Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Списання дебіторської заборгованості нерезидента: правила обліку

Експорт, імпорт, ЗЕД-заборгованості

Припустимо, що резидент України згідно з умовами імпортного контракту перерахував нерезиденту передоплату, а товарів (послуг, робіт) у відповідь так і не дочекався. Або інша ситуація – резидент згідно з експортним контрактом поставив нерезиденту товари (надав послуги, виконав роботи), а оплати немає. У результаті всіх цих операцій в обліку резидента виникає дебіторська заборгованість (далі – ДЗ) нерезидента. І коли вона перетворюється в безнадійну, її потрібно списати з обліку. Як правильно списати безнадійну ДЗ нерезидента, що виникла я в ході операційної діяльності підприємства, і до яких податкових наслідків призведе таке списання, розглянемо в консультації.

Безнадійною ДЗ у бухобліку вважається поточна ДЗ, щодо якої існує впевненість у її неповерненні боржником або за якою минув строк позовної давності (п. 4 П(С)БО 10). Нагадаємо, що поточна ДЗ – це заборгованість, яка виникла в ході нормального операційного циклу або буде погашена протягом 12 місяців із дати балансу (п. 4 П(С)БО 10).

Безнадійна ДЗ повинна бути списана з балансу (п. 11 П(С)БО 10). Адже наявність такої ДЗ не приведе до отримання економічних вигід у майбутньому. Тобто вона перестає відповідати критеріям активу, наведеним у п. 3 НП(С)БО 1.

Але перед тим як перетворитися в безнадійну й бути списаною в обліку, поточна ДЗ зазвичай проходить стадію сумнівної заборгованості. Тобто заборгованості, за якою існує невпевненість у її погашенні боржником (п. 4 П(С)БО 10).

Відображення в обліку сумнівної ДЗ залежить від того, яким способом первісно передбачається погасити виниклу ДЗ (грошима чи іншими активами). Адже залежно від способу погашення заборгованості умовно можна поділити на грошові та товарні. Розглянемо докладно облік і списання грошової та товарної ДЗ нерезидента.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
03.06.2025
Продаж товарів на ринках та ярмарках: як оформлювати податкову накладну
Продаж товарів у разі виїзної торгівлі здійснюється за готівку або із застосуванням електронних платіжних засобів (через такі звані платіжні термінали). При такому способі розрахунків платникам ПДВ дозволяється виписувати одну підсумкову податкову накладну (далі – ПН) на весь обсяг продажу за ...
03.06.2025
Часткова ліквідація основних засобів: ПДВ-наслідки
Довелось частково ліквідувати основний засіб під час ремонту? Дізнайтеся із нашої статті, чи потрібно в такому разі нараховувати ПДВ-зобов’язання, що є базою оподаткування та яким має бути документальне оформлення операції. У процесі ремонту об’єкта основних засобів відбулась його частко...
03.06.2025
Облік товарів у виїзній торгівлі
Облік товарів у виїзній торгівлі здійснюється за загальними правилами, передбаченими бухгалтерськими стандартами для роздрібної торгівлі та Податковим кодексом. У статті розглянемо нюанси бухобліку та оподаткування операцій, які здійснюються під час виїзної торгівлі. Виїзна торгівля, тобто реалізаці...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
03.06.2025
Продаж товарів на ринках та ярмарках: як оформлювати податкову накладну
Продаж товарів у разі виїзної торгівлі здійснюється за готівку або із застосуванням електронних платіжних засобів (через такі звані платіжні термінали). При такому способі розрахунків платникам ПДВ дозволяється виписувати одну підсумкову податкову накладну (далі – ПН) на весь обсяг продажу за ...
03.06.2025
Часткова ліквідація основних засобів: ПДВ-наслідки
Довелось частково ліквідувати основний засіб під час ремонту? Дізнайтеся із нашої статті, чи потрібно в такому разі нараховувати ПДВ-зобов’язання, що є базою оподаткування та яким має бути документальне оформлення операції. У процесі ремонту об’єкта основних засобів відбулась його частко...
03.06.2025
Облік товарів у виїзній торгівлі
Облік товарів у виїзній торгівлі здійснюється за загальними правилами, передбаченими бухгалтерськими стандартами для роздрібної торгівлі та Податковим кодексом. У статті розглянемо нюанси бухобліку та оподаткування операцій, які здійснюються під час виїзної торгівлі. Виїзна торгівля, тобто реалізаці...
Кращі матеріали