому згруповані всі різниці, на які збільшується (зменшується) фінансовий результат, передбачені Кодексом з посиланням на відповідні норми;
- можливість надання платниками інформації про контрольовані операції в рамках трансфертного ціноутворення за скороченою формою.
Нова форма податкової звітності сприятиме зменшенню платниками часу на її ведення і формування, оскільки основні її показники заповнюються на підставі показників фінансової звітності.
Із прийняттям Декларації № 897 втратили чинність такі форми податкових декларацій (розрахунків):
- про результати спільної діяльності на території України без створення юридичної особи та Порядку ведення обліку результатів спільної діяльності на території України без створення юридичної особи (затверджена наказом Міндоходів від 16.12.13 р. № 810);
- з податку на прибуток підприємства (затверджена наказом Міндоходів від 30.12.13 р. № 872);
- з податку на доходи (прибуток) страховика (затверджена наказом Міндоходів від 27.01.14 р. № 84);
- з податку на прибуток банку (затверджена наказом Міндоходів від 06.02.14 р. № 121).
У зв’язку з відміною консолідованої сплати податку на прибуток підприємствами, які мають філії, втратив чинність наказ Міністерства фінансів України від 28.01.13 р. № 39 «Про затвердження форми Розрахунку податкових зобов’язань щодо сплати консолідованого податку на прибуток та форми Повідомлення платника податку про прийняття рішення щодо сплати консолідованого податку на прибуток». Відповідно з 2015 року не передбачено подання декларації, яка раніше мала тип «Консолідована».
З метою ідентифікації платників, на яких поширюються особливості оподаткування податком на прибуток, при складанні податкової декларації з податку на прибуток у полі 9 «Особливі відмітки» Декларації № 897 проставляється позначка щодо належності платника до відповідної категорії: виробника сільськогосподарської продукції; банку; страховика; суб’єкта, що провадить букмекерську діяльність та азартні ігри, крім азартних ігор з використанням гральних автоматів; суб’єкта, що провадить діяльність з випуску та проведення лотерей або азартні ігри з використанням гральних автоматів; підприємства (організації) громадської організації інвалідів, яке отримало дозвіл на користування пільгою; постійного представництва нерезидента; платника податку, що подає декларацію за останній податковий (звітний) рік у періоді, на який припадає дата його ліквідації.
Щодо подання декларації за новою формою
Враховуючи, що з 1 січня 2015 року кардинально змінилися підходи до визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток і старі форми декларацій з податку на прибуток не дають можливості визначити такий об’єкт, перше подання звітності за новою формою декларації, затвердженою Наказом № 897, здійснюється за результатами діяльності за 2015 рік.
Для окремих платників, залежно від результатів діяльності, базовим звітним (податковим) періодом може бути календарний квартал, з поданням декларації за квартал та наростаючим підсумком за перше півріччя, три квартали звітного (податкового) року, звітний (податковий) рік. У такому випадку подання декларації за відповідні звітні (податкові) періоди: квартал, півріччя, три квартали та рік здійснюється протягом 40 календарних днів, що настають за останнім днем звітного податкового кварталу (пп. 49.18.2 п. 49.18, п. 49.19 ст. 49 розділу II Кодексу). Тобто податкова декларація за 2015 рік подається платниками, що використовують базовий звітний (податковий) період квартал, до 9 лютого 2016 року.
З метою упередження допущення помилок при складанні декларації рекомендуємо звертати увагу платників на примітки, якими позначені окремі показники декларації. Так, наприклад, заповнення рядків 18, 21, 24 декларації передбачено для платників, які подають звітність поквартально, на що вказує примітка 6. А рядки 19, 22 та 25 заповнюються платниками, які подають звітність поквартально та за рік, на що вказує примітка 7. При цьому у платників, у яких базовим звітним (податковим) періодом є календарний рік, рядок 19 (22, 25) дорівнює рядку 17 (20, 23) Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, тобто відповідні рядки заповнюються з однаковими показниками.
