Зміни, унесені Законом від 23.11.18 р. № 2628-VIII до Податкового кодексу (далі – ПК, Закон № 2628), торкнулися адміністрування податків, зборів, обов'язкових платежів. Розглянемо, що саме змінилося (у дужках зазначено, до яких норм унесено зміни).
До тексту норми пп. 133.4.1 ПК унесено уточнення, що дозволяють виключити можливу неоднозначність її прочитання. А саме уточнено, що:
Крім того, норму доповнено положенням, що статутні документи неприбуткової організації у разі її припинення можуть передбачати передачу її активів юрособам, які здійснюють недержавне пенсійне забезпечення (для недержавних пенсійних фондів).
Зверніть увагу! Пунктом 1 розд. II Закону № 2628 передбачено, що зміни, унесені до пп. 133.4.1 ПК, застосовуються заднім числом, а саме з 01.07.17 р. |
Відкориговано розмір вартісного критерію для нарахування податкової амортизації електронно-обчислювальних машин, мікрофонів, рацій та іншого обладнання групи 4 основних засобів (далі – ОЗ) з мінімально допустимим строком корисного використання – 2 роки (таблиця з пп. 138.3.3 ПК). До цих пір цей вартісний критерій значився в пп. 138.3.3 ПК у давно застарілому розмірі – 2 500 грн. і вище При цьому податківці «вручну» регулювали ситуацію, роз'яснюючи, що таке обладнання буде об'єктом для нарахування податкової амортизації (об'єктом ОЗ) тільки у випадку, якщо його вартість перевищить 6 000 грн. (див., наприклад, Індивідуальну податкову консультацію ДФС від 04.08.17 р. № 1495/6/99-99-15-02-02-15/ІПК). Тепер вартісний критерій для ОЗ групи 4 у таблиці пп. 138.3.3 ПК приведено у відповідність з пп. 14.1.138 ПК і становить 6 000 грн. і вище.
Завважимо, що в ПК з 1 січня 2019 року з'явилося нове поняття – актив у формі права користування (пп. 14.1.12). Це актив, визнаний орендарем відповідно до вимог МСФЗ, який є правом орендаря використовувати базовий актив протягом строку оренди. І одночасно з появою такого нового податкового поняття до ст. 138 ПК додали новий п. 138.4, який свідчить, що правила податкового обліку операцій з ОЗ і нематеріальними активами, викладені в п. 138.1–138.3 ПК, не застосовуються до операцій з активами у формі права користування.
Уточнено, що до числа необоротних активів, що фігурують як товари для цілей застосування пп. 140.5.4 ПК, не входить актив у формі права користування за договорами оренди.
Крім того, у пп. 140.5.4 ПК унесено доповнення, що це коригування не застосовується щодо товарів, робіт, послуг, придбаних у Накопичувального фонду, а також у недержавних пенсійних фондів.
У страховиків з'явилася додаткова різниця, що збільшує фінрезультат. А саме: фінрезультат звітного періоду збільшується на додатну різницю між сумою всіх виплат (винагород) страховим посередникам та іншим особам за надані послуги з укладення (пролонгації) договорів страхування і сумою нормативу витрат на виплати страховим посередникам. При цьому такий норматив розраховується за методикою, визначеною Держкомісією з регулювання ринків фінпослуг, за узгодженням з Мінфіном.
Зміна, унесена до цього підпункту, дозволяє платникам податку на прибуток застосувати скорочений строк податкової амортизації (2 роки) до об'єктів ОЗ, які вводитимуться в експлуатацію протягом усього 2019 року. Звичайно, за умови дотримання інших критеріїв, установлених п. 43 підрозд. 4 розд. ХХ ПК.
Нагадаємо, що до внесення змін дозвіл на прискорену амортизацію діяв тільки для ОЗ, уведених в експлуатацію до 31 грудня 2018 року.
У п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ ПК законодавці замінили слова «антитерористична операція» у різних відмінках на слова «операція об'єднаних сил (ООС)» (або додатково включили до тексту норми це нове поняття). Завважимо, що зміна трохи запізнилася – адже офіційно АТО припинилася, а ООС почалася ще 30 квітня 2018 року на підставі відповідного Указу Президента та ряду інших його наказів.
Виходить, що починаючи з травня і до кінця цього року платники податків не могли повною мірою законно користуватися положеннями п. 38 підрозд. 10 розд. ХХ ПК. Але з 1 січня 2019 року ситуація для них благополучно вирішилася.
