Із цієї статті ви дізнаєтеся: про особливості обліку і документального оформлення підрядником поворотних матеріалів, отриманих від розбирання старої будови, що належить замовникові будівництва.
Що можна зробити на практиці: правильно врахувати при розрахунках із замовником вартість поворотних матеріалів, а також витрати на їх доведення до стану, придатного для повторного використання.
Що залишається після зносу будівлі
У деяких випадках на майданчику, призначеному для будівництва нової будівлі, може розташовуватися стара будова, що належить замовникові. Тоді, перш ніж починати зводити новий об'єкт, доведеться знести старий. Роботи з демонтажу об'єкта, як правило, виконуються підрядником. Проте вони можуть бути проведені і третьою особою або навіть самим замовником.
У результаті зносу старого об'єкта з'являються якісь поворотні ресурси. Іншими словами, товарно-матеріальні цінності (далі – ТМЦ), які ще можна використовувати в господарській діяльності. А саме:
Крім того, при ліквідації старої будови не уникнути появи на ділянці будівельного сміття.
Усі ТМЦ, отримані при розбиранні об'єкта, є власністю замовника (власника будівлі). Тільки він має право розпоряджатися такими ресурсами. Звичайно, більшою мірою замовника цікавитимуть поворотні матеріали. Частину таких ТМЦ, наприклад, можна продати, а частину – пустити на будівництво нового об'єкта.
У меншій мірі йому цікаві вторинні ресурси. Хоча, наприклад, від металобрухту замовник навряд чи відмовиться.
Будівельне сміття ніякої цінності не становить. Тому в обліку воно як актив не розглядається. Проте витрат, пов'язаних із його транспортуванням або утилізацією, замовникові будівництва не уникнути.
У будівельному контракті замовник, як правило, застерігає, що саме підрядник повинен робити з отриманими при розбиранні старої будівлі поворотними ресурсами і який обсяг таких ТМЦ. Припустимо, будова зовсім стара і замовникові нічого звідти не потрібно. Тоді в договорі підряду обсяг поворотних ресурсів не встановлюється. Тому підрядник може використовувати отримане від зносу «розвалища» за власним розсудом.
Звичайно, у замовника і підрядника виникають питання щодо обліку і документального оформлення таких «б/у» ТМЦ. Розглянемо далі.
Нормативна будівельна база
Основним документом, на підставі якого визначається ціна будівельного продукту, є Правила визначення вартості будівництва. Раніше такі загальні правила, затверджені наказом Держбуду від 27.08.2000 р. № 174, містилися в ДБН Д.1.1-1-2000.
З 1 січня 2014 року набули чинності правила, установлені національним стандартом ДСТУ Б Д.1.1-1:2013, затвердженим наказом Мінрегіонбуду від 05.07.13 р. № 293 (далі – ДСТУ-1).
Звичайно, безпосереднього відношення до податково-бухгалтерського обліку цей стандарт не має, але він допомагає краще зрозуміти суть операцій. Причому цей документ корисний для будь-якого учасника будівництва. Адже у багатьох випадках саме завдяки ДСТУ-1 можна розібратися, з якого роду витратами має справу замовник або підрядник, як визначити величину таких витрат і як їх розмір впливає на остаточні розрахунки між сторонами.
Зазначимо, що обов'язково застосовувати ДСТУ (а раніше – ДБН) тільки при визначенні вартості будівельних об'єктів, які споруджуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних або комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під гарантії держави (п. 1.2 ДСТУ-1). У разі фінансування з інших джерел застосування названих правил носить рекомендаційний характер.
