Зміни в законодавстві, що діють із січня 2021 року
Шановні читачі, зверніть увагу! На день публікації матеріала Верховною Радою прийнято закони на підставі законопроєктів:
- від 16.07.20 р. № 3890 (про запобігання поширенню COVID-19) – цей закон зараз на стадії підписання;
- від 07.09.20 р. № 4065 (про забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об’єктів оподаткування), від 15.06.20 р. № 3656 (про встановлення ставки ПДВ з операцій з постачання деяких видів сільгосппродукції), від 01.07.20 р. № 3760 (про держпідтримку інвестпроєктів зі значними інвестиціями). Стосовно цих законів зареєстровано постанови Верховної Ради від 18.12.20 р. про скасування рішення про їх прийняття в другому читанні та в цілому. Названі закони можуть бути підписані Головою Верховної Ради та передані на підпис Президенту і, відповідно, офіційно оприлюднені лише після розгляду та скасування цих постанов на пленарному засіданні Верховної Ради. Згідно з календарним планом роботи Верховної Ради вперше в новому році пленарне засідання відбудеться лише 26 січня.
У консультаціях, опублікованих на сторінках цього номера, читайте про зміни, унесені до законодавства з питань адміністрування податку на прибуток підприємств, ПДВ, єдиного податку (далі – ЄП), РРО, проведення перевірок і застосування штрафів. А в цій публікації пропонуємо вашій увазі огляд змін стосовно інших податків і зборів та інформацію про законодавчі зміни для суб’єктів господарювання (далі – СГ) і фізосіб – платників податків.
Єдина звітність. Єдиний рахунок
Із 1 січня набули чинності зміни до Податкового кодексу (далі – ПК), унесені, зокрема:
1) Законом від 19.09.19 р. № 116-IX, згідно з якими:
- податкові агенти – платники ЄСВ зобов’язані подавати у строки, встановлені ПК для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізосіб, і сум утриманого з них податку, а також сум ЄСВ, з розбивкою по місяцях звітного кварталу (п. 51.1 ПК) до контролюючого органу за основним місцем обліку. Розрахунок подається лише в разі нарахування таких доходів фізособі податковим агентом, платником ЄСВ протягом звітного періоду. Запровадження інших форм звітності із зазначених питань не допускається. За відокремлений підрозділ юрособи, який не уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) податок до бюджету, податковий розрахунок подає юрособа – до контролюючого органу за основним місцем свого обліку (пп. «б» п. 176.2 ПК);
- фізособи-підприємці подають річну декларацію у строк, визначений пп. 49.18.5 ПК. У цій декларації поряд з доходами від підприємницької діяльності вони мають зазначити інші доходи з джерел їх походження з України та іноземні доходи, а також відомості про суми ЄСВ, нарахованого на доходи від підприємницької діяльності в розмірах, визначених відповідно до закону (п. 177.11 ПК);
- єдинники першої та другої груп подають до контролюючого органу податкову декларацію платника ЄП в строк, установлений для річного податкового (звітного) періоду. У цій декларації слід відобразити обсяг отриманого доходу, щомісячні авансові внески, передбачені п. 295.1 ПК, а також відомості про суми ЄСВ, нарахованого, обчисленого і сплаченого в порядку, установленому законом для цієї категорії платників (п. 296.2 ПК);
- єдинники третьої групи (фізособи) у складі декларації платника ЄП за IV квартал податкового (звітного) року подають також відомості про суми ЄСВ, нарахованого, обчисленого і сплаченого в порядку, визначеному законом для цієї категорії платників, у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду (п. 296.3 ПК);
2) Законом від 04.10.19 р. № 190-IX, яким:
- запроваджено єдиний рахунок для сплати грошових зобов’язань та/або податкового боргу з податків та зборів, передбачених ПК, ЄСВ та інших платежів, крім сплати грошових зобов’язань та/або податкового боргу з ПДВ, акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового, а також частини чистого прибутку (доходу), що сплачується до бюджету державними та комунальними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями. Порядок функціонування єдиного рахунка встановлюється Кабміном (ст. 351 ПК);
- передбачено, що платник податків може через електронний кабінет подати повідомлення про використання та про відмову від використання єдиного рахунка; визначити напрям використання суми помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань і пені; переглядати інформацію по єдиному рахунку (у т. ч. з Реєстру платежів з єдиного рахунка в розрізі окремого платника податків) (п. 421.2 ПК) (детальніше див. у матеріалі «Єдиний рахунок для сплати ЄСВ та податків: правила роботи»);
Із 1 січня набули чинності зміни до Закону від 08.07.10 р. № 2464-VI (далі – Закон № 2464), зокрема, унесені:
1) Законом від 19.09.19 р. № 115-IX, яким передбачено, що:
- платники ЄСВ зобов’язані подавати звітність про ЄСВ у складі звітності з ПДФО (ЄП) до податкового органу за основним місцем обліку платника за формою звітності, установленою Мінфіном за погодженням з ПФУ та ФСС;
- за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою вищеназваної звітності накладаються штрафи, передбачені за порушення порядку подання інформації про фізосіб – платників податків, у розмірах та порядку, встановлених ст. 119 ПК;
2) Законом від 13.05.20 р. № 592, зокрема:
- звільняються від сплати ЄСВ за себе:
- фізособи-підприємці та особи, які провадять незалежну професійну діяльність, у разі якщо вони отримують: пенсію за віком, за вислугу років; є особами з інвалідністю; досягли віку, встановленого ст. 26 Закону № 2464, та отримують пенсію або соціальну допомогу. Такі особи можуть бути платниками ЄСВ виключно за умови їх добровільної участі в системі ЗОДСС;
- особи, які провадять незалежну професійну діяльність, за умови взяття їх на облік як підприємців і провадження ними одного виду діяльності одночасно як фізособою-підприємцем і як особою, що провадить незалежну професійну діяльність;
- особи, які провадять незалежну професійну діяльність, та фізособи-підприємці, які мають основне місце роботи, за ті місяці звітного періоду, за які роботодавцем було сплачено за них страховий внесок у розмірі не менше мінімального. Такі особи можуть бути платниками ЄСВ, якщо за місяці звітного періоду, за які роботодавцем було сплачено страховий внесок за них у розмірі менше мінімального внеску, самостійно визначать базу нарахування, але не більше максимальної величини, що підлягає обкладенню ЄСВ. При цьому сума ЄСВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску (ч. 5, 6 ст. 4 Закону № 2464);
- змінено базу нарахування ЄСВ за себе для фізосіб – підприємців на загальній системі оподаткування та для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність. ЄСВ нараховується на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню ПДФО. При цьому сума ЄСВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску за місяць, у якому отримано дохід (прибуток) (п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464).
