ДПС оприлюднила проєкт постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі – проєкт постанови).
Розроблення проєкту постанови передбачено п. 9 Плану діяльності Державної податкової служби України з підготовки проєктів регуляторних актів у сфері господарської діяльності на 2025 рік.
Проєкт постанови розроблено з метою удосконалення механізму автоматизованого моніторингу відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків для забезпечення оптимізації таких механізмів для сумлінних платників ПДВ щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначеного згідно з Порядком зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165 (далі – Порядок зупинення), спрямованого на забезпечення проведення ефективного автоматизованого моніторингу.
Розробником проєкту постанови є Державна податкова служба.
У проєкті постанови запропоновано внести зміни до окремих положень Порядку зупинення, зокрема в частині проведення автоматизованого моніторингу.
Зокрема проєктом постанови передбачено внесення змін:
1. До ознак безумовної реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, визначених у п. 3 Порядку зупинення, а саме:
- у пп. 2 пропонується збільшення показників:
- загального обсягу постачання, зазначеного в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в ЄРПН у поточному місяці, з 500 тис. грн до 1 млн грн;
- обсягу постачання за одним отримувачем – платником податку з 50 тис. грн до 100 тис. грн;
- сплати ПДВ з 20 тис. грн до 40 тис. грн;
- кількості платників податку, на яких керівник обіймає аналогічну посаду, із трьох до п’яти;
- у пп. 6 пропонується збільшення показника обсягу постачання в податковій накладній, яка підлягає наданню отримувачу, з 5 тис. грн до 10 тис. грн;
- у пп. 7 пропонується збільшення показника загальної суми абсолютних значень коригування на збільшення та/або зменшення суми компенсації вартості, зазначених у розрахунках коригування, з 5 тис. грн до 10 тис. грн.
При цьому загальний обсяг операцій, зазначених в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в ЄРПН по безумовній реєстрації відповідно до пп. 6 та 7 у поточному місяці, пропонується збільшити з 500 тис. грн. до 3 млн грн.
2. До ознаки безумовної реєстрації для операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, складених відповідно до п. 97 підрозд. 2 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу, за товарами, до яких застосовується режим експортного забезпечення, зокрема:
- застосовувати ознаки безумовної реєстрації для платників податку, зареєстрованих (основне місце обліку) на території можливих бойових дій згідно з Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженим Мінрозвитку;
- доповнити ознакою безумовної реєстрації, яка застосовується до операцій з постачання товарів, коди УКТЗЕД яких зазначено у врахованій таблиці даних платника податку, за відсутності стосовно такого платника податку чинного рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості.
3. До умов автоматичної реєстрації в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено, а саме:
- для податкових накладних/розрахунків коригування, які підлягатимуть автоматичній реєстрації в разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, запропоновано доповнити новими умовами:
- здійснення перевірки на відповідність хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія платника податку;
- врахування умови відсутності значного зростання показника сум ПДВ, відображених в податкових накладних/розрахунках коригування, поданих на реєстрацію в ЄРПН, у кожному з шести послідовних місяців, що передують даті подання платником податку інформації та копій документів, які можуть свідчити про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, місяці, в якому подано такі документи та місяці, в якому здійснюється така автоматична реєстрація.
- для податкових накладних/розрахунків коригування, які підлягатимуть автоматичній реєстрації в ЄРПН у разі врахування таблиці даних платника податку, доповнено умовами:
- застосування, в тому числі таблиць даних платника податку, врахованих автоматично;
- врахування умови відсутності значного зростання показника суми податку на додану вартість, відображеної в податкових накладних/розрахунках коригування, поданих на реєстрацію в ЄРПН, у кожному з шести послідовних місяців, що передують даті автоматичної реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, та місяці, в якому здійснюється така автоматична реєстрація.
4. До вимог автоматичного врахування таблиці даних платника податку з відповідними змінами у формі додатка 5 до Порядку зупинення, зокрема:
- або мають одночасно виконуватися такі умови:
- наявність у платника податку в попередньому році земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею не менше ніж 200 гектарів;
- платник зареєстрований платником ПДВ не менше ніж 365 днів, що передують даті подання таблиці даних платника податку;
- середньомісячна чисельність працівників платника податку за останні 12 місяців становить не менше ніж три особи;
- у таблиці даних платника податку зазначено код товару/послуги згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором продукції та послуг, обсяг постачання за яким за останні 12 календарних місяців становить більше 25 % від загального обсягу постачання товарів/послуг в цьому періоді таких груп товарів, як живі тварини, м’ясо та їстівні субпродукти, риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні, їстівні продукти тваринного походження, овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби, їстівні плоди та горіхи, шкірки цитрусових або динь, насіння і плоди олійних рослин, інше насіння, плоди та зерна, технічні або лікарські рослини, солома і фураж, жири та олії тваринного або рослинного походження; продукти їх розщеплення, готові харчові жири, воски тваринного або рослинного походження, залишки і відходи харчової промисловості, готові корми для тварин;
- на дату подання таблиці даних платника податку у платника податку немає податкового боргу зі сплати податків, зборів, обов’язкових платежів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС;
- або мають одночасно виконуватися такі умови:
- у таблиці даних платника податку зазначено код товару/послуги згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором продукції та послуг, обсяг постачання за яким за останні 12 календарних місяців становить більше 25 % від загального обсягу постачання товарів/послуг в цьому періоді;
- платник зареєстрований платником ПДВ не менше ніж 365 днів, що передують даті подання таблиці даних платника податку;
- середньомісячна чисельність працівників платника податку за останні 12 місяців становить не менше ніж п’ять осіб;
- на дату подання таблиці даних платника податку у платника податку немає податкового боргу зі сплати податків, зборів, обов’язкових платежів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС;
- показник податкової ефективності має значення більше ніж 0,05;
- відсутнє різке зростання суми податку на додану вартість у календарному місяці, у якому подано таблицю даних платника податку.
5. Доповнено положенням щодо погодження з Міністерством фінансів України Порядку взаємодії комісій контролюючого органу та його структурних підрозділів, затвердженого наказом ДПС від 12.05.2020 № 204, стосовно питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.
6. До окремих показників позитивної історії, зокрема:
- в п. 1 додатку 2 до Порядку зупинення збільшити:
- показник загального обсягу постачання товарів/послуг, зазначеного в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в ЄРПН у поточному місяці, з 1 млн грн до 3 млн грн;
- обсяг постачання товарів / послуг за одним отримувачем – платником податку з 100 тис. грн до 500 тис. грн;
- кількість платників податку, на яких керівник обіймає аналогічну посаду, з трьох до п’яти;
- в п. 3 додатку 2 до Порядку зупинення доповнити положенням щодо врахування показників податкової ефективності на рівні 0,02 та відсутності різкого зростання сум ПДВ, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в ЄРПН у поточному календарному місяці, у якому подано таблицю даних платника податку.
7. До критеріїв ризиковості здійснення операцій, зокрема:
- в п. 1 додатку 3 до Порядку зупинення під час розрахунку залишків товарів враховувати операції з вивезення товарів за межі митної території України;
- в п. 6 додатку 3 до Порядку зупинення строк подання для реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування на зменшення податкових зобов’язань до податкової накладної, складеної на неплатника ПДВ, збільшити з 30 днів до 90 днів.
Зауваження та пропозиції до проєкту постанови можуть надсилатися протягом 30 календарних днів з дня його оприлюднення на адресу:
- Державна податкова служба України, Департамент управління ризиками, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, електронну – monitoringcenter@tax.gov.ua
- Державна регуляторна служба України, вул. Арсенальна, 9/11, м. Київ, 01011.
Додаткові матеріали:
-
проєкт постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»;
-
Зміни до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-
Пояснювальна записка до проєкту постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»;
-
Порівняльна таблиця до проєкту постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»;
-
Аналіз регуляторного впливу до проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
ДПС