Корисною для учасників будівництва може виявитися й Інструкція з повторного використанню виробів, обладнання і матеріалів у житлово-комунальному господарстві ВСН 39-83 (далі – Інструкція ВСН 39-83). Ця Інструкція затверджена ще наказом Держгромадбуду 26.12.83 р. № 414 за погодженням із Держбудом СРСР, але, як і раніше, числиться у складі чинних будівельних документів (див. наприклад, Інформаційно-довідкову систему «Будстандарт» – budstandart.com). Звичайно, керуватися таким стародавнім документом у повному обсязі не можна. Проте знайомство з розділом «Облік і зберігання виробів, обладнання і матеріалів» може бути корисним для всіх учасників будівництва і не тільки у сфері ЖКГ.
Поворотні матеріали = Поворотні суми
У ДСТУ-1 розглядаються особливості обліку поворотних матеріалів на двох етапах:
При цьому на першому етапі замовник розраховує поворотні суми для того, щоб визначити: наскільки вартість усіх поворотних ТМЦ може здешевити будівництво. На другому етапі – для того, щоб виключити з розрахунку з підрядником вартість поворотних ТМЦ, використаних на цьому ж будівництві.
Поворотні суми в інвесторській документації
У тих випадках, коли відповідно до проекту здійснюється розбирання конструкцій (металевих, залізобетонних тощо), знос будівель і споруд, можна отримати конструкції, вироби і матеріали, придатні для повторного застосування. Такі матеріальні ресурси необхідно враховувати. Їх вартість наводиться довідково у вигляді поворотних сум за підсумком локальних кошторисів на розбирання будівель і споруд та інші роботи (пп. 5.4.16 ДСТУ-1).
Поворотні суми зазначаються в окремому рядку з відповідним найменуванням і визначаються на підставі номенклатури і кількості конструкцій, матеріалів і виробів, придатних для подальшого використання. При цьому вартість поворотних ТМЦ відображається за поточними цінами із застосуванням коефіцієнта зносу 0,5. А якщо якісь ТМЦ ще можна продати, тоді за ціною можливої реалізації (пп. 5.4.16 ДСТУ-1).
Таким чином, якщо замовник передбачає отримати в результаті зносу будівель і споруд поворотні ТМЦ, придатні для повторного використання, він повинен заявити про них в інвесторській документації, у спеціальному довідковому рядку. При цьому не важливо, де можуть бути використані такі поворотні ТМЦ: на цьому ж будівництві чи на іншому, за первинним чи іншим призначенням. Чи вони взагалі можуть бути реалізовані, наприклад, у вигляді металобрухту. Головне, що їх вартість здешевлює вартість будівництва.
Зазначимо, що крім локальних кошторисів вартість таких матеріалів повинна бути вказана у відповідному рядку за підсумками зведеного кошторисного розрахунку вартості об'єкта будівництва (пп. 5.8.18 ДСТУ-1).
У випадку якщо ТМЦ, отримані від розбирання будівлі, неможливо реалізувати або використати інакше (і це підтверджено документально), то в рядку «Поворотні суми» нічого не зазначається.
Поворотні суми при розрахунках між сторонами
Поворотні суми беруть участь при проведенні розрахунків між замовником і підрядником, якщо ТМЦ, отримані від розбирання конструкцій і зносу будівель і споруд, використані при подальшому будівництві на цьому ж будівництві (пп. 6.4.8 ДСТУ-1). Цей же нюанс пояснюється в листі Мінрегіонбуду від 11.07.10 р. № 2/12-21/10359.
Припустимо, стара цеглина використовуватиметься на цьому ж будівництві для зведення стін замість нової цеглини. У кошторисному розрахунку вартості будівництва вартість такого матеріалу буде включена замовником до обсягу виконаних робіт. Але при визначенні суми, що належить до сплати підрядникові, вартість старої цеглини відніматиметься.
І це зрозуміло: підрядник не має ніякого відношення до належних замовникові поворотних ТМЦ. А значить, вартість таких ТМЦ не включається до обсягів реалізації підрядника. В акті примірної форми № КБ-2в (додаток Т до ДСТУ-1) поворотні суми будуть показані з мінусом. Подібна схема розрахунків застосовується при будівництві з матеріалу замовника.