На жаль, цього не скажеш про платників податку на прибуток, які надають благодійну допомогу українській армії та іншим військовим формуванням, що утримуються за рахунок бюджету. Річ у тому, що пунктом 33 підрозд. 4 розд. ХХ ПК таким платникам дозволено не застосовувати коригування згідно з пп. 140.5.9 ПК стосовно допомоги, наданої армії для потреб АТО, на період проведення АТО. При цьому законодавці так і не внесли відповідну згадку про ООС до п. 33 підрозд. 4 розд. ХХ ПК, і таким чином «військова» благодійність платників з 1 травня 2018 року залишається під загрозою донарахування податку на прибуток. Адже, згідно з пп. 140.5.9 ПК, фінрезультат звітного періоду має бути збільшений на додатну різницю між вартістю безплатних передач неприбутковим організаціям і сумою у розмірі 4 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.
Правила трансфертного ціноутворення
Трансфертне ціноутворення (далі – ТЦУ-контроль) знаходиться у сфері особливої уваги контролюючих органів, оскільки Україна взяла на себе зобов'язання із впровадження Плану протидії агресивному податковому плануванню і виведенню доходів підприємств з-під оподаткування (План BEPS). Імплементація Плана BEPS в українське законодавство припускає вдосконалення ТЦУ-правил, викладених у ст. 39 ПК. Докладніше про це читайте в «План BEPS – запровадження в Україні».
Розповімо про основні зміни, унесені до ст. 39 ПК Законом № 2628, у контексті імплементації Плану BEPS.
1. З 01.01.19 р. під ТЦУ-контроль підпадають крім звичайних госпоперацій також внутрішньогосподарські операції між нерезидентом і його постійним представництвом в Україні. Ця зміна, мабуть, покликана «вивести на чисту воду» потенційно контрольовані операції, замасковані під внутрішньогосподарські, за якими, ймовірно, виникали спори при перевірках платників податків (пп. «ґ» пп. 39.2.1.1, пп. «д» пп. 39.2.1.4 ПК).
2. За загальним правилом у зоні ТЦУ-контролю можуть опинитися всі операції з нерезидентами – як пов'язаними, так і не пов'язаними з платником податків (пп. 39.2.1.1 ПК). За наявності в ланцюжку контрагентів між резидентом і нерезидентом (пов'язаною особою) інших осіб, що виконують неістотні функції у цьому правочині, операція могла бути визнана контрольованою. А така сама операція з непов'язаним нерезидентом зараз не підпадає під ТЦУ-контроль. З 01.01.19 р. госпоперації зазначеного типу з будь-якими нерезидентами, переліченими в пп. 39.2.1.1 ПК, контролюватимуться. Відповідні зміни внесені до пп. 39.2.1.5 ПК.
3. Важливою мірою ТЦУ-контролю є зіставлення комерційних і фінансових умов контрольованих і неконтрольованих операцій (пп. 39.2.2 ПК). Наріжним каменем поставлено принцип «витягнутої руки», суть якого полягає в тому, що за практично однакових (зіставних) умов ціни правочинів зі «своїми» і «чужими» контрагентами істотно не розрізнятимуться. Зіставлення правочинів припускає, зокрема, порівняння функцій, які виконують сторони в ході правочину, оскільки зусилля сторін можуть істотно впливати на ціну правочину.
Згідно з унесеним до пп. 39.2.2.4 ПК уточненням визначення й аналіз функцій сторін правочину здійснюються на підставі укладених договорів, даних бухобліку, фактичних дій сторін і фактичних обставин проведення операції відповідно до її суті. На розвиток цієї тези пп. 39.2.2 доповнено новими нормами: пп. 39.2.2.9–39.2.2.11, згідно з якими при зіставленні госпоперацій треба враховувати характеристики використаних у цих операціях активів. На ціну операції може впливати тип активу, його вік, розташування та інші чинники. Головний акцент зроблено на тому, що суть правочину превалює над її формою. Якщо умови правочину за фактом відрізняються від договірних або не оформлені документально, то для цілей ТЦУ-контролю правочин розглядатиметься виходячи з фактичної поведінки сторін і фактичних умов його проведення.
