Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Запроваджуємо МСФЗ: робочий план рахунків для промисловості


Активний процес переходу вітчизняних підприємств на застосування міжнародних стандартів розпочався у 2012 році. Але багато з них і досі з питань складання фінансової звітності за МСФЗ звертаються за консультаціями до аудиторів. Звісно, витрачаючи при цьому чималі гроші. Чи реально головному бухгалтеру підприємства обійтися без сторонньої допомоги у цьому питанні? Звісно, це цілком можливо, якщо є якісна проформа МСФЗ-звітності та облік ведеться з використанням пристосованого до міжнародних стандартів робочого плану рахунків.


Сергій Рогозний,
аудитор, юрист, менеджер з аудиту,
Міжнародної аудиторської компанії BDO


Перехід на МСФЗ варто починати зі створення проформи, тобто орієнтовної форми майбутньої фінансової звітності з примітками. Це буде легше зробити тим підприємствам, які у попередні роки залучали до підготовки фінансової звітності за МСФЗ досвідчених фахівців міжнародних компаній.

Якщо ж звітність за МСФЗ робитиметься вперше або раніше готувалася без належної ретельності, варто скористатися досвідом акціонерних товариств, що здійснюють подібні види діяльності. Справа у тому, що емітенти цінних паперів зобов’язані оприлюднювати інформацію в порядку, встановленому чинним законодавством і НКЦПФР. Тож рекомендуємо ознайомитися з їхньою звітністю, проаналізувати числові розкриття у примітках і співставити їх з власними потребами.


Враховуємо специфіку

Оскільки чинний в Україні План рахунків у редакції, затвердженій наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1591, не містить субрахунків, підприємства повинні доповнити рахунки субрахунками, які б дали можливість готувати звітність за МСФЗ з усіма необхідними розкриттями. Тобто підприємство має деталізувати робочий план рахунків з урахуванням специфіки своєї діяльності.

Наприклад, під час підготовки приміток про основні засоби до Звіту про фінансовий стан потрібно деталізувати не лише первісну вартість, а й накопичений знос. Рекомендуємо використати для цього такі субрахунки:

  • 133 «Знос будинків та споруд»;
  • 134 «Знос машин та обладнання»;
  • 135 «Знос транспортних засобів»;
  • 136 «Знос інструментів, приладів, інвентарю»;
  • 139 «Знос інших основних засобів».

Аналогічним чином можна доповнити рахунки запасів, а також дебіторів і кредиторів.

У звіті про сукупний дохід відповідно до п. 99 IAS 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» підприємство має надати аналіз витрат на основі класифікації, що базується або на характері витрат, або на їх функції в рамках підприємства. Вибір залежить від того, який з цих підходів забезпечує більш обґрунтовану та доречну інформацію. Великі та середні підприємства частіше обирають класифікацію за функцією витрат. Але в такому разі відповідно до п. 103 IAS 1 потрібно давати розкриття за елементами хоча б за собівартістю реалізації, а ще краще і за рештою витрат.

Не рекомендуємо суттєво змінювати субрахунки за рахунком 90 «Собівартість реалізації». Адже вони повинні відповідати субрахункам з виручки від реалізації. Але прямі виробничі витрати можна деталізувати шляхом введення таких субрахунків.

До рахунку 23 «Виробництво»:

  • 231 «Витрати сировини й матеріалів»;
  • 232 «Витрати на персонал»;
  • 233 «Амортизація»;
  • 234 «Витрати на поточні ремонти та обслуговування виробничих основних фондів»;
  • 235 «Витрати енергії та комунальні послуги»;
  • 239 «Інші витрати виробництва».

До рахунку 91 «Загальновиробничі витрати»:

  • 911 «Матеріальні витрати»;
  • 912 «Витрати на загальновиробничий персонал»;
  • 913 «Амортизація виробничого обладнання»;
  • 914 «Витрати на поточні ремонти та обслуговування загальновиробничих основних фондів»;
  • 915 «Витрати енергії та комунальні послуги»;
  • 919 «Інші загальновиробничі витрати».

До рахунку 92 «Адміністративні витрати»:

  • 921 «Матеріальні витрати»;
  • 922 «Витрати на адміністративний персонал»;
  • 923 «Амортизація обладнання загального призначення»;
  • 924 «Витрати на поточні ремонти та обслуговування основних фондів загального призначення»;
  • 925 «Витрати енергії та комунальні послуги»;
  • 926 «Банківські послуги»;
  • 929 «Інші адміністративні витрати».

Рекомендації

  1. Доповніть план рахунків субрахунками залежно від специфіки діяльності вашого підприємства.
  2. Не варто відкривати надто багато субрахунків. Зазвичай достатньо 5–8. За допомогою їх можна розкривати понад 90 % статей, а решту відносити до категорії інших.
  3. Скористайтесь досвідом акціонерних товариств, які мають схожі види діяльності. Їх звітність можна знайти у відкритих джерелах.

Дата підготовки
07.07.2014

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
15.09.2025
Як оформлювати податкові накладні при експорті товарів, на які поширюється режим експортного забезпечення
Режим експортного забезпечення ПДВ – це спеціальний порядок оподаткування, який застосовується до окремих груп товарів при їх вивезенні за межі митної території України. Він передбачає особливі правила оформлення та реєстрації податкових накладних, що дозволяє експортеру оформлювати нульову ст...
15.09.2025
Зміни у правилах блокування податкових накладних
З 27 вересня 2025 року набудуть чинності зміни до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування. Із нашого огляду ви дізнаєтеся, що саме зміниться у правилах блокування ПН/РК цього разу. Постановою КМУ від 26.08.2025 № 1048 (далі – Постанова № 1048) буде внесено ...
15.09.2025
Робота підприємця на дому: облік придбаної офісної техніки та комунальних платежів
Чи можна підприємцю, який веде бізнес вдома, врахувати витрати на офісну техніку та комунальні послуги? Як такі витрати впливають на об’єкт оподаткування та податковий кредит із ПДВ? Про все це читайте в статті. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець У деяких випадках фізособи-підприємці...
Кращі матеріали