Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

НБУ дозволив іноземним компаніям відкривати рахунки в українських банках

04.04.2019

Для поступового переходу України до вільного руху капіталу Національний банк надає можливість відкривати рахунки новим суб’єктам фінансового ринку України – юридичним особам-нерезидентам, у тому числі іноземним інвестиційним фондам та компаніям з управління активами, що діють від імені таких інвестиційних фондів.

Право відкривати рахунки в українських фінансових установах та здійснювати через такі рахунки валютні операції юридичним особам – нерезидентам України передбачають Закони України «Про валюту і валютні операції» та «Про внесення змін до деяких законів України щодо сприяння залученню іноземних інвестицій», а також Угода про асоціацію між Україною та Європейським Союзом.

З цією метою Національний банк оновив Інструкцію про порядок відкриття і закриття рахунків клієнтів банків та кореспондентських рахунків банків – резидентів і нерезидентів (далі – Інструкція). Вона зокрема регулює порядок відкриття/закриття банками:

  • рахунків  клієнтів – резидентів і нерезидентів України (фізичних та юридичних осіб);
  • кореспондентських рахунків банків – резидентів та нерезидентів;
  • рахунків міжнародних фінансових організацій, а також управителя за договором управління майном.

Крім того, спрощення в порядку відкриття рахунків клієнтів, передбачені в Інструкції, позитивно вплинуть на умови ведення бізнесу в Україні завдяки таким новаціям:

  • скасування подання клієнтами банків під час відкриття рахунків картки зі зразками підписів – відтепер розпорядження рахунком здійснюватиметься на підставі переліку осіб, які відповідно до законодавства мають на це право, та  що не потребує нотаріального посвідчення;
  • зміна найменування юридичної особи не передбачає закриття діючих рахунків.

Положення документа не містять також режимів рахунків клієнтів (тобто обмежень стосовно проведення операцій з рахунками), а лише визначають деякі особливості здійснення операцій за рахунками окремих клієнтів.

Нова редакція Інструкції затверджена постановою Правління Національного банку України від 01 квітня 2019 № 56 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України». Оновлена Інструкція набирає чинності з 04 квітня 2019 року.

Нагадаємо, що Закон України «Про валюту і валютні операції» декларує принцип свободи здійснення валютних операцій, що дає змогу відмовитися від обмежень використання коштів за рахунками клієнтів в умовах стабільного функціонування фінансової системи України. Водночас Національний банк України має право запроваджувати обмеження і заходи захисту виключно на підставах та в порядку, визначених у цьому законі. 

Нова система валютного нагляду ґрунтується на ризик-орієнтованому підході та запроваджує кардинально новий підхід, який відповідає принципу– менше ризиків – менше уваги, більше ризиків – більше уваги.

Лібералізація операцій нерезидентів може бути повʼязана з ризиком використання банківської системи України компаніями-оболонками, які нерідко є учасниками схем відмивання коштів.

Банківський сектор вже досить багато зробив на шляху побудови ефективної системи протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму. Для подальшого розвитку в цьому напрямі необхідно розуміти природу ризиків і вміти протидіяти їм у межах ризик-орієнтованого підходу.

Саме з метою недопущення використання послуг банків для відмивання доходів, одержаних злочинних шляхом в Україні та за її межами з використанням компаній-оболонок, постановою Правління Національного банку України від 02 квітня 2019 № 58 унесено зміни до Положення про здійснення банками фінансового моніторингу (далі – Положення).

Головна мета внесення змін – запровадження механізму виявлення банками серед юридичних осіб-нерезидентів компаній-оболонок.

Зміни до Положення, що набирають чинності разом з новою Інструкцією з 04 квітня 2019 року, містять:

  • визначення компанії-оболонки;
  • процедури здійснення аналізу інформації/документів для виявлення таких компаній;
  • дії банку в разі підтвердження того, що клієнт є  компанією-оболонкою/відмови клієнта в наданні банку необхідних документів (інформації)/у разі, якщо наданих документів недостатньо для здійснення відповідного аналізу.

Водночас вимоги щодо здійснення аналізу інформації/документів не поширюються на юридичних осіб – нерезидентів, які  є холдинговими компаніями або їх корпоративними підприємствами, за умови, що структура власності холдингової компанії є прозорою та дає змогу визначити кінцевих бенефіціарних власників (контролерів), та господарська діяльність такої юридичної особи дає можливість повного розуміння її характеру.

bank.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
16.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін Уряд подав до Ради законопроєкт про скасування актів виконаних робіт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 05.09.2025 Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
16.09.2025
З наступного року зміняться вимоги щодо призупинення трудового договору
За згодою сторін строк призупинення дії трудового договору може бути продовжений на строк понад 90 календарних днів, але не більше, ніж до дня припинення або скасування воєнного стану. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Наказ про скасування призупинення дії трудового договору Чи застосовуєтьс...
16.09.2025
Планують оптимізувати спецперевірки: законопроєкт
Пропонують оптимізувати порядок проведення спеціальної перевірки під час дії воєнного стану. Кого це стосуватиметься та які можуть бути нововведення? Більше за темою: Перевірки Держпраці під час воєнного стану: правила та нововведення Чи можуть податкові органи перевірити підприємця за його місцем...
16.09.2025
Мінекономіки внесло зміни до Критеріів підприємств
Міністерством економіки, довкілля та сільського господарства було внесено зміни до Критеріїв визначення підприємств, установ і організацій, які мають важливе значення для галузей національної економіки. Роглянемо, які відбулися зміни. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: ...
Кращі матеріали