4. При отриманні запиту з ДФС про подання документації з ТЦУ платник податків зобов'язаний надати інформацію протягом 30 к. д. (пп. 39.4.4 ПК). Згідно з унесеним уточненням документація з ТЦУ подається до того контролюючого органу, який зазначено в запиті. Також уточнено, що у складі документації з ТЦУ необхідно надати обґрунтування використання декількох податкових періодів (років) при визначенні діапазону рентабельності (пп. 39.3.2.8 ПК) і навести розрахунок середньозваженого значення показника рентабельності (пп. 39.4.6 ПК).
5. Важлива новація стосується перевірок з питань ТЦУ. Згідно зі змінами, унесеними до пп. 39.5.2.7 ПК, строк проведення перевірки переривається у разі розгляду судом позову платника податків, пов'язаного з призначенням, проведенням і предметом такої перевірки, до моменту завершення судової процедури. Мабуть, це зроблено для того, щоб відбити бажання у платників податків звертатися до суду з формального приводу з метою уникнути перевірки
6. Розширено й уточнено права податківців при проведенні перевірок з ТЦУ. Згідно з новою редакцією пп. 39.5.2.13 ПК контролери мають право:
Розглянуто особливості оподаткування операцій з увезення на митну територію товарів у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, у несупроводжуваному багажі.
Базою оподаткування є (пп. 191.1.1 ПК):
При визначенні бази оподаткування перерахунок інвалюти в гривні здійснюється згідно зі ст. 391 ПК (пп. 191.1.5 ПК). Тобто за курсом, який діє на 0 годин дня подання ТД, а у випадку, якщо ТД не подається – дня визначення податкових зобов'язань.
Датою виникнення податкових зобов'язань є дата подання ТД або документа, що її замінює (пп. 191.1.2 ПК).
Вартість товарів, що підлягає оподаткуванню, визначається за такими правилами.
З 01.01.19 р. по 30.06.19 р. не є об'єктом обкладення ПДВ операції з увезення на митну територію України товарів, сумарна фактурна вартість яких не перевищує еквівалент 150 євро для одного отримувача – фізичної особи в одній депеші від одного відправника в міжнародних поштових відправленнях або в одному вантажі експрес-перевізника від одного відправника в міжнародних експрес-відправленнях (п. 68 підрозд. 2 розд. ХХ ПК).
З 01.07.19 р. по 31.12.20 р. об'єктом обкладення ПДВ буде вартість товарів, що ввозяться в міжнародних поштових та експрес-відправленнях, сумарна фактурна вартість яких перевищує еквівалент 100 євро для одного отримувача – фізичної особи в одній депеші від одного відправника в міжнародних поштових відправленнях або в одному вантажі експрес-перевізника від одного відправника в міжнародних експрес-відправленнях.
З 01.01.19 р. по 31.12.20 р. нарахування і сплата ПДВ, у випадку якщо вартість товарів перевищує 150 євро (у період з 01.01.19 р. по 30.06.19 р.) і 100 євро (у період з 01.07.19 р. по 31.12.20 р.), здійснюється в порядку, установленому ст. 234, 374 МК.
З 01.01.21 р. сплата податкових зобов'язань здійснюватиметься з огляду на особливості, передбачені пп. 191.1.3, 191.1.4 ПК – з формуванням операторами поштового зв'язку та експрес-перевізниками реєстрів міжнародних поштових і експрес-відправлень.
Не є об'єктом обкладення ПДВ операція з увезення на митну територія України товарів (пп. 196.1.17 ПК):
Тепер платниками ПДВ є оператор поштового зв'язку, експрес-перевізник, якщо вони здійснюють митне оформлення товарів при їх увезенні до України. Зазначені особи мають права, виконують обов'язки і несуть відповідальність, передбачену ПК як платники ПДВ (п. 180.3 ПК).
Причому суми ПДВ, сплачені оператором поштового зв'язку або експрес-перевізником згідно з пп. 191.1.2 ПК, не включаються до податкового кредиту і не збільшують ліміт реєстрації у складі показника ∑Митн (п. 198.6, 2001.3 ПК).
Увага! Норма п. 182.21 ПК не діє в період з 01.01.19 р. по 31.12.20 р. (п. 68 підрозд. 2 розд. ХХ ПК). |
Уточнено, що послугами (роботами), вартість яких включається до складу плати за послугу з утримання будинків і споруд і прибудинкових територій або послугу з управління багатоквартирним будинком, уважаються: технічне обслуговування ліфтів і диспетчерських систем, систем протипожежної автоматики і димовидалення, обслуговування димових і вентиляційних каналів, внутрішньобудинкових систем, прибирання будинкової та прибудинкової території, купівля електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку, а також інші послуги, які надаються житлово-експлуатаційними конторами або керівниками багатоквартирних будинків зазначеним у цьому пункті покупцям за їх рахунок.