Із 1 січня у разі використання страхувальником єдиного рахунка Казначейство перераховує страхові кошти з єдиного рахунка до 17.30 на рахунки 3556 територіальних органів ДПС відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 29.04.20 р. № 321 (наказ Мінфіну від 25.09.20 р. № 587).
Із 1 січня банк приймає розрахункові документи на виплату оподатковуваного доходу, визначеного розд. IV ПК, лише за умови одночасного подання податковим агентом розрахункового документа на перерахування до бюджету утриманого ПДФО із суми доходу/розрахункового документа на зарахування ПДФО на єдиний рахунок або документального підтвердження його сплати раніше. Відповідну зміну внесено до Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління НБУ від 21.01.04 р. № 22 (постанова Правління НБУ від 10.12.20 р. № 156).
Трансфертне ціноутворення
Із 1 січня застосовується Перелік сировинних товарів, затверджений на виконання пп. 39.3.3.4 ПК. Одночасно втратила чинність постанова КМУ від 08.09.16 р. № 616, якою затверджено Перелік товарів, що мають біржове котирування, та світових товарних бірж для встановлення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки» (постанова КМУ від 09.12.20 р. № 1221).
Із 1 січня застосовується Перелік фондових бірж, на яких перебувають в обігу акції (частки) публічних компаній, затверджений на виконання абзацу першого пп. 392.4.2.2 ПК. Установлено, що акції (частки) публічних компаній визнаються такими, що перебувають в обігу на фондовій біржі, яка включена до цього переліку, за умови перебування зазначених акцій (часток) в лістингу такої фондової біржі (постанова КМУ від 16.12.20 р. № 1275).
Акцизний податок. Рентна плата
Із 1 січня 2021 року по 31 грудня 2024 року тимчасово встановлено:
- нові ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну. Так, із 1 січня по 31 грудня 2021 року ставки такі: 1 367,71 грн за 1 кг (нетто) на тютюнову сировину та відходи (код УКТЗЕД 2401); сигари, включаючи сигари з відрізаними кінцями, зі вмістом тютюну (код УКТЗЕД 2402 10 00 10) тощо; 1 088,64 грн за 1 000 штук: сигарили, включаючи сигарили з відрізаними кінцями, зі вмістом тютюну (код УКТЗЕД 2402 10 00 90); сигарети без фільтра, цигарки (код УКТЗЕД 2402 20 90 10), сигарети з фільтром (код УКТЗЕД 2402 20 90 20);
- ставку податку 12 % на сигарили, включаючи сигарили з відрізаними кінцями, зі вмістом тютюну;
- розмір мінімального акцизного податкового зобов’язання із сплати акцизного податку з тютюнових виробів. Так, із 1 січня по 31 грудня 2021 року цей розмір становить: 1 456,33 грн за 1 000 шт. на сигарети без фільтра, цигарки; сигарети з фільтром); сигарили, включаючи з відрізаними кінцями, зі вмістом тютюну, але не менше 1 367,71 грн за 1 кг (нетто) (п. 17 підрозд. 5 розд. ХХ ПК).
Вироблені після 1 січня сигарети, цигарки та сигарили, у яких кількість одиниць у пачці (упаковці) не відповідає кількості одиниць, зазначеній на марках акцизного податку, а також рідини, що використовуються в електронних сигаретах, вироблених до 1 січня, уважаються немаркованими марками акцизного податку (п. 226.9 ПК).
Із 1 січня запроваджено марки акцизного податку нового зразка для тютюнових виробів і марки акцизного податку для рідин, що використовуються в електронних сигаретах, вітчизняного та імпортного виробництва, затверджені постановою КМУ від 29.10.20 р. № 1037.
Із 1 січня по 31 грудня 2021 року тимчасова ставка рентної плати за користування надрами для видобування бурштину, визначена п. 252.20 ПК, – 8 % (п. 3 підрозд. 91 розд. ХХ ПК).
