Реєстрація платників акцизного податку
Для кого ця стаття: для сільгосппідприємств, які підпадають під визначення платників акцизного податку.
Із цієї статті ви дізнаєтеся: як зареєструватися платником акцизного податку та зареєструвати акцизний склад (далі – АС), що таке система електронного адміністрування реалізації пального та як вона функціонує, які особливості обладнання ємностей для зберігання пального лічильниками – витратомірами та рівнемірами.
Реєстрація АС та платників акцизного податку
Із попередньої статті ви вже знаєте, що суб’єкт господарювання (далі – СГ), який підпадає під визначення платника акцизного податку та розпорядника АС, має зареєструватися платником цього податку і зареєструвати свої АС (пп. 212.3.4, 230.1.1 Податкового кодексу, далі – ПК). Зробити це потрібно до початку реалізації пального (у тому числі і його зберігання).
Порядок реєстрації платників акцизного податку затверджений постановою КМУ від 24.04.19 р. № 408 (далі – Порядок № 408).
Так, для реєстрації платником акцизного податку і реєстрації АС СГ повинен подати електронну заяву за формою J 1304101, затвердженою наказом Мінфіну від 19.06.19 р. № 262. Така заява подається до органу ДФС за основним місцем обліку не пізніше ніж за 3 робочих дні до початку реалізації (зберігання) пального (або до 01.07.19 р.) (п. 6 Порядку № 408).
Після подання заяви спеціалісти ДФС вносять СГ до Реєстру платників акцизного податку (далі – Реєстр платників), а кожному його складу присвоюють уніфікований номер. Підтвердженням внесення особи до Реєстру платників є витяг, який направляється в день реєстрації (п. 7, 8 Порядку № 408).
Зверніть увагу: АС є об’єктом, пов’язаним з оподаткуванням, тому особи, які мають такі склади, повинні повідомити про них ДФС шляхом подання форми № 20-ОПП, затвердженої наказом Мінфіну від 09.12.11 р. № 1588. Зробити це треба перед реєстрацією платником акцизного податку. Докладно про подання і заповнення форми № 20-ОПП див. «Звітуємо про об’єкти оподаткування за формою № 20-ОПП». |
Реєстрація платника акцизного податку та/або АС анулюється за умови, що обсяги пального за всіма АС дорівнюють нулю (п. 12 Порядку № 408).
Реєстрація АС пересувних
Оскільки транспортні засоби (далі – ТС) стають АС пересувними тільки на час виконання певних дій (наприклад, перевезення пального), під реєстрацією розуміють тимчасове включення їх до Переліку ТС, що переміщують пальне (розміщується на офіційному веб-сайті ДФС), перед виконанням операції і виключення після її здійснення.
Включення/виключення відбувається автоматично в момент реєстрації акцизних накладних (далі – АН), в яких зазначено, яким ТЗ переміщується чи де зберігається пальне.
ТЗ, в якому міститься пальне, право власності на яке належить декільком розпорядникам АС пересувного, є декількома АС пересувними. Їх кількість дорівнює кількості власників пального, що міститься в ТЗ. Кожний такий АС пересувний реєструється як окремий склад. Відомості про розпорядника складу змінюються, якщо право власності на пальне в такому ТЗ переходить до іншого СГ, і такий ТЗ вже вважається іншим АС пересувним. У момент зазначеного переходу права власності на пальне складається АН (п. 14 Порядку № 408).
Як працює система електронного адміністрування реалізації пального
З липня 2019 року запрацювала нова система електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (оскільки зараз ми говоримо тільки про пальне, цю абревіатуру далі будемо називати СЕАРП).
Питання, пов’язані з роботою СЕАРП, регулюються нормами ст. 232 ПК та Порядку № 408. СЕАРП працює за тим же принципом, що й система електронного адміністрування ПДВ.
Так, до СЕАРП входить:
- електронний рахунок – рахунок платника акцизного податку, відкритий такому платнику в Казначействі. На цей рахунок платники перераховують кошти в сумі, необхідній для досягнення суми акцизного податку, на яку платник має право зареєструвати АН та/або розрахунки коригування до АН в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі – РК, ЄРАН), та подання заявок на поповнення (коригування) залишків пального;
- облікова картка. Ця картка автоматично відкривається кожному платнику акцизного податку, внесеному до Реєстру платників, за кожним кодом пального товарної номенклатури згідно з УКТЗЕД. На картці ведеться облік сум залишку коштів на електронному рахунку. Кожний платник має доступ до своєї картки;
- Реєстр платників, який веде ДФС. Інформація з Реєстру платників має оприлюднюватися на офіційному веб-сайті ДФС щодня.
СЕАРП працює цілодобово, крім періоду її техобслуговування, яке ДФС має проводити в часові проміжки з незначною кількістю звернень до неї платників акцизу. Інформація про техобслуговування СЕАРП розміщується на сайті ДФС не пізніше ніж за 24 години до його початку (п. 30 Порядку № 408).