Також замість абревіатури ЖЕК зазначено: «житлово-експлуатаційні контори» та «управителі багатоквартирних будинків».
Не є об'єктом обкладення ПДВ операції з конверсії радіочастотного ресурсу України.
Звільняються від обкладення ПДВ послуги з надання в оренду (суборенду) земельних ділянок, які знаходяться у власності держави або територіальної громади, якщо орендна плата в повному обсязі перераховується безпосередньо на відповідні рахунки органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
До переліку обов'язкових реквізитів податкової накладної додано індивідуальний податковий номер платника ПДВ (пп. «й» п. 201.1 ПК).
Продовжено строк дії ряду пільг, а саме:
Також було змінено перелік деяких товарних позицій, на які поширюються пільги, наведені в підрозд. 2 розд. ХХ ПК, а саме:
Зверніть увагу: за загальним правилом тепер від податкових пільг із ПДВ не можна відмовитися (п. 30.4 ПК). Виняток – пільга за п. 45 підрозд. 2 розд. ХХ ПК.
Тимчасово, до 1 квітня 2019 року, податкові зобов'язання з ПДВ, які виникли у постачальника електроенергії на дату отримання передоплати від покупця, підлягають коригуванню в разі, коли фактичне постачання електроенергії здійснюється іншим постачальником. Розрахунок коригування оформляється на дату перерахування передоплати, отриманої від покупця, новому постачальникові електроенергії (п. 69 підрозд. 2 розд. ХХ ПК).
До розд. IV ПК унесено переважно уточнюючі зміни. Перелічимо основні з них.
До загального оподатковуваного доходу платника податків тепер не включаються суми страхових виплат, страхового відшкодування або викупних сум за договорами страхування (за виконання умов, наведених у пп. 165.1.27 ПК) також і у випадках, коли такі суми виплачує страховик-нерезидент (пп. 165.1.27, 170.11.1 ПК).
Не обкладається ПДФО вартість подарунків у частині, яка не перевищує 25 % МЗП. Тобто оподатковувати потрібно тільки суму перевищення (пп. 165.1.27 ПК).
Змінено умови отримання податкової знижки при оренді житла внутрішньо переміщеними особами. Тепер для отримання такої знижки ці особи і члени їх сімей першого ступеня спорідненості (близькі родичі) не повинні мати у власності придатної для проживання житлової нерухомості, розташованої за межами тимчасово окупованої території, і не повинні отримувати передбачені законодавством бюджетні виплати для покриття витрат на проживання (пп. 166.3.9 ПК). Раніше ці умови поширювалися і на членів сімей другого ступеня спорідненості.
Унесено уточнення до механізму роботи з єдиною базою даних звітів про оцінку (для визначення доходу не нижче за оцінну вартість об'єкта нерухомості при його продажу). Для врегулювання цих питань уточнено норми п. 172.3, 172.11 ПК. Крім того, до ст. 14 ПК унесено визначення таких термінів, як унесення, розміщення, отримання, передача інформації для цілей розд. IV ПК, що стосуються роботи із цією базою (пп. 14.1.273–14.1.276), причому заднім числом – з 01.01.18 р. (новий п. 50 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
З 1 січня 2019 року не обкладатиметься військовим збором сума доходу, отримана платником податків – фізособою за здані (продані) ним вторсировину, побутові відходи, брухт чорних металів (код 7204 згідно з УКТЗЕД), брухт кольорових металів, включаючи використані (вичерпані) акумулятори електричні свинцево-кислотні (код 8548 10 21 00 згідно з УКТЗЕД), залишки і брухт електричних акумуляторів із вмістом свинцю (код 8548 10 91 00 згідно з УКТЗЕД) і лом дорогоцінних металів, проданий Нацбанку (пп. 1.7 п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПК).
У 2019 році підприємців-роботодавців чекає «пряник» у частині сплати ЄСВ за працівників з інвалідністю. Нарешті справедливість перемогла, і такі роботодавці з 2019 року сплачуватимуть ЄСВ за працівників-інвалідів за зниженою ставкою 8,41 % (відповідні зміни внесено до ч. 13 ст. 8 Закону від 08.07.10 р. № 2464-VI).
