Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Забезпечення трудових прав під час карантину

Щоб убезпечити роботодавців від порушень трудового законодавства в умовах карантинних обмежень, передбачених постановою КМУ від 11.03.20 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», ухвалено урядове рішення. Акцент зроблено на держслужбовцях, хоча рекомендовано дотримуватися передбачених «трудових» норм також стосовно працівників державних установ та підприємств, органів місцевого самоврядування (далі – ОМС), зокрема, в разі при роботи працівників удома. 

Отже, на час установлення карантину на очільників держорганів усіх рівнів (включаючи міністерства, відомства, місцеві держоргани) покладається забезпечення дотримання трудових прав державних службовців та працівників, які виконують визначену трудовим договором роботу вдома. Це, зокрема, означає необхідність коректного оформлення на сьогодні документів про встановлення режиму роботи (зазвичай це віддалена, дистанційна робота), умов та розмірів оплати праці, оформлення встановлених законодавством відпусток (у разі нагальної потреби – відкликання з відпусток), інших документів держслужбовців та інших категорій працівників держорганів.

Особливий наголос зроблено на збереженні за кожним працівником займаної посади, умов праці, соціальних гарантій та недопущення обмежень трудових прав. Тобто, попри те, що робота виконується вдома (чи в іншому, визначеному за погодженням із працівником та його безпосереднім керівником, місці), а не у приміщенні держоргану, кожному працівникові слід виплачувати його заробіток за тими самими правилами, що діяли до запровадження карантину. Якщо працівник мав право на встановлені законодавством пільги чи преференції (наприклад, є матір’ю дитини з інвалідністю або особою з особливими потребами тощо), він має право їх отримати.

Звертаємо увагу: вимоги КЗпП не дають права роботодавцю звільняти працівників через уведення карантину або обмежувальні заходи. Крім того, жодних змін у частині звільнення працівників на період карантину до законодавства не вносилося. Тобто звільняти працівників за своєю ініціативою (зафіксовано вже прецеденти «тимчасового» звільнення на час карантину) роботодавцеві не можна.

Додамо також, що Кабмін рекомендує всім підприємствам, установам та організаціям незалежно від форм власності, а також суб’єктам господарювання, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, не звільняти працюючих удома працівників та тих, хто перебуває у відпустках без збереження заробітку, з підстав, установлених п. 3, 4 і 5 ч. 1 ст. 40 КЗпП. Ідеться про такі підстави звільнення за ініціативою роботодавців:

  • систематичне невиконання працівником без поважних причин обов’язків, покладених на нього трудовим договором або правилами внутрішнього трудового розпорядку, якщо до працівника раніше застосовувалися заходи дисциплінарного чи громадського стягнення; 
  • прогул (у т. ч. відсутність на роботі більше 3 годин протягом робочого дня) без поважних причин; 
  • нез’явлення на роботу протягом більш як 4 місяців поспіль унаслідок тимчасової непрацездатності, крім відпусток по вагітності та пологах, якщо законодавством не встановлено більш тривалий строк збереження місця роботи (посади) за певного захворювання. 

Ще додамо: згідно із Кримінальним кодексом за незаконне звільнення працівника роботодавця очікують серйозні санкції (зокрема, за ст. 172 – штраф у розмірі від 34 000 до 51 000 грн або позбавлення права права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років, або виправні роботи на строк до 2 років).

Постанова КМУ від 25.03.20 р. № 256 набула чинності з 07.04.20 р. («Урядовий кур’єр» від 07.04.20 р. № 66).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
03.06.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Затверджено зміни до Інструкції про порядок нарахування і сплати ЄСВ ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 27.05.2025 Визначено критерії, за яких діяльність не вважатиметься наданням фінансових послуг Оприлюднено показники середнь...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
06.06.2025
Документи, які набули чинності з 2 по 8 червня 2025 року
Документи, які набули чинності цього тижня та стануть у нагоді при здійсненні господарської діяльності. Закон України від 15.04.2025 № 4345-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо імплементації норм законодавства Європейського Союзу з питань електронних комунікацій»...
06.06.2025
Зміни в законодавстві з 2 по 6 червня 2025 року
Збірка змін в законодавстві, які відбулися цього тижня Критичні для потреб ЗСУ підприємства зможуть бронювати 100 % працівників Кабмін ухвалив зміни до Порядку бронювання військовозобов’язаних, які розширюють можливості збереження кадрового потенціалу для підприємств, що забезп...
06.06.2025
Удосконалено механізм обігу побічних продуктів тваринного походження
Новий документ спрямований на гармонізацію українського законодавства до вимог Європейського Союзу. Більше за темою: Законодавство про управління відходами: що треба знати аграріям Як вести облік відходів на підприємстві Кабмін прийняв постанову від 04.06.2025 № 640 «Деякі питання ...
Кращі матеріали