Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Дивіденди: як платити авансовий внесок із податку на прибуток?


Авансовий внесок при виплаті дивідендів та як таку виплату відобразити в декларації

Підприємство А в 2019 році вперше виплатило дивіденди своєму єдиному учасникові – підприємству Б за 2018 рік у сумі 60 000 грн. При цьому в декларації з податку на прибуток (далі – декларація) за цей рік у підприємства А відображається збиток (показник ряд. 04 має від’ємне значення). У свою чергу, підприємство Б виплатило дивіденди за 2018 рік своїм учасникам-юрособам у сумі 80 000 грн. Причому згідно з декларацією підприємство Б отримало за цей період прибуток – 15 000 грн. Чи потрібно підприємствам А і Б сплачувати авансовий внесок при виплаті дивідендів та як таку виплату відобразити в декларації?

Щоб відповісти на ці запитання, нагадаємо правила оподаткування дивідендів.

Дивіденди розраховуються виходячи із суми прибутку, визначеної за правилами бухобліку. Якщо рішення про виплату дивідендів прийнято, то вони виплачуються незалежно від того, отримано за період виплати дивідендів податковий прибуток чи ні. Наприклад, згідно з даними бухобліку підприємство А за результатами 2018 року отримало прибуток, а згідно з податковою декларацією – збиток. Така ситуація може виникнути, наприклад, якщо в платника є податкові збитки минулих років, які «гасять» прибуток звітного року.

Одночасно з виплатою дивідендів учасникам емітент корпоративних прав – платник податку на прибуток за загальним правилом пп. 57.11.2 ПК сплачує до бюджету авансовий внесок із податку на прибуток, розрахований виходячи зі ставки 18 %.

База нарахування авансового внеску визначається згідно з пп. 57.11.2 ПК. А саме: авансовий внесок розраховується із суми перевищення дивідендів над значенням об’єкта оподаткування за звітний рік, за який виплачуються дивіденди. При цьому «прибуткова» декларація за цей рік повинна бути подана, а податкові зобов’язання за нею сплачені. Якщо дивіденди сплачуються за звітний рік, за результатами якого отримано податковий збиток, то авансовий внесок обчислюється з усієї суми дивідендів, що підлягають виплаті.

Але якщо дивіденди виплачуються на користь власників корпоративних прав материнської компанії в сумі, що не перевищує суму дивідендів, отриманих материнською компанією від дочірньої, то авансовий внесок при виплаті таких дивідендів не сплачується. У противному разі внесок сплачується виходячи із суми перевищення за правилами пп. 57.11.2 ПК (див. вище) (пп. 57.11.3 ПК).

У підприємства А дивіденди сплачуються за збитковий податковий рік, значить, авансовий внесок повинен розраховуватися з усієї суми виплачених дивідендів (60 000 грн) і становитиме 10 800 грн (60 000 грн х 18 %).

А з підприємством Б ситуація інша. Як випливає з умови запитання:

  • підприємство А є дочірньою компанією підприємства Б (частка підприємства Б у підприємстві А становить 100 %);
  • сума дивідендів, виплачених материнською компанією (підприємством Б) своїм учасникам, перевищує суму дивідендів, отриманих нею від дочірньої компанії (підприємства А), на 20 000 грн (80 000 грн – 60 000 грн).

Таким чином, тут набувають чинності норми пп. 57.11.3 ПК. Тобто базою нарахування авансового внеску є різниця між сумою перевищення дивідендів, виплачених підприємством Б, над отриманими дивідендами та об’єктом оподаткування за 2018 рік. Сума авансового внеску дорівнює 900 грн [(20 000 грн – 15 000 грн) х 18 %].

За звітний період, у якому виплачувалися дивіденди, обидва підприємства повинні заповнити та подати у складі декларації, форма якої затверджена Наказом № 897, додаток АВ, у якому:

  • підприємство А вказує в рядках 1, 4 і 5 – 60 000 грн, у рядку 6 – 10 800 грн. Показник рядка 6 переноситься в рядок 20 декларації;
  • підприємство Б – у рядках 1 і 1.5 – 80 000 грн, у рядку 2 – 60 000 грн, у рядках 4 і 5 – 5 000 грн, у рядку 6 – 900 грн. Показник рядка 6 переноситься в рядок 20 декларації.
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
23.06.2025
Працевлаштування іноземців: нюанси оформлення
У статті розглянуто, яких вимог законодавства потрібно дотримуватися роботодавцям у разі прийняття на роботу іноземців, а також які документи слід оформити як роботодавцю, так й працівнику-іноземцю. Українська компанія хоче запросити на роботу спеціаліста, який є іноземним громадянином. Як оформити ...
03.06.2025
Часткова ліквідація основних засобів: ПДВ-наслідки
Довелось частково ліквідувати основний засіб під час ремонту? Дізнайтеся із нашої статті, чи потрібно в такому разі нараховувати ПДВ-зобов’язання, що є базою оподаткування та яким має бути документальне оформлення операції. У процесі ремонту об’єкта основних засобів відбулась його частко...
02.06.2025
Подаємо форму № 20-ОПП щодо обладнання для зберігання пального
У статті розповімо, як суб’єкту господарювання подати заяву за формою № 20-ОПП щодо обладнання для зберігання пального. Ліцензія на зберігання пального для власних потреб: як отримати з 01.01.2025 Перед поданням заяви на отримання ліцензії на зберігання пального суб’єкт господарювання (д...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
27.06.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
Нове
27.06.2025
Чи можна платнику єдиного податку продавати товари за подарункові сертифікати?
Платник єдиного податку має намір продавати подарункові сертифікати, які потім буде приймати в оплату товарів у своєму магазині. З’ясуємо, чи дозволена така схема роботи на єдиному податку і які податкові ризики вона може нести. Платник єдиного податку хоче продавати подарункові сертифікати рі...
23.06.2025
У звітному місяці не було оподатковуваних операцій: чи потрібно розподіляти вхідний ПДВ?
У звітному місяці були лише операції, що не обкладаються ПДВ? І ви не знаєте, чи потрібно в такому разі робити розподіл вхідного ПДВ і нараховувати компенсуючі зобов’язання? У статті ми відповімо на це запитання, а також пояснимо, як нараховувати податкові зобов’язання у разі здійснення ...
23.06.2025
Працевлаштування іноземців: нюанси оформлення
У статті розглянуто, яких вимог законодавства потрібно дотримуватися роботодавцям у разі прийняття на роботу іноземців, а також які документи слід оформити як роботодавцю, так й працівнику-іноземцю. Українська компанія хоче запросити на роботу спеціаліста, який є іноземним громадянином. Як оформити ...
Кращі матеріали