А це означає, що сума ЄСВ, що нараховується на зарплату таких працівників, не буде прив'язана до мінімального страхового внеску, і відпаде необхідність доплачувати ЄСВ до рівня мінімального страхового внеску.
Унесено доповнення до пп. 3 пп. 291.5.1 і пп. 291.51.2 ПК, згідно з якими з 1 січня 2019 року мають право застосовувати спрощену систему оподаткування:
Унесено доповнення до п. 296.10 ПК. З 1 січня 2019 року фізособи – платники єдиного податку будуть зобов'язані застосовувати РРО незалежно від обсягу доходу у разі реалізації ними лікарських засобів і виробів медичного призначення. При цьому під виробами медичного призначення розуміються будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, призначені для діагностики, лікування, профілактики організму людини та/або забезпечення таких процесів (ст. 2 Закону від 06.07.95 р. № 265/95-ВР, далі – Закон № 265).
Платників акцизного податку чекає підвищення ставок на тютюнові вироби, тютюн і промислові замінники тютюну. Відповідно до пп. 215.3.2 ПК ставки збільшаться на 9 % (наприклад, ставки податку на сигарети з фільтром становитимуть у цілому 2 257,40 грн. проти 2 071,01 грн. за 1 000 штук). Але пунктом 17 підрозд. 5 розд. ХХ ПК, як і раніше, передбачено поетапне збільшення ставок за періоди до 2024 року включно. Тому в 2019 році ставки збільшуються на 20 % порівняно з 2018 роком (наприклад, ставка податку на ті самі сигарети з фільтром у 2019 році становитиме 693,58 грн. за 1 000 штук проти 577,98 грн. у 2018 році, що становить збільшення на 20 %).
В оподаткуванні пального також є зміни. Зокрема, до ставок акцизного податку за бензини авіаційні (код УКТЗЕД 2710123100) і паливо для реактивних двигунів (коди УКТЗЕД 2710127000 та 2710192100) застосовується підвищувальний коефіцієнт, що дорівнює 10 (пп. 215.3.4 ПК), у випадках:
При цьому особам, які видали податковий вексель відповідно до норм ПК, не треба застосовувати підвищувальний коефіцієнт (примітка в пп. 215.3.4, норми п. 229.8 ПК). Виробникам та імпортерам бензину авіаційного і палива для реактивних двигунів, що видали податкові векселі, також слід зважати на норми п. 27 підрозд. 5 розд. ХХ ПК у частині підтвердження цільового використання цих підакцизних товарів.
Обов'язок установити на акцизні склади витратоміри-лічильники та/або рівнеміри-лічильники, а також відповідальність за необладнання складів приладами переноситься з 1 січня 2019 року на 1 липня 2019 року (п. 12 підрозд. 5 розд. ХХ ПК).
Суб'єктів господарювання, які в ході своєї діяльності здійснюють викиди двоокису вуглецю в кількості не більше 500 т за рік, звільнили від обкладення екоподатком.
Якщо річний обсяг викидів перевищив зазначений розмір, то суб'єкту господарювання слід зареєструватися платником екоподатку в тому звітному періоді, у якому відбулося перевищення. І за цей самий період подати декларацію, нарахувати і перерахувати податок до бюджету.
При цьому варто зважити на те, що при розрахунку екоподатку за результатами звітного року базу оподаткування слід зменшити на 500 т (п. 242.4 ПК), але ставка за викиди двоокису вуглецю значно підвищилася: 10 грн. за 1 т із 1 січня 2019 року проти 0,41 грн., що діє в 2018 році (п. 243.4 ПК).
Завважимо, що особливого порядку реєстрації платниками екоподатку нормами ПК не передбачено. Підприємства подають декларації, нараховують і сплачують до бюджету екоподаток на підставі фактичних обсягів викидів (скидів) шкідливих речовин або виходячи з обсягів розміщених відходів, а також на підставі дозволів і лімітів. Що саме законодавець мав на увазі, коли вносив до ПК вимогу про необхідність реєстрації платником екоподатку у разі перевищення обсягу викидів двоокису вуглецю, поки що неясно. Можливо, новому платникові необхідно буде написати заяву про реєстрацію. Думаємо, що будуть додаткові роз'яснення органів ДФС із цього питання.
Виключено з об'єкта обкладення рентною платою ураномісткі корисні копалини, видобуті на стадії геологічного вивчення на підставі спецдозволів, отриманих після 1 січня 2018 року.
