Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як відкоригувати у податковій накладній зміну номенклатури

Ситуація із життя: спочатку зробили передоплату за товар, а потім змінили номенклатуру товара.

Питання, що потребує вирішення: як постачальнику відкоригувати у податковій накладній зміну номенклатури.

Ситуация

За договором поставки від 06.07.15 р. підприємство перерахувало аванс постачальнику за товар № 1 у сумі 7 000 грн. Постачальник відвантажив цей товар 24.07.15 р., а покупцю він не підійшов і 27.07.15 р. був повернений постачальнику. Покупець направив постачальнику лист із проханням зарахувати суму авансу в оплату будь-якого іншого товару, тому кошти покупцю не поверталися. Специфікації нового товару на дату повернення товару № 1 не було. 30.07.15 р. покупець перерахував постачальнику передоплату за товар № 2 у сумі 3 000 грн., а 03.08.15 р. товар було відвантажено покупцю на загальну суму 10 000 грн. Постачальник і покупець є платниками ПДВ.

Розберемося, як має діяти постачальник у такій ситуації, якщо існує два варіанти вирішення цього питання:

Варіант 1. Скласти розрахунок коригування (далі – РК) до податкової накладної (далі – ПН) на дату повернення товару № 1 (27.07.15 р.) на 7 000 грн. і цією ж датою виписати нову ПН на зазначену суму.

Варіант 2. 27.07.15 р. нічого не робити, а 03.08.15 р. (день поставки товару № 2) виписати «нульовий» РК до ПН від 06.07.15 р. і відкоригувати у ньому номенклатуру товару.

Зазначимо, що відображення господарських операцій у ПДВ-обліку прямо залежить від конкретних умов укладених угод. Норми Податкового кодексу (далі – ПК) взагалі орієнтовані на те, щоб суб’єкти господарювання погоджували між собою кожен крок своїх договірних відносин. Це стосується і нашого випадку, коли передоплата «перекидається» з одного товару на інший і без узгодженої сторонами конкретики не обійтися.

Нагадаємо, ПН виписується на дату виникнення податкових зобов’язань (п. 201.4 ПК), тобто на дату першої із подій – оплати чи поставки (п. 187.1 ПК). Аби покупець мав право на податковий кредит, ПН має містити усі обов’язкові реквізити, визначені п. 201.1 ПК, і бути зареєстрованою в Єдиному реєстрi податкових накладних (п. 201.10 ПК).

Номенклатура товарів – це обов’язковий реквізит, який заповнюється на підставі первинних документів, тому повинен їм відповідати.

Випадки складання РК передбачені ст. 192 ПК. Це:

  • зміна суми компенсації за поставлені товари/послуги (у т. ч. перегляд цін);
  • повернення не оплачених покупцем товарів;
  • повернення постачальником неотоварених передоплат;
  • виправлення помилок.

Але у нашій ситуації товар № 1 був оплачений і сума оплати, за якою у постачальника виникли податкові зобов’язання 06.07.15 р. згідно із п. 187.1 ПК, знаходиться у постачальника. Тому на дату повернення цього товару в постачальника немає підстав для складання РК і зменшення податкових зобов’язань.

Отже, варіант 1 для вирішення нашого питання не підходить. Тому будемо розглядати варіант 2.

Уважаємо, що для виписування РК у разі, якщо передоплата «перекидається» з одного товару на інший, повинні бути певні підстави. Такими підставами можуть бути:

  • підписання додаткової угоди до договору. Така угода може бути оформлена як протокол погодження зміни асортименту до відповідного договору. Зазначимо, що це, у свою чергу, передбачає укладення і самого договору поставки у письмовій формі. Адже у противному разі правильність відображення у податковому обліку суті зміни умов усного договору довести важко. Згідно із ст. 509 Цивільного кодексу (далі – ЦК) сторонами у зобов’я­занні є боржник і кредитор. Якщо кожна із сторін у зобов’язанні має одночасно й права, й обов’яз­ки, вона вважається боржником у тому, що зобов’язана вчинити на користь другої сторони, і одночасно кредитором у тому, що має право вимагати від неї (п. 1, 3 ст. 510 ЦК). На наш погляд, цей варіант оформлення правочину є більш надійним;
  • обмін листами (одна сторона пропонує змінити асортимент у відповідному договорі, а друга погоджується). Згідно із п. 1, 2 ст. 207 ЦК правочин уважається таким, що здійснений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксовано в одному або кількох документах (наприклад, листах, якими обмінялися сторони).

Розглянемо покроково дії сторін договору у нашій ситуації.

