Як ФГ визначити своїх кінцевих бенефіціарів
Юридичні особи (в т. ч. ФГ) повинні подавати інформацію про своїх кінцевих бенефіціарних власників (далі – КБВ) (або про їх відсутність). За несвоєчасне подання такої інформації передбачено штрафні санкції. Про порядок та строки такого інформування розповімо в цій статті.
Запитання -відповіді
Хто зобов’язаний подавати інформацію про КБВ?
Юрособи зобов’язані подавати інформацію про КБВ або про його відсутність і структуру власності для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР) у порядку, визначеному Законом від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755).
Згідно з ч. 4 розд. X Закону від 06.12.2019. № 361-IX «Про запобігання і протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансуванню тероризму і фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон № 361) подати інформацію про свої КБВ повинні юрособи, зареєстровані до набуття чинності Законом № 361 (тобто до 28.04.2020). Однак зробити це потрібно не раніше 90 днів з дня припинення або скасування воєнного стану. Тобто ця вимога стосується і ФГ.
Інформація про КБВ юрособи, зокрема про КБВ його засновників - юросіб, має бути внесена до ЄДР, як того вимагає абзац другий ч. 5 ст. 6 Закону № 755.
Зверніть увагу: ст. 171 Закону № 755, яка передбачала необхідність щорічного підтвердження відомостей про КБВ, втратила чинність на підставі Закону від 06.09.2022 № 2571-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення регулювання кінцевої бенефіціарної власності та структури власності юридичних осіб». Тому зараз юрособам не потрібно щорічно підтверджувати відомості про КБВ.
Хто такий КБВ?
КБВ – це будь-яка фізособа, яка здійснює вирішальний вплив (контроль) на діяльність клієнта, та/або фізособа, від імені якої проводиться фінансова операція (п. 30 ч. 1 ст. 1 Закону № 361).
Такий вплив може бути:
1) прямим - його ознаками є безпосереднє володіння фізособою часткою в розмірі не менше 25 % статутного (складеного) капіталу або прав голосу юрособи;
2) непрямим - виникає за наявності у фізособи принаймні однієї з таких ознак:
- володіє часткою в розмірі не менше 25 % статутного (складеного) капіталу або прав голосу юрособи через пов’язаних фізосіб або юросіб, трасти або інші подібні правові утворення;
- володіє/користується/розпоряджається всіма активами юрособи або їх частинами, а також здійснює контроль над такими активами (їх частинами), має право на отримання доходів від діяльності юрособи, трасту або іншого подібного правового утворення;
- має право робити вирішальний вплив на формування складу, результати голосування органів управління юрособи, а також здійснення операцій, які дають можливість визначити основні умови госпдіяльності;
- має право приймати обов’язкові до виконання рішення, які роблять вирішальний вплив на діяльність юрособи, трасту або іншого подібного правового утворення, незалежно від формального володіння.
Тобто за допомогою дій, майна, яке входить до капіталу юрособи, його власник – фізособа може впливати на процес діяльності.
КБВ також вважається директор, член правління (інших органів управління юрособи), інші особи, за умови їх побічного вирішального впливу на юрособу.
Важливо: голова ФГ також може входити до числа бенефіціарів ФГ, якщо він одноосібно приймає рішення про госпдіяльність або має вирішальний голос. У такому разі голова може бути КБВ, навіть якщо він не володіє майном, переданим до складеного капіталу ФГ. |
КБВ не може бути особа, яка має формальне право на 25 % чи більше статутного капіталу або прав голосу в юрособі, але є комерційним агентом, номінальним власником або номінальним утримувачем, або лише посередником щодо такого права.
У ФГ три засновники (члени ФГ). Частка одного з них – 60 %, а два інші мають частку по 20 %. Хто з них є КБВ?
Однозначно можна сказати, що засновник із часткою в розмірі 60 % є КБВ ФГ. Утім, два інші (хоча їхні частки і менші 25 %) також можуть мати статус бенефіціара, якщо відповідатимуть хоча б одній із ознак, передбачених для непрямого вирішального впливу.
Крім того, не всі власники частки в розмірі 25 % або більше статутного капіталу отримують статус КБВ. Ідеться про фізосіб, які є номінальними власниками або утримувачами, комерційними агентами або посередниками щодо такого права. Тобто фізособи-посередники не визнаються КБВ.