Підвищено ставки за видобуток нафти і конденсату на 7–14 %. Також передбачено, що протягом усього 2019 року, з 1 січня по 31 грудня, до ставок рентної плати за видобуток залізняку застосовується коефіцієнт 1,1.
Не порадував законодавець користувачів лісів, які здійснюють заготівлю деревини. Ставки рентної плати за всіма видами деревини і лісопоясів збільшилися в 1,5 разу (п. 256.3 ПК).
Уточнено пільгу, передбачену пп. «ж» пп. 266.2.2 ПК для сільгоспвиробників. З 1 січня 2019 року не є об'єктом обкладення податком на нерухомість будівлі та споруди сільськогосподарських виробників (юридичних і фізичних осіб), які відносяться до коду 1271 згідно із Держкласифікатором будівель і споруд ДК 018-2000, і при цьому не здаються їх власниками в лізинг, оренду або в позику.
Уточнено перелік осіб, які не є платниками турзбору. Так, у редакції ПК до 2019 року не були платниками збору особи, що прибули у відрядження (пп. «б» пп. 268.2.2 ПК). З 2019 року зроблено уточнення: така пільга надається тільки особам, які є резидентами України згідно з пп. 14.1.213 ПК, що прибули у відрядження або користуються послугами проживання у місцях ночівлі, наведених у пп. «б» пп. 268.5.1 ПК, на підставі договорів найму.
А відповідно до пп. «б» пп. 268.5.1 ПК місцями ночівлі є житловий будинок, прибудова до житлового будинку, квартира, котедж, кімната, садовий будиночок, дачний будиночок, будь-які інші об'єкти, які використовуються для тимчасового проживання (ночівлі).
Також уточнено, що не є платниками турзбору члени сім'ї фізособи першого або другого ступеня спорідненості (згідно з пп. 14.1.263 ПК), які розміщуються такою фізособою в місцях ночівлі, наведених у пп. «б» пп. 268.5.1 ПК, що належать йому на праві власності або на підставі договорів найму.
Змінилися ставки турзбору. Ставки встановлюються рішеннями місцевих органів влади з розрахунку за добу проживання однієї особи в такому розмірі:
Визначення термінів «внутрішній туризм», «в'їзний туризм» надано в пп. 14.1.277 ПК.
Увага! Базою для нарахування збору з цього року є не вартість проживання, а кількість діб проживання в місцях ночівлі. |
Установлено перелік податкових агентів, які сплачують турзбір до бюджету (пп. 268.5.2 ПК). Також передбачено, що цей перелік з інформацією про податкових агентів розміщується на офіційних сайтах місцевих органів влади.
Порядок сплати турзбору його платниками (фізособами, що користуються послугами ночівлі) полягає в такому. Перед тимчасовим розміщенням у місці ночівлі особа сплачує турзбір авансом за весь планований період проживання податковому агенту. Повторно збір сплачувати не треба. Якщо особа вибуває з місця ночівлі достроково, то надмірно сплачений турзбір підлягає поверненню платникові податків відповідно до норм ПК.
Податкові агенти, як і раніше, подають щоквартальні декларації з турзбору у строки, установлені для квартальних звітних періодів. А ось перераховувати до бюджету можуть двома варіантами, залежно від установленого рішенням місцевих органів влади порядку (пп. 268.7.1 ПК):
При другому варіанті залишкова сума турзбору, заявлена до сплати за підсумками декларації, перераховується до бюджету податковим агентом у строки, установлені для квартального звітного періоду.
Зазнали змін норми ст. 277 ПК, що регулює розміри ставок земельного податку для земель, розташованих за межами населених пунктів, нормативна грошова оцінка (далі – НГО) яких не проведена. З 1 січня 2019 року цією статтею також регулюється розмір ставок за земельні ділянки, розташовані і в населених пунктах, НГО яких не проведена.
1. Місцевим органам влади надано повноваження вирішувати питання про виконання вимог ПК про встановлення не тільки податку на нерухомість, збору за паркування і турзбору, як було раніше, але й земельного податку за лісові землі (п. 10.3 ПК), запровадженого в 2018 році.
2. До кінця 2019 року до рішень органів місцевого самоврядування з установлення туристичного збору та/або унесення змін у його адмініструванні не застосовуються норми пп. 12.3.4 ПК і деяких інших пунктів, що містять правила введення податків на підставі таких рішень. Це означає, що вимоги, зафіксовані такими рішеннями стосовно турзбору, діятимуть або з дати прийняття рішення, або з дати його набуття чинності, зазначеної у цьому рішенні.
