Отримайте доступ до більше 2 мільйонів готових рішень, публікацій та оглядів
Оформити
передплату

Зміни у законодавстві, що діють із жовтня 2021 року

29.09.2021 1070 0 2

Із 1 жовтня для всіх закладів охорони здоров’я є обов’язковим формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність у Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я (далі – Реєстр), а також:

  • забороняється видача листків непрацездатності відповідно до вимог Інструкції, затвердженої наказом МОЗ від 13.11.01 р. № 455, Інструкції, затвердженої спільним наказом МОЗ, Мінпраці, ФСС з ТВП, ФСС від нещасних випадків на виробництві від 03.11.04 р. № 532/274/136-ос/1406, Інструкції, затвердженої наказом МОЗ від 14.02.12 р. № 110, Положення, затвердженого наказом МОЗ від 09.04.08 р. № 189, окрім продовження та закриття листків непрацездатності, що були видані до 1 жовтня;
  • застосовується категорія медичних висновків про тимчасову непрацездатність «Вагітність та пологи». Вагітні жінки, які не застраховані в системі ЗОДСС, надають до органів, що призначають та виплачують державну допомогу сім’ям із дітьми, номер запису про сформований медвисновок про тимчасову непрацездатність в Реєстрі для перевірки інформації про сформований медвисновок із використанням порталу «Дія» (замість подання довідки за формою № 147/о).

Дату обов’язкового формування медичних висновків перенесено з 1 вересня на 1 жовтня згідно з наказом МОЗ від 28.08.21 р. № 1836, яким унесено відповідні зміни до наказу МОЗ від 01.06.21 р. № 1066.

Із 1 жовтня заклад охорони здоров’я або фізособа-підприємець, яка отримала ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, що бажають укласти договір про медобслуговування населення за програмою медичних гарантій із Національною службою здоров’я, подають скановану копію документа, що підтверджує доступність будівлі та приміщення (постанова КМУ від 09.08.21 р. № 820).

У період із 1 жовтня по 30 листопада 2021 року для аптечного закладу установлено звітний період для звіту про відпущені лікарські засоби та їх вартість, яка підлягає реімбурсації за договором про реімбурсацію, – з 1-го числа по останній день відповідного місяця включно. Аптечний заклад зобов’язаний подати НСЗУ зазначений звіт протягом наступного звітного періоду (постанова КМУ від 13.09.21 р. № 953).

Із 1 жовтня у фіскальному касовому чеку, які формуються всіма без виключення РРО/програмними РРО, зазначається цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої. Як передбачено наказом Мінфіну від 08.06.21 р. № 329, до 1 жовтня виробники (постачальники) повинні були доопрацювати РРО для можливості відображення у фіскальному чеку цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої.

Із 1 жовтня набули чинності окремі норми Порядку ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, затвердженого постановою КМУ від 23.06.21 р. № 681 (далі – електронна система). Зокрема, через електронний кабінет адміністратора центру надання адміністративних послуг здійснюється: створення, завантаження та підписання документів; створення та подання електронних документів, а також завантаження документів, необхідних для отримання замовниками адмінпослуг у сфері будівництва; отримання відомостей (даних) про стан розгляду електронних документів та результати їх розгляду; листування з користувачами електронної системи, держателем та технічним адміністратором (п. 174).

Із 1 жовтня Положення про покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії, затверджене постановою КМУ від 05.06.19 р. № 483, застосовується в редакції постанови КМУ від 11.08.21 р. № 859.

Із 1 жовтня набув чинності Меморандум про взаєморозуміння між міністерствами внутрішніх справ України та Об’єднаних Арабських Еміратів про взаємне визнання та обмін національних посвідчень водія, укладений на невизначений строк (лист МЗС від 03.08.21 р. № 72/14-612/1-56777).

Із 1 жовтня набули чинності зміни до законодавства щодо габаритно-вагового контролю (далі – ГВК). Із цієї дати дія Закону від 05.04.07 р. № 877-V не поширюється на перевірки СГ, які провадять діяльність у сфері автотранспорту, під час рейдових перевірок (перевірок на дорозі), що проводяться з урахуванням особливостей, визначених Законом від 05.04.01 р. № 2344 «Про автомобільний транспорт» (далі – Закон № 2344). Згідно зі змінами, унесеними до Закону № 2344, зокрема, визначено права та обов’язки вантажовідправника та вантажоодержувача, а також надано право:

  • посадовим особам Укртрансбезпеки під час рейдової перевірки – використовувати спецавтомобілі, а також спецобладнання для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку; супроводжувати транспортний засіб (далі – ТЗ) з ознаками порушення нормативів вагових або габаритних параметрів до найближчого місця зважування (не більше 50 км), забороняти його подальший рух; використовувати стаціонарні або пересувні пункти ГВК; здійснювати ГВК ТЗ та фото- і відеофіксацію процесу перевірки;
  • автоперевізникам (у т. ч. самозайнятим), суб’єктам господарювання (далі – СГ), які надають автостанційні послуги, – фіксувати планову, позапланову або рейдову перевірку засобами фото- і відеотехніки, не перешкоджаючи її проведенню.