Облік доходів і витрат фізосіб-підприємців
Із 1 січня набули чинності зміни до ПК, унесені Законом від 14.07.20 р. № 786-IX, зокрема:
- скасовано обов’язкове ведення Книги обліку доходів та витрат. Авансові платежі з ПДФО розраховуються платником податку самостійно за фактичними даними обліку доходів і витрат, що ведеться згідно з п. 177.10 ПК (пп. 177.5.1 ПК);
- фізособи-підприємці та фізособи, які провадять незалежну професійну діяльність, можуть вести облік доходів і витрат у зручній для них формі – паперовій та/або електронній (у т. ч. через е-кабінет). Типову форму обліку та порядок ведення обліку затверджує Мінфін (п. 177.10, 178.6 ПК);
- фізособи-підприємці – єдинники першої та другої груп та єдинники третьої групи, які не є платниками ПДВ, ведуть облік у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів; єдинники третьої групи, які є платниками ПДВ, – у довільній формі з помісячним відображенням доходів та витрат. Облік доходів та витрат ведеться в паперовому та/або електронному вигляді. Юрособи – єдинники третьої групи використовують дані спрощеного бухобліку про доходи та витрати з урахуванням вимог п. 44.2, 44.3 ПК (п. 296.1 ПК).
Із 1 січня втратив чинність наказ Мінфіну від 19.06.15 р. № 579, яким затверджено форми книги обліку доходів і книги обліку доходів і витрат та порядки їх ведення (наказ Мінфіну від 26.11.20 р. № 728).
Касові операції. РРО
Із 1 січня набули чинності зміни до Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління НБУ від 21.01.04 р. № 22 (далі – Постанова № 22), зокрема:
- уводиться поняття «супровідна відомість» (така відомість подається платником під час переказу зарплати та містить перелік обов’язкових реквізитів і загальну суму переказу, зазначену в платіжному дорученні (далі – відомість);
- платник у разі перерахування коштів для виплати зарплати більше ніж одному працівникові разом із платіжним дорученням подає відомість, обов’язковими реквізитами якої є: номер рахунка та код отримувача; сума платежу; підписи платника; призначення платежу. Обов’язкові реквізити відомості заповнюються згідно з вимогами додатка 9 до Інструкції (постанова Правління НБУ від 24.04.20 р. № 56).
Із 1 січня набули чинності зміни до Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 29.12.17 р. № 148. Положення приведено у відповідність до Закону від 14.07.20 р. № 786-IX, яким скасовано ведення книги обліку доходів фізособами-підприємцями (постанова Правління НБУ від 08.12.20 р. № 155).
Із 1 січня застосовуються затверджені на виконання п. 61 підрозд. 10 розд. XX ПК: перелік текстилю, під час реалізації якого (крім реалізації за готівкові кошти на ринках) застосовуються РРО та/або ПРРО, та перелік деталей та приладдя для автотранспортних засобів, під час реалізації яких застосовуються РРО та/або ПРРО (постанова КМУ від 22.07.20 р. № 634).
Із 1 січня перерахування компенсації частини суми штрафних (фінансових) санкцій, визначених за інформацією із системи обліку даних РРО, на користь покупців (споживачів) здійснюється згідно з Порядком, затвердженим наказом Мінфіну від 03.09.13 р. № 787, зі змінами, унесеними наказом Мінфіну від 17.08.20 р. № 507.
Зовнішньоекономічна діяльність
Із 1 січня застосовуються позначення кодів, назви, ставок мита та додаткових одиниць виміру та обліку для кодів товарів 2402 10 00, 2402 10 00 10, 2402 10 00 90, 2403 99 90, 2403 99 90 10, 2403 99 90 90, 3824 99 96 20 згідно з УКТЗЕД (Закон від 04.06.20 р. № 674-IX).
Фінзвітність. Фінмоніторинг
Із 1 січня набув чинності наказ Мінфіну від 13.11.20 р. № 709, яким затверджено переклад Таксономії фінансової звітності за МСФЗ (далі – Таксономія), випущеної Фондом міжнародних стандартів фінансової звітності (м. Лондон, Велика Британія). Фінзвітність на основі Таксономії складається та подається в єдиному електронному форматі із застосуванням розширюваної мови ділової звітності (XBRL). Утратив чинність наказ Мінфіну від 25.10.19 р. № 452 про затвердження перекладу Таксо-номії.
До розпочатих із 1 січня або пізніше річних звітних періодів (за інформацією з офіційного вебсайту Фонду МСФЗ) дату набрання чинності МСФЗ 17 «Страхові контракти» перенесено на 2023 рік (п. В1 додатка В МСФЗ). У зв’язку із цим Мінфін повідомив:
- СГ, який застосовує МСФЗ 17 раніше, повинен розкривати цей факт. Тим СГ, які застосовують МСФЗ 9 «Фінансові інструменти» та МСФЗ 15 «Дохід від договорів з клієнтами», дозволено застосовувати МСФЗ 17 раніше від офіційної дати набрання чинності цим стандартом;
- МСФЗ 17 замінює та скасовує МСФЗ 4 «Страхові контракти» у редакції від 2016 року (лист Мінфіну від 01.12.20 р. № 41030-01-2/36808).
