Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Посада головного бухгалтера без бухгалтерської служби: чи можливо?

07.05.2019 3530 0 2


Для забезпечення ведення бухобліку підприємство самостійно обирає форму його організації, зокрема введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером (ч. 2 ст. 8 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996)).

У своєму листі від 30.06.17 р. № 35210-07-10/17419 Мінфін наголошує, що законодавством не передбачено такої форми організації бухобліку на підприємстві, як уведення до штату підприємства посади головного бухгалтера без створення бухгалтерської служби.

Тому для забезпечення ведення бухобліку підприємство самостійно обирає одну ыз цих форм організації.

Основні функції головного бухгалтера або особи, на яку покладено ведення бухобліку підприємства, визначено ч. 7 ст. 8 Закону № 996.

Відповідно до завдань та обов’язків, передбачених кваліфікаційною характеристикою посади головного бухгалтера, згідно з розд. 1 Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Мінпраці та соцполітики від 29.12.04 р. № 336, головний бухгалтер, зокрема;

  • керує працівниками бухгалтерського обліку підприємства;
  • розподіляє між ними посадові завдання та обов’язки;
  • знайомить цих працівників із нормативно-методичними документами та інформаційними матеріалами, які стосуються їхньої діяльності, а також зі змінами до чинного законодавства;
  • забезпечує ведення бухобліку на підприємстві;
  • забезпечує зберігання майна, раціональне та ефективне використання матеріальних, фінансових ресурсів тощо.

Відповідно до Національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій» професійна назва роботи «головний бухгалтер» за кодом Класифікатора 1231 належить до професійного угруповання «Керівники фінансових, бухгалтерських, економічних, юридичних та адміністративних підрозділів».

Тобто посада головного бухгалтера передбачає наявність підлеглих працівників.

Отже, на думку Мінфіну, законодавством не передбачено такої форми організації бухгалтерського обліку на підприємстві, як уведення до штату підприємства посади головного бухгалтера без створення бухгалтерської служби.

Таку саму думку висловлено і в листі Мінсоцполітики від 13.11.17 р. № 21929/0/2-17/13, де зазначено, що введення до штатного розпису підприємства посади головного бухгалтера можливе в разі створення відповідного структурного підрозділу (відділу, сектору тощо).

Якщо прийнято рішення створити підрозділ

Якщо роботодавець вирішив створити окремий структурний підрозділ – бухгалтерську службу, вид його залежить від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи.

Підпорядкованість, кількість посад, а також скільки з них буде зайнято або вакантно, підприємство визначає самостійно.

Створення підрозділу оформлюють наказом. Також уносять зміни до штатного розпису, адже саме він установлює для підприємства, установи, організації структуру, штати і посадові оклади працівників.

Крім того, у наказі про облікову політику також треба зазначити, що підприємство обрало створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером для ведення бухобліку.

Нагадаємо, що в ДК 003:2010 містяться назви посад:

  • «головний бухгалтер» з кодом 1231 (професійне угрупування «Керівники фінансових, бухгалтерських, економічних, юридичних та адміністративних підрозділів та інші керівники»);
  • «бухгалтер (із дипломом магістра)» з кодом 2411.2 (професійне угрупування «Аудитори та кваліфіковані бухгалтери», розділ «Професіонали»);
  • «бухгалтер» з кодом 3433 (професійне угрупування «Бухгалтери та касири-експерти», розділ «Фахівці»).

Якщо вирішили замість головбуха ввести посаду бухгалтера

У такому разі слід унести зміни до штатного розпису і замість посади головного бухгалтера увести посаду бухгалтера певної категорії, на якого покладається виконання завдань та функціональних обов’язків бухгалтерської служби. Кваліфікаційні вимоги до бухгалтера визначаються за кваліфікаційною характеристикою посади «бухгалтер (з дипломом магістра)» із кодом 2411.2.

Уносячи зміни до штатного розпису, варто переглянути й розмір посадових окладів, адже зазвичай оклад головбуха вищий за оклад звичайного бухгалтера. Це буде додатковою перевагою для того, щоб ваш головбух не звільнився у зв’язку зі змінами.