Авансові внески при виплаті дивідендів
Порядок нарахування та сплати авансових внесків при виплаті дивідендів передбачений пунктом 57.11 статті 57 розділу II Кодексу, яким з 1 січня 2015 року запроваджено новий порядок їх розрахунку із суми перевищення дивідендів, що підлягають виплаті, над значенням об’єкта оподаткування за відповідний податковий (звітний) рік, за результатами якого виплачуються дивіденди, грошове зобов’язання щодо якого погашене. У разі наявності непогашеного грошового зобов’язання авансовий внесок розраховується зі всієї суми дивідендів, що підлягають виплаті. При цьому якщо дивіденди виплачуються за неповний календарний рік, то для обрахунку суми зазначеного перевищення використовується значення об’єкта оподаткування, обчислене пропорційно кількості місяців, за які сплачуються дивіденди. Зазначений авансовий внесок вноситься до бюджету до/або одночасно з виплатою дивідендів.
Слід звернути увагу, що сума сплачених авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів підлягає зарахуванню у зменшення податкового зобов’язання з податку на прибуток, задекларованого у податковій декларації за звітний (податковий) рік. Тобто за новими правилами не передбачено перенесення на наступні звітні (податкові) роки залишку суми авансових внесків при виплаті дивідендів, не зарахованих у зменшення податкового зобов’язання з податку на прибуток, задекларованого у податковій декларації за звітний (податковий) рік.
Самостійне виправлення помилок
Самостійне виправлення помилок здійснюється, як і раніше, шляхом уточнення показників декларації відповідно до статті 50 розділу II Кодексу, а саме: в уточнюючій декларації або у складі декларації за поточний звітний (податковий) період з поданням Додатка ВП.
Показники додатка ВП відображаються у двох таблицях:
- показники таблиці 1 аналогічні показникам основної декларації та відображають дані виправлених показників за звітний (податковий) період, що уточнюється;
- показники таблиці 2 відображають результати виправлення помилок, дані з яких переносяться до рядків 27–30, 32–34, 36–38 декларації.
Слід звернути увагу, що при самостійному виправленні помилок по щомісячних авансових внесках з податку на прибуток підприємств у рядку 36 декларації зазначається сума збільшення або зменшення податкового зобов’язання з щомісячного авансового внеску у розрахунку за один календарний місяць.
У разі самостійного виправлення помилок за звітні (податкові) періоди до 1 січня 2015 року заповнюються показники таблиці 2, а у рядках таблиці 1 проставляються прочерки. Про зазначене нам вказує примітка 8 у Додатку ВП.
У разі самостійного виправлення помилок в уточнюючій декларації за звітні (податкові) періоди до 1 січня 2015 року платниками заповнюються рядки 27–28, 30–31, 32, 34–35, 36 та 38–39 Декларації № 897, що відображають результат уточнення податкових зобов’язань.
Оскільки основні показники, що обраховуються для визначення об’єкта оподаткування за новими правилами, суттєво змінилися, то для самостійного виправлення помилок за новою формою за звітні (податкові) періоди до 1 січня 2015 року платники мають право скористатися нормами пункту 46.4 статті 46 розділу II Кодексу щодо подання доповнення до податкової декларації, яке може бути складено за довільною формою та буде використано контролюючим органом при аналізі показників такої декларації. У такому разі платник зазначає про цей факт у спеціально відведеному місці в податковій декларації, а доповнення до декларації вважатиметься невід’ємною частиною податкової декларації.
Додатки до декларації
До Декларації № 897 передбачено 9 додатків, з них дані показників 6 додатків переносяться у відповідні рядки основної форми декларації:
- Додаток РІ до рядка 03 РІ Декларації «Різниці»;
- Додаток ПЗ до рядка 05 ПЗ Декларації;
- Додаток ЗП до рядка 16 ЗП Декларації «Зменшення нарахованої суми податку»;
- Додаток АВ до рядка 20 АВ Декларації «Розрахунок авансового внеску з податку на прибуток підприємств на суму виплачених дивідендів (прирівняних до них платежів)»;
- Додаток ПН до рядка 23 ПН Декларації;
- Додаток ВП до рядків 27–30, 32–34, 36–38 Декларації «Розрахунок податкових зобов’язань за період, у якому виявлено помилку(и)».