Облік та оцінка поворотних матеріалів
Можливі два варіанти застосування поворотних матеріалів. Вони викладені в листі Мінрегіонбуду від 11.07.10 р. № 2/12-21/10359.
Варіант 1. Поворотні ТМЦ використовуються на цьому ж будівництві
У такому разі складається тристоронній акт за участю замовника, проектувальника, підрядника. В акті шляхом експертної оцінки:
Після цього приймається рішення про можливість подальшого використання поворотних ТМЦ – за первинним або за іншим призначенням.
Припустимо, за домовленістю сторін підрядник доводить отримані від розбирання ТМЦ до придатного для використання стану та/або організовує їх транспортування до місця тимчасового складування. Тоді вартість цих робіт підрядника враховується у вартості будівельних робіт (пп. 6.4.8 ДСТУ-1).
Демонтовані конструкції і матеріали від розбирання є власністю замовника. А порядок їх передачі підрядникові для повторного застосування на об'єкті аналогічний порядку передачі нових матеріальних ресурсів, які придбаваються замовником і передаються підрядникові. Оформляється така передача Актом передачі матеріалів постачання замовника. Тобто облік і документальне оформлення операцій із поворотними ТМЦ у цьому випадку відповідають так званій давальницькій схемі будівельного обліку (докладніше див. «БАЛАНС», 2013, № 29, с. 11).
Зазначимо, що при цьому:
Варіант 2. Поворотні ТМЦ не використовуються на цьому ж будівництві
У цьому випадку номенклатура, кількість і ринкова вартість матеріальних ресурсів від розбирання визначається методом експертної оцінки комісією у складі спеціалістів замовника. Після цього ТМЦ можуть бути реалізовані. При цьому як покупець таких матеріальних ресурсів може виступити і підрядник.
Якщо підрядник вирішив придбати поворотні ТМЦ, така операція проводиться у звичайному порядку: з оформленням акта приймання-передачі (накладної) і податкової накладної.
Зазначимо, що сторони можуть передбачити в договорі підряду зобов'язання підрядника виконати певну роботу, пов'язану з поворотними ТМЦ. Наприклад, підрядникові пропонується очистити цеглу від розчину, що засох, виконати різання демонтованих металевих форм на дрібніші елементи, їх навантаження на автотранспорт і транспортування до пункту приймання металобрухту. Така робота оплачується підрядникові за узгодженою сторонами ціною за окремим рахунком, без включення до договірної ціни на будівництво об'єкта.
Ця ж робота може бути виконана й іншим суб'єктом господарювання.
Таким чином, саме на замовнику, як власнику поворотних ТМЦ, лежать турботи про виявлення їх кількості, асортименту, технічного стану, якості, а також про документальне оформлення таких ТМЦ. Завдання підрядника полягає в тому, щоб зберегти поворотні ТМЦ із моменту передачі йому об'єкта замовником і до завершення їх повторного використання у будівельному виробництві або повернення замовникові (п. 3.3 Інструкції ВСН 39-83).
Розглянемо облікові особливості, пов'язані з поворотними ТМЦ, у підрядника на практичному прикладі.
Приклад
Замовник об'єкта будівництва – бюджетна організація. За умовами контракту підрядник повинен розібрати стару будівлю, а отриману від розбирання цеглу очистити (привести в порядок) і передати замовникові. У таблиці показано, як підрядникові треба враховувати отриману від розбирання будівлі цеглу, якщо вони будуть:
(грн.)
