Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Форма № 20-ОПП: останні зміни та практичні ситуації

Що змінилося? Останнім часом тема подання форми № 20-ОПП знову стала дуже актуальною. Обумовлено це перш за все новими вимогами до підприємців. Вони тепер зобов’язані застосовувати РРО, а щоб зареєструвати РРО, спочатку потрібно подати форму № 20-ОПП на торговельну точку. Крім того, нещодавно була оновлена сама форма № 20-ОПП, а також з’явилася узагальнююча податкова консультація, що стосується подання цієї форми.

Про що стаття? Розглянемо ці зміни докладніше, познайомимо вас з роз’ясненнями Мінфіну, а також відповімо на запитання щодо заповнення форми № 20-ОПП, які виникають у вас на практиці.


Зміна у формі № 20-ОПП і новий Класифікатор

Почнемо з того, що Мінфін своїм наказом від 13.12.2021 № 662 вніс зміни до різних нормативних актів і, зокрема, до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588 (далі – Порядок № 1588). У результаті оновилася форма № 20-ОПП, наведена в додатку 10 до Порядку № 1588. Зміни діють з 01.01.2022.

Увага! Тепер подавати форму № 20-ОПП потрібно в оновленому вигляді.

Що саме помінялося?

У розд. 3 форми змінилися найменування граф 6–7. Це зроблено у зв’язку з прийняттям Верховною Радою постанови від 17.07.2020 № 807-IX «Про створення і ліквідацію районів» (далі – Постанова № 807). Цією постановою запроваджено нове районне розділення в межах АР Крим та областей України. Нові райони складаються виключно з територіальних громад, які утворюють новий адміністративно-територіальний рівень.

Крім того, уведений у дію Кодифікатор адміністративно-територіальних одиниць і територій територіальних громад, затверджений наказом Міністерства розвитку громад і територій від 26.11.2020 № 290 (далі – КАТОТТГ). А Класифікатор об’єктів адміністративно-територіального устрою України (далі – KOATУУ), що діяв раніше, втратив чинність. Відповідно, наразі при заповненні форми № 20-ОПП потрібно користуватися КАТОТТГ, знайти його можна на офіційному сайті Міністерства розвитку громад і територій України.

Увага! Замість KOATУУ тепер потрібно користуватися КАТОТТГ.

Цілком резонно у платників податків виникає запитання:

Чи потрібно зараз подавати форму № 20-ОПП за раніше поданими об’єктами у зв’язку зі зміною коду КОАТУУ на новий код КАТОТТГ?

Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками роз’яснило, що подавати форму № 20-ОПП для зміни коду КОАТУУ на новий код КАТОТТГ – не потрібно, якщо відсутні зміни у відомостях про сам об’єкт оподаткування.

Зверніть увагу! Є роз’яснення податківців про те, як користуватися новим Кодифікатором при заповненні форми № 20-ОПП (ЗІР, категорія 116.11).

У роз’ясненні сказано, що для заповнення граф 6–7 «Територія територіальної громади, де знаходиться об’єкт оподаткування» розд. 3 форми № 20-ОПП необхідно знайти в Кодифікаторі назву об’єкта (наприклад, місто Трускавець), визначити категорію об’єкта: у нашому випадку це «М» (місто), яка відповідає четвертому рівню, та у графі 6 форми № 20-ОПП показати значення UA46020090010062870.

Якщо об’єкт оподаткування розташований у Печерському районі міста Києва, то необхідно знайти в Кодифікаторі назву об’єкта «Печерський», визначити категорію об’єкта – «В» (райони в містах), яка відповідає додатковому рівню, і до графи 6 внести значення UA8000000000062477.

Роз’яснення від Мінфіну в УПК № 7

З питань заповнення форми № 20-ОПП видана Узагальнююча податкова консультація, затверджена наказом Мінфіну від 12.01.2022 № 7 (далі – УПК № 7). У цьому документі надані відповіді на запитання, які платники податків найчастіше ставлять на практиці. Розглянемо основні з них.

1. Відкриття відокремленого підрозділу та форма № 20-ОПП

Ситуація. Юрособа відкриває відокремлений підрозділ (у власному або орендованому приміщенні) за межами території свого місця розташування. У цьому підрозділі працюватимуть за трудовим договором співробітники цієї юрособи.