Ще три додатка до декларації заповнюються з метою відображення результатів від здійснення окремих операцій, дані з яких використовуються для складання інших додатків до декларації або мають інформаційні дані, а саме:
- Додаток ТЦ до Декларації «Самостійне коригування податкових зобов’язань платника податку з метою трансфертного ціноутворення»;
- Додаток ЦП до рядка 4.1.3 додатка РІ до рядка 03 РІ Декларації;
- Додаток АМ до рядка 1.2.1 додатка РІ до рядка 03 РІ Декларації «Інформація щодо нарахованої амортизації».
Інформація про наявність додатків до Податкової декларації з податку на прибуток підприємств відображається в декларації у відповідній таблиці «Наявність додатків» – у відповідних клітинках таблиці проставляється позначка «+», крім клітинки під літерами «ПН», у якій проставляється кількість поданих додатків «ПН» до декларації.
Кінцева частина нової форми декларації містить дві нові таблиці для заповнення:
Відомості про одночасне подання до податкової декларації з податку на прибуток підприємств форм фінансової звітності – у відповідних клітинках таблиці проставляється позначка «+».
Звертаємо увагу, що відповідно до пункту 46.2 статті 46 розділу II Кодексу платник податку на прибуток подає разом з відповідною податковою декларацією квартальну або річну фінансову звітність (крім малих підприємств) у порядку, передбаченому для подання податкової декларації. Платники податку на прибуток, малі підприємства, віднесені до таких відповідно до Господарського кодексу України, подають разом з річною податковою декларацією річну фінансову звітність у порядку, передбаченому для подання податкової декларації.
Інформація про наявність прийнятого рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування на усі різниці заповнюється у разі використання права на незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років) відповідно до підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 розділу III Кодексу.
Щодо подання Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій
Форма Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій затверджена наказом Міндоходів від 27.01.14 р. № 85 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11.02.14 р. за № 276/25053) (далі – Наказ № 85).
До затвердження визначеного підпунктом 133.4.3 пункту 133.4 статті 133 Кодексу Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації здійснюється подання Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій, затвердженого Наказом № 85.
При цьому до затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру для цілей подання Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій у частині застосування ознаки неприбутковості слід керуватися наказом Мінфіну від 24.01.13 р. № 37 «Про затвердження Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій».
Щодо подання розрахунку податкових зобов’язань з податку на прибуток нерезидентів, які провадять діяльність на території України через постійне представництво
Оскільки положення Кодексу у частині підходу до порядку оподаткування постійних представництв нерезидента з урахуванням Закону № 71-VIII не зазнали змін, то подання розрахунку податкових зобов’язань з податку на прибуток нерезидентів, які провадять діяльність на території України через постійне представництво, здійснюється за формами, затвердженими наказом Мінфіну від 25.06.13 р. № 610 (зареєстровано у Міністерстві юстиції України 18.07.13 р. за № 1205/23737).
Щодо подання спрощеної податкової декларації
Форма спрощеної податкової декларації затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2012 року № 98 «Питання переходу платників податку на прибуток підприємств, який оподатковується за нульовою ставкою відповідно до пункту 154.6 статті 154 Податкового кодексу України, до подання спрощеної податкової декларації» (далі – Постанова № 98).
При цьому слід враховувати, що з урахуванням внесених Законом № 71-VIII змін до Кодексу порядок застосування ставки 0 відсотків для платників податку на прибуток визначено пунктом 16 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу (до набрання чинності Законом № 71-VIII було визначено пунктом 154.6 статті 154 Кодексу).
Таким чином, до затвердження нової форми спрощеної податкової декларації платники податків мають можливість здійснювати подання такої звітності за 2015 рік за формою, затвердженою Постановою № 98.
При поданні Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій, розрахунку податкових зобов’язань з податку на прибуток нерезидентів, які провадять діяльність на території України через постійне представництво, та спрощеної податкової декларації слід враховувати вимоги пункту 46.4 статті 46 Кодексу, яким визначено, що якщо платник податків вважає, що форма податкової декларації, визначена центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, збільшує або зменшує його податкові зобов’язання, всупереч нормам Кодексу з такого податку чи збору, він має право зазначити цей факт у спеціально відведеному місці в податковій декларац
Коментарі до матеріалу