Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Форма № 20-ОПП: останні зміни та практичні ситуації

17.02.2022 1355 0 2

Що змінилося? Останнім часом тема подання форми № 20-ОПП знову стала дуже актуальною. Обумовлено це перш за все новими вимогами до підприємців. Вони тепер зобов’язані застосовувати РРО, а щоб зареєструвати РРО, спочатку потрібно подати форму № 20-ОПП на торговельну точку. Крім того, нещодавно була оновлена сама форма № 20-ОПП, а також з’явилася узагальнююча податкова консультація, що стосується подання цієї форми.

Про що стаття? Розглянемо ці зміни докладніше, познайомимо вас з роз’ясненнями Мінфіну, а також відповімо на запитання щодо заповнення форми № 20-ОПП, які виникають у вас на практиці.


Зміна у формі № 20-ОПП і новий Класифікатор

Почнемо з того, що Мінфін своїм наказом від 13.12.2021 № 662 вніс зміни до різних нормативних актів і, зокрема, до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588 (далі – Порядок № 1588). У результаті оновилася форма № 20-ОПП, наведена в додатку 10 до Порядку № 1588. Зміни діють з 01.01.2022.

Увага! Тепер подавати форму № 20-ОПП потрібно в оновленому вигляді.

Що саме помінялося?

У розд. 3 форми змінилися найменування граф 6–7. Це зроблено у зв’язку з прийняттям Верховною Радою постанови від 17.07.2020 № 807-IX «Про створення і ліквідацію районів» (далі – Постанова № 807). Цією постановою запроваджено нове районне розділення в межах АР Крим та областей України. Нові райони складаються виключно з територіальних громад, які утворюють новий адміністративно-територіальний рівень.

Крім того, уведений у дію Кодифікатор адміністративно-територіальних одиниць і територій територіальних громад, затверджений наказом Міністерства розвитку громад і територій від 26.11.2020 № 290 (далі – КАТОТТГ). А Класифікатор об’єктів адміністративно-територіального устрою України (далі – KOATУУ), що діяв раніше, втратив чинність. Відповідно, наразі при заповненні форми № 20-ОПП потрібно користуватися КАТОТТГ, знайти його можна на офіційному сайті Міністерства розвитку громад і територій України.

Увага! Замість KOATУУ тепер потрібно користуватися КАТОТТГ.

Цілком резонно у платників податків виникає запитання:

Чи потрібно зараз подавати форму № 20-ОПП за раніше поданими об’єктами у зв’язку зі зміною коду КОАТУУ на новий код КАТОТТГ?

Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками роз’яснило, що подавати форму № 20-ОПП для зміни коду КОАТУУ на новий код КАТОТТГ – не потрібно, якщо відсутні зміни у відомостях про сам об’єкт оподаткування.

Зверніть увагу! Є роз’яснення податківців про те, як користуватися новим Кодифікатором при заповненні форми № 20-ОПП (ЗІР, категорія 116.11).

У роз’ясненні сказано, що для заповнення граф 6–7 «Територія територіальної громади, де знаходиться об’єкт оподаткування» розд. 3 форми № 20-ОПП необхідно знайти в Кодифікаторі назву об’єкта (наприклад, місто Трускавець), визначити категорію об’єкта: у нашому випадку це «М» (місто), яка відповідає четвертому рівню, та у графі 6 форми № 20-ОПП показати значення UA46020090010062870.

Якщо об’єкт оподаткування розташований у Печерському районі міста Києва, то необхідно знайти в Кодифікаторі назву об’єкта «Печерський», визначити категорію об’єкта – «В» (райони в містах), яка відповідає додатковому рівню, і до графи 6 внести значення UA8000000000062477.

Роз’яснення від Мінфіну в УПК № 7

З питань заповнення форми № 20-ОПП видана Узагальнююча податкова консультація, затверджена наказом Мінфіну від 12.01.2022 № 7 (далі – УПК № 7). У цьому документі надані відповіді на запитання, які платники податків найчастіше ставлять на практиці. Розглянемо основні з них.

1. Відкриття відокремленого підрозділу та форма № 20-ОПП

Ситуація. Юрособа відкриває відокремлений підрозділ (у власному або орендованому приміщенні) за межами території свого місця розташування. У цьому підрозділі працюватимуть за трудовим договором співробітники цієї юрособи.

Запитання. Чи потрібно у цьому випадку ставати на податковий облік за місцем розташування цього відокремленого підрозділу (за неосновним місцем обліку) і повідомити податковий орган за своїм основним місцем обліку про появу нового об’єкта оподаткування шляхом подання форми № 20-ОПП?

Відповідь. Посилаючись на пп. 168.4.3 Податкового кодексу (далі – ПК), Мінфін роз’яснює, що ПДФО, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до бюджету за місцем розташування відокремленого підрозділу.

Підприємству не потрібно ставати на облік за неосновним місцем обліку і подавати форму № 20-ОПП, якщо виконуються такі умови:

  • відокремлений підрозділ самостійно веде бухоблік своїх операцій;
  • має відокремлений баланс;
  • зареєстрований у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань;
  • юрособа делегувала відокремленому підрозділу право сплачувати ПДФО.

Якщо ж ці умови не виконуються, тоді підприємству необхідно стати на облік у податковому органі за місцем розташування відокремленого підрозділу (за неосновним місцем обліку) і подати форму № 2-ОПП з інформацією про цей підрозділ.

Крім того, стати на облік і подати форму № 20-ОПП потрібно і в тому випадку, якщо юрособа за місцем розташування відокремленого підрозділу має також й інші підрозділи, майно, об’єкти оподаткування, або які пов’язані з оподаткуванням або через які ведеться діяльність, якщо вони числяться на балансі головного підприємства.

2. Повідомлення про обладнання, установлене у приміщенні, про яке вже подавалася форма № 20-ОПП

Ситуація. Юрособа використовує в госпдіяльності побутовий газовий котел для обігріву приміщення в зимовий період і паливний генератор для відновлення електрики у приміщенні в нештатних ситуаціях. Котел і генератор установлені у приміщенні, щодо якого підприємство вже подавало форму № 20-ОПП і стало на облік у податковому органі за неосновним місцем обліку.

Запитання. Чи потрібно у цьому випадку подавати форму № 20-ОПП з інформацією про газовий котел і генератор?

Відповідь. Юрособа вже перебуває на обліку в податковому органі за неосновним місцем обліку за місцем розташування приміщення, у якому встановлені котел і генератор, і стосовно цього приміщення вже була подана форма № 20-ОПП. Тому, виходячи з принципу укрупнення інформації, закріпленої в розд. VIII Порядку № 1588, у цьому випадку щодо обладнання подавати форму № 20-ОПП не потрібно.

3. Рекомендований довідник, заповнення графи 3 форми № 20-ОПП і відповідальність

Ситуація. У формі № 20-ОПП наведена Пам’ятка щодо її заповнення. Там зазначено, що графа 3 «Тип об’єкта оподаткування» заповнюється відповідно до Рекомендованого довідника типів об’єктів оподаткування, оприлюдненого на офіційному вебсайті ДПС та інформаційних стендах у податкових органах.

Запитання. Чи є цей Рекомендований довідник нормативно-правовим актом, обов’язковим для всіх платників податків? Якщо платник податків інакше заповнить графу 3 форми, чи загрожує йому штраф, передбачений п. 117.1 ПК?

Відповідь. Рекомендований довідник не є нормативно-правовим актом, має рекомендаційний характер і в разі зазначення у формі № 20-ОПП інформації іншої, ніж у цьому довіднику, до платника податків не можуть застосовуватися штрафи, передбачені ПК. Водночас заповнення графи 3 форми є обов’язковим.

Таким чином, якщо при заповненні форми № 20-ОПП буде неправильно вибраний тип об’єкта обліку, то штраф за це застосовуватися не повинен. Сам же рекомендований довідник типів об’єктів оподаткування можна знайти на сайті ДПС у розділі «Довідники».

Відповіді на актуальні запитання

Тепер відповімо на запитання наших читачів.

1. Підприємство виявило помилку в раніше поданій формі № 20-ОПП: у графі 9 замість коду 9 – орендується зазначили код 2 – експлуатується. Як тепер виправити таку помилку?

У порядку № 1588 нічого не сказано про механізм виправлення помилок у формі № 20-ОПП. Тут слід орієнтуватися на роз’яснення ДПС, наведені в ЗІР (категорія 116.11). У цій ситуації потрібно діяти так само, як у разі зміни відомостей про об’єкт оподаткування (ДПС посилається в роз’ясненні на п. 8.5 Порядку № 1588, який стосується такого випадку).

А саме: платник податків має подати нову форму № 20-ОПП з виправленою інформацією (з правильно заповненою гр. 9). А у графі 2 «Код ознаки надання інформації» потрібно буде зазначити код «3 – Зміна відомостей про об’єкт оподаткування».

Форму слід подати разом із супровідним листом, у якому зазначити факт виправлення помилок у відомостях про об’єкт оподаткування. Складається такий лист у довільній формі.

Важливий нюанс! У супровідному листі треба зазначити, у якій саме формі № 20-ОПП робиться виправлення (зазначте дату подання форми з помилками) і в якій графі виправляється інформація.

2. Чи потрібно подавати форму № 20-ОПП у разі придбання або оренди малоцінних необоротних матеріальних активів (далі – МНМА), пов’язаних з оподаткуванням?

Як правило, такі активи платника податків зберігаються в його приміщеннях (офісах, складах, гаражах тощо). Якщо платник податків уже подавав інформацію про ці приміщення у формі № 20-ОПП, тоді – керуючись принципом укрупнення інформації – подавати відомості про МНМА, що знаходяться в цих приміщеннях, не потрібно (ЗІР, категорія 116.11).

3. Фізособа зареєструвалася підприємцем за місцем свого проживання. Чи потрібно після реєстрації подавати до податкового органу повідомлення за формою № 20-ОПП щодо квартири (будинку) фізособи? І якщо так, то як правильно заповнити відповідні графи форми?

Тут усе залежить від того, чи буде підприємець використовувати своє житло (квартиру, будинок) як місце провадження підприємницької діяльності.

Якщо ні, тоді і форму подавати не потрібно (наприклад, якщо підприємництво зареєстроване для торгівлі в магазині, то форму № 20-ОПП потрібно подати з інформацією про цей магазин, а не про квартиру, у якій проживає підприємець).

Якщо ж підприємець буде «працювати вдома» (наприклад, надавати послуги через інтернет, а комп’ютер установлений у підприємця вдома), тоді інформацію про квартиру як об’єкт оподаткування слід буде подати протягом 10 робочих днів з дня реєстрації підприємцем.

Як роз’яснює ДПС (ЗІР, категорія 116.11):

  • у графі 3 «Тип об’єкта оподаткування» – потрібно зазначити тип об’єкта, що відповідає місцю проживання підприємця відповідно до Рекомендованого довідника типів об’єктів оподаткування («682 – квартира», «685 – житловий будинок», «293 – котедж» тощо);
  • у графі 9 «Стан об’єкта оподаткування» зазначається: 2 – експлуатується або 8 – орендується;
  • у графі 10 «Вид права на об’єкт» вибираємо код, що відповідає нашій ситуації, наприклад: 1 – право власності; 2 – право володіння; 7 – право довгострокового користування або оренди тощо.

4. Підприємство придбало у власність будівлю, подало інформацію про неї за формою № 20-ОПП. Надалі підприємство планує частину приміщень здавати в оренду іншим суб’єктам господарювання. Чи потрібно у цьому випадку подаватиме форму № 20-ОПП щодо приміщень, які здаються в оренду?

Так, потрібно.

А запитання виникло, оскільки багатьох на практиці бентежить той факт, що вони вже подавали форму № 20-ОПП щодо будівлі. Проте при здачі в оренду частини приміщень у будівлі з’являється новий об’єкт оподаткування, а значить, ви зобов’язані повідомити про нові об’єкти оподаткування виходячи з вимог п. 8.4 Порядку № 1588. Адже у формі № 20-ОПП подається інформація про всі об’єкти оподаткування, які є власними, орендованими або переданими в оренду.

Тому підприємство має присвоїти ідентифікатор (номер) кожному з приміщень, які здаватиметься в оренду (це потрібно для заповнення гр. 5 форми № 20-ОПП).

На замітку! Проінформувати орган ДПС за формою № 20-ОПП про ці приміщення необхідно не тільки орендодавцеві, але й орендареві. Адже у нього з’явився об’єкт, узятий в оренду.

5. Підприємство узяло в оренду у підприємця приміщення з 01.01.2022, але форму № 20-ОПП не подало ні підприємство (орендатор), ні підприємець (орендодавець). Яка відповідальність застосовується за неподання або несвоєчасне подання форми № 20-ОПП, і чи застосовується ця відповідальність під час карантину?

За таке порушення застосовується штраф, установлений п. 117.1 ПК. Розмір штрафу становитиме:

  • для фізособи-підприємця – 340 грн, а в разі неусунення порушення або повторного порушення протягом року – 680 грн;
  • для юросіб, відокремлених підрозділів юросіб та юросіб, відповідальних за нарахування і сплату податків під час виконання договору про спільну діяльність, – 1 020 грн, а в разі неусунення допущеного порушення або повторного порушення протягом року – 2 040 грн.

На замітку! Див. також із цього приводу роз’яснення ДПС у ЗІР (категорія 116.12).

За порушення, допущені в період дії карантину, цей штраф не застосовується. Підстава – п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПК, у якому сказано, що за порушення податкового законодавства, допущені протягом періоду з 01.03.2020 до кінця місяця, у якому завершується дія карантину, штрафні санкції, передбачені ПК (за деяким винятком, але наш випадок до цього винятку не потрапив), не застосовуються. Також із цього приводу є роз’яснення ДПС у ЗІР (категорія 116.12).

Проте! На практиці податківці нерідко застосовують цей штраф, не зважаючи на карантинне звільнення. У такому разі у вас є всі шанси скасувати штраф у судовому порядку (див. наприклад, постанову шостого апеляційного адміністративного суду, ЄДРСР, реєстр. № 102850558).

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали