Квартальна фінзвітність: правила подання та складання
З 1 січня 2018 року набула чинності нова редакція Закону № 996. Зміни торкнулися й подання фінансової звітності. У консультації розповімо про основні правила подання фінзвітності, складеної згідно з НП(С)БО за підсумками I кварталу звітного року.
Склад і форми фінзвітності
Звітним періодом для складання фінзвітності є календарний рік. Крім того, як і раніше, передбачене подання проміжної (квартальної) фінзвітності за результатами I кварталу, першого півріччя та дев'яти місяців.
Назвемо нововведення-2018:
- підприємство може встановити іншу періодичність складання фінзвітності, закріпивши таке рішення в наказі про облікову політику (ч. 1 ст. 13 Закону № 996). Зауважимо, що вносити дане положення до облікової політики необов'язково, якщо підприємство планує складати тільки річну та проміжну (квартальну) фінзвітність;
- на вимогу користувачів показники фінзвітності можуть бути перераховані в інвалюту (ст. 5 Закону № 996). Уважаємо, що якщо підприємство буде робити таке перерахування на регулярній основі, то це слід зафіксувати в обліковій політиці, указавши, для яких користувачів та в якій інвалюті буде складатися фінзвітність.
Покажемо в табл 1, хто, куди та у які строки повинен подавати проміжну фінзвітність.
Таблиця 1.
Порядок подання проміжної фінзвітності за 2018 рік
№ |
Категорія юросіб |
Фінзвітність за І квартал 2018 року |
Куди подається |
|
склад |
строк подання |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Великі та середні підприємства – платники податку на прибуток |
Одночасно з декларацією з податку на прибуток (п. 46.2 ПК) не пізніше 10 травня 2018 року |
ДФС |
|
Не пізніше 25 квітня 2018 року (п. 5 Порядку № 419) |
Органи Держстату |
|||
2 |
Малі підприємства та представництва нерезидентів – платники податку на прибуток мікропідприємства* |
Одночасно з декларацією з податку на прибуток (п. 46.2 ПК) не пізніше 10 травня 2018 року |
ДФС |
|
Не пізніше 25 квітня 2018 року (п. 5 Порядку № 419) |
Органи Держстату |
|||
3 |
Юрособи-єдинники, суб'єкти малого підприємництва (СМП)** |
Форма № 1-м,№ 2-м |
Не пізніше 25 квітня 2018 року (п. 5 Порядку № 419) |
Органи Держстату |
4 |
Юрособи-єдинники, суб'єкти середнього підприємництва |
Форми № 1, № 2 |
||
* Суб’єктам мікропідприємництва доведеться подати фінзвітність за підсумками кварталу (детальніше див. «Здаємо декларацію з податку на прибуток за i квартал 2018 року»).
|
Як визначити категорію юрособи
З 01.01.18 р. критерії поділу підприємств на мікро-, малі, середні та великі для цілей застосування Закону № 996 установлено п. 2 ст. 2 цього Закону (див. табл. 2). Однак у Порядку № 419, який визначає механізм подання фінзвітності, при згадуванні категорій підприємств робиться посилання на норми ГК. Уважаємо, що при поданні фінзвітності за звітні періоди 2018 року потрібно орієнтуватися саме на норми Закону № 996. Тим більше що згідно з п. 4 розд. II Закону № 2164 протягом 6 місяців норми ГК у частині категорій підприємств (ч. 3 ст. 55) повинні бути приведені у відповідність із нормами Закону № 996.
Величина критеріїв на поточний рік береться за даними фінзвітності за попередній звітний рік (на 2018 рік – за звітністю за 2017-й). Новостворені підприємства визначають свою категорію на дату подання першої річної фінзвітності.
Майте на увазі, що для визначення категорії достатнім є виконання двох із наведених у графах 3–5 табл. 2 критеріїв.
Таблиця 2.
Класифікація підприємств згідно із Законом № 996
Категорія підприємства |
Непотрапляння до попередньої категорії |
Балансова вартість активів1, євро |
Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)2, євро |
Середня чисельність працівників3, чол. |
---|---|---|---|---|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Мікропідприємство |
х |
До4 350 тис.5 |
До 700 тис. |
До 10 |
Мале |
Не відповідає критеріям для мікропідприємств |
До 4 млн |
До 8 млн |
До 50 |
Середнє |
Не відповідає критеріям для малих підприємств |
До 20 млн |
До 40 млн |
До 250 |
Велике |
Не відповідає критеріям для середніх підприємств |
Понад 20 млн |
Понад 40 млн |
Понад 250 |
1 Під балансовою вартістю активів мається на увазі валюта балансу (підсумок гр. 4 активу форми № 1, № 1-м або № 1-мс) за попередній звітний рік.
|
Відповідальність за неподання фінзвітності
Неподання Держстату
За неподання, несвоєчасне або неповне подання даних для державних статистичних спостережень згідно зі ст. 1863 КУпАП накладається адмінштраф у розмірі від 10 до 15 НМДГ (від 170 до 255 грн.), за повторне порушення протягом року – від 15 до 25 НМДГ (від 255 до 425 грн.). Повноваження щодо його застосування покладено на органи статистики (ст. 2443 КУпАП).
Держстат давно наполягає на застосуванні штрафних санкцій (див. Лист Держкомстата від 01.11.01 р. № 16-1-67). На нашу думку, вони не повинні застосовуватися, тому що фінзвітність не є звітно-статистичною документацією, а складається з урахуванням вимог НП(С)БО 1.
За неподання та недостовірні відомості у фінзвітності ст. 1642 КУпАП передбачений адмінштраф у розмірі від 8 до 15 НМДГ (від 136 до 255 грн.), за повторне порушення протягом року – від 10 до 20 НМДГ (від 170 до 340 грн.). Цей штраф застосовується Держаудитслужбою (ст. 2341 КУпАП). А їй підконтрольні тільки юрособи, перелічені в ст. 2 Закону № 2939, – це бюджетні установи та підприємства, які отримують фінансування з бюджету.
Неподання органам ДФС
Фінзвітність є додатком до декларації з податку на прибуток та її невід'ємною частиною (п. 46.2 ПК). Інформація про такі додатки (і самі додатки) – обов'язковий реквізит декларації, без них вона вважається неподаною (п. 48.3, 48.7 ПК).
За кожне неподання (несвоєчасне подання) декларації накладається штраф у розмірі 170 грн. Штраф за повторне порушення протягом року становить 1 020 грн. за кожне таке неподання або несвоєчасне подання (п. 120.1 ПК) (ЗІР, категорія 102.25). Адмінштрафи ДФС не застосовує.
Коментарі до матеріалу