Як відкрити торгівлю: документи, процедура, бухоблік і розрахунки
Торговельна діяльність для підприємств: документи, процедура, бухоблік і розрахунки
Згідно зі ст. 4 Закону № 1023 споживач має право на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, виробника (виконавця, продавця). А невиконання цієї вимоги може спричинити серйозні штрафи. Суб’єкти господарювання (далі – СГ), які займаються торгівлею, зобов’язані дотримуватися не тільки цієї вимоги законодавства, що захищає права споживачів, але й ряду інших. Які саме, розглянемо в консультації.
Крім вимоги про надання споживачам необхідної інформації, п. 10 Порядку № 833 містить також вимогу про розміщення СГ на видному та доступному місці куточка покупця.
У куточку покупця повинна бути представлена така інформація:
1. Найменування власника торговельної точки або уповноваженого ним органу. У цьому випадку необхідно вказати відомості, які містяться в Єдиному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань.
2. Адреси та номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів. До таких органів відносять (ч. 3 ст. 5 Закону № 1023):
3. Ліцензії на здійснення видів торгівлі, що підлягає ліцензуванню. Зауважимо, що в п. 10 Порядку № 833 не зазначено, що ліцензії повинні бути в куточку покупця – вони просто повинні знаходитися на видному місці в торговельній точці. Але логічніше розмістити цей документ саме в куточку покупця. Нагадаємо, перелік видів торгівлі, що підлягають ліцензуванню, можна знайти в ст. 7 Закону № 222.
4. Тексти Порядку № 833, Закону № 1023, санітарних норм, правил продажу окремих видів товарів відповідно до спеціалізації СГ, адже згідно з п. 10 Порядку № 833 продавець зобов’язаний подати ці документи покупцю на його вимогу.
Зверніть увагу! Раніше СГ був зобов’язаний мати в куточку покупця книгу відгуків і пропозицій. Але в 2019 році ця вимога була скасована Постановою № 168. |
До речі, Постановою № 168 були внесені зміни до Порядку № 833, що регламентує загальний порядок здійснення торгівлі. Водночас у деяких правилах, що стосуються продажу окремих видів товарів, вказівки на наявність цієї книги залишилися, наприклад, у п. 19 Правил № 185, що регламентують порядок торгівлі продовольчими товарами.
Отже, крім загальних вимог законодавства, що стосуються всіх СГ, які здійснюють торгівлю (див. вище), деякі правила торгівлі окремими видами товарів можуть містити спеціальні вимоги до змісту куточка покупця.
Наприклад, при продажу продовольчих товарів у ньому потрібно розмістити також витяги із Правил № 185 (п. 19 цих Правил). Оскільки в цьому документі чітко не визначено, які саме фрагменти необхідно витягти з тексту, при оформленні куточка в пунктах роздрібного продажу продтоварів Правила № 185 зазвичай розміщують повністю.
За таке порушення працівники підприємства торгівлі, а також підприємці можуть бути притягнуті до адміністративної відповідальності на підставі ст. 155 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі від 1 до 10 НМДГ (від 17 до 170 грн), а при повторному порушенні протягом року – у розмірі від 5 до 27 НМДГ (від 85 до 459 грн).
Згідно зі ст. 15 Закону № 1023 у споживача є право на отримання інформації про товар. Причому інформація повинна бути надана покупцеві до купівлі товару і при цьому вона не вважається рекламою.
Інформація про товар (продукцію) повинна містити:
Виробник (продавець) зобов’язаний довести до відома споживача інформацію про продукцію, яка за певних умов може бути небезпечною для його життя, здоров’я та майна, оточуючого природного середовища, і можливі наслідки її споживання (використання).
Зверніть увагу: нормативно-правовими актами, у тому числі техрегламентами, можуть бути встановлені додаткові вимоги до змісту інформації про продукцію. Якщо зазначеними документами встановлені спеціальні вимоги до змісту інформації про певні види продукції, положення цієї частини застосовуються в частині, яка не охоплюється такими спеціальними вимогами. |
Така інформація може міститися в супровідній документації, яка додається до товару, на етикетці, а також у маркуванні і т. д. Важливо, щоб це було наочно та доступно для покупця (ч. 2 ст. 15 Закону № 1023).
Інформація про товар може бути розміщена в місцях, де цей товар реалізується, а також за згодою покупця може доводитися до нього за допомогою засобів дистанційного зв’язку.
Працівникам торговельного підприємства або підприємцеві загрожує адміністративний штраф на підставі ч. 1 ст. 1561 КУпАП у розмірі від 1 до 10 НМДГ (від 17 до 170 грн).
Урахуйте: якщо покупцеві надана недостовірна інформація про товар (за умови, що вона не завдала шкоди життю та здоров’ю покупця), на СГ може бути накладений штраф на підставі ч. 3 ст. 1561 КУпАП у розмірі від 10 до 50 НМДГ (від 170 до 850 грн). |
Крім адміністративного штрафу до СГ може бути застосована фінансова санкція згідно з п. 7 ч. 1 ст. 23 Закону № 1023 у розмірі 30 % вартості отриманої для реалізації партії товару, але не менше 5 НМДГ, а якщо згідно із законом СГ не веде обов’язкового обліку доходів і витрат, то в розмірі 5 НМДГ (85 грн).
Крім вищезгаданих штрафів продавця можуть очікувати неприємності і з боку покупця, у якого є певні права щодо цього у вигляді вимоги відшкодування заподіяних йому збитків.
Так, згідно із ч. 7 ст. 15 Закону № 1023 якщо в результаті надання недоступної, недостовірної, неповної або несвоєчасної інформації про товар або виробника (продавця):
Здійснюючи торгівлю, продавець зобов’язаний дотримуватися правил, що стосуються зазначення ціни на товар, установлених ч. 3–6 ст. 15 Закону № 1023.
Ці правила полягають у такому:
Використовувати поняття «розпродаж» або інші, аналогічні йому, дозволяється тільки при дотриманні ряду умов, а саме:
Перевіряти СГ і накладати фінансові та адміністративні санкції за порушення у сфері захисту прав споживачів уповноважена Держпродспоживслужба та її територіальні органи. Повноваження цього держоргану у сфері контролю над дотриманням законодавства про захист прав споживачів визначені в ст. 26 Закону № 1023.
Фінансові санкції, передбачені ст. 23 Закону № 1023 (про деякі з них див. вище), застосовуються відповідно до Положення № 1177.
Застосовувати такі штрафи має право керівник Держпродспоживслужби, його заступники, начальники територіальних органів Держпродспоживслужби та їх заступники.
Рішення про накладення штрафів приймається на підставі актів перевірки та оформляється постановою (п. 4 Положення № 1177) за формою, затвердженою Наказом № 24. Для добровільної сплати штрафу встановлено 15-денний строк після отримання постанови (п. 6 Положення № 1177).
Держпродспоживслужба застосовує адмінштрафи, передбачені ст. 155, 1552, 156, 1561, 167, 168, 1681, 1682, 170, 1701, 172, 1882 КУпАП. Такі повноваження служби закріплено в ст. 2444 КУпАП.
Якщо накладений адмінштраф не буде оскаржуватися, то його необхідно сплатити не пізніше 15 днів із дня вручення порушникові постанови про накладення штрафу, а при його оскарженні або опротестуванні – не пізніше 15 днів із дня отримання повідомлення про залишення скарги (протесту) без задоволення (ст. 307 КУпАП).
Постанова про накладення адмінштрафу може бути оскаржена в адміністративному або судовому порядку. Строк подання скарги – 10 днів із дня винесення постанови (ст. 289 КУпАП).
Важливо знати: у випадку несплати штрафу у встановлений строк він буде стягнений у примусовому порядку Державною виконавчою службою в подвійному розмірі суми, визначеної в постанові, з оплатою витрат на облік правопорушень (ст. 308 КУпАП). |
Висновки
СГ, які провадять торговельну діяльність, повинні виконувати ряд вимог законодавства про захист прав споживачів, зокрема оформити куточок покупця та надати покупцям необхідну інформацію про товар.
Невиконання вимог законодавства про захист прав споживачів може призвести до штрафів.