Крім того, визначено обов’язкові реквізити, які в ТТН повинен зазначати вантажовідправник. Підвищено розміри штрафів:

  • за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент перевірки документів, визначених ст. 39 і 48, – застосовується штраф у розмірі 1 000 НМДГ (17 000 грн);
  • виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів за відсутності документів, визначених ст. 53, – 2 000 НМДГ (34 000 грн);
  • перевищення встановлених габаритно-вагових норм: від 5 % до 10 % включно у разі перевезення неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу – 500 НМДГ (8 500 грн); понад 10 %, але не більше 20 % – 1 000 НМДГ (17 000 грн); понад 20 %, але не більше 30 % – 2 000 НМДГ (34 000 грн); понад 30 % – 3 000 НМДГ (51 000 грн) (Закон від 03.06.21 р. № 1534-IX).

Із 1 жовтня утратив чинність Порядок реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги, затверджений постановою КМУ від 30.01.13 р. № 39. Із 1 вересня у разі реєстрації гуманітарної допомоги застосовується Положення про автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги, затверджене постановою КМУ від 09.10.20 р. № 927 (постанова КМУ від 12.05.21 р. № 460).

Із 1 жовтня 2021 року до 1 жовтня 2022 року СГ (якщо він є фізособою) або фізособа, яка здійснює контроль над СГ, який здійснив порушення, передбачене п. 1, 2, 4, 5, 8, 10–12 та 19 ст. 50 Закону від 11.01.01 р. № 2210-III «Про захист економічної конкуренції» (далі – Закон № 2210), що не призвело до суттєвого обмеження конкуренції або монополізації відповідного ринку, зобов’язана подати відповідну заяву згідно зі ст. 26 Закону № 2210. Заява про надання дозволу на узгоджені дії подається до Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ) чи його територіальних відділень; заява про надання дозволу на концентрацію – до АМКУ. У разі неподання заяви у встановлені строки на названих осіб накладається штраф у розмірі до 5 % доходу (виручки) СГ від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф (Закон від 15.06.21 р. № 1539-IX).

Із 1 жовтня набули зміни до Положення про порядок складання, подання та оприлюднення адміністратором недержавного пенсійного фонду адміністративних даних, у тому числі звітності з недержавного пенсійного забезпечення, затвердженого рішенням НКЦПФР від 23.07.20 р. № 379. Зокрема, оновлено склад даних, які подаються до НКЦПФР, та уточнено порядок і обсяг оприлюднення інформації про діяльність недержавного пенсійного фонду (рішення НКЦПФР від 15.07.21 р. № 501).

Із 8 жовтня набувають чинності зміни до затверджених наказом Мінфіну від 24.11.14 р. № 1162:

1. Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – Порядок), зокрема:

  • уточнено, що процедури обліку платників ЄСВ виконують контролюючі органи ДПС, визначені пп. 41.1.1 Податкового кодексу (далі – ПК), та ДПІ, які є структурними підрозділами контролюючих органів і визначені п. 41.3 ПК. Якщо у складі контролюючого органу не утворені ДПІ, облік платників ЄСВ, що здійснюють ДПІ, виконує такий контролюючий орган;
  • у формах заяви про взяття на облік платника єдиного внеску та заяви про взяття на облік платника єдиного внеску (члена фермерського господарства) (додатки 1 та 2 до Порядку) слова «Код КОАТУУ» замінено словами «Код КОАТУУ/КАТОТТГ»;

2. Положення про реєстр страхувальників. Так, уточнено, що до реєстру страхувальників вносяться відомості, необхідні для обліку платників ЄСВ, їх зобов’язань та сплати ЄСВ, зокрема:

  • податковий номер або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
  • основний вид економічної діяльності, за яким призначено клас професійного ризику (за період до 1 січня 2016 року).

Уточнено, що ДПС щоденно оприлюднює на власному офіційному вебсайті дані з реєстру страхувальників про взяття на облік/зняття з обліку платника єдиного внеску (наказ Мінфіну від 28.08.21 р. № 485).

До 11 жовтня уперше в обов’язковому порядку надається держреєстратору структура власності з метою встановлення кінцевого бенефіціарного власника. Згідно із Законом від 06.12.19 р. № 361-IX юрособи, зареєстровані до 28.04.20 р. (дня набуття чинності цього закону), подають держреєстратору інформацію про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності протягом трьох місяців із дня набуття чинності нормативно-правового акта, яким затверджено форму та зміст структури власності, а саме – наказу Мінфіну від 19.03.21 р. № 163 (набув чинності з 11.07.21 р., далі – Наказ № 163). Зразки складання схематичного зображення структури власності оприлюднено на офіційному вебсайті Мінфіну (https://www.mof.gov.uа – «Головна», «Діяльність», «Фінансовий моніторинг», «Зразки складання схематичного зображення структури власності»). Міністерство пропонує надсилати електронні звернення (запити) з питань практичного застосування Положення, затвердженого Наказом № 163, на електронну адресу infomf@minfin.gov.uа.

Зверніть увагу! Комітет Верховної Ради з питань економічного розвитку рекомендував прийняти у першому читанні за скороченою процедурою законопроєкт від 20.07.21 р. № 5807, яким пропонується збільшити строк подання повідомлення держреєстратору інформації про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності з трьох місяців до одного року з дня набуття чинності нормативно-правового акта, яким затверджено форму та зміст структури власності (Наказу № 163). Крім того пропонується не зазначати інформацію про кінцевого бенефіціарного власника, якщо засновниками юрособи є виключно фізособи, які є кінцевими бенефіціарними власниками такої юрособи.

До 15 жовтня СГ – юрособи незалежно від організаційно-правової форми та форми власності і фізособи – підприємці, що провадять діяльність у галузях садівництва, виноградарства та хмелярства, які бажають отримати одноразову у 2021 році компенсацію витрат на садивний матеріал і роботи за період з 2019 по 2020 роки за напрямами та у розмірі, визначеними пп. 1 і 2 п. 4 та п. 5 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 15.07.05 р. № 587, подають обласним комісіям з прийняття рішень щодо компенсації витрат за напрямами, передбаченими п. 4 цього Порядку (далі – обласні комісії), перелік документів, визначений пп. 1 п. 9 цього Порядку.

Компенсація не нараховується СГ, якщо відповідні насадження не обліковуються на їх балансі на дату подання документів. Обласні комісії перевіряють подані документи та визначають попередні обсяги компенсації для кожного СГ і незалежно від результатів розгляду документів надають до 1 листопада до Мінагрополітики зведені відомості про фактичні витрати та попередні обсяги компенсації, висновки та акти про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат, та, за запитом Мінагрополітики, – інші підтвердні документи (постанова КМУ від 10.03.21 р. № 185).

Із 15 жовтня (п’ятниці) на 23 жовтня (суботу) перенесено робочі дні банківської системи України. 23 жовтня міжбанківські перекази через СЕП НБУ здійснюються датою банківського дня 23 жовтня 2021 року, із 14 до 17 жовтня – датою банківського дня 18 жовтня. 15 жовтня банки можуть здійснювати касові операції з клієнтами без відкриття операційного дня банку (за потреби) (постанова Правління НБУ від 22.06.21 р. № 56).

До 17 жовтня надавачі фінансових послуг, які подали до НБУ опис заходів щодо приведення своєї структури власності у відповідність до вимог Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 14.04.21 р. № 30, повинні привести свою структуру власності у відповідність до вимог Положення та подати до НБУ письмове запевнення про їх відповідність вимогам цього Положення.

До 23 жовтня підлягають приведенню у відповідність до категорій стягнення, передбачених наказом Мін’юсту від 08.07.21 р. № 2407/5, категорії стягнення за виконавчими документами у виконавчих провадженнях, які на 23 липня цього року перебувають на примусовому виконанні в органах державної виконавчої служби та у приватних виконавців.

Нагадаємо, Наказом № 2407 з 23 липня оновлено категорії стягнення, визначені Положенням про автоматизовану систему виконавчого провадження, затвердженим наказом Мін’юсту від 05.08.16 р. № 2432/5. Зокрема, Положення доповнено категоріями: стягнення штрафу за наявності заборгованості зі сплати аліментів; стягнення судового збору; звернення стягнення на заставлене майно (предмет іпотеки); звернення стягнення на майно, визначене виконавчим документом; усунення перешкод у користуванні майном; заборона (скасування заборони) вчинення дій уповноваженими органами містобудування та архітектури, органами державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду; зміна відомостей в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва; відшкодування збитків та шкоди, заподіяної внаслідок каліцтва чи іншого ушкодження здоров’я, втрати годувальника; документ, що не підпадає під згадані категорії; виконавчий документ, що не підлягає виконанню (не містить заходів примусового виконання або підлягає виконанню органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів).