Після цього роботодавець має дотриматися процедури переведення головбуха на посаду бухгалтера (ст. 32 КЗпП):

  • переводити його на іншу посаду лише з його згоди;
  • письмово повідомити його за 2 місяці до дня переведення на іншу посаду, адже це вважається істотною зміною умов праці. Якщо він відмовляється від переведення на іншу посаду, то через 2 місяці його звільняють на підставі п. 6 ст. 36 КЗпП.

Працівникові також потрібно внести запис до трудової книжки. Адже вона вимагається під час оформлення пенсії, і неправильно зазначена посада може створити проблеми.

Приведення у відповідність чинного штатного розпису не створює правових наслідків для вже звільнених працівників. Але роботодавець має здійснити всі можливі заходи відповідно до норм трудового законодавства з метою захисту трудових прав працівників.

Що стосується страхового стажу, то його обчислення не залежить від назви займаної посади, наявності чи відсутності структурного підрозділу, у якому працює зазначена особа.

Адже страховий стаж – це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачено страхові внески в сумі, не меншій ніж мінімальний страховий внесок (ст. 24 Закон № 1058).

Тому якщо особа, яка переведена на посаду бухгалтера чи залишиться головним бухгалтером із бухгалтерською службою чи навіть без неї, на її страховий стаж та пенсію це жодним чином не вплине.

Після переведення зазвичай постає питання, хто має ставити підписи у графі «Головний бухгалтер», якщо такий реквізит зазначено у формі первинного документа та звітності, а на підприємстві немає відповідного структурного підрозділу (бухгалтерії) та у єдиного бухгалтера немає підлеглих?

На думку Мінфіну, це питання має вирішити керівник підприємства, адже зазвичай саме він згідно з повноваженнями, наданими йому засновниками, вирішує, хто саме на підприємстві веде бухоблік і якими є обов’язки єдиного бухгалтера на такому підприємстві. Про це керівник має зазначити в розпорядчому документі, зокрема в посадовій інструкції, затвердженій його наказом. Відповідно до такого документа право підпису може бути надано такому єдиному бухгалтеру (див. лист Мінфіну від 19.01.18 р. № 35210-07-10/1591). До того ж, право підпису на звітності керівник може залишити лише за собою.

Яку відповідальність можуть застосувати

Спеціальної відповідальності за це порушення законодавством не встановлено. Щодо застосування органом Держпраці до роботодавця штрафу за інші порушення законодавства про працю в розмірі мінзарплати (ст. 265 КЗпП), то зробити це буде непросто, адже не порушено жодної статті КЗпП, а акт перевірки Держпраці не передбачає перевірку структури та підпорядкованості на підприємстві. Отже, не можна говорити про порушення саме законодавства про працю. Але якщо особу переводили з однієї посади на іншу (наприклад, з посади головбуха на посаду бухгалтера) без дотримання процедури переведення, то штраф від Держпраці буде правомірним.

Законом № 996 за це також не передбачено спеціальних санкцій. А ось за невідповідність назви посади у штатному розписі та в кадровій документації вимогам чинного законодавства несе особа, яка відповідає за їх складання та затвердження. Це підтверджують фахівці Мінсоцполітики. Але яку саме відповідальність, не уточнюють. Визначення конкретної особи, яка може понести відповідальність, залежить від повноважень посадових осіб конкретного підприємства, установи, організації (див. лист Мінсоцполітики від 17.01.18 р. № 28/0/22-18, лист Мінфіну від 19.01.18 р. № 35210-07-10/1591).

Підсумки

Підприємство самостійно вирішує, яку форму ведення бухобліку обрати. Воно може ввести до штату підприємства посаду бухгалтера або створити бухгалтерську службу на чолі з головним бухгалтером. Але посада головного бухгалтера передбачає наявність підлеглих працівників, тому без бухгалтерської служби така посада на підприємстві існувати не може.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали