Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Про функціонування української мови як державної

23.05.2019

Прийнято Закон, який регулює застосування української мови як державної у сферах суспільного життя, дія якого не поширюється на сферу приватного спілкування та релігійні обряди. Зокрема:

  • єдиною державною (офіційною) мовою в Україні є українська, і кожен громадянин зобов’язаний володіти нею (ч. 1 ст. 6);
  • визначено перелік осіб, які зобов’язані застосовувати державну мову під час виконання своїх службових обов’язків (зокрема, судді, адвокати, нотаріуси, керівники закладів освіти всіх форм власності, медпрацівники державних і комунальних закладів охорони здоров’я; посадові та службові особи підприємств, установ та організацій (далі – підприємства) державної і комунальної форм власності (крім осіб, які не є громадянами України) (ч. 1 ст. 9);
  • установлено, що робочою мовою діяльності органів державної влади, органів влади АР Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств державної і комунальної форм власності та мовою робочого спілкування є державна мова (ч. 1 ст. 12). Відповіді на звернення фізичних та юридичних осіб до вищеназваних органів та підприємств надаються державною мовою, якщо інше не встановлено законом (ч. 8 ст. 13).

Законом регламентовано застосування державної мови в різних сферах суспільного життя, зокрема:

1) у сфері трудових відносин:

ніхто не може бути примушений використовувати під час перебування на роботі та виконання обов’язків за трудовим договором іншу мову, ніж державна, крім:

  • обслуговування споживачів та інших клієнтів, які є іноземцями чи особами без громадянства;
  • створення юридичних, технічних, інформаційно-рекламних текстів та інших повідомлень і документів (у т. ч. усних), адресатами яких є іноземці чи особи без громадянства, юридичні особи, органи і посадові особи іноземних держав і міжнародних організацій;
  • трудові договори укладаються державною мовою. При цьому сторони трудового договору можуть використовувати його переклад (ст. 20);

2) реалізація комп’ютерних програм та веб-сайтів:

  • комп’ютерна програма, установлена на товарах, що реалізуються в Україні, повинна мати користувацький інтерфейс державною мовою з обсягом інформації, аналогічним іншомовним версіям такого інтерфейсу. У разі недотримання цієї вимоги може бути визнано реалізацію товару неналежної якості;
  • інтернет-представництва (у т. ч. веб-сайти, веб-сторінки в соціальних мережах) підприємств державної і комунальної форм власності, ЗМІ, зареєстрованих в Україні, а також суб’єктів господарювання (далі – СГ), що реалізують товари і послуги в Україні та зареєстровані в Україні, виконуються державною мовою (ч. 2 та 6 ст. 27 застосовуються з 16.07.21 р.);

3) обслуговування споживачів. Зокрема, українською мовою:

  • підприємства, фізособи-підприємці, інші СГ обслуговують клієнтів та надають інформацію про товари (послуги), у тому числі через інтернет-магазини та інтернет-каталоги (така інформація може дублюватися іншими мовами). На прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися також іншою мовою, прийнятною для сторін;
  • суб’єкт електронної комерції, зареєстрований в Україні, поширює комерційне електронне повідомлення (у т. ч. про предмет електронного договору);
  • виробники (виконавці, продавці) усіх форм власності надають споживачам інформацію про вироби (товари), роботи чи послуги. При цьому інформація може дублюватися будь-якою іншою мовою, прийнятною для сторін (ст. 30 набуває чинності з 16.01.21 р.);

4) транспорт. Державна мова є мовою інформації, оголошень, повідомлень, написів, довідкових служб, обслуговування пасажирів у всіх видах пасажирського транспорту, на залізничних та автовокзалах, в аеропортах, морських та річкових портах. На прохання пасажира його індивідуальне обслуговування може здійснюватися іншою мовою, прийнятною для сторін (ч. 2, 3 ст. 36).

Нормою ст. 18852 КУпАП (набуває чинності з 16.07.22 р.) установлено відповідальність за порушення вимог застосування державної мови:

  • у сфері освіти, науки, культури, книговидання, у користувацьких інтерфейсах комп’ютерних програм та веб-сайтів, у сфері інформації для загального ознайомлення, публічних заходів, технічної і проектної документації, реклами, охорони здоров’я, спорту, телекомунікацій та поштового зв’язку, транспорту – штраф у розмірі від 200 до 300 НМДГ (від 3 400 до 5 100 грн.) або попередження, якщо порушення вчинено вперше (далі – попередження);
  • друкованими ЗМІ – штраф у розмірі від 400 до 500 НМДГ (від 6 800 до 8 500 грн.) або попередження.

За інші порушення порядку застосування державної мови, передбачені цим Законом, накладається штраф у розмірі від 200 до 300 НМДГ або попередження. Штраф за повторне порушення протягом року становить від 500 до 700 НМДГ (від 8 500 до 11 900 грн.).

Друковані ЗМІ, зареєстровані в Україні, видаватимуться державною мовою: із 16.01.22 р. – для загальнодержавної і регіональної сфер розповсюдження; із 16.07.24 р. – для місцевої сфери.

Закон України від 25.04.19 р. № 2704-VIII набуває чинності з 16.07.19 р., крім окремих норм («Голос України» від 16.05.19 р. № 90).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
07.10.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Оновлено План-графік проведення перевірок (26.09.2025) ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 26.09.2025 Оновлено показники середньої зарплати за 2025 рік, яка враховується для обчислення пенсії ДПС відповідає на актуальні запитанн...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
Нове
08.10.2025
Змінено підходи до оцінки банками боржників-підприємців на прифронтових територіях
Установлено підхід до оцінки банком спроможності боржника виконувати зобов’язання перед кредиторами, якщо такий боржник здійснює господарську діяльність переважно на території, щодо якої не визначена дата припинення можливості або завершення бойових дій. Більше за темою: Як обкладається в єди...
08.10.2025
Верховная Рада прийняла за основу законопроєкт про основні засади держнагляду
Законопроєкт № 14030 є частиною євроінтеграційного пакета Ukraine Facility і відповідає європейським підходам до ризик-орієнтованого контролю – коли головна мета держави не карати, а підтримувати. Більше за темою: Податкові ризики щодо обліку транспортно-заготівельних витрат: аналіз судової п...
08.10.2025
Прийнято за основу законопроєкт про кредитну історію
Прийняття законопроєкту сприятиме зменшенню частки прострочених кредитів, посиленню фінансової дисципліни й забезпеченню дотримання міжнародних стандартів захисту даних.  Більше за темою: Як показати в обліку повернення комісії банком? Банківська таємниця: чи мають доступ податківці? З дати ...
Кращі матеріали