Із 24 жовтня уводиться в дію Закон від 30.06.21 р. № 1590-IX, яким урегульовано окремі питання приєднання до газотранспортної або газорозподільної системи (далі – ГТС, ГРС). Установлено, що з метою контролю за використанням ресурсів імпортованого природного газу і природного газу власного видобутку забезпечується автоматизований облік споживачів природного газу та обсягів спожитого ними природного газу з використанням інформаційної бази даних споживання природного газу (далі – ІБД). Кабмін затверджує Положення про ІБД, визначає основні завдання, функціональні можливості, суб’єктів ринку природного газу, відповідальних за внесення відомостей про споживачів природного газу, строки та порядок внесення таких відомостей, держателя та адміністратора ІБД.

Суб’єкти ринку природного газу є рівними у праві на приєднання до газотранспортної та газорозподільної систем. Оператор ГТС, оператор ГРС зобов’язані за зверненням замовника приєднати його об’єкт до ГТС або ГРС за умови дотримання замовником вимог кодексу ГТС та/або кодексу ГРС. Послуга з приєднання є платною.

Не пізніше 25 жовтня Національний реєстр донорів крові стає частиною електронної системи охорони здоров’я та починає діяти відповідно до ст. 17 Закону від 30.09.20 р. № 931-IX «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові».

До 31 жовтня банки (так само як і Держказначейство та Національний депозитарій України) зобов’язані підключитися до стенду СЕП-4.0 для відпрацювання взаємодії своїх систем автоматизації і внутрішньобанківських міжфілійних платіжних систем із СЕП та забезпечити тестування на стенді СЕП-4.0 на базі структур обміну інформацією з учасниками СЕП за міжнародним стандартом ISO 20022-1:2013 «Фінансові послуги – Універсальна схема повідомлень фінансової індустрії».

Підключення банків до стенда СЕП-4.0 пов’язане із запровадженням із 20 серпня 2022 року Нацбанком системи електронних платежів НБУ нового покоління – СЕП-4.0 та не використанням у подальшому діючого покоління СЕП – СЕП-3.3 для виконання міжбанківських платіжних операцій. СЕП-4.0 забезпечує цілодобовий режим роботи 24/7, що передбачає миттєвий перехід від поточного до наступного банківського дня, без призупинення роботи СЕП із виконання міжбанківських платіжних операцій (постанова Правліня НБУ від 16.09.21 р. № 93).

До 1 листопада у зв’язку з реалізацією із 1 листопада 2021 року по 31 жовтня 2023 року експериментального проєкту щодо запровадження першої черги Єдиної державної електронної системи дозвільних документів (далі – Е-система) ДПС має забезпечити:

1) наповнення першої Е-системи інформацією, що зібрана:

  • починаючи з 1 серпня 2018 року про: СГ, які отримали ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями; СГ, які отримали ліцензії на роздрібну торгівлю тютюновими виробами; СГ, які отримали ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями; СГ, які отримали ліцензії на право оптової торгівлі тютюновими виробами. Йдеться про рішення про видачу, відмову у видачі ліцензії, розпорядження про призупинення дії ліцензії, поновлення дії ліцензії, анулювання ліцензії, а також про отримання додатка до ліцензії;
  • починаючи з 1 січня 2021 року про: СГ, які отримали ліцензії на роздрібну торгівлю рідинами, що використовується в електронних сигаретах; СГ, які отримали ліцензії на право оптової торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах;

2) електронну інформаційну взаємодію між першою чергою Е-системи та:

  • Інформаційною системою ДПС для перевірки відомостей, зазначених СГ у документах для отримання ліцензій у випадках, передбачених законодавством;
  • Єдиним держреєстром СГ, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у режимі реального часу для отримання відомостей про СГ, які отримали ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки), та СГ, які отримали ліцензії на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі;
  • Держреєстром фізосіб – платників податків у режимі реального часу для підтвердження даних щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків.

До 1 листопада міністерства та відомства повинні забезпечити електронну інформаційну взаємодію між першою чергою Е-системи:

  • та Єдиною державною електронною базою з питань освіти у режимі реального часу для отримання відомостей з Реєстру документів про освіту (МОН);
  • ЄДР юридичних осіб, фізосіб – підприємців та громадських формувань у режимі реального часу для отримання інформації, необхідної для надання адмінпослуг у сфері ліцензування; Держреєстром речових прав на нерухоме майно у режимі реального часу для отримання відомостей про зареєстровані речові права (Мін’юст);
  • Єдиним державним вебпорталом відкритих даних; інтегрованою системою електронної ідентифікації; програмним продуктом «check» (Мінекономіки);
  • Інтегрованою автоматизованою системою державного нагляду (контролю) у режимі реального часу для отримання відомостей про проведені та заплановані перевірки додержання ліцензіатом ліцензійних вимог (ДРС).

Порядок проведення експериментального проєкту затверджено постановою КМУ від 11.08.21 р. № 895.

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали