Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як інвентаризувати активи на позабалансових рахунках?

Чи обов’язково проводити інвентаризацію активів на позабалансових рахунках, адже сальдо за ними не відображається в балансі підприємства, та як її здійснювати?

Як правило, сільгосппідприємства на забалансових рахунках обліковують об’єкти, прийняті в операційну оренду, а також матеріали на відповідальному зберіганні, зокрема давальницьку сировину, що потребує переробки за умовами договору між підприємством та поклажодавцем. Оскільки перелічені активи не вважаються власністю підприємства, для узагальнення інформації про їх наявність і рух у бухобліку використовують позабалансові рахунки. Це передбачено Інструкцією про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженою наказом Мінфіну від 30.11.99 р. № 291.

Проведення суцільної інвентаризації таких активів вимагає п. 6 розд. І Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879 (далі – Положення № 879). Крім того, потреба в інвентаризації таких активів випливає опосередковано і з положень інших нормативних актів.

Зокрема, згідно зі ст. 942, 943 та 945 Цивільного кодексу підприємство несе контроль за фактичною наявністю, якістю та станом матеріальних цінностей, отриманих на відповідальне зберігання чи комісію, або давальницької сировини. Отже, оскільки підприємство несе відповідальність, то й інвентаризацію позабалансових активів слід проводити. У результаті можливе виявлення пересортиці, нестачі та надлишків.

Крім того, відповідно до пп. 14.1.13 Податкового кодексу матеріали, отримані на відповідальне зберігання й використані підприємством-зберігачем, вважаються безоплатно наданими зберігачу, а тому потрапляють у доходи. Для попередження таких випадків і потрібна інвентаризація.

Отже, активи, що значаться на позабалансових рахунках, підприємство зобов’язане інвентаризувати.

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
22.09.2025
Убуток зерна під час доробки: як відобразити в бухобліку
Доробка зерна завжди пов’язана з природними втратами маси. У статті ми розповімо, як сільгосппідприємствам – як тим, що мають власні потужності, так і тим, що передають зерно на елеватор, – правильно показати ці втрати в бухобліку. Доробка зерна завжди пов’язана з природними ...
Нове
06.10.2025
Чи повинні фермерські господарства проводити реорганізацію в ТОВ у зв’язку зі скасуванням Господарського кодексу?
Розглянемо, чи потрібно фермерському господарству здійснювати процедуру реорганізації шляхом перетворення на ТОВ після втрати чинності Господарським кодексом. Як перетворити приватне підприємство на ТОВ у зв’язку зі скасуванням Господарського кодексу? Практична ситуація Через втрату чинності ...
22.09.2025
Як отримати сертифікат ТПП про форс-мажор за податковими зобов’язаннями
Із статті ви дізнаєтесь, які документи має подати платник податків, щоб отримати сертифікат Торгово-промислової палати для підтвердження форс-мажорних обставин за податковими зобов’язаннями. У статті розглянемо, як суб’єкту господарювання отримати сертифікат Торгово-промислової палати пр...
22.09.2025
Як обліковувати витрати на отримання сертифіката ТПП про форс-мажорні обставини?
Підприємство оплатило послуги Торгово-промислової палати з надання сертифіката, що посвідчує настання форс-мажорних обставин. На які витрати та на який бухгалтерський рахунок віднести суму такої оплати? Підприємство оплатило послуги Торгово-промислової палати (далі – ТПП) з надання сертифіката...
Кращі матеріали