Із 1 січня набули чинності нормативно-правові акти у сфері фінмоніторингу:
- Порядок подання інформації для взяття на облік (зняття з обліку/поновлення на обліку) суб’єктів первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ), реєстрації та подання СПФМ Держфінмоніторингу інформації про фінансові операції, що підлягають фінмоніторингу, іншої інформації, що може бути пов’язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення (далі – доходи, Порядок № 850). Дія документа поширюється на всіх суб’єктів та відокремлені підрозділи суб’єкта, які є окремими юрособами та яким суб’єкт надав дозвіл самостійно подавати інформацію з фінмоніторингу (крім суб’єктів, щодо яких НБУ виконує функції з державного регулювання і нагляду);
- Порядок ведення Держфінмоніторингом обліку інформації про фінансові операції, що підлягають фінмоніторингу. Інформація обліковується у єдиній інформаційної системи у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – ЄІС). Обліковується інформація про фінансові операції, оформлена та подана відповідно до Порядку № 850;
- Порядок ведення Держфінмоніторингом обліку СПФМ. Облік суб’єктів здійснюється в ЄІС на підставі інформації, поданої та оформленої відповідно до Порядку № 850 (постанова КМУ від 09.09.20 р. № 850).
Ліцензування. Сертифікація
Із 1 січня набули чинності зміни до Закону від 19.12.95 р. № 481/95-BP, зокрема:
- місце торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами визначено як місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пива – без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, – торговельною площею не менше 20 м2, обладнане РРО та/або програмними РРО (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), у яких фіксується виручка від продажу алкоголю та тютюну і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів;
- виробництво рідин, що використовуються в електронних сигаретах, здійснюється СГ незалежно від форми власності за умови одержання ліцензії. Для отримання ліцензії СГ подає до органу ДПС заяву та документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. Плата за ліцензію становить 780 грн на кожне місце торгівлі. СГ, які отримали ліцензію на роздрібну торгівлю тютюновими виробами, мають право продавати рідини, що використовуються в електронних сигаретах, без отримання окремої ліцензії на право роздрібної торгівлі такими рідинами (Закон від 16.01.20 р. № 465-IX).
Із 1 січня територіальним органам ДПС передано функцію ліцензування оптової торгівлі спиртом етиловим, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, і пальним. Згідно зі змінами, унесеними до п. 6 Переліку органів ліцензування, затвердженого постановою КМУ від 05.08.15 р. № 609, із 1 січня:
- територіальні органи ДПС видають ліцензії на: оптову торгівлю спиртом етиловим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, і пальним; роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним; зберігання пального;
ДПС видає ліцензії на: виробництво спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального (постанова КМУ від 23.12.20 р. № 1308).
Із 1 січня набув чинності Порядок ведення Реєстру розгляду скарг здобувачів ліцензій, ліцензіатів на дії (бездіяльність) органів ліцензування щодо порушення законодавства у сфері ліцензування. Реєстр містить відомості про здобувача ліцензії, ліцензіата, що подає скаргу; про скаргу та розгляд скарги тощо. ДРС, як держатель Реєстру, забезпечує вільний, цілодобовий і безплатний доступ до відомостей Реєстру із знеособленням персональних даних на своєму офіційному вебсайті (постанова КМУ від 30.09.20 р. № 907).
Із 1 січня набули чинності окремі норми Закону від 14.07.20 р. № 768-IX, який регулює організацію та проведення азартних ігор, зокрема, щодо:
обов’язку організатора азартних ігор:
а) зберігати у гральному закладі документи або їх копії: документи про право власності або користування приміщенням; документи про право власності або користування гральним обладнанням; документи на гральне обладнання та відповідні сертифікати;
б) забезпечити проведення сертифікації та інспектування грального обладнання, онлайн-системи суб’єктами сертифікації, внесеними до переліку суб’єктів сертифікації; не використовувати несертифіковане гральне обладнання (у разі, якщо його сертифікація є обов’язковою) (п. 9, 23 ст. 15, п. 4 ст. 23);
- вимог до грального обладнання. Заборонено використання: несертифікованого грального обладнання, щодо якого встановлена вимога Уповноваженого органу про сертифікацію; несертифікованих гральних автоматів та гральних автоматів, випущених до 2019 року; гральних автоматів, виробниками (постачальниками) яких є резиденти іноземної держави, визнаної державою-агресором та/або державою-окупантом. Програмне забезпечення грального обладнання має бути ліцензованим та сертифікованим на предмет відповідності національним або міжнародним стандартам (ст. 22);
- фінансової відповідальності організатора азартних ігор за порушення вимог цього Закону. У разі прийняття ставки за допомогою грального обладнання, на яке відсутні документи з інформацією про обов’язкове інспектування на відповідність технічним вимогам, установленим для такого обладнання, про проходження сертифікації (якщо вимоги про обов’язкове інспектування та сертифікацію установлені Уповноваженим органом), до організатора застосовується штраф у розмірі 1 000 МЗП (мінімальних зарплат) (п. 1, 2 ч. 4 ст. 58).
Безпека автодоріг. Енергетика. Викиди парникових газів
Із 1 січня управління безпекою міжнародних автодоріг здійснюється шляхом аудиту та перевірок безпеки автодоріг, виявлення аварійно-небезпечних місць (ділянок) та місць концентрації ДТП та ліквідації їх причин (абзац п’ятий пп. 12 п. 2 розд. I Закону від 17.10.19 р. № 200-ІХ).
Із 1 січня річна замовлена потужність об’єкта (об’єктів) споживача на розрахунковий календарний рік визначається Оператором ГРМ виходячи з фактичного обсягу споживання природного газу цим об’єктом за газовий рік, що передував розрахунковому календарному року. При цьому річна замовлена потужність об’єкта (об’єктів) побутового споживача не може бути меншою ніж 39 м3 – для об’єкта, на якому природний газ використовується тільки для приготування їжі; 126 м3 – для підігріву води та приготування їжі; 314 м3 – використовується комплексно, у тому числі для опалення, або для об’єкта споживача, що не є побутовим (постанова КМУ від 06.03.20 р. № 580).
Із 1 січня оператори систем розподілу (далі – ОСР) проводять моніторинг якості електроенергії в системі розподілу, зокрема з вимірювання параметрів: частоти, напруги, небалансу напруги, напруги гармонік, флікерів, а також фіксації провалів напруги та перенапруги. ОСР щороку до 1 березня надають НКРЕКП та публікують на власних вебсайтах звіт за результатами проведення моніторингу якості електроенергії в системі за попередній рік (постанова НКРЕКП від 24.06.20 р. № 1209).
Із 1 січня набув чинності Закон від 12.12.19 р. № 377-IX «Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів». До врегулювання питання щодо функціонування Єдиного реєстру з моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів (далі – Реєстр) операторам або уповноваженим ними особам дозволено подавати в письмовій формі особисто або поштою документи для реєстрації установки в Реєстрі; затвердження плану моніторингу, звіту про вдосконалення, прийняття звіту оператора, погодження рішення верифікатора про проведення невиїзної верифікації. За невиконання вимог цього Закону передбачено відповідальність:
- ст. 916 КУпАП – штраф для фізосіб-підприємців у розмірі від 100 до 300 НМДГ (від 1 700 до 5 100 грн) і для посадових осіб – від 50 до 80 НМДГ (від 850 до 1 360 грн) за порушення вимог законодавства у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів;
- ст. 1721–2 КУпАП – штраф на посадових осіб верифікатора від 50 до 80 НМДГ за порушення процедур верифікації звіту оператора про викиди парникових газів.
Сільгосппродукція
Із 1 січня посилено вимоги до операторів ринку молока та молочних продуктів щодо безпечності продукції: допустима кількість мікроорганізмів – не більше ніж 300 тис. КУО/мл і соматичних клітин – не більше ніж 400 тис./мл; для сирого молока безпосередньо перед переробкою кількість мікроорганізмів – не більше ніж 900 тис. КУО/мл (наказ Мінагрополітики від 12.03.19 р. № 118).
Геопросторові дані
Із 1 січня введено в дію Закон від 13.04.20 р. № 554-IX «Про національну інфраструктуру геопросторових даних». Перелік наборів (видів) геопросторових даних визначено додатком до цього Закону. Передбачено цивільну, кримінальну, адміністративну відповідальність за порушення законодавства у цій сфері. Так, за порушення порядку створення і використання геопросторових даних та метаданих (відомостей про геопросторові дані та/або сервіси, що надають можливість їх пошуку та використання); втрату або несанкціоноване знищення та незаконне привласнення геопросторових даних та метаданих ст. 514 КУпАП установлено штраф у розмірі від 100 до 150 НМДГ (від 1 700 до 2 550 грн), у разі повторного протягом року порушення – від 200 до 250 НМДГ (від 3 400 до 4 250 грн).
Оборонні закупівлі
Із 1 січня набув чинності Закон від 17.07.20 р. № 808-IX «Про оборонні закупівлі», яким визначено особливості закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення (далі – закупівлі), інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель.
Соціальний захист. Медицина. Страхування
Із 1 січня Законом про Держбюджет на 2021 рік установлено нові соціальні показники:
- МЗП з розрахунку на місяць: з 1 січня – 6 000 грн, з 1 грудня – 6 500 грн; у погодинному розмірі: з 1 січня – 36,11 грн, з 1 грудня – 39,12 грн;
- прожитковий мінімум (далі – ПМ) на місяць: з 1 січня – 2 189 грн, з 1 липня – 2 294 грн, з 1 грудня – 2 393 грн; для працездатних осіб: з 1 січня – 2 270 грн, з 1 липня – 2 379 грн, з 1 грудня – 2 481 грн.
На день публікації матеріала Закон офіційно не оприлюднено.
Із 1 січня назву Фонду соціального захисту інвалідів приведено у відповідність до Закону від 16.12.09 р. № 1767-VI. Відтепер Фонд називається Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю. Відповідні зміни унесено до КУпАП (Закон від 03.11.20 р. № 953-IX).
Із 1 січня в електронній формі подаються документи для призначення і виплати компенсації за догляд фізособам, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі: заява про надання компенсації; декларація про доходи та майновий стан, відомості про свідоцтво про народження дитини; скановані копії документів, зазначених в абзацах восьмому – чотирнадцятому пп. 1 п. 7 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 23.09.20 р. № 859, з урахуванням категорії особи, яка потребує надання соціальних послуг.
Компенсація надається особам, що доглядають членів своєї сім’ї, які спільно з ними проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки: осіб з інвалідністю I групи; дітей з інвалідністю; громадян похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворих, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітей, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі хвороби і потребують паліативної допомоги відповідно до переліку, затвердженого постановою КМУ від 27.12.18 р. № 1161.
Із 1 січня фізособи, які мають право на пільги, подають заяву з необхідними документами до структурного підрозділу з питань соцзахисту населення райдержадміністрації за зареєстрованим або фактичним місцем проживання лише поштою або в електронній формі (через вебсайт Мінсоцполітики, інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування або «Портал Дія» – за наявності технічної можливості) (постанова КМУ від 16.12.20 р. № 1282).
Із 1 січня заклади охорони здоров’я, які бажають укласти договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з Національною службою здоров’я щодо надання екстреної медичної допомоги, не подають сканованої копії документа, що підтверджує доступність будівлі та приміщення, у яких такий заклад провадитиме свою діяльність, для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до будівельних норм і правил, виданого фахівцем з питань технічного обстеження будівель та споруд, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (постанова КМУ від 25.11.20 р. № 1166).
Із 1 січня установлено нові нормативи прибуття бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги на місце події та критерії розподілу звернень залежно від стану пацієнта стосовно надання такої допомоги. Зокрема, передбачено можливість надання дистанційної медичної консультації постраждалим/хворим, стан яких не є невідкладним та не потребує надання екстреної (швидкої) медичної допомоги (постанова КМУ від 16.12.20 р. № 1271).
Із 1 січня оплаті за рахунок коштів Держбюджету підлягають лікарські засоби, які включені до Національного переліку основних лікарських засобів, затвердженого постановою КМУ, та програми медичних гарантій (ч. 10 ст. 10 Закону від 19.10.17 р. № 2168-VIII).
Із 1 січня набув чинності Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, яким визначено медичні вимоги безпеки (правила і норми) щодо освітнього середовища у всіх типах таких закладів, а також структурних підрозділах інших юросіб, що забезпечують здобуття загальної середньої освіти (крім спеціальних закладів освіти), усіх форм власності. Вимоги цього регламенту є обов’язковими для врахування під час влаштування й обладнання приміщень закладів загальної середньої освіти, що будуються та експлуатуються. Втратили чинність Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу – ДСанПіН 5.5.2.008-013 (наказ МОЗ від 25.09.20 р. № 2205).
Споживче кредитування
Із 1 січня набув чинності Закон від 15.09.20 р. № 891-IX, яким унесено зміни до законодавства у сфері споживчого кредитування і формування та обігу кредитних історій, зокрема до Закону від 15.07.16 р. № 1734-VIII (далі – Закон № 1734):
- обов’язковою умовою для укладення договору про споживчий кредит є згода споживача на доступ до інформації про його кредитну історію та на збір, зберігання, використання та поширення через бюро кредитних історій, включене до Єдиного реєстру бюро кредитних історій (далі – Єдиний реєстр), інформації щодо нього та цього кредиту. Відсутність такої згоди є підставою для відмови кредитодавцем споживачу в укладенні договору та здійсненні кредитної операції;
- кредитодавець зобов’язаний безоплатно передавати інформацію про всі споживчі кредити хоча б до одного бюро кредитних історій, включеного до Єдиного реєстру;
- у разі продажу, переуступки права вимоги за договором про споживчий кредит кредитодавець зобов’язаний протягом 5 робочих днів (далі – р. д.) з дня укладення договору про відступлення права вимоги надати до всіх бюро кредитних історій, до яких передавалася інформація за таким договором, відомості, передбачені п. 1, 2 ч. 2 ст. 18 Закону № 1734;
- особа, яка набула право вимоги за договором про споживчий кредит, зобов’язана протягом 5 р. д. з дня укладення договору про відступлення права вимоги укласти договір для надання та отримання інформації, що складає кредитну історію, з бюро кредитних історій, до яких передавалася інформація за таким договором про споживчий кредит.
Із 8 січня набувають чинності окремі норми Закону № 1734, згідно з якими:
- сукупна сума неустойки (штраф, пеня) та інших платежів, що підлягають сплаті споживачем за порушення виконання його зобов’язань на підставі договору про споживчий кредит, загальний розмір кредиту за яким не перевищує 1 МЗП, не може перевищувати розміру подвійної суми, одержаної споживачем за таким договором, і не може бути збільшена за домовленістю сторін;
- у разі порушення виконання споживачем зобов’язань за договором про споживчий кредит, загальний розмір кредиту за яким не перевищує 1 МЗП, процентна ставка за кредитом, порядок її обчислення, порядок сплати процентів не можуть бути змінені у бік погіршення для споживача;
- заборонено застосування штрафу та пені за одне й те саме порушення споживачем зобов’язання за договором про споживчий кредит.
Із 8 по 24 січня п. 3 постанови КМУ від 09.12.20 р. № 1236 (далі – Постанова № 1236) забороняється: робота кафе, ресторанів, барів (крім доставки та замовлень на винос), кінотеатрів, фітнес-клубів, спортзалів, басейнів, театрів, а також ТРЦ (дозволена торгівля лише продуктами, ліками, засобами зв’язку, ветеринарними препаратами, кормами, тощо); відвідування закладів освіти, торгівля непродовольчими товарами, проведення будь-яких розважальних, спортивних або культурних масових заходів тощо. Працюватиме громадський транспорт, продуктові магазини, аптеки, банки, поштові оператори, готелі.
