Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Дивіденди: як платити авансовий внесок із податку на прибуток?


Авансовий внесок при виплаті дивідендів та як таку виплату відобразити в декларації

Підприємство А в 2019 році вперше виплатило дивіденди своєму єдиному учасникові – підприємству Б за 2018 рік у сумі 60 000 грн. При цьому в декларації з податку на прибуток (далі – декларація) за цей рік у підприємства А відображається збиток (показник ряд. 04 має від’ємне значення). У свою чергу, підприємство Б виплатило дивіденди за 2018 рік своїм учасникам-юрособам у сумі 80 000 грн. Причому згідно з декларацією підприємство Б отримало за цей період прибуток – 15 000 грн. Чи потрібно підприємствам А і Б сплачувати авансовий внесок при виплаті дивідендів та як таку виплату відобразити в декларації?

Щоб відповісти на ці запитання, нагадаємо правила оподаткування дивідендів.

Дивіденди розраховуються виходячи із суми прибутку, визначеної за правилами бухобліку. Якщо рішення про виплату дивідендів прийнято, то вони виплачуються незалежно від того, отримано за період виплати дивідендів податковий прибуток чи ні. Наприклад, згідно з даними бухобліку підприємство А за результатами 2018 року отримало прибуток, а згідно з податковою декларацією – збиток. Така ситуація може виникнути, наприклад, якщо в платника є податкові збитки минулих років, які «гасять» прибуток звітного року.

Одночасно з виплатою дивідендів учасникам емітент корпоративних прав – платник податку на прибуток за загальним правилом пп. 57.11.2 ПК сплачує до бюджету авансовий внесок із податку на прибуток, розрахований виходячи зі ставки 18 %.

База нарахування авансового внеску визначається згідно з пп. 57.11.2 ПК. А саме: авансовий внесок розраховується із суми перевищення дивідендів над значенням об’єкта оподаткування за звітний рік, за який виплачуються дивіденди. При цьому «прибуткова» декларація за цей рік повинна бути подана, а податкові зобов’язання за нею сплачені. Якщо дивіденди сплачуються за звітний рік, за результатами якого отримано податковий збиток, то авансовий внесок обчислюється з усієї суми дивідендів, що підлягають виплаті.

Але якщо дивіденди виплачуються на користь власників корпоративних прав материнської компанії в сумі, що не перевищує суму дивідендів, отриманих материнською компанією від дочірньої, то авансовий внесок при виплаті таких дивідендів не сплачується. У противному разі внесок сплачується виходячи із суми перевищення за правилами пп. 57.11.2 ПК (див. вище) (пп. 57.11.3 ПК).

У підприємства А дивіденди сплачуються за збитковий податковий рік, значить, авансовий внесок повинен розраховуватися з усієї суми виплачених дивідендів (60 000 грн) і становитиме 10 800 грн (60 000 грн х 18 %).

А з підприємством Б ситуація інша. Як випливає з умови запитання:

  • підприємство А є дочірньою компанією підприємства Б (частка підприємства Б у підприємстві А становить 100 %);
  • сума дивідендів, виплачених материнською компанією (підприємством Б) своїм учасникам, перевищує суму дивідендів, отриманих нею від дочірньої компанії (підприємства А), на 20 000 грн (80 000 грн – 60 000 грн).

Таким чином, тут набувають чинності норми пп. 57.11.3 ПК. Тобто базою нарахування авансового внеску є різниця між сумою перевищення дивідендів, виплачених підприємством Б, над отриманими дивідендами та об’єктом оподаткування за 2018 рік. Сума авансового внеску дорівнює 900 грн [(20 000 грн – 15 000 грн) х 18 %].

За звітний період, у якому виплачувалися дивіденди, обидва підприємства повинні заповнити та подати у складі декларації, форма якої затверджена Наказом № 897, додаток АВ, у якому:

  • підприємство А вказує в рядках 1, 4 і 5 – 60 000 грн, у рядку 6 – 10 800 грн. Показник рядка 6 переноситься в рядок 20 декларації;
  • підприємство Б – у рядках 1 і 1.5 – 80 000 грн, у рядку 2 – 60 000 грн, у рядках 4 і 5 – 5 000 грн, у рядку 6 – 900 грн. Показник рядка 6 переноситься в рядок 20 декларації.
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
03.06.2025
Часткова ліквідація основних засобів: ПДВ-наслідки
Довелось частково ліквідувати основний засіб під час ремонту? Дізнайтеся із нашої статті, чи потрібно в такому разі нараховувати ПДВ-зобов’язання, що є базою оподаткування та яким має бути документальне оформлення операції. У процесі ремонту об’єкта основних засобів відбулась його частко...
02.06.2025
Подаємо форму № 20-ОПП щодо обладнання для зберігання пального
У статті розповімо, як суб’єкту господарювання подати заяву за формою № 20-ОПП щодо обладнання для зберігання пального. Ліцензія на зберігання пального для власних потреб: як отримати з 01.01.2025 Перед поданням заяви на отримання ліцензії на зберігання пального суб’єкт господарювання (д...
27.05.2025
Вага (маса) вантажу та транспортного засобу в ТТН: як зазначати?
Стаття містить відповіді на поширені запитання щодо заповнення реквізиту ТТН щодо ваги (маси) вантажу та транспортного засобу. Під час заповнення оновленої форми ТТН (№ 1-ТН), яку застосовуємо з 03.01.2025, виникає чимало запитань. У цій статті приділимо увагу реквізиту ваги (маси) вантажу та трансп...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
03.06.2025
Продаж товарів на ринках та ярмарках: як оформлювати податкову накладну
Продаж товарів у разі виїзної торгівлі здійснюється за готівку або із застосуванням електронних платіжних засобів (через такі звані платіжні термінали). При такому способі розрахунків платникам ПДВ дозволяється виписувати одну підсумкову податкову накладну (далі – ПН) на весь обсяг продажу за ...
03.06.2025
Часткова ліквідація основних засобів: ПДВ-наслідки
Довелось частково ліквідувати основний засіб під час ремонту? Дізнайтеся із нашої статті, чи потрібно в такому разі нараховувати ПДВ-зобов’язання, що є базою оподаткування та яким має бути документальне оформлення операції. У процесі ремонту об’єкта основних засобів відбулась його частко...
03.06.2025
Облік товарів у виїзній торгівлі
Облік товарів у виїзній торгівлі здійснюється за загальними правилами, передбаченими бухгалтерськими стандартами для роздрібної торгівлі та Податковим кодексом. У статті розглянемо нюанси бухобліку та оподаткування операцій, які здійснюються під час виїзної торгівлі. Виїзна торгівля, тобто реалізаці...
Кращі матеріали