Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Визначено порядок утворення інклюзивно-ресурсного центру (огляд Постанови № 545)

16.08.2017

Постановою КМУ від 12.07.17 р. № 545 затверджено Положення про інклюзивно-ресурсний центр
(далі – Постанова № 545, Положення № 545), у якому визначено порядок утворення та припинення, засади діяльності та статус такого центру. Документ набув чинності 26.07.17 р. (опубліковано в «Урядовому кур‘єрі» від 26.07.17 р. № 137).

Згадаймо, що завдяки Конвенції про права осіб з інвалідністю та Факультативному протоколу до неї, ратифікованим Законом від 16.12.09 р. № 1767-VІ (далі – Конвенція, набула чинності з 06.03.10 р.), нашою країною, серед інших держав – учасниць цієї Конвенції, визнано, зокрема, право інвалідів на освіту шляхом забезпечення інклюзивної освіти. Так, за ч. 2 ст. 24 Конвенції взято зобов‘язання стосовно того, щоб інваліди не виключалися із системи загальної освіти, а діти-інваліди – із системи безплатної та обов‘язкової початкової або середньої освіти. Ці постулати відтепер закріплено в Законі від 23.05.91 р. № 1060-ХІІ «Про освіту.

Отже, визначено, що інклюзивно-ресурсний центр (далі – ІРЦ) є установою із правом юрособи, яка має забезпечити права дітей із особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років у частині здобуття ними дошкільної та загальної середньої освіти (включаючи професійно-технічну) через оцінку розвитку дитини, надання психолого-педагогічної допомоги та забезпечення кваліфікованого супроводження. Визначено, що засновниками ІРЦ є представницькі органи місцевого самоврядування об‘єднаних територіальних громад (далі – ОТГ), районні, міські ради.

Критериї для утворення ІРЦ – проживання на території ОТГ району не більш як 7 тис. дітей, у місті – щонайбільше 12 тис. дітей. Якщо дітей виявиться більше, до роботи в центрі залучаються додаткові фахівці.

Педнавантаження фахівців центру становитиме 18 год. на тиждень для безпосередньої роботи
з особливими дітьми. Окрім виконання цієї функції також ними має провадитись інша діяльність, серед якої надання батькам або законним представникам, педпрацівникам, які беруть участь в інклюзивному навчанні, консультацій.

Згідно з Положенням № 545 на посади керівника та педпрацівників ІРЦ особи призначаються за конкурсом. Необхідно буде дотримуватись і кваліфікаційних вимог, визначених цим документом. Посади директора та фахівців центру прирівняно до посад педпрацівників спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) згідно з Переліком педагогічних посад. Загальна чисельність працюючих в ІРЦ
не має перевищувати 12 осіб. Із додатково залученими фахівцями укладатимуться не трудові договори, а договори цивільно-правового характеру (далі – ЦПД).

За п. 49 Положення № 545 функції в частині надання психолого-педагогічної допомоги виконуватимуться вчителями-логопедами, учителями-дефектологами, практичними психологами, вчителями лікувальної фізкультури. Кількість штатних посад згаданих фахівців визначається залежно від кількості дітей та наявності у них:

порушень мовлення;

тяжких порушень мовлення;

у дітей дошкільного віку – фонетико-фонематичного недорозвинення мовлення;

порушень слуху/зору/інтелектуального розвитку;

порушення емоційно-вольової сфери/пізнавальних процесів;

порушення опорно-рухового апарату.

Ухвалення штатного розпису ІРЦ, режиму його роботи, а також фінансування покладається на його засновника.

Звертаємо увагу, що органи місцевого самоврядування відповідно до Положення № 545 здійснюють утворення, реорганізацію та ліквідацію центрів, змінюють їх склад, графік роботи, призначають та звільняють із посади директора, укладають ЦПД із залученими до роботи в центрах фахівцями тощо.

Важливим є те, що згідно з Постановою № 545 органам місцевого самоврядування протягом двох місяців рекомендовано створити такі структури, як ІРЦ та обласні, Київські та Севастопольські міські ресурсні центри з підтримки інклюзивної освіти шляхом реорганізації психолого-медико-педагогічних консультацій.

Зазначимо, що відповідно до ч. 30 ст. 26 Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення про реорганізацію та перепрофілювання установ, організацій комунальної власності відповідної тергромади ухвалюється виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради. Реорганізація ж навчальних закладів комунальної форми власності провадиться за рішенням місцевої ради.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
18.11.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу Працевлаштування осіб з інвалідністю: ключові зміни для роботодавців з 1 січня 2026 року Оновлено правила для визначення критично важливих підприємств Змінено Порядок надіслання контролююч...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
20.11.2025
Кабмін оновив документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство
Уряд оновив класифікацію документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України або визначають спеціальний статус особи. Розглянемо більш детально. Більше за темою: Працевлаштування іноземців: нюанси оформлення КМУ ухвалив постанову від 13.11.2025 № 1458 «Про внесення до деяких ...
20.11.2025
Стягнення житла за борги не буде: Мін’юст про новий законопроєкт
Ключова норма нового законопроєкту – автоматичне вилучення особи з Єдиного реєстру боржників одразу після сплати заборгованості. Більше за темою: Стягнення боргу з контрагента в досудовому та судовому порядку Стягнення боргу з контрагента: облікові аспекти Євроінтеграційний законопроєкт № 14...
20.11.2025
Припинення заходів держнагляду в умовах воєнного стану: роз’яснення ДРС
Припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом № 64. Докладніше див. нижче. Більше за темою: Податкові ризики щодо обліку транспортно-заготівельних витрат: аналіз судової практики Постановою КМУ від 13.03.2022 № 303 &la...
Кращі матеріали