Фінансова звітність-2016: загальні аспекти
Як відомо, результати діяльності підприємства знаходять своє відображення у фінансовій звітності. Ви дізнаєтесь, хто, кому, у які строки та в якому складі зобов’язаний подавати річну фінзвітність. Окрему увагу звернемо на порядок складання Фінансового звіту суб’єкта малого підприємництва (далі СМП) та Спрощеного фінансового звіту СМП.
У цій статті розглянемо склад річної фінансової звітності, вимоги до її складання та граничні строки подання до відповідних органів.
Вимоги до складання
Насамперед зазначимо, що основні вимоги до складання та подання річної фінансової звітності викладено в Законі від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996), НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», П(С)БО 25 «Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва» та Порядку подання фінансової звітності, затвердженому постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419 (далі – Порядок № 419). Більш детально – у табл. 1.
Таблиця 1. Вимоги до річної фінансової звітності
№ |
Вимога |
Зміст |
Чим регламентовано |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Хто подає: |
Усі юрособи, створені відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, а також представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності, які зобов'язані вести бухоблік та подавати фінзвітність згідно із законодавством |
Абзац перший ст. 2 Закону № 996 |
– консолідовану фінансову звітність |
Підприємства, що мають дочірні підприємства |
Абзац перший ст. 12 Закону № 996 |
|
– зведену фінансову звітність |
Об'єднання підприємств |
Абзац третій ст. 12 Закону № 996 |
|
– окремий баланс та решту форм фінзвітності |
Оператор спільної діяльності |
П. 7 розд. ІІ НП(С)БО 1, п. 19 П(С)БО 12 |
|
2 |
Хто підписує |
Керівник та бухгалтер підприємства |
Абзац перший ст. 11 Закону № 996 |
3 |
Кому надається |
Органам, до сфери управління яких належить підприємство, трудовому колективу на вимогу, власникам (засновникам) відповідно до установчих документів |
Абзац перший ст. 14 Закону № 996, п. 2 Порядку № 419 |
Держреєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи |
Абзац третій ст. 14 Закону № 996 |
||
|
|
Органам Держстату (разом із довідкою про наявність згоди надання органам держвлади даних із фінзвітності підприємства. У разі відсутності такої згоди зазначена довідка органам статистики не подається) |
П. 2 Порядку № 419 |
Органам Державної казначейської служби (місцевим фінансовим органам)* |
П. 2 Порядку № 419 |
||
Органам Державної фіскальної служби** |
|||
4 |
Звітний період |
Календарний рік |
Абзац перший ст. 13 Закону № 996 |
5 |
Звітний період для новостворених підприємств |
Може бути менше 12 місяців, але не більше 15 місяців |
Абзац другий ст. 13 Закону № 996 |
6 |
Дата балансу |
31 грудня |
Абзац перший ст. 13 Закону № 996 |
7 |
Загальні правила складання |
Перед складанням річної фінзвітності обов’язкове проведення інвентаризації активів і зобов’язань підприємства*** |
Абзац перший ст. 10 Закону № 996, п. 12 Порядку № 419 |
Згортання статей активів і зобов’язань, доходів і витрат є неприпустимим, крім випадків, передбачених відповідними НП(С)БО |
П. 3 розд. ІV НП(С)БО 1, п. 6 розд. І П(С)БО 25 |
||
Можна: |
П. 4 розд. ІІ НП(С)БО 1 |
||
Виправлення помилок, допущених при складанні фінансових звітів у попередніх роках, здійснюється шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року, якщо такі помилки впливають на величину нерозподіленого прибутку (непокритого збитку) |
П. 4 П(С)БО 6 |
||
Суб’єкти малого підприємництва складають Фінансовий звіт суб’єкта малого підприємництва у тис. грн. з одним десятковим знаком |
П. 1 розд. І П(С)БО 25 |
||
Інші суб’єкти підприємницької діяльності заповнюють звітність у тис. грн. без десяткового знака. |
Додатки до НП(С)БО 1 |
||
8 |
Оприлюднення |
ПАТ, підприємства – емітенти іпотечних облігацій, іпотечних сертифікатів, облігацій підприємств і сертифікатів фондів операцій із нерухомістю, а також професійні учасники фондового ринку та інші фінансові установи зобов'язані не пізніше ніж до 30 квітня року, що настає за звітним періодом, оприлюднювати річну фінзвітність разом із аудиторським висновком шляхом розміщення на власній веб-сторінці з опублікуванням у періодичних або неперіодичних виданнях |
Абзац четвертий ст. 14 Закону № 996 |
* Для розпорядників та одержувачів коштів держбюджету (місцевих бюджетів).
|
Строки подання
Строки подання річної фінзвітності до державних органів установлено в Податковому кодексі (далі – ПК), Законі № 996 та Порядку № 419. Ми узагальнили їх у табл. 2. Якщо граничний строк подання фінзвітності припадає на неробочий день, такий строк переноситься на перший після вихідного робочий день (п. 10 Порядку № 419).
Таблиця 2. Строки подання річної фінансової звітності до державних органів
№ |
Склад звітності |
Строки подання |
||
до органів Держстату |
до органів ДФС – лише для платників податку на прибуток (!) |
держреєстратору |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Суб’єкти малого підприємництва (далі – СМП)* |
||||
1 |
1. Форма № 1-м «Баланс». |
Не пізніше 28 лютого року, що настає за звітним |
Разом із декларацією з податку на прибуток у строки подання такої декларації (п. 49.18 ПК) |
Не пізніше 1 червня року, що настає за звітним |
Суб’єкти мікропідприємництва** |
||||
2 |
1. Форма № 1-мс «Баланс». |
Не пізніше 28 лютого року, що настає за звітним |
Разом із декларацією з податку на прибуток у строки подання такої декларації (п. 49.18 ПК) |
Не пізніше 1 червня року, що настає за звітним |
Суб’єкти великого*** і середнього підприємництва**** |
||||
3 |
1. Форма № 1 «Баланс (Звіт про фінансовий стан)». |
Не пізніше 28 лютого року, що настає за звітним |
Разом із декларацією з податку на прибуток у строки подання такої декларації (п. 49.18 ПК) |
Не пізніше 1 червня року, що настає за звітним |
* Підприємства, у яких середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) не перевищує 50 осіб та річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує суму, еквівалентну 10 млн євро, визначену за середньорічним курсом НБУ (ч. 3 ст. 55 Господарського кодексу, далі – ГК). Нагадаємо: середня кількість працівників вираховується згідно з Інструкцією зі статистики кількості працівників, затвердженою наказом Держстату від 28.09.05 р. № 286.
|
Відповідальність за порушення порядку подання
Органи статистики та держреєстратор не мають права застосовувати фінансові санкції та притягати до адміністративної відповідальності за неподання фінзвітності. Проте сільгосппідприємства з державною формою власності та ті, що одержують дотації з бюджету і кошти з фондів, а також підприємства, що орендують державне або комунальне майно (наприклад, земельні ділянки), підлягають фінансовому контролю (ст. 2 розд. І Закону від 26.01.93 р № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні»). Для таких підприємств передбачено такі види адміністративної відповідальності, що застосовуються до посадових осіб (ст. 1642 КУпАП):
- приховування в обліку валютних та інших доходів, непродуктивних витрат і збитків, відсутність бухгалтерського обліку або ведення його з порушенням установленого порядку, унесення неправдивих даних до фінзвітності, неподання фінзвітності, несвоєчасне або неякісне проведення інвентаризацій грошових коштів і матеріальних цінностей – штраф у розмірі від 8 до 15 НМДГ;
- ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року вже було піддано адміністративному стягненню – від 10 до 20 НМДГ.
Безпосередньо за неподання фінзвітності до органів ДФС відповідальність не передбачено. Водночас орган ДФС може в письмовій формі зажадати подання такої звітності. І якщо платник податку не виконає такої законної вимоги, то його посадові особи можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі від 5 до 10 НМДГ (ст. 1633 КУпАП).
Читайте також:
Коментарі до матеріалу