Зміни до законодавства, що діють із вересня 2018 року
Із 1 вересня 2018 року до 31 грудня 2021 року звільняються від обкладення ПДВ операції з вивезення за межі митної території України в митному режимі експорту соєвих бобів (товарна позиція 1201 згідно з УКТЗЕД) (п. 63 підрозд. 2 розд. XX Податкового кодексу, далі – ПК).
Із 1 вересня набули чинності нові ДБН – нормативні документи, які використовуються під час проектування нових та реконструкції існуючих будівель, кварталів, мікрорайонів відповідно до їх призначення. ДБН є обов’язковими до виконання архітекторами, проектувальниками, будівельниками:
– Б.2.2-12:2018 «Планування і забудова територій», розроблені на заміну ДБН 360-92, ДБН Б.2.4-1-94, ДБН Б.2.4-3-95, ДБН Б.2.4-4-97, ДБН Б.1-2-95, СНиП ІІ-89-80. Документ вводить нові лінії обмеження: висоти забудови на генеральному плані («блакитні лінії»), забудови в зелених зонах для збереження зелених територій («зелені лінії»), забудови щодо безпеки евакуації («жовті лінії»), щільності та поверховості тощо;
– ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів», розроблені на заміну аналогічних норм 2001 року. Документ поширюється на нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт існуючих вулиць і доріг та, зокрема, містить норми:
- про недопущення установлення на пішохідних зонах тротуарів населених пунктів: приямків від люків та дощоприймачів; тимчасових споруд (торгових кіосків, павільйонів, лотків, палаток тощо); рекламних конструкцій, дорожньої огорожі та опор, сходів та ґанків будинків тощо;
- проектування велосипедних доріжок і смуг під час нового будівництва та реконструкції доріг. Велосипедні доріжки та смуги влаштовуватимуться на територіях житлових і промислових районів, комунальноскладських зон, на магістральних вулицях безперервного і регульованого руху, вулицях місцевого значення, селищних та сільських дорогах для забезпечення під’їзду велосипедистів до житлових та громадських будинків, промислових підприємств, об’єктів масового відвідування, відкритих автостоянок і гаражів;
- проектування вмонтованих у бордюр дощоприймальних колодязів за наявності велосипедної смуги або спільного руху велосипедів та транспорту.
Крім того, нові ДБН передбачають доступність пішохідних переходів для маломобільних груп населення, зокрема:
- застосування на межі тротуару або пішохідної доріжки з пішохідним переходом пандусів чи виконання всього пішохідного переходу на одному рівні з тротуаром чи проїзною частиною;
- облаштування регульованих пішохідних переходів спеціальними звуковими сигналами;
- пониження бордюру до рівня проїзної частини на підвищених острівцях безпеки чи наземних пішохідних переходах;
- облаштування різнорівневих пішохідних переходів ліфтами або пандусами; – ДБН В.2.2-3:2018 «Будинки і споруди. Заклади освіти», розроблені на заміну ДБН В.2.2-3-97 «Будинки та споруди навчальних закладів».
Зокрема, передбачається обов’язкове облаштування інклюзивного простору, впровадження енергоефективних заходів, збільшення площі навчальних класів.
Із 1 вересня застосовується національний стандарт ДСТУ ISO 14532:2018 (ISO 14532:2014, IDT) (Газ природний. Словник термінів), гармонізований з міжнародним нормативним документом (наказ ДП «УкрНДНЦ» від 05.02.18 р. № 32).
Із 1 вересня аеродроми, експлуатанти аеродромів та провайдери, що надають послуги з управління на пероні, керуються Авіаційними правилами України «Технічні вимоги та адміністративні процедури для сертифікації аеродромів». Сертифікати аеродромів, видані згідно з Правилами, затвердженими наказом Держслужби з нагляду за забезпеченням безпеки авіації від 25.10.05 р. № 796, залишаються чинними протягом установленого в них строку дії (наказ Державної авіаційної служби від 06.11.17 р. № 849).
Із 1 вересня Україна перейшла на цифрове телебачення. Телекомпанії, які ще не мають відповідної ліцензії, продовжать аналогове мовлення до 31 грудня 2018 року (постанова КМУ від 13.06.18 р. № 509).
Із 1 вересня з метою вдосконалення механізму первинного розміщення облігацій внутрішніх державних позик (далі – ОВДП), сприяння активізації ринку державних облігацій України первинним дилерам надається можливість:
– виконувати функцію брокера для своїх клієнтів, які одночасно є їхніми депонентами. Первинні дилери можуть розміщувати облігації від свого імені, за дорученням та за рахунок клієнта і подавати конкурентні та неконкурентні заявки на придбання облігацій (п. 3.2 гл. 3 розд. I);
– у разі несвоєчасного перерахування чи неперерахування коштів клієнтом за задоволеною заявкою або неможливості перерахування коштів клієнтом – надати розпорядження на безумовну депозитарну операцію переказу цінних паперів (далі – ЦП) з метою заміни отримувача облігацій та зарахування облігацій на власний рахунок у ЦП первинного дилера (п. 2.1 гл. 2 розд. II).