Крок 1. Відвантаження і повернення товару № 1. Цей товар не доїхав до покупця і був повернений постачальнику 27.07.15 р. Покупець направив постачальнику лист із проханням зарахувати суму авансу в оплату будь-якого іншого товару.

Крок 2. Відвантаження і перерахування оплати за товар № 2. 30.07.15 р. покупець перерахував постачальнику попередню оплату за товар № 2 в сумі 3 000 грн. На цю дату виписується ПН, адже це перша подія (відвантаження поки немає).

Крок 3. ВІдвантаження товару № 2. 03.08.15 р. покупцю було відвантажено товар № 2 на загальну суму 10 000 грн. Уважаємо, що без відповідного документа (див. вище) не можна стверджувати, що в цій поставці сидить «перекинутий» аванс у сумі 7 000 грн. за товар № 1, а не за товар № 3, наприклад.

Тому рекомендуємо сторонам на дату відвантаження товару № 2:

  • або укласти додаткову угоду чи протокол погодження,
  • або обмінятися листами, у яких дві сторони мають чітко сформулюватити, що сума

7 000 грн. за товар № 1 вважається оплатою за товар № 2.

Тоді постачальник на цю саму дату (03.08.15 р.) виписує РК до ПН від 06.07.15 р. У табличній частині РК продавець наводить дані з первісно складеної ПН на товар № 1 зі знаком «–», тим самим обнуляючи її. Після цього (вже зі знаком «+») у РК вказується інформація про товар № 2, який постачається замість товару № 1. Зауважимо, що аналогічної думки дотримується і ДФС (ЗІР, категорія 101.07).

Особливості заповнення та реєстрації РК такі:

  • у рядку «Вид цивільно-правового договору» спершу зазначаються номер і дата додаткової угоди до основного договору поставки, а потім – реквізити основного договору (ЗІР, категорія 101.19);
  • «нульовий» РК реєструє постачальник, оскільки сума компенсації не змінюється (аванс не повертається) (п. 192.1 ПК);
  • у звітності з ПДВ такий РК не відображається, адже коригування має нульове значення (ЗІР, категорія 101.23).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
11.12.2025
Подарунки дітям до новорічних свят: оформлення та оподаткування
Кожен роботодавець прагне, а особливо під час війни, потішити дітей працівників подарунками до новорічно-різдвяних свят. Тож бухгалтер має знати, як оформити надання таких подарунків та які податкові наслідки мають такі операції. Розглянемо ці питання та надамо поради. Кожен роботодавець прагне, а о...
11.12.2025
Списання основних засобів: як оформити та відобразити в обліку
У підприємства з’явилася потреба списати основні засоби. Як документально оформити та відобразити в бухгалтерському та податковому обліку таку операцію, розповімо в статті. Списання майна через знищення та непридатність Списання сельгоспкультур та майна через знищення та непридатність Перед с...
11.12.2025
Списання майна, знищеного внаслідок воєнних дій
Як списати майно та чи нараховувати компенсуючі податкові зобов’язання за п. 198.5 Податкового кодексу України, якщо ракетний удар знищив склад підприємства разом із товаром? У статті розповімо, як оформляти та обліковувати операцію зі списання знищеного майна, та відповімо на запитання, які в...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
02.12.2025
Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити?
У статті розглянемо у якому порядку працівникам надається додаткова щорічна відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці. Із цієї статті ви дізнаєтесь, у яких випадках роботодавець зобов’язаний надати співробітникові додаткову щорічну відпустку за роботу зі шкідливими і важкими у...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
24.12.2025
Коли облікова політика може допомогти в спорах із податківцями: ситуації з практики
Як правила облікової політики можуть стати аргументом у суді? Чи дійсно зважають на них? Розглянемо декілька прикладів, аби продемонструвати, яку роль грає положення про облікову політику на практиці. Облікова політика підприємства – це внутрішній обліковий закон юрособи. Звісно, він не має су...
24.12.2025
Якщо вчасно не списали заборгованість: як відобразити в обліку
Що робити з кредиторською заборгованістю, яку вчасно не списали? У статті розглядаємо, як підприємству позбутися «завислих» боргів. З наближенням кінця звітного року, а також у зв’язку із набуттям чинності із 04.09.2025 Законом від 14.05.2025 № 4434-IX «Про внесення змін до...
24.12.2025
Перебіг строків позовної давності відновлено: облікові наслідки
Із 4 вересня 2025 року відновлено перебіг строків позовної давності у цивільному законодавстві. У статті ми пояснимо, які облікові наслідки має цей факт для платників податку на прибуток, платників ПДВ, єдиного податку, а також для фізосіб. Із 04.09.2025 набув чинності Закон від 14.05.2025 № 4434-IX...
Кращі матеріали