Звертаємо увагу! Облік пального в СЕАРП ведеться в літрах, приведених до температури 15 °C. Хоча в АН обсяг пального повинен зазначатися в кілограмах. |
Формула реєстраційного ліміту
Формула розрахунку реєстраційного ліміту (обсягів, на які платник може зареєструвати АН в ЄРАН) має такий вигляд (п. 232.3 ПК):
∑АНакл = ∑АНаклОтр + ∑АМитн +
+ ∑ЗаявкиПоповн – ∑КоригЗаявкиПоповн –
– ∑АНаклВид – ∑Втрат – ∑АМитнЕкспорт,
де ∑АНаклОтр – загальний обсяг пального (або спирту етилового) за отриманими платником податку АН, зареєстрованими в ЄРАН, що підтверджено другим примірником АН, зареєстрованим в ЄРАН, та РК до таких АН, зареєстрованими в ЄРАН;
∑АМитн – загальний обсяг пального, ввезеного на митну територію України (далі – МТУ), оформленого належним чином митними деклараціями, з якого сплачено акцизний податок, або який оподатковується на умовах, установлених ст. 229 ПК;
∑ЗаявкиПоповн – загальний обсяг пального за оформленими та зареєстрованими в СЕАРП заявками на поповнення обсягу залишку пального, із списанням з облікових карток грошових коштів акцизного податку, сплаченого до бюджету, що дорівнюють сумі акцизного податку для відповідного обсягу пального;
∑КоригЗаявкиПоповн – загальний обсяг пального за оформленими та зареєстрованими в СЕАРП коригуваннями до заявок на поповнення обсягу залишку пального, за якими зменшується попередньо збільшений обсяг залишку пального;
∑АНаклВид – загальний обсяг пального за виданими платником податку АН, зареєстрованими в ЄРАН, та РК, зареєстрованими в ЄРАН;
∑Втрат – загальний обсяг пального втраченого, як у межах, так і понад установлені норми втрат, зіпсованого, знищеного, включаючи випадки внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з іншої причини, пов'язаної з природним результатом, а також внаслідок випаровування в процесі виробництва, оброблення, перероблення, зберігання чи транспортування такого пального, що засвідчені відповідним актом втрати, псування чи знищення пального, зазначений в АН/РК, що зареєстровані в ЄРАН;
∑АМитнЕкспорт – загальний обсяг пального, вивезеного за межі МТУ, оформленого належним чином митними деклараціями, на який складено АН, зареєстровані в ЄРАН.
Якщо реєстраційного ліміту недостатньо, його можна збільшити. Для цього слід подати заявку для поповнення (коригування) залишку пального та сплатити акциз (∑ЗаявкиПоповн). При цьому заявка реєструється за умови:
- наявності на обліковій картці сум сплаченого акцизного податку не менше, ніж сума акцизного податку, розрахованого з обсягу пального у такій заявці, – для обсягів пального, що оподатковуються;
- без наявності на обліковій картці сум сплаченого акцизного податку – для обсягів пального, що оподатковуються на умовах, установлених ст. 229 ПК, не підлягають оподаткуванню або звільняються від оподаткування.
Форма заявки затверджена наказом Мінфіну від 19.06.19 р. № 262.
Обладнання резервуарів витратомірами та рівнемірами та ведення Реєстру лічильників
Нова система контролю за обігом та залишками пального на АС, яка запрацювала з 01.07.19 р., передбачає, що у новій СЕАРП тепер має враховуватися пальне не тільки на етапах його відвантаження з переходом права власності або розпорядження, але й на інших етапах його фактичного руху.
Для цього запроваджується кількісний контроль цих операцій за допомогою засобів вимірювання, дані з яких повинні передаватися в систему. Тоді система звірятиме відпускання і залишки та виявлятиме невраховані об’єми. Для цього в резервуарах повинні встановлюватися рівнеміри-лічильники і витратоміри-лічильники в місцях відпускання пального наливом.
Для цих цілей ДФС створює і веде Єдиний державний реєстр витратомірів-лічильників та рівнемірів – лічильників рівня пального у резервуарі (далі – Реєстр лічильників).
Зверніть увагу: обладання лічильниками АС пересувних не передбачено (пп. 230.1.5 ПК). |
Порядок ведення Реєстру лічильників
Порядок ведення Реєстру лічильників затверджено постановою КМУ від 22.11.17 р. № 891 (зі змінами, унесеними постановою КМУ від 19.06.19 р. № 545) і діє з 01.07.19 р. (далі – Порядок № 891).
