Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Придбання легковика: про транспортний податок, податковий кредит і не тільки...

23.09.2020 1958 0 2

Ситуація: сільгосппідприємство, яке придбало легковий автомобіль, цікавить, де та в які строки його слід зареєструвати, чи потрібно сплачувати транспортний податок, чи має підприємство право на податковий кредит у разі придбання автомобіля, як визначити його первісну вартість для зарахування на баланс. На ці та інші запитання ми надамо відповіді у нашій консультації.


Реєстрація автомобіля

Процедура державної реєстрації та взяття на облік автомобіля здійснюється відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 07.09.98 р. № 1388 (далі – Порядок № 1388). Так, для реєстрації прав на автомобіль потрібно звернутися безпосередньо до сервісного центру МВС або до центру надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП). Авто реєструється незалежно від місцезнаходження підприємства (п. 24 Порядку № 1388).

Автомобіль потрібно зареєструвати протягом 10 діб після придбання (одержання) або митного оформлення. Строк держреєстрації продовжується у разі подання документів, які підтверджують відсутність можливості своєчасного її проведення власниками транспортних засобів (далі – ТЗ) (хвороба, відрядження або інші поважні причини).

Важливо! Експлуатувати незареєстрований ТЗ забороняється (п. 7 Порядку № 1388).

На підставі яких документів проводиться реєстрація автомобіля?

Для держреєстрації автомобіля до сервісного центру МВС чи ЦНАПу слід подати заяву за формою із додатка 2 до Інструкції, затвердженої наказом МВС від 11.08.10 р. № 379. Заяву може подати керівник або представник підприємства, повноваження якого підтверджені довіреністю. Додатково потрібно пред’явити документ, що посвідчує особу заявника (наприклад, паспорт).

Крім заяви подаються документи, що підтверджують правомірність придбання автомобіля. Зазвичай це договір купівлі-продажу. Такий договір має бути (один із варіантів):

  • укладений на товарних біржах на бланках, зареєстрованих в уповноважених органах МВС;
  • укладений безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності їхніх адміністраторів;
  • укладений та оформлений у ЦНАПі в присутності їхніх адміністраторів;
  • нотаріально засвідчений.

Якщо автомобіль придбано безпосередньо у його виробника, то замість договору купівлі-продажу разом із заявою подається акт приймання-передачі автомобіля за формою додатка 6 до Порядку № 1388.

Якщо автомобіль не новий (вживаний), до заяви слід додати висновок експертного дослідження (п. 15 Порядку № 1388). Таке дослідження проводиться фахівцями експертної служби МВС або судовими експертами державних спецустанов, які мають належним чином присвоєну кваліфікацію судового експерта із правом проведення досліджень за відповідними експертними спеціальностями. Метою дослідження є визначити дійсність ідентифікаційних номерів агрегатів (кузова, шасі, двигуна) та їх відповідність номерам, зазначеним у реєстраційних документах), а також установити, чи не знаходиться автомобіль у розшуку.

Для реєстрації автомобілів, які знаходилися в експлуатації та зняті з обліку в уповноважених органах МВС, крім зазначених вище документів, також необхідно подати свідоцтва про їх реєстрацію (техпаспорт) і копію реєстраційної картки, яка додається до свідоцтва на пластиковій основі, з відміткою уповноваженого органу МВС про зняття автомобіля з обліку.

Зверніть увагу: держреєстрація автомобіля проводиться за умови сплати його власником передбачених законодавством податків і зборів (обов’язкових платежів).

Які податки та обов’язкові платежі має сплатити власник легкового автомобіля для проведення держреєстрації?

До проведення держреєстрації власник автомобіля має сплатити пенсійний збір.

Платниками збору на обов’язкове пенсійне страхування є, зокрема, підприємства, установи та організації усіх форм власності, а також фізособи, до яких переходить право власності на легковий автомобіль, що підлягає першій держреєстрації в Україні (п. 7 ст. 1 Закону від 26.06.97 р. № 400/97-ВР, далі – Закон № 400; п. 12 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 03.11.98 р. № 1740, далі – Порядок № 1740).