Запитання. Чи потрібно у цьому випадку ставати на податковий облік за місцем розташування цього відокремленого підрозділу (за неосновним місцем обліку) і повідомити податковий орган за своїм основним місцем обліку про появу нового об’єкта оподаткування шляхом подання форми № 20-ОПП?

Відповідь. Посилаючись на пп. 168.4.3 Податкового кодексу (далі – ПК), Мінфін роз’яснює, що ПДФО, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до бюджету за місцем розташування відокремленого підрозділу.

Підприємству не потрібно ставати на облік за неосновним місцем обліку і подавати форму № 20-ОПП, якщо виконуються такі умови:

  • відокремлений підрозділ самостійно веде бухоблік своїх операцій;
  • має відокремлений баланс;
  • зареєстрований у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань;
  • юрособа делегувала відокремленому підрозділу право сплачувати ПДФО.

Якщо ж ці умови не виконуються, тоді підприємству необхідно стати на облік у податковому органі за місцем розташування відокремленого підрозділу (за неосновним місцем обліку) і подати форму № 2-ОПП з інформацією про цей підрозділ.

Крім того, стати на облік і подати форму № 20-ОПП потрібно і в тому випадку, якщо юрособа за місцем розташування відокремленого підрозділу має також й інші підрозділи, майно, об’єкти оподаткування, або які пов’язані з оподаткуванням або через які ведеться діяльність, якщо вони числяться на балансі головного підприємства.

2. Повідомлення про обладнання, установлене у приміщенні, про яке вже подавалася форма № 20-ОПП

Ситуація. Юрособа використовує в госпдіяльності побутовий газовий котел для обігріву приміщення в зимовий період і паливний генератор для відновлення електрики у приміщенні в нештатних ситуаціях. Котел і генератор установлені у приміщенні, щодо якого підприємство вже подавало форму № 20-ОПП і стало на облік у податковому органі за неосновним місцем обліку.

Запитання. Чи потрібно у цьому випадку подавати форму № 20-ОПП з інформацією про газовий котел і генератор?

Відповідь. Юрособа вже перебуває на обліку в податковому органі за неосновним місцем обліку за місцем розташування приміщення, у якому встановлені котел і генератор, і стосовно цього приміщення вже була подана форма № 20-ОПП. Тому, виходячи з принципу укрупнення інформації, закріпленої в розд. VIII Порядку № 1588, у цьому випадку щодо обладнання подавати форму № 20-ОПП не потрібно.

3. Рекомендований довідник, заповнення графи 3 форми № 20-ОПП і відповідальність

Ситуація. У формі № 20-ОПП наведена Пам’ятка щодо її заповнення. Там зазначено, що графа 3 «Тип об’єкта оподаткування» заповнюється відповідно до Рекомендованого довідника типів об’єктів оподаткування, оприлюдненого на офіційному вебсайті ДПС та інформаційних стендах у податкових органах.

Запитання. Чи є цей Рекомендований довідник нормативно-правовим актом, обов’язковим для всіх платників податків? Якщо платник податків інакше заповнить графу 3 форми, чи загрожує йому штраф, передбачений п. 117.1 ПК?

Відповідь. Рекомендований довідник не є нормативно-правовим актом, має рекомендаційний характер і в разі зазначення у формі № 20-ОПП інформації іншої, ніж у цьому довіднику, до платника податків не можуть застосовуватися штрафи, передбачені ПК. Водночас заповнення графи 3 форми є обов’язковим.

Таким чином, якщо при заповненні форми № 20-ОПП буде неправильно вибраний тип об’єкта обліку, то штраф за це застосовуватися не повинен. Сам же рекомендований довідник типів об’єктів оподаткування можна знайти на сайті ДПС у розділі «Довідники».

Відповіді на актуальні запитання

Тепер відповімо на запитання наших читачів.

1. Підприємство виявило помилку в раніше поданій формі № 20-ОПП: у графі 9 замість коду 9 – орендується зазначили код 2 – експлуатується. Як тепер виправити таку помилку?

У порядку № 1588 нічого не сказано про механізм виправлення помилок у формі № 20-ОПП. Тут слід орієнтуватися на роз’яснення ДПС, наведені в ЗІР (категорія 116.11). У цій ситуації потрібно діяти так само, як у разі зміни відомостей про об’єкт оподаткування (ДПС посилається в роз’ясненні на п. 8.5 Порядку № 1588, який стосується такого випадку).

А саме: платник податків має подати нову форму № 20-ОПП з виправленою інформацією (з правильно заповненою гр. 9). А у графі 2 «Код ознаки надання інформації» потрібно буде зазначити код «3 – Зміна відомостей про об’єкт оподаткування».

Форму слід подати разом із супровідним листом, у якому зазначити факт виправлення помилок у відомостях про об’єкт оподаткування. Складається такий лист у довільній формі.

Важливий нюанс! У супровідному листі треба зазначити, у якій саме формі № 20-ОПП робиться виправлення (зазначте дату подання форми з помилками) і в якій графі виправляється інформація.

2. Чи потрібно подавати форму № 20-ОПП у разі придбання або оренди малоцінних необоротних матеріальних активів (далі – МНМА), пов’язаних з оподаткуванням?

Як правило, такі активи платника податків зберігаються в його приміщеннях (офісах, складах, гаражах тощо). Якщо платник податків уже подавав інформацію про ці приміщення у формі № 20-ОПП, тоді – керуючись принципом укрупнення інформації – подавати відомості про МНМА, що знаходяться в цих приміщеннях, не потрібно (ЗІР, категорія 116.11).

3. Фізособа зареєструвалася підприємцем за місцем свого проживання. Чи потрібно після реєстрації подавати до податкового органу повідомлення за формою № 20-ОПП щодо квартири (будинку) фізособи? І якщо так, то як правильно заповнити відповідні графи форми?

Тут усе залежить від того, чи буде підприємець використовувати своє житло (квартиру, будинок) як місце провадження підприємницької діяльності.

Якщо ні, тоді і форму подавати не потрібно (наприклад, якщо підприємництво зареєстроване для торгівлі в магазині, то форму № 20-ОПП потрібно подати з інформацією про цей магазин, а не про квартиру, у якій проживає підприємець).

Якщо ж підприємець буде «працювати вдома» (наприклад, надавати послуги через інтернет, а комп’ютер установлений у підприємця вдома), тоді інформацію про квартиру як об’єкт оподаткування слід буде подати протягом 10 робочих днів з дня реєстрації підприємцем.

Як роз’яснює ДПС (ЗІР, категорія 116.11):

  • у графі 3 «Тип об’єкта оподаткування» – потрібно зазначити тип об’єкта, що відповідає місцю проживання підприємця відповідно до Рекомендованого довідника типів об’єктів оподаткування («682 – квартира», «685 – житловий будинок», «293 – котедж» тощо);
  • у графі 9 «Стан об’єкта оподаткування» зазначається: 2 – експлуатується або 8 – орендується;
  • у графі 10 «Вид права на об’єкт» вибираємо код, що відповідає нашій ситуації, наприклад: 1 – право власності; 2 – право володіння; 7 – право довгострокового користування або оренди тощо.

4. Підприємство придбало у власність будівлю, подало інформацію про неї за формою № 20-ОПП. Надалі підприємство планує частину приміщень здавати в оренду іншим суб’єктам господарювання. Чи потрібно у цьому випадку подаватиме форму № 20-ОПП щодо приміщень, які здаються в оренду?

Так, потрібно.

А запитання виникло, оскільки багатьох на практиці бентежить той факт, що вони вже подавали форму № 20-ОПП щодо будівлі. Проте при здачі в оренду частини приміщень у будівлі з’являється новий об’єкт оподаткування, а значить, ви зобов’язані повідомити про нові об’єкти оподаткування виходячи з вимог п. 8.4 Порядку № 1588. Адже у формі № 20-ОПП подається інформація про всі об’єкти оподаткування, які є власними, орендованими або переданими в оренду.

Тому підприємство має присвоїти ідентифікатор (номер) кожному з приміщень, які здаватиметься в оренду (це потрібно для заповнення гр. 5 форми № 20-ОПП).

На замітку! Проінформувати орган ДПС за формою № 20-ОПП про ці приміщення необхідно не тільки орендодавцеві, але й орендареві. Адже у нього з’явився об’єкт, узятий в оренду.

5. Підприємство узяло в оренду у підприємця приміщення з 01.01.2022, але форму № 20-ОПП не подало ні підприємство (орендатор), ні підприємець (орендодавець). Яка відповідальність застосовується за неподання або несвоєчасне подання форми № 20-ОПП, і чи застосовується ця відповідальність під час карантину?

За таке порушення застосовується штраф, установлений п. 117.1 ПК. Розмір штрафу становитиме:

  • для фізособи-підприємця – 340 грн, а в разі неусунення порушення або повторного порушення протягом року – 680 грн;
  • для юросіб, відокремлених підрозділів юросіб та юросіб, відповідальних за нарахування і сплату податків під час виконання договору про спільну діяльність, – 1 020 грн, а в разі неусунення допущеного порушення або повторного порушення протягом року – 2 040 грн.

На замітку! Див. також із цього приводу роз’яснення ДПС у ЗІР (категорія 116.12).

За порушення, допущені в період дії карантину, цей штраф не застосовується. Підстава – п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПК, у якому сказано, що за порушення податкового законодавства, допущені протягом періоду з 01.03.2020 до кінця місяця, у якому завершується дія карантину, штрафні санкції, передбачені ПК (за деяким винятком, але наш випадок до цього винятку не потрапив), не застосовуються. Також із цього приводу є роз’яснення ДПС у ЗІР (категорія 116.12).

Проте! На практиці податківці нерідко застосовують цей штраф, не зважаючи на карантинне звільнення. У такому разі у вас є всі шанси скасувати штраф у судовому порядку (див. наприклад, постанову шостого апеляційного адміністративного суду, ЄДРСР, реєстр. № 102850558).

Коментарі до матеріалу
Зміст
Статті за темою
22.08.2025
Квартальна об’єднана звітність ФОП, звільнення від ЄСВ за себе, мінімалка для продавців підакцизних товарів: важливі зміни в ПК
Розглянемо, які зміни передбачено Законом від 16.07.2025 № 4536-ІХ щодо подання ФОП об’єднаної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ, умов звільнення від ЄСВ, мінімальної зарплати для продавців підакцизних товарів, пільг зі сплати ЄСВ для самозайнятих осіб тощо. Минулого місяця ВР України ухвалила Закон...
21.07.2025
Фінансова та статистична звітність: пауза-відтермінування на період воєнного стану вже не діє!
У статті йдеться про поновлення обов’язку вчасно подавати звітність до органів статистики, а також про перехідний період для неподаних звітів за 2022–2025 роки. Важливі зміни: якщо під час воєнного стану не подавали до Держстату фінансову та статистичну звітність, то потрібно подати її д...
14.07.2025
Нова декларація з податку на прибуток: за якою формою подавати за півріччя та за три квартали 2025 року?
У статті з’ясовуємо, за якою формою потрібно звітувати за півріччя 2025 року, а за якою – за три квартали, а також наводимо рекомендації податківців з цього питання. Зміни в декларації з податку на прибуток – звичне явище. Адже, як тільки коригують правила оподаткування, це очікува...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
22.08.2025
Квартальна об’єднана звітність ФОП, звільнення від ЄСВ за себе, мінімалка для продавців підакцизних товарів: важливі зміни в ПК
Розглянемо, які зміни передбачено Законом від 16.07.2025 № 4536-ІХ щодо подання ФОП об’єднаної звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ, умов звільнення від ЄСВ, мінімальної зарплати для продавців підакцизних товарів, пільг зі сплати ЄСВ для самозайнятих осіб тощо. Минулого місяця ВР України ухвалила Закон...
21.08.2025
Нематеріальні активи: нараховуємо амортизацію
У статті розглянемо порядок установлення строку корисного використання, ліквідаційної вартості, методів нарахування бухгалтерської та податкової амортизації нематеріальних активів. Після придбання нематеріальні активи розпочинають своє життя на підприємстві. Насамперед витрати на їх створення підляг...
19.08.2025
Придбання нематеріальних активів: оформлення та облік
У статті розповімо, які активи належать до нематеріальних, як відобразити їх придбання у бухгалтерському та податковому обліку, а також оформити документально. Операції з нематеріальними активами, як-от комп’ютерні програми, торгові марки, ліцензії, здійснює практично кожне підприємство. У ста...
Кращі матеріали