Реєстр лічильників – це електронна база даних, яка містить податкову інформацію про розпорядників АС та наявні у них АС, установлені на АС резервуари, витратоміри і рівнеміри, їх серійні (ідентифікаційні) номери, а також про фактичні залишки пального на початок і кінець звітної доби і фактичний обсяг обігу пального в розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТЗЕД, АС і розпорядників АС.
Заносять інформацію в Реєстр лічильників розпорядники АС. Вони подають засобами електронного зв’язку дві форми, затверджені наказом Мінфіну від 27.11.18 р. № 944 (із змінами, унесеними постановою КМУ від 18.06.19 р. № 248):
- Довідку про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри і рівнеміри (далі – довідка 1);
- Довідку про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального (далі – довідка 2).
Довідка 1 направляється окремо за кожним АС пального разово – до початку введення в дію Реєстру лічильників і потім у разі зміни зазначеної у ньому інформації. При цьому інформація про рівнеміри і витратоміри вноситься до Реєстру лічильників після настання строків їх установлення (п. 6 Порядку № 891).
Довідка 2 формується після проведення останньої операції з обігу пального в звітну добу, але не пізніше 23.59 цієї доби і до початку здійснення операцій у наступну добу, і направляється до контролюючого органу не пізніше 23.59 дня, що настає за звітною добою. Вона формується і направляється до контролюючого органу щодня, крім днів, в які АС не працює.
На кожному АС за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД формуються такі показники (п. 6 Порядку № 891):
- залишки пального на початок і кінець звітної доби – на підставі даних рівнемірів, установлених на резервуарах;
- добовий обсяг реалізованого пального – на підставі даних витратомірів, установлених у кожному місці відпуску пального шляхом наливу;
- добовий обсяг отриманого пального (визначається так: обсяг залишків пального на кінець звітної доби мінус обсяг залишків пального на початок звітної доби плюс добовий обсяг реалізованого пального з додаванням обсягу втрат пального, зазначеного в зареєстрованих АН, і відніманням додаткового обсягу пального, зазначеного в заявках на поповнення обсягу залишку пального, зареєстрованих у СЕАРП).
При цьому фактичні дані витратомірів і рівнемірів за обсягами залишків пального і добовим обсягом реалізованого пального перераховуються в літри, приведені до температури 15 °C (крім даних паливо- та/або оливороздавальних колонок, які виконують функції витратомірів).
Зверніть увагу: не всі дані заносяться до Реєстру лічильників вручну. Так, шляхом ручного введення наводяться всі дані, крім даних про залишки пального та обсяги його реалізації, які вносяться до електронних документів автоматично – шляхом передавання даних витратомірів і рівнемірів, зазначених у п. 12, 27 підрозд. 5 розд. ХХ ПК для обов’язкового обладнання ними АС (п. 7 Порядку № 891). |
Дані про залишки та обсяги реалізації вносяться відповідальною особою розпорядника АС тільки під час виходу лічильників з ладу, проведення їх перевірки або калібрування, а також із 1 червня 2019 року – до граничних строків, передбачених ПК для обладнання акцизних складів витратомірами і рівнемірами.
Строки обладнання АС лічильниками
Обов’язок з установлення лічильників та їх реєстрації в Реєстрі лічильників виникає (п. 12, 27 підрозд. 5 розд. ХХ ПК):
- для АС, де розташовані резервуари, загальна місткість яких перевищує 20 000 м3, – із 1 липня 2019 року;
- для АС, де розташовані резервуари, загальна місткість яких перевищує 1 000 м3, але не перевищує 20 000 м3, – із 1 жовтня 2019 року;
- для АС, де знаходяться резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1 000 м3, – із 1 січня 2020 року;
- для підприємств, на яких переробляються нафта, газовий конденсат, природний газ та їх суміші з метою витягу цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх перероблення на готову підакцизну продукцію (пальне), – із 1 січня 2020 року.
Відповідальність
За необладнання витратомірами і рівнемірами АС та відсутність реєстрації в Реєстрі лічильників передбачено штрафи в розмірі (п. 1281.1 ПК):
- 20 тис. грн – за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з АС;
- 50 тис. грн – за кожне повторне порушення протягом року.
А за порушення вимог про відправлення електронних документів до ДФС установлено штраф у розмірі 1 тис. грн за кожний непереданий електронний документ (п. 1281.3, п. 25 підрозд. 5 розд. ХХ ПК). Цей штраф застосовується із 1 січня 2020 року.
Висновки
СГ, які відповідають визначенню платників акцизного податку, повинні зареєструватися такими платниками, подавши до органу ДФС за основним місцем обліку відповідну заяву.
Усі платники акцизного податку вносяться до СЕАРП. Порядок функціонування СЕАРП подібний до системи електронного адміністрування ПДВ із певними відмінностями.
Усі резервуари на АС мають бути обладнані лічильниками – рівнемірами і витратомірами в місцях відпуску пального наливом.
Коментарі до матеріалу