3. Зверніть увагу! З 2019 року виростуть штрафи за реалізацію алкоголю і тютюну без акцизних марок!
Відповідно до ст. 1645 КУпАП штрафи, що накладаються на посадових осіб підприємств – виробників, імпортерів і продавців алкогольних напоїв або тютюнових виробів за зберігання або транспортування цих товарів з підробленими або фальсифікованими акцизними марками, становитимуть від 1 700 до 4 250 грн. з їх конфіскацією. Повторне порушення протягом року загрожує штрафом від 10 200 до 20 400 грн. з конфіскацією таких алкогольних напоїв і тютюнових виробів.
Незаконне зберігання акцизних марок тягне за собою штраф у розмірі від 1 700 до 4 250 грн. з їх конфіскацією.
Унесено зміни і до Кримінального кодексу (далі – КК). За незаконне придбання або зберігання в цілях збуту, збут або транспортування в цілях збуту спирту етилового, спиртних дистилятів, алкогольних напоїв, пива, тютюнових виробів, тютюну, його промислових замінників, палива та інших підакцизних товарів передбачено штраф у розмірі від 85 000 до 170 000 грн. з конфіскацією і знищенням цих незаконно придбаних/виготовлених товарів (ст. 204). А незаконне виготовлення цих товарів, або здійснення правопорушень особою, раніше засудженою за ст. 204 КК, карається позбавленням волі на строк від 3 до 5 років з конфіскацією цих підакцизних товарів, а також знарядь їх виробництва і сировини.
4. Роздрібна торгівля ліками та медвиробами. З 1 січня 2019 року суб’єкти господарювання при продажу лікарських засобів і виробів медичного призначення при розрахунках із покупцями повинні будуть застосовувати РРО або РК. Термін «вироби медичного призначення» наведено в ст. 2 Закону № 265, а термін «лікарські засоби» – у Законі від 04.04.96 р. № 123/96-ВР. Зверніть увагу, що вимоги покупця про неякісні лікарські засоби та вироби медпризначення продавець розглядає тільки за наявності розрахункового документа (чека РРО, розрахункової квитанції) (ст. 8 Закону від 12.05.91 р. № 1023-XII «Про захист прав споживачів»).
З 1 липня наступного року будуть унесені значні зміни до адміністрування акцизного податку і функціонування акцизних складів. Виділимо найважливіші з них.
1. Унесено уточнення у визначення терміна «акцизний склад»: тепер це не тільки приміщення, у яких здійснюється переробка, виробництво, змішування та інші операції з пальним, етиловим спиртом і лікеро-горілчаними виробами, але й територія, на якій також провадиться діяльність із цими підакцизними товарами. Це означає, що акцизним складом будуть і АЗС, і інші об'єкти, стосовно яких зараз виникають запитання у підприємств – власників АЗС та інших подібних їм об'єктів.
Також запроваджується термін «акцизний склад пересувний». Це транспортний засіб, що здійснює перевезення або зберігання пального або спирту етилового.
2. Не тільки оборот пального, але і спирту етилового тепер підлягатиме суворому контролю з боку органів ДФС. Тобто запроваджується система електронного адміністрування реалізації пального і спирту етилового (за аналогією із СЕАРП). І при їх реалізації підприємства також повинні виписувати і реєструвати акцизні накладні.
3. Відомий усім виробникам і торговцям спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів Закон від 19.12.95 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва та обороту спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів» з 1 липня також буде змінений, і з цієї дати він регулюватиме оборот і виробництво ще й пального.
Увага! Оптова і роздрібна торгівля пальним, його зберігання підлягають ліцензуванню з 1 липня 2019 року! Вартість ліцензії, умови її придбання також наведені в Законі № 481. |
Детальніше про електронне адміністрування цих підакцизних товарів ми розповімо в наступних консультаціях.
Спіавтори:
Катерина ДАВИДОВА, головний редактор
Тетяна ПОЛЯКОВА, консультант із питань бухгалтерського обліку та оподаткування
Олена КАНТЕРМАН, юрист
Вікторія ЯКИМАЩЕНКО, редактор
Зінаїда ОМЕЛЬНИЦЬКА, редактор
Юлія ГУЖЕЛ, редактор