Тож пенсійний збір сплачується тільки при першій реєстрації автомобіля в Україні.

Для довідки. Перша реєстрація ТЗ в Україні – це реєстрація, яка здійснюється уповноваженими держорганами щодо такого ТЗ в Україні вперше (пп. 14.1.163 Податкового кодексу, далі – ПК).

Базою обкладення пенсійним збором є вартість автомобіля (п. 6 ст. 2 Закону № 400). Причому така вартість береться без ПДВ (лист ПФУ від 25.06.11 р. № 13034/03-30).

Вартість автомобіля можна підтвердити одним із таких документів: договором купівлі-продажу, довідкою органів митної служби (при імпорті автомобіля), актом експертної оцінки автомобіля, довідкою-рахунком (видає суб’єкт торгівлі, у якого придбали автомобіль) (п. 13 Порядку № 1740).

Ставки пенсійного збору визначено в п. 13 Порядку № 1740 і залежать від вартості автомобіля (див. таблицю).

Таблиця 1

Ставка збору

Вартість автомобіля

1

2

3 %

Не перевищує 165 ПМ* 2020 року – 346 830 грн (165 ПМ х 2 102 грн)

4 %

У межах від 165 до 290 ПМ 2020 року – більше ніж 346 830 грн, але менше ніж 609 580 грн

5 %

Перевищує 290 ПМ 2020 року – більше ніж 609 580 грн

* ПМ – прожитковий мінімум, установлений для працездатної особи станом на 1 січня звітного року. На 01.01.20 р. ПМ становив 2 102 грн.

Пенсійний збір сплачується за місцем першої реєстрації автомобіля територіальним сервісним центром МВС.

До відома: звітувати про сплачений при держреєстрації автомобіля пенсійний збір не потрібно.

Які документи отримує на руки власник зареєстрованого автомобіля?

Згідно з п. 16 Порядку № 1388 на зареєстрований ТЗ видаються:

  • свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт);
  • номерні знаки (крім тимчасово ввезених на митну територію України ТЗ особистого користування), що відповідають держстандарту України: два номерних знаки на ТЗ.

Оподаткування

Розглянемо особливості сплати транспортного податку, ПДВ та порядок оподаткування доходів у разі придбання автомобіля у фізособи.

У яких випадках у разі придбання автомобіля сплачується транспортний податок?

Об’єктом обкладення транспортним податком є легкові автомобілі, із року випуску яких минуло не більше ніж 5 років (включно) і середня вартість яких становить більше 375 розмірів мінімальної зарплати (далі – МЗП), установленої на 1 січня звітного року (2020 року – більше ніж 1 771 125 грн) (пп. 267.2.1 ПК).

Середньоринкова вартість легкових автомобілів визначається Мінекономрозвитку згідно з Методикою, затвердженою постановою КМУ від 18.02.16 р. № 66, станом на 1 січня податкового (звітного) року з огляду на марку, модель, рік випуску, обсяг циліндрів двигуна і тип пального.

Зверніть увагу: щороку до 1 лютого податкового (звітного) року Мінекономрозвитку на своєму офіційному вебсайті розміщує перелік легкових автомобілів, із року випуску яких минуло не більше ніж 5 років (включно) і середньоринкова вартість яких становить більше 375 МЗП. Ці дані можна знайти за посиланням.

Ставка податку встановлюється в розрахунку на календарний рік у розмірі 25 000 грн за кожний легковий автомобіль (п. 267.4 ПК).