Із 11 по 22 січня згідно з п. 39 та 40 Постанови № 1236:
- працівники центральних і місцевих органів виконавчої влади, інші держоргани працюватимуть в режимі дистанційної (надомної) роботи, крім тих, для яких неможливо встановити такий режим у зв’язку з характером роботи, та працівників, які надають адміністативні послуги;
- рекомендовано органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форми власності, крім установ та закладів усіх форми власності, які надають фінансові, банківські та житлово-комунальні послуги, забезпечують охорону здоров’я, функціонування транспорту, роботу в сфері продовольчого забезпечення, енерго- та водозабезпечення, зв’язку та комунікацій, оборони, правопорядку та цивільного захисту, об’єктів критичної інфраструктури, установити для працівників режим дистанційної (надомної) роботи.
Із 14 січня вводиться в дію Закон від 17.09.20 р. № 904-IX, яким дозволено здійснювати е-торгівлю ліками СГ, які мають ліцензію на здійснення госпдіяльності з роздрібної торгівлі ліками, а також доставляти ліки споживачу за умови, якщо:
- інформація про право СГ на е-торгівлю ліками наявна у Ліцензійному реєстрі з виробництва лікарських засобів (в умовах аптеки), оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами органу ліцензування;
- ліцензіат унесений до Переліку суб’єктів господарювання, що мають право на здійснення електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами (далі – Перелік), який ведеться та розміщується на офіційному вебсайті органу ліцензування. Ліки мають доставлятися виключно із аптечних закладів, внесених до Переліку;
СГ має власну службу доставки, обладнання та устаткування.
Визначено перелік ліків, е-торгівлю та доставку кінцевому споживачу яких заборонено. СГ заборонили встановлювати обов’язкову мінімальну кількість ліків та розмір мінімального замовлення в разі е-торгівлі та зобов’язали забезпечувати конфіденційність персональних даних споживачів. Відповідні доповнення внесено до ст. 19 Закону від 04.04.96 р. № 123/96-ВР (далі – Закон. № 123).
Із 16 січня набуває чинності ст. 30 Закону від 25.04.19 р. № 2704-VIII «Про забезпечення функціонування української мови як державної». З цієї дати підприємства, установи та організації всіх форм власності, фізособи-підприємці, інші СГ обслуговують споживачів та надають інформацію про товари (послуги), у тому числі через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, державною мовою. Статтями 18852 і 18853 КУпАП передбачено штрафні санкції за невиконання норм цього
Закону, зокрема:
- в органах місцевого самоврядування, на державних і комунальних підприємствах, установах та організаціях, інших СГ державної і комунальної форми власності, у судочинстві та діловодстві у судах України, в органах правопорядку тощо – штраф від 200 до 400 НМДГ (від 3 400 до 6 800 грн) або попередження, якщо порушення вчинене вперше;
- у сфері освіти, науки, культури, книговидання, у користувацьких інтерфейсах комп’ютерних програм та вебсайтів, у сфері інформації для загального ознайомлення, публічних заходів, технічної і проєктної документації, реклами, охорони здоров’я, спорту, телекомунікацій та поштового зв’язку, транспорту – штраф від 200 до 300 НМДГ (від 3 400 до 5 100 грн).
До 20 січня ліцензіати – виробники електроенергії повинні подати до НКРЕКП інформацію про підтвердження відсутності контролю за діяльністю СГ резидентами держав, що здійснюють збройну агресію проти України, за формою додатка 3 до Ліцензійних умов, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.17 р. № 1467 (постанова НКРЕКП від 19.08.20 р. № 1571).
Із 25 січня контроль за додержанням законодавства у сфері донорства крові та компонентів крові здійснюється у порядку, встановленому Законом від 05.04.07 р. № 877-V, з урахуванням особливостей, визначених Законом від 30.09.20 р. № 931-IX «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові».
Не пізніше 30 січня оператори телекомунікацій повинні оприлюднити інформацію про рівні показників якості телекомунікаційних послуг (далі – інформація) шляхом її розміщення на власних вебсайтах та/або у місцях продажу послуг та подати до НКРЗІ звіти за 2020 рік за формою № 11-ЯТП згідно з додатком до Положення, затвердженого рішенням НКРЗ від 15.04.10 р. № 174 (у редакції рішення НКРЗІ від 30.06.20 р. № 253). Узагальнені звіти операторів телекомунікацій за 2020 рік будуть розміщені на офіційній вебсторінці НКРЗІ до 31 березня.
До 31 січня введення в обіг кисневих балонів, необхідних у зв’язку з поширенням COVID-19, дозволяється: якщо вони відповідають вимогам Технічного регламенту, затвердженого постановою КМУ від 04.07.18 р. № 536; або за наявності повідомлення Держпраці про введення в обіг кисневих балонів, стосовно яких не виконано вимоги цього Техрегламенту, але використання яких необхідне в інтересах охорони здоров’я (постанова КМУ від 09.12.20 р. № 1215).
Із 31 січня діє Порядок інформаційної взаємодії ДПС та банків у процесі передачі інкасових доручень (розпоряджень) в електронній формі, затверджений наказом Мінфіну від 18.05.20 р. № 217. Визначено послідовність дій ДПС, Казначейства та банків під час передачі, перевірки інкасових доручень (розпоряджень) в електронній формі під час виконання контролюючими органами функцій з погашення податкового боргу відповідно до пп. 191.1.22 та п. 95.3, 95.5 ПК. Зазначені органи та банки платників забезпечують збереження, захист та встановлений порядок доступу до отриманої інформації відповідно до законодавства.
Із 31 січня набувають чинності зміни до гл. 11 Інструкції № 22 щодо списання банком коштів з рахунків платників податків/СГ. Унесеними змінами НБУ унормував можливість передавати інкасові доручення (розпорядження) між банками та органами ДПС в електронній формі (постанова Правління НБУ від 10.12.20 р. № 156).
На I квартал 2021 року встановлено тариф на послуги постачальника «останньої надії» на рівні 310,36 грн/МВт•год (без урахування ПДВ) (постанова НКРЕКП від 09.12.20 р. № 2388).
У 2021 році обов’язковому оприлюдненню підлягає інформація, визначена в переліках показників якості послуг фіксованого телефонного зв’язку, рухомого (мобільного) зв’язку, із доступу до Інтернету, рівні яких підлягають обов’язковому оприлюдненню (додатки 1–3 до рішення НКРЗІ від 03.12.19 р. № 581).
Статистична звітність
Зі звіту за 2020 рік уводяться у дію оновлені форми державного статистичного спостереження (да-лі – статформи), затверджені наказами Держстату:
- щодо колективних засобів розміщування – № 1-КЗР (річна) «Звіт про діяльність колективного засобу розміщування». Форма поширюється на юросіб, їхні відокремлені підрозділи (наказ від 17.06.20 р. № 180). Із 1 січня втратила чинність форма № 1-КЗР (річна) «Звіт про діяльність колективного засобу розміщування», затверджена наказом Держстату від 16.07.18 р. № 152;
- утворення та поводження з відходами – № 1-відходи (річна) «Утворення та поводження з відходами». Форма поширюється на юросіб, діяльність яких пов’язана з утворенням, поводженням з відходами I–IV класів небезпеки. Із 1 січня втратив чинність наказ Держстату від 19.08.14 р. № 243, яким затверджено статформи із екології, лісового та мисливського господарства (наказ від 19.06.20 р. № 190).
Починаючи із 1 січня 2021 року вводяться в дію оновлені статформи:
- щодо рівня заробітної плати працівників за статтю, віком, освітою та професійними групами – № 7-ПВ (подається один раз на 4 роки) «Звіт про заробітну плату за професіями окремих працівників». Форма поширюється на юросіб, їхні відокремлені підрозділи. Із 1 січня втратила чинність форма, затверджена наказом Держстату від 25.08.16 р. № 152 (наказ від 17.06.20 р. № 183);
- використання інформаційно-комунікаційних технологій на підприємствах – № 1-ІКТ (річна) «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на підприємстві у 2021 році». Форма поширюється на юросіб. Із 1 січня 2021 року втратила чинність форма № 1-ІКТ (річна), затверджена наказом Держстату від 06.07.18 р. № 117 (наказ від 22.07.20 р. № 224);
- інноваційної діяльності підприємств за період 2018–2020 рр. – № ІНН (один раз на 2 роки) «Обстеження інноваційної діяльності підприємства за період 2018–2020 років». Форма поширюється на юросіб (наказ від 27.08.20 р. № 259).
Зі звіту за січень 2021 року запроваджено статформу щодо стану виплати заробітної плати – № 3-борг (місячна) «Звіт про заборгованість з оплати праці». Форма поширюється на юросіб (наказ від 21.07.20 р. № 222).
Зі звіту за січень 2021 року вводяться в дію оновлені статформи:
- зі статистики праці – № 1-ПВ (місячна) «Звіт з праці». Форма поширюється на юросіб, їхні відокремлені підрозділи (наказ від 17.06.20 р. № 179);
- промисловості – № 1-ПО (місячна) «Звіт про виробництво продукції військового призначення та подвійного використання». Форма поширюється на юросіб, їхні відокремлені підрозділи, які виробляють продукцію військового призначення та подвійного використання, відомості щодо якої мають обмежений режим доступу (наказ від 24.06.20 р. № 198);
- щодо виконання державного оборонного замовлення – № 1-ПО (поставка/оборона) (місячна) «Звіт про виконання державного оборонного замовлення на поставку (закупівлю), ремонт та модернізацію озброєння, військової та спеціальної техніки». Форма поширюється на юросіб, які виконують державне оборонне замовлення на поставку (закупівлю), ремонт та модернізацію озброєння, військової та спеціальної техніки (наказ від 24.06.20 р. № 199);
- оплати населенням житлово-комунальних послуг – № 1-заборгованість (ЖКГ) (місячна) «Звіт про оплату населенням житлово-комунальних послуг». Форма поширюється на юросіб, їхні відокремлені підрозділи, які надають населенню житлово-комунальні послуги. Змінено строк подання форми, тепер – не пізніше 25-го числа місяця, що настає за звітним періодом (наказ від 21.07.20 р. № 221).
Із 1 січня скасовано подання статформ:
- № 11-зез (ВПІ) (річна) «Звіт про взаємозв’язки підприємства з прямими іноземними інвестиціями в рамках відносин прямого інвестування; № 12-зез (ВПІ) (річна) «Звіт про взаємозв’язки підприємства – прямого інвестора в рамках відносин прямого» (наказ від 11.06.20 р. № 174);
- № 2-Б (річна) «Звіт про випуск, розміщення та обіг цінних паперів (наказ від 27.08.20 р. № 258).
Коментарі до матеріалу