№ |
Зміст операції |
Первинний |
Бухгалтерський облік |
Податковий облік |
|||
Дт |
Кт |
Сума |
Дохід |
Витрати |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Варіант 1. Стара цегла використана при будівництві об'єкта |
|||||||
1 |
Відображено передачу підрядникові цегли після її оцінки і оприбутковування замовником |
Тристоронній акт |
022 |
– |
24 000 |
– |
– |
2 |
Відображено витрати, пов'язані з виконанням БМР (у т. ч. витрати на очищення старої цегли) |
Відомість з зарплати, |
23 |
66, 65, 13, 91, 20, 63 |
125 000 |
– |
– |
3 |
Виконано БМР, підписано акт примірної форми № КБ-2в (без урахування вартості використаної старої цегли) |
Акт примірної форми |
361 |
703 |
180 000 |
150 000 |
– |
4 |
Списано використані матеріали замовника (стара цегла)** |
Типові форми |
– |
022 |
24 000 |
– |
– |
5 |
Відображено податкові зобов'язання з ПДВ |
Податкова накладна |
703 |
641 |
30 000 |
– |
– |
6 |
Списано собівартість БМР |
Бухгалтерська довідка |
903 |
23 |
125 000 |
– |
125 000 |
Варіант 2. Стара цегла передана підрядникові в рахунок часткової оплати БМР |
|||||||
1 |
Відображено передачу підрядникові старої цегли після їх оцінки комісією і оприбутковування замовником |
Акт передачі |
022 |
– |
24 000 |
– |
– |
2 |
Виконано БМР, підписано акт примірної форми № КБ-2в |
Акт примірної |
361 |
703 |
168 000 |
140 000 |
– |
3 |
Відображено податкові зобов'язання з ПДВ |
Податкова накладна |
703 |
641 |
28 000 |
– |
– |
4 |
Списано собівартість БМР |
Бухгалтерська довідка |
903 |
23 |
120 000 |
– |
120 000 |
5 |
Відображено витрати, пов'язані |
Відомість з зарплати, |
23 |
66, 65 |
6 700 |
– |
– |
6 |
Виконано роботи з очищення старої цегли, оформлено і підписано акт примірної форми № КБ-2в |
Акт зразкової |
361 |
703 |
9 600 |
8 000 |
– |
7 |
Відображено податкові зобов'язання з ПДВ |
Податкова накладна |
703 |
641 |
1 600 |
– |
– |
8 |
Списано собівартість робіт з очищення старої цегли |
Бухгалтерська довідка |
903 |
23 |
6 700 |
– |
6 700 |
9 |
Стару цеглу оприбутковано як актив (з урахуванням витрат на очищення) в результаті її реалізації замовником |
Прибуткова накладна типової форми |
205 |
685 |
30 700 |
– |
– |
10 |
Відображено податковий кредит |
Податкова накладна |
641 |
685 |
6 140 |
– |
– |
11 |
Стару цегла списано із забалансового рахунку |
Бухгалтерська довідка |
– |
022 |
24 000 |
– |
– |
12 |
Проведено залік із замовником на частину вартості виконаних БМР |
Бухгалтерська довідка |
685 |
361 |
36 840 |
– |
– |
* Затверджена наказом Мінстата від 21.06.96 р. № 193. ** Невикористані в процесі виконання БМР поворотні матеріали повинні бути повернені замовникові. Інакше вони розцінюватимуться як безплатно отримані підрядником – з включенням до доходу за звичайною ціною (пп. 135.5.4 ПК). |
ВИСНОВКИ
1. Підрядник, що виконує роботи з будівництва будівлі або споруди, може мати справу з поворотними ТМЦ, які виникли в результаті зносу старого об'єкта.
2. Щоб розібратися в особливостях обліку таких ТМЦ, йому слід звернутися до ДСТУ-1. Цей документ допоможе зрозуміти, з якого роду витратами має справу будівельна організація, як визначити величину таких витрат і як їх розмір впливає на остаточний розрахунок за договором підряду.
3. Облік поворотних ТМЦ у підрядника залежить від напряму їх подальшого використання. Це вирішує замовник – як власник знесеного об'єкта. На замовнику також лежать турботи про документальне оформлення, йому треба встановити кількість поворотних ТМЦ, їх асортимент, технічний стан, якість. В одних випадках такі ТМЦ можуть бути використані на цьому ж будівництві, в інших – реалізовані на сторону (у т. ч. і підрядникові).