За новопридбаний автомобіль, що є об’єктом оподаткування, підприємство повинне:

  • подати декларацію з транспортного податку протягом місяця із дня виникнення права власності на такий об’єкт (пп. 267.6.4 ПК). Як роз’яснюють податківці (ЗІР, категорія 110.05), місячний строк обчислюється не з дати придбання автомобіля, а з дати його держреєстрації. Так, якщо договір купівлі-продажу укладено 28 серпня, автомобіль зареєстровано в органі МВС 6 вересня, то декларацію слід подати до 6 жовтня;
  • сплачувати податок починаючи з місяця, у якому виникло право власності на авто. За автомобілі, придбані протягом року, податок сплачується пропорційно до кількості місяців, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця реєстрації ТЗ (пп. 267.6.6 ПК). Наприклад, якщо автомобіль зареєстровано 6 вересня, то податок треба сплатити за весь вересень та IV квартал. Причому за вересень необхідно сплатити 1/3 квартальної суми податку – 2 083,33 грн (25 000 грн : 4 квартали : 3 міс.), а за ІV квартал – повну суму податку за квартал, тобто 6 250 грн (25 000 грн : 4 квартали).

У наступних роках підприємство повинно:

  • нараховувати податок станом на 1 січня звітного року і до 20 лютого за місцем реєстрації автомобіля подавати декларацію з розбивкою річної суми рівними частинами поквартально (п. 267.4 ПК);
  • сплачувати суми транспортного податку, які наводяться в річній податковій декларації, щокварталу до 30-го числа місяця, що настає за звітним кварталом (пп. 267.8.1 ПК).

Чи є право на податковий кредит у разі придбання легкового автомобіля?

Це питання дуже часто ставлять нам сільгосппідприємства. Адже частіше легковий автомобіль придбавається для директора або когось іншого з адміністративного персоналу. Тож розберемося.

Передусім нагадаємо, що право на податковий кредит не залежить від того, для яких цілей придбавається автомобіль – для використання в господарській чи негосподарській діяльності (п. 198.1, 198.3 ПК). Головне – наявність податкової накладної, зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних (п. 198.6 ПК).

Але якщо автомобіль призначений для використання або починає використовуватися, зокрема, в операціях, не пов’язаних із господарською діяльністю підприємства, то на його вартість слід нарахувати так звані компенсуючі податкові зобов’язання з ПДВ (далі – ПЗ) відповідно до п. 198.5 ПК.

Тож вирішальним для ненарахування компенсуючих ПЗ є доведення того факту, що придбаний автомобіль призначений для використання і надалі буде використовуватися у господарській діяльності. Для цього сільгосппідприємству слід належним чином оформлювати операції з його використання в господарській діяльності.

Нагадаємо: господарською є діяльність особи, що пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, яка діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (пп. 14.1.36 ПК).

Тобто мета господарської діяльності – отримання доходу. Для сільгосппідприємства діяльністю, що приносить дохід, є виробництво та реалізація сільгосппродукції. І хоча легковик безпосереднього відношення до виробництва сільгосппродукції не має, він використовується для забезпечення загальної діяльності підприємства. А для організації цієї діяльності потрібні й адміністративний апарат, і бухгалтерія, і відділ збуту тощо. Адже без цих служб повноцінна робота підприємства, у тому числі й реалізація готової продукції, неможлива. Тобто діяльність зазначених служб, а отже, й використання ними ТЗ для виконання своїх службових обов’язків, є складовою господарської діяльності сільгосппідприємства.

Таким чином, для підтвердження факту використання легкового автомобіля у власній госпдіяльності треба:

  • підготувати письмове рішення (наказ керівника) про те, що автомобіль буде використовуватися виключно в господарській діяльності. У такому наказі варто вказати, зокрема, П. І. Б. водія, відповідального за керування автомобілем, перелік осіб, які мають право його використовувати, цілі використання тощо;
  • вести облік роботи автомобіля. Підтвердженням використання автомобіля в господарських цілях є Подорожній лист службового легкового автомобіля. Нагадаємо, тривалий час діяла типова форма цього листа, затверджена наказом Держкомстату від 17.02.98 р. № 74. На сьогодні вона не має статусу типової форми, оскільки згідно з наказом Держстату від 19.03.13 р. № 95 цей документ визнано таким, що втратив чинність. Тому рекомендуємо затвердити внутрішнім наказом по підприємству форму подорожнього листа чи іншого документа, який буде застосовуватися для списання ПММ та обліку роботи водія. За основу можна взяти скасовану форму.

Чи необхідно утримувати ПДФО та військовий збір, якщо легковик придбано у фізособи?

Порядок оподаткування доходів від продажу рухомого майна визначено ст. 173 ПК.

Підприємство-покупець є податковим агентом щодо доходів, отриманих фізособою-продавцем, якщо до укладання договору купівлі-продажу не залучається товарна біржа, нотаріус або посередник-комісіонер.

Таким чином, якщо договір купівлі-продажу укладався без участі нотаріуса, товарної біржі або посередника, то підприємство – податковий агент зобов’язане розрахувати, утримати та сплатити ПДФО до бюджету, а також відобразити його у формі № 1ДФ із кодом ознаки доходу «105» (п. 173.3 ПК).

Якщо ж сторони договору купівлі-продажу (підприємство-покупець і фізособа-продавець) засвідчують договір у нотаріуса, користуються послугами біржі або посередника-комісіонера, то підприємству-покупцю не потрібно утримувати ПДФО при придбанні автомобіля. У цьому випадку фізособа зобов’язана сплатити податок самостійно, а наведені вище суб’єкти господарювання – податкові агенти повинні будуть відобразити дохід у формі № 1ДФ.

Важливо знати: не підлягає обкладенню ПДФО дохід, отриманий протягом року від продажу одного з об’єктів рухомого майна у вигляді легкового автомобіля та/або мотоцикла та/або мопеда (п. 173.2 ПК).

Інформацію про кількість продажів легкових автомобілів у поточному році фізособа повинна вказати в договорі купівлі-продажу або в окремій заяві. З урахуванням цієї інформації підприємство утримує/не утримує ПДФО із суми продажу. Тобто, якщо фізособа указала в договорі або окремій заяві, що це її перший продаж автомобіля протягом року, покупець не повинен утримувати ПДФО.

У разі другого продажу автомобіля протягом року ПДФО у такої фізособи утримується за ставкою 5 %, а в разі третього і подальших продажів – 18 %. При цьому ПДФО розраховується виходячи із ціни договору, але не нижче за його середньоринкову (див. вище) або оціночну вартість, визначену згідно із законом на вибір фізособи (п. 173.1 ПК).

Якщо дохід від продажу автомобіля обкладається ПДФО, а сільгосппідприємство виступає податковим агентом, то воно має також утримати військовий збір за ставкою 1,5 % (пп. 164.2.4, п. 161 підрозд. 10 розд. XX ПК).

Що стосується ЄСВ, то нараховувати внесок на дохід, виплачуваний фізособі при купівлі автомобіля, не потрібно. Адже ця виплата не є платою за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовим договором, а отже, не включається до бази нарахування ЄСВ.

Бухгалтерський облік

Легковий автомобіль для цілей бухобліку є об’єктом основних засобів (далі – ОЗ) (п. 4 П(С)БО 7 «Основні засоби»). А придбані ОЗ зараховуються на баланс за первісною вартістю.

Як визначити первісну вартість автомобіля?

Відповідно до п. 8 П(С)БО 7 до складу первісної вартості об’єкта ОЗ входять:

  • суми, що сплачуються постачальникам (без урахування непрямих податків);
  • реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, здійснювані у зв’язку із придбанням (отриманням) прав на об’єкт ОЗ;
  • ввізне мито;
  • непрямі податки, пов’язані із придбанням (створенням) ОЗ (якщо вони не відшкодовуються платнику), наприклад, якщо придбаний автомобіль буде використовуватися підприємством у звільнених від обкладення ПДВ операціях;
  • витрати на страхування ризиків доставки ОЗ;
  • витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження ОЗ;
  • інші витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням ОЗ до стану, у якому вони придатні для використання в запланованих цілях.

Таким чином, у разі придбання автомобіля до первісної вартості включаються:

  • пенсійний збір, якщо він сплачувався під час держреєстрації автомобіля;
  • вартість платних послуг сервісного центру МВС;
  • суми мита й акцизного податку.

Не відносяться до первісної вартості (їх немає у п. 8 П(С)БО 7) і включаються до витрат звітного періоду:

  • витрати на страхування цивільно-правової відповідальності та на добровільне страхування (КАСКО тощо);
  • фінансові витрати, пов’язані з купівлею автомобіля (наприклад, у разі придбання в кредит);
  • платні послуги банків;
  • винагорода посередникам.

Витрати на придбання легкового автомобіля обліковуються на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». А введення автомобіля в експлуатацію відображається проведенням: Дт 105 «Транспортні засоби» – Кт 152.

Після введення в експлуатацію автомобіль підлягає амортизації за одним із методів, передбачених П(С)БО 7.

Розглянемо на числовому прикладі, як відображаються в обліку операції із придбання автомобіля.

Приклад

Сільгосппідприємство придбало легковий автомобіль, призначений для використання в господарській діяльності та оподатковуваних операціях. Автомобіль не був раніше зареєстрований в Україні. Його вартість – 900 000 грн (у т. ч. ПДВ – 150 000 грн), пенсійний збір – 37 500 грн, витрати на доставку – 12 000 грн (у т. ч. ПДВ – 2 000 грн), плата за реєстрацію автомобіля в органі МВС – 1 500 грн.

Облік цих операцій ведеться так:

(грн)


з/п

Зміст операції

Первинні
документи

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

6

1

Перераховано передоплату постачальнику за автомобіль та його доставку

Платіжне доручення

371

311

900 000

2

Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова накладна

641

644

150 000

3

Оприбутковано автомобіль

Акт приймання-передачі
типової форми № ОЗ-1*

152

631

750 000

4

Включено до первісної вартості автомобіля витрати на його доставку

Акт виконаних робіт

152

631

10 000

5

Відображено зарахування заборгованостей

Бухгалтерська довідка

631

371

900 000

644

631

150 000

6

Сплачено пенсійний збір

Платіжне доручення

651

311

37 500

7

Оплачено послуги сервісного центру МВС із реєстрації автомобіля

377

311

1 500

8

Включено до первісної вартості автомобіля:

– пенсійний збір

Акт типової форми
№ ОЗ-1


152


651


37 500

– вартість послуг сервісного центру МВС

152

377

1 500

9

Уведено в експлуатацію автомобіль

105

152

799 000

* Затверджена наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352.

Висновки

  1. У разі придбання легкового автомобіля, що підлягає першій держреєстрації в Україні, до здійснення реєстрації слід сплатити пенсійний збір. Транспортний податок необхідно сплачувати, якщо вартість автомобіля 2020 року перевищує 1 771 125 грн.
  2. Якщо підприємство документально доведе, що придбаний автомобіль буде використовуватися в госпдіяльності, то коригувати податковий кредит шляхом нарахування компенсуючих ПЗ не потрібно.
  3. У разі придбання автомобіля у фізособи підприємство-покупець є податковим агентом стосовно такої фізособи, якщо до укладання договору купівлі-продажу не залучається товарна біржа, нотаріус або посередник-комісіонер. При цьому якщо для фізособи це перший продаж автомобіля протягом року, то ПДФО утримувати не треба.
  4. До первісної вартості автомобіля включаються, зокрема, суми сплаченого пенсійного збору та витрати на реєстрацію. Витрати на страхування автотранспорту не входять до його первісної вартості, а відносяться до складу витрат звітного періоду (або витрат майбутніх періодів).
Таблиця 1. Ставки пенсійного збору.doc
Завантажити
Таблиця 2. Облік операцій із придбання автомобіля.doc
Завантажити

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали