Мінекономіки 7 травня оприлюднило проєкт закону «Про позасудове вирішення споживчих спорів» (далі – проєкт Закону).
Законопроєкт розроблено з метою імплементації Директиви Європейського Парламенту і Ради 2013/11/ЄС від 21.05.2013 про альтернативне вирішення споживчих спорів і про внесення змін до Регламенту (ЄС) № 2006/2004 та Директиви 2009/22/ЄС (пп. 1 п. 101 Плану заходів з виконання рекомендацій Європейської Комісії, представлених у Звіті про прогрес України в рамках Пакета розширення Європейського Союзу 2024 року, затвердженого розпорядженням КМУ від 28.03.2025 № 300).
Законопроєктом імплементовані положення Директиви 2013/11/ЄС та, зокрема, передбачено:
- створення системи позасудового вирішення споживчих спорів (далі – ПВС), яка включатиме Контактний пункт (Держпродспоживслужба), компетентні органи у відповідній сфері (органи державної влади, у тому числі колегіальні державні органи, які здійснюють/реалізують/забезпечують захист прав споживачів у відповідній сфері), органи ПВС (юридичні особи, громадські об’єднання споживачів або об’єднання юридичних осіб), особи, відповідальні за ПВС, та сторони спору (споживач, суб’єкт господарювання);
- надання органам ПВС права вирішувати внутрішні та транскордонні спори при порушеннях суб’єктом господарювання договірних зобов’язань та порушень прав споживачів на переддоговірних і позадоговірних етапах;
- встановлення повноважень Контактного пункта, компетентного органу у відповідній сфері та органу ПВС для реалізації принципів ПВС;
- визначення умов для функціонування системи ПВС, зокрема щодо:
- призначення органів ПВС компетентним органом у відповідній сфері та включення їх до переліку органів ПВС;
- ведення та оприлюднення компетентним органом у відповідній сфері переліку органів ПВС, а загального переліку органів ПВС - Контактним пунктом;
- звітування органу ПВС про розгляд як внутрішніх, так і транскордонних спорів та інформування компетентного органу у відповідній сфері про ефективність своєї роботи;
- інформування Контактного пункту компетентними органами у відповідній сфері щодо розвитку та функціонування органів ПВС;
- обов’язкове інформування споживачів суб’єктом господарювання про орган ПВС, компетенція якого поширюється на таких суб’єктів господарювання;
- встановлення вимог до органу ПВС та осіб, відповідальних за ПВС;
- визначення підстав для відмови від розгляду спору органом ПВС;
- організацію розгляду спору органом ПВС;
- оскарження та виконання рішення органу ПВС;
- внесення змін до Законів від 03.07.1996 № 270/96-ВР «Про рекламу», від 12.05.1991 № 1023-XII «Про захист прав споживачів», від 10.08.2023 № 3321-IX «Про цифровий контент та цифрові послуги».
Також з метою комплексності законодавчого врегулювання положень Директиви 2013/11/ЄС розроблено законопроєкт «Про внесення зміни до статті 263 Цивільного кодексу України», який системно пов’язаний з проєктом Закону та подається одночасно з ним, оскільки визначатиме підставу зупинення перебігу позовної давності на період проведення процедури ПВС, що передбачено п. 45 преамбули Директиви 2013/11/ЄС та ст. 12 Директиви 2013/11/ЄС.
Зауваження та пропозиції до проєкту Закону можна надсилати за адресами:
- Міністерство економіки України, 01008, м. Київ, вул. М. Грушевського, 12/2;
- е-mail: vp@me.gov.ua.
Зауваження та пропозиції приймаються протягом місяця.
Мінекономіки