Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Зарплата – 3 200 грн.: варіанти рішень для підприємства


Для кого ця стаття: для керівників і працівників економічних служб підприємств.

Чим корисна стаття: показує, які невідкладні рішення ухвалюються на підприємстві під час формування по-новому (з 1 січня 2017 року) заробітної плати, зокрема її тарифної частини, і як ці рішення передбачити в колективному договорі.


Чи є потреба змінювати щось в оплаті праці у зв'язку із законодавчим установленням місячної мінімальної заробітної плати (далі – МЗП) у розмірі 3 200 грн., якщо встановлені місячні тарифні ставки та оклади за всіма професіями працівників (включаючи професії, що не вимагають кваліфікації) на 01.01.17 р. на підприємстві перевищують 3 200 грн.?

На це запитання можна відповісти так:

  • якщо на підприємстві встановлені місячні тарифні складові зарплати за всіма професіями працівників перевищують 3 200 грн., то немає потреби підвищувати з 01.01.17 р. розміри тарифних ставок і окладів;
  • у колективному договорі на 2017 рік з урахуванням відповідних законодавчих змін слід зазначити, що ключові тарифні величини (мінімальна тарифна ставка некваліфікованого робітника та мінімальна тарифна ставка робітника 1-го розряду) установлюються відповідно до чинного законодавства, згідно з яким розрахунковою величиною в тарифній системі оплати праці є прожитковий мінімум (далі – ПМ).

Це та інші запитання щодо змін в оплаті праці, що надходять до редакції журналу, викликали потребу в написанні даної статті.

Що розглядаємо

Законом від 06.12.16 р. № 1774-VIII (далі – Закон № 1774) унесено зміни до деяких законодавчих актів України», зокрема до КЗпП та Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» (далі – Закон № 108), що стосуються МЗП та систем оплати праці. А в Законі від 21.12.16 р. № 1801-VIII «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (далі – Закон № 1801) за ПМ 1 600 грн. на місяць МЗП передбачено в розмірі 3 200 грн. на місяць.

Для приведення оплати праці на підприємстві у відповідність до чинного законодавства нагадаємо нові норми та порядок їх реалізації. Покажемо практичну суть змін. Визначимо за вихідними фактичними даними, що склалися, варіанти оплати праці та прийнятні управлінські рішення з дотриманням останніх законодавчих вимог.

При цьому на підприємстві вбачаються два блоки нормативно-розпорядчих рішень:

  • перший блок (невідкладний) – щодо формування тарифної частини зарплати;
  • другий блок (що не вимагає невідкладності) – щодо систем оплати праці.

У цій послідовності й розглянемо намічене.

Нове у становленні зарплати

Зміни у становленні зарплати було представлено в таблиці «Зарплата – 3 200 грн.: нормативне забезпечення для працедавця».

Нормативна сутність ключових законодавчих змін щодо становлення зарплати, зокрема мінімальної, з 01.01.17 р. за цією таблицею коротко визначається так:

  • змінено нормативну функцію МЗП – з розрахункової та абсолютної величини її перетворено на величину абсолютну, а розрахунковою величиною у формуванні тарифної частини заробітної плати став розмір ПМ (до МЗП включено за деякими винятками доплати та премії);
  • мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) установлюється в розмірі не менше ПМ;
  • не встановлено початкового відношення розміру тарифної ставки робітника 1-го розряду до ПМ (це стає договірною нормою та компетенцією колективного договору – при цьому враховується норма, наведена вище);
  • запроваджено доплати до рівня МЗП і законодавчо визначено застосування МЗП у погодинному розмірі (Закон № 108 доповнено ст. 31 «Гарантії забезпечення мінімальної заработної плати»).

Зауважимо, що згідно зі ст. 97 КЗпП ці нові законодавчі норми реалізуються в колективному договорі підприємства (або в акті/наказі працедавця, узгодженому з уповноваженим представником трудового колективу).

І зазначимо, що при цьому мають дотримуватися норми, як і раніше, основоположної тарифної системи оплати праці в частині співвідношень в оплаті праці за категоріями та професіями працівників. Ці співвідношення передбачено в додатках 1–5 до Галузевої угоди між Мінагрополітики та продовольства, Всеукраїнським об'єднанням організацій працедавців «Федерація працедавців агропромислового комплексу та продовольства України» і Профспілкою працівників агропромислового комплексу України в сільському господарстві на 2014–2016 рр. (далі – Галузева угода). Галузева угода діє до укладення нової або її перегляду.

Аналіз становища та рішення

Для ухвалення правильних зважених рішень щодо становлення зарплати, зокрема мінімальної, доцільно вже в січні 2017 року (у крайньому разі – на початку лютого) проаналізувати рівень, що склався, і склад заробітної плати на підприємстві за грудень 2016 року.

Аналіз має показати, чи є на підприємстві працівники, які відпрацювали повний місяць і отримали зарплату в розмірі, меншому ніж 3 200 грн.

Якщо на підприємстві немає таких працівників, то в такому разі в колективному договорі тарифна система приводиться у відповідність до нових норм (згідно з якими ПМ визначено як розрахункову величину у формуванні тарифної частини зарплати).

А якщо на підприємстві є працівники, в яких за повний місяць роботи у грудні 2016 року зарплата менша за 3 200 грн., то вживаються відповідні заходи – підвищуються тарифні ставки й оклади, а за необхідності виплачуються доплати до рівня МЗП.

Мінімальна місячна зарплата в розмірі 3 200 грн. не запроваджується на підприємстві (її встановлено Законом № 1801), а забезпечується ухваленням низки нормативно-розпорядчих рішень, які оформляються змінами до колективного договору та наказами по підприємству.

І за будь-яких варіантів рішень щодо оплати праці, які ухвалюються на підприємстві, необхідно забезпечити:

  • дотримання співвідношень в оплаті праці (коефіцієнти відношень тарифних ставок/окладів до розрахункових величин не можуть бути нижчими за передбачені Галузевою угодою);
  • нарахування зарплати за місячну норму праці в розмірі не нижче 3 200 грн. (без доплат або з доплатами до цього рівня).

Варіанти рішень

Варіант 1. Нетарифні виплати у вигляді доплат і премій на підприємстві є незначними. Існують певні фінансові можливості.

З 01.01.17 р. тарифна частина зарплати значно підвищується при збільшенні розмірів розрахункових величин тарифної системи, а саме:

  • базової мінімальної місячної тарифної ставки робітника 1-го розряду (припустимо, з розміру, що був у грудні 2016 року, – 1 680 грн. до 3 216 грн., тобто з коефіцієнтом 2,01 до ПМ 1 600 грн.);
  • мінімального місячного окладу техніка без категорії (припустимо, з розміру, що був у грудні 2016 року, до 3 859 грн., тобто до рівня 3-го розряду базової тарифної сітки робітників-розрядників з коефіцієнтом 1,2 до мінімальної тарифної ставки робітника 1-го розряду).

Цей варіант рішення забезпечує також виконання нової законодавчої норми, яка передбачає мінімальний посадовий оклад (тарифну ставку) у розмірі, не меншому за ПМ. Так, посадовий оклад працівника без кваліфікації (наприклад, сторожа) становитиме 3 055 грн. (3 216 грн. х х 0,95, де 3 216 грн. – мінімальна тарифна ставка робітника 1-го розряду, 0,95 – за Галузевою угодою коефіцієнт відношення розміру окладу за цією професією до мінімальної тарифної ставки робітника 1-го розряду).

Збільшення розмірів тарифних розрахункових величин за співвідношень в оплаті праці, що збереглися, передбачає загальний рівень підвищення тарифних ставок і окладів за всіма професіями працівників. За цим варіантом ставки та оклади підвищуються в 1,91 рази (практично вдвічі) – і для робітника 1-го розряду базової тарифної сітки (3 216 : 1 680), і для головного бухгалтера (10 033 : 5 242). За такого підвищення не виплачуються доплати до рівня МЗП, а збільшений тарифний рівень забезпечується наявними фінансовими можливостями підприємства.

Варіант 2. На підприємстві склалися значні нетарифні виплати у вигляді доплат і премій. Фінансові можливості підприємства обмежені.

Мінімальна тарифна ставка робітника 1-го розряду формується з коефіцієнтом менше 2,01 до ПМ 1 600 грн. за рахунок зниження у складі зарплати премій і доплат.

Варіант 3. Нетарифних виплат у вигляді доплат майже немає, премії не виплачуються. Фінансові можливості підприємства обмежені.

Розміри базових розрахункових величин підвищуються ненабагато, наприклад мінімальна місячна тарифна ставка робітника 1-го розряду – з 1 680 грн. до 2 000 грн. І місячні тарифні ставки робітників наскрізних професій, робітників 1–5-го розрядів у рослинництві, посадові оклади технічних службовців та низки фахівців становитимуть від 1 900 грн. (2 000 х 0,95) до 3 100 грн. Тобто значному контингенту працівників для забезпечення місячного мінімального рівня зарплати – 3 200 грн. виплачуватимуться доплати до цього рівня.

Буде явне нівелювання зарплати працівників із низькою та високою кваліфікацією. Так, місячна зарплата робітника 1-го розряду в рослинництві зросте з 1 680 грн. до 3 200 грн. (в 1,9 разу), а місячний посадовий оклад головного бухгалтера – з 5 242 грн. до 6 240 грн., в 1,19 разу (порівняймо: у першому варіанті цей оклад підвищується в 1,91 разу).

Бачимо, що варіант рішення щодо зміни колективного договору для забезпечення на підприємстві місячного рівня МЗП у 3 200 грн. залежить від початкового складу зарплати та фінансових можливостей підприємства.

У другому і третьому варіантах як гарантія забезпечення МЗП запроваджуються доплати до її законодавчого рівня. І в усіх трьох варіантах із метою пошуку коштів для забезпечення виплат не нижче 3 200 грн. на місяць правомірно знижувати (компетенція колективного договору) розміри максимальних окладів службовців – аж до скасування встановлення максимальних окладів.

Нові норми щодо систем оплати праці

Нові законодавчі норми щодо системи оплати праці визначено у ст. 3 і 6 Закону № 108 і в ст. 95 і 96 КЗпП.

Ключові законодавчі зміни в частині систем оплати праці з 01.01.17 р. можна коротко визначити так:

  • разом з основоположною тарифною системою оплати праці цілеспрямовано передбачаються також інші системи оплати праці, що встановлюються колективним договором (передбачається конкретизація форм оплати праці за системами: проста погодинна, погодинно-преміальна, пряма відрядна, відрядно-преміальна, відрядно-прогресивна, непряма відрядна, акордна);
  • із тарифної системи вилучено норми, що регламентують порядок зниження та підвищення розрядів робітникам (ці норми буде доцільним передбачати як локальні в колективному договорі);
  • із тарифної системи вилучено норми, що регламентують установлення працедавцем посадових окладів службовцям, зокрема за результатами атестації (зазначимо, що атестація працівників повною мірою регулюється ст. 11 Закону від 12.01.12 р. № 4312-VI «Про професійний розвиток працівників»);
  • до функціональних складових тарифної системи включено професійні стандарти (кваліфікаційні характеристики), визначено їх призначення, порядок розробки та затвердження (потрібні роз'яснення Мінсоцполітики щодо порядку застосування затверджених тарифно-кваліфікаційних характеристик/довідників до затвердження професійних стандартів, що запроваджуються, і кваліфікаційних характеристик).

Бачимо, що зміни в системах оплати праці (згадані у статті як другий блок нормативно-розпорядчих рішень) не вимагають невідкладного ухвалення відповідних рішень (у т. ч. унаслідок їх неповної нормативної готовності). І тому ці зміни у статті наочно не розглядаються.

Також читайте:

«Зміни в оплаті праці та колективний договір»

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
08.08.2025
Індексація зарплати в серпні 2025 року
У статті викладено особливості проведення індексації зарплати в серпні 2025 року та наведено кілька практичних прикладів. Уперше в 2025 році право на індексацію виникло в липні для тих працівників, яким не підвищували оклади (ставки) з березня цього року. З січня 2025 року індексацію обнулили, і том...
25.07.2025
Представник працівників: навіщо потрібен та як обрати?
На вашому підприємстві немає профспілкової організації? Тоді дізнайтеся, з ким роботодавець повинен погоджувати окремі питання трудового законодавства (порядок оплати праці, складання графіку відпусток тощо). Трудовим законодавством передбачено, що в тих випадках, коли на підприємстві немає первинно...
07.07.2025
У липні 2025 року відновлюється індексація зарплати
У статті викладено загальні правила індексації зарплати та особливості її проведення в липні 2025 року. Як відомо, з січня 2025 року індексацію «обнулили», і для всіх цей місяць став «базовим» для проведення індексації (див. лист Мінсоцполітики від 10.12.2024 № 105/0/214-24)....
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
Нове
13.08.2025
Табелювання працівників в окремих ситуаціях
У статті розглянуто не врегульовані законодавством особливості заповнення Табеля обліку використання робочого часу в окремих ситуаціях.  Роботодавці зобов’язані забезпечувати достовірний облік виконуваної працівниками роботи. З цією метою ведеться Табель обліку використання робочого часу....
12.08.2025
Якщо заборгованість із зарплати виплачується у серпні 2025 року
Компенсація громадянам втрати частини доходів у зв’язку з порушенням строків їх виплати провадиться в разі затримки виплати доходів на один і більше календарних місяців відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 21.02.2001 № 159. Сума компенсації обчислюється як добуток нарахован...
08.08.2025
Оновлена форма Списків та інші зміни щодо військового обліку
У цій публікації коментуємо чергові зміни щодо військового обліку, зокрема нову форму Списків та ін. Постановою КМУ від 30.07.2025 № 916 (далі – Постанова № 916), яка набула чинності з 31.07.2025, унесено чергові зміни до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військово...
Кращі матеріали