Підписано Закони від 19.09.19 р. № 115-IX та № 116-IX, якими внесено зміни до п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону від 08.07.10 р. № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» щодо подання єдиної звітності з ЄСВ і ПДФО та до ст. 51 Податкового кодексу щодо подання єдиної звітності з ЄСВ і ПДФО.
Зміни передбачають, що замість 16 звітів (12 – з ЄСВ і 4 – з ПДФО) буде лише чотири щоквартальних, які подаватимуться протягом 40 календарних днів після закінчення звітного кварталу. Це зекономить час на складання звітів, а також зменшить кількість помилок та можливих санкцій у вигляді штрафів.
Закони спрощують подання звітності з ЄСВ:
Отже, новий звіт називатиметься «Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску». У ньому потрібно буде зазначати відомості про суми утриманого ПДФО, військового збору (далі – ВЗ) і нарахованого ЄСВ.
На разі є лише проєкт (див. за посиланням) такого податкового розрахунку та проєкт Порядку заповнення та подання податковими агентами та платниками ЄСВ.
Нова форма матиме ще чотири нових додатки:
Нова звітність має вигляд частини Звіту з ЄСВ, одним із додатків до якого є трохи перероблений податковий розрахунок за формою № 1ДФ.
Задум такий, що роботодавці формуватимуть: титульний аркуш, який є аналогом таблиці 1 Звіту з ЄСВ; додаток 1 до нього – аналог таблиці 6 Звіту з ЄСВ; додаток 4 – аналог форми № 1ДФ. Тобто до форми звіту потрапили таблиці із сумами зобов’язань із ПДФО, ВЗ і ЄСВ. Аналога таблиці 5 Звіту з ЄСВ у проєкті нового Звіту чомусь немає.
Виникає запитання щодо відображення бази оподаткування ПДФО, ВЗ і нарахуванння ЄСВ. Адже вони не збігаються. Крім того, різні принципи класифікації доходів за ознаками доходів для цілей ПДФО і кодами категорій застрахованих осіб – для цілей ЄСВ.
Мабуть, буде уніфіковано бази й коди та ознаки звіту.
Є запитання щодо відображення негрошових доходів. У новому звіті пропонується зазначати одну базу. Але бази обкладення ПДФО і військовим збором є різними.
Проєктом пропонується відображати не квартальні суми доходів і ПДФО, ВЗ та ЄСВ, а в розрізі місяців звітного кварталу. Тобто відомості щодо кожного працівника, який відпрацює І квартал 2021 року, відобразяться в шести таблицях: трьох щодо ЄСВ – за січень, лютий і березень та трьох щодо ПДФО і ВЗ також за січень, лютий, березень.
І декілька слів про штрафи. За неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності з ЄСВ (у складі ПДФО/ВЗ-звіту) накладатимутьсь штрафи за ст. 119 ПК. Цю статтю оновлено: передбачено відповідальність за неподання, подання з порушенням установленого строку, подання не в повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками ПДФО/ВЗ/ЄСВ-звітності, якщо такі відомості та помилки призвели до зменшення податкових зобов’язань платника, зменшення сум ЄСВ та/або зміни платника податку (застрахованої особи).
Якщо помилка призвела до збільшення відображених у звітності сум ПДФО/ВЗ/ЄСВ або не вплинула на сумові показники (крім зміни платника ПДФО, застрахованої особи), штрафи за п. 119.2 ПК застосовуватися не будуть.
Одне заспокоює – згадані зміни набувають чинності з 01.01.21 р. Тому будемо чекати на приведення у відповідність підзаконних нормативних актів та усунення неузгодженостей.