Наприклад, члени ФГ, які володіють 20 % складеного капіталу, можуть бути бенефіціарами, якщо мають право згідно зі статутом ФГ приймати обов’язкові до виконання рішення, які роблять вирішальний вплив на діяльність ФГ.
Методологію визначення юридичною особою кінцевого бенефіціарного власника затверджено спільною постановою КМУ і НБУ від 19.09.2023 № 1011.
Отже, спочатку ФГ потрібно проаналізувати, який вплив на його діяльність має та чи інша фізособа, яка входить до складу його засновників, і лише після цього звернутися до держреєстратора ЄДР для внесення змін або вилучення інформації про КБВ.
Чи потрібно відображати інформацію про КБВ у статуті ФГ?
Ні, не потрібно. У статуті перелік бенефіціарів юрособи не наводиться. Однак КБВ підлягають відображенню в ЄДР (ст. 9 Закону № 755).
Чи треба повідомляти держреєстратора про зміну у відомостях про бенефіціарів?
Так, треба протягом 30 робочих днів (далі – р. д.) з дня виникнення таких змін. Разом із заявою слід подати документи, що підтверджують зміни (ч. 3 ст. 51 Закону № 361).
ФГ припустилося помилки в поданій інформації про КБВ і структуру власності. Як її виправити?
У разі виявлення неточностей або помилок у раніше наданій інформації про КБВ і структуру власності необхідно також протягом 30 р. д. з дня їх виявлення повідомити про це держреєстратора, направивши йому правильні дані (ч. 3 ст. 51 Закону № 361). Наголосимо, що про будь-які зміни щодо інформації про КБВ слід повідомляти державного реєстратора протягом 30 р. д. із дня їх виникнення.
В ЄДР немає актуальної інформації про КБВ ФГ: який буде штраф?
Згідно з абзацом першим ч. 4 ст. 35 Закону № 755 особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, які подаються для держреєстрації, завідомо неправдивих відомостей, що підлягають внесенню до ЄДР, а також у неподанні або несвоєчасному поданні держреєстратору передбаченої Законом № 755 інформації про КБВ юрособи або про його відсутність, несуть відповідальність у встановленому законом порядку.
Відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання інформації про КБВ установлено КУпАП і Законом № 755 (див. таблицю).
Таблиця. Штрафні санкції за порушення законодавства щодо КБВ
№ |
Суть правопорушення |
Розмір штрафу |
Законодавча норма |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Неподання або несвоєчасне подання держреєстратору інформації про КБВ юрособи або про його відсутність, передбаченої Законами № 361 і № 755, або документів для підтвердження відомостей про КБВ юрособи* |
Для керівника юрособи або особи, уповноваженої діяти від імені юрособи (виконавчого органу), – |
Ст. 16611 КУпАП |
* У пп. 2 п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» передбачено, що в умовах воєнного стану або стану війни, а також протягом 3 місяців після його завершення до фізосіб, фізосіб-підприємців, юросіб не застосовується адміністративна віповідальність за неподання або несвоєчасне подання, зокрема, інформації про КБВ. |
|||
2 |
Ненадання юрособами-резидентами, які є засновниками (учасниками) юросіб, та фізособами-резидентами, які є засновниками (учасниками) юросіб та/або здійснюють вирішальний вплив на їхню діяльність, на запит юросіб інформації, необхідної для внесення або актуалізації в ЄДР інформації про КБВ і структуру власності юрособи |
Для юрособи – |
Абзац четвертий ч. 4 ст. 35 Закону № 755 |
3 |
Унесення особами, уповноваженими на вчинення дій, спрямованих на держреєстрацію створення юрособи або зміну учасників юрособи, до документів, що подаються для такої держреєстрації, завідомо неправдивих відомостей про КБВ юрособи або про його відсутність** |
Абзац другий ч. 4 ст. 35 Закону № 755 |
|
** Порядок притягнення до відповідальності та порядок визначення розмірів штрафів за порушення у сфері державної реєстрації юридичних осіб затверджено наказом Мін’юсту від 13.09.2023 № 3258/5. |
Коментарі до матеріалу