Також із 2 до 5 робочих днів збільшено строк, протягом якого від учасників розміщення можуть надійти кошти за облігації (п. 2.9 гл. 2 розд. III). Відповідні зміни до Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 18.06.03 р. № 248, унесено постановою Правління НБУ від 26.06.18 р. № 72).
Із 1 вересня при народженні дитини надається «пакунок малюка» – одноразова безповоротна адресна соціальна допомога сім’ям, в яких народилася дитина. У разі відсутності матері/батька вона надається родичам, патронатним вихователям новонародженої дитини. Право на отримання допомоги мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах проживають на території України і народили живу дитину. Звертаємо увагу! У разі отримання допомоги «пакунок малюка» розмір допомоги при народженні дитини не зменшується. Вартість отриманої допомоги не враховується під час обчислення сукупного доходу сім’ї для всіх видів соціальної допомоги. Порядок надання такої допомоги затверджено постановою КМУ від 20.06.18 р. № 512.
До переліку дитячих товарів, які входять до «пакунка малюка», внесено: одноразові підгузки та вологі серветки, декілька видів пелюшок, шапочки, боді, штани-повзунки, чоловічки з довгим рукавом та штанцями, шкарпетки, термометри для води та тіла, ножиці, прокладки для лактації, ковдра, плед-ковдра, матрац, рушник, іграшка-брязкальце, крем, рідке мило-шампунь дитяче з дозатором, коробка-колиска (наказ Мінсоцполітики від 17.07.18 р. № 1025).
Із 4 вересня з уведенням в дію абзаців тридцять сьомого – шістдесятого пп. 4 п. 2 розд. I Закону від 06.02.18 р. № 2277-VIII банкам надається доступ до інформації з Кредитного реєстру НБУ про кредитні операції боржника, загальна заборгованість якого перед одним банком (основна сума та відсотки), за даними цього реєстру дорівнює або перевищує 100 МЗП (у 2018 році – 372 300 грн.) або еквівалент цієї суми в інвалюті за офіційним курсом НБУ. Така інформація складається:
- з відомостей, що ідентифікують боржника;
- інформації про умови кредитної операції та виконання зобов’язань за нею, а також про належність боржника до пов’язаних з банком осіб; забезпечення виконання зобов’язань за кредитною операцією, у тому числі порукою;
- іншої інформації про боржника – юрособу (вид економічної діяльності; належність до групи юросіб, що знаходяться під спільним контролем; клас групи, визначений на підставі консолідованої/комбінованої фінансової звітності; належність боржника до групи пов’язаних контрагентів, що несуть спільний економічний ризик; відомості, що ідентифікують власників, які володіють 10 і більше відсотками статутного капіталу юрособи; факт проходження аудиту фінзвітності боржника або консолідованої/комбінованої фінзвітності групи, до складу якої входить боржник, тощо).
Із 1 січня 2019 року банки використовуватимуть інформацію з Кредитного реєстру для оцінки кредитного ризику (ч. 11 ст. 49).
Із 8 вересня застосовуються форми: загального ветеринарного документа на ввезення та загального документа на ввезення (додатки 1 та 2 до постанови КМУ від 18.07.18 р. № 570). Форми затверджено на виконання ч. 7 ст. 41 та ч. 3 ст. 57 Закону від 18.05.17 р. № 2042-VIII.
Із 15 вересня 2018 року на 15 вересня 2019-го перенесено граничний строк застосування єдиної ставки вивізного (експортного) мита на відходи та брухт чорних металів, що вивозяться за межі України згідно із Законом від 24.10.02 р. № 216, та підвищено розмір єдиної ставки з 30 до 42 євро за 1 т (Закон від 17.05.18 р. № 2434-VIII).
До 20 вересня страхувальники мають подати за серпень перший звіт з ЄСВ за новою формою, затвердженою наказом Мінфіну від 14.04.15 р. № 435 у редакції наказу Мінфіну від 15.05.18 р. № 511.
Із 20 вересня (через 4 роки з дня, що настає за днем опублікування Закону від 22.07.14 р. № 1602-VII) для потужностей, які провадять діяльність із харчовими продуктами, у складі яких відсутні неперероблені інгредієнти тваринного походження (крім малих потужностей), набувають чинності п. 2 ч. 2 ст. 20, ст. 21 Закону від 23.12.97 р. № 771/97-ВР.
У зв’язку з цим оператори ринку повинні:
- розробляти, уводити в дію та застосовувати постійно діючі процедури, а також забезпечувати належну підготовку з питань застосування процедур відповідальних за них осіб під час виробництва та обігу харчових продуктів (п. 2 ч. 2 ст. 20);
- дотримуватися вимог до застосування процедур, установлених ст. 21, зокрема:
– надавати компетентному органу під час держконтролю докази відповідності діяльності вимогам з розроблення, запровадження та використання процедур;
– гарантувати, що документи з описом процедур містять достовірну інформацію;
– зберігати документи і записи щодо виконання принципів протягом 3 місяців після кінцевої дати продажу харчового продукту, нанесеної під час маркування, якщо не передбачено інше, та окремих показників якості харчових продуктів (п. 6 ст. 21).
Для малих потужностей вищезазначені норми набудуть чинності через рік – з 20 вересня 2019 року.
Із 21 вересня набуває чинності новий Технічний регламент безпечності іграшок, який відповідає вимогам ЄС (далі – Техрегламент). Дія документа поширюється на продукцію для дітей до 14 років, крім обладнання для ігрових майданчиків, та гральні автомати для громадського користування; іграшкові транспортні засоби (далі – ТЗ), оснащені двигунами внутрішнього згоряння; іграшки з паровими двигунами; пращі та катапульти.
Техрегламентом установлено обов’язки суб’єктів господарювання (далі – СГ), зокрема:
- виробники повинні під час введення іграшки в обіг забезпечити її розробку та виготовлення відповідно до суттєвих вимог до безпечності, визначених у п. 33–35 Техрегламенту та додатку 2; проводити оцінку відповідності згідно з п. 51–53; зберігати технічну документацію та декларацію про відповідність (далі – декларація) протягом 10 років після введення іграшки в обіг;
- імпортери вводять в обіг лише ті іграшки, що відповідають вимогам Техрегламенту; забезпечують іграшки інструкціями та інформацією щодо безпечності; створюють певні умови для зберігання чи транспортування, за яких не виникає загрози невідповідності іграшки суттєвим вимогам до безпечності; протягом 10 років після введення іграшки в обіг зберігають копію декларації для надання її на запити органів ринкового нагляду;
- розповсюджувачі перевіряють наявність на іграшці знака відповідності техрегламентам, необхідних документів, інструкцій та інформації про безпечність тощо. Якщо іграшка не відповідає суттєвим вимогам п. 33–35 Техрегламенту і додатку 2, розповсюджувач не надає її на ринку до приведення у відповідність до вимог. Про іграшку, яка становить ризик, розповсюджувач повідомляє виробнику або імпортеру, а також відповідному органу державного ринкового нагляду.
До Техрегламенту додаються: перелік продукції, яка не вважається іграшками; особливі вимоги до безпечності; форма декларації про відповідність; перелік техдокументації тощо. Постанова КМУ від 11.07.13 р. № 515, якою затверджено діючий на сьогодні Техрегламент, втрачає чинність з 21.09.18 р. (постанова КМУ від 28.02.18 р. № 151, далі – Постанова № 151).
Із 21 вересня набуває чинності Перелік національних стандартів, що ідентичні гармонізованим європейським стандартам та відповідність яким надає презумпцію відповідності іграшок вимогам Техрегламенту, затвердженого Постановою № 151. Одночасно втрачає чинність наказ Мінекономрозвитку від 11.11.13 р. № 1336, яким затверджено нині діючий Перелік (наказ Мінекономрозвитку від 18.05.18 р. № 683).
Із 25 вересня уводяться в обіг нові 20-гривневі банкноти оновленого дизайну та вдосконаленої системи захисту. Оновлена банкнота буде законним платіжним засобом на території України та повинна прийматися усіма физичними та юридичними особами без будь-яких обмежень на території України. Громадянам не потрібно буде обмінювати банкноти старого зразка на нові. Новими купюрами Нацбанк заміщуватиме зношені та пошкоджені 20-гривневі банкноти зразка 2003 року (повідомлення Нацбанку на сайті https://bank.gov.ua).
Із 27 вересня набув чинності Закон від 21.12.17 р. № 2262-VIII, яким посилюється адмінвідповідальність за правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху, порушення правил зупинки, стоянки, паркування ТЗ. Відповідні зміни унесено до законодавства, зокрема:
1. До КУпАП:
- уточнюється, що адмінвідповідальність за правопорушення у зазначених сферах, зафіксовані в автоматичному режимі, в режимі фотозйомки (відеозапису), несе відповідальна особа, а саме: фізособа або керівник юрособи, за якою зареєстровано ТЗ, а якщо до Єдиного державного реєстру транспортних засобів внесено відомості про належного користувача відповідного ТЗ, – належний користувач ТЗ, а якщо в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань відсутні на момент запиту відомості про керівника юрособи, за якою зареєстрований ТЗ, – особа, яка виконує повноваження керівника такої юрособи (ст. 142 );
- установлено, що в разі якщо адмінправопорушення зафіксовано в режимі фотозйомки (відеозапису), посадова особа Нацполіції або інспектор з паркування зобов’язані розмістити на лобовому склі ТЗ копію постанови або повідомлення про притягнення до адмінвідповідальності на місці вчинення правопорушення. Така постанова може бути винесена без участі особи, яка притягується до адмінвідповідальності (ст. 2791 ).
Якщо відповідальна особа, зазначена у ч. 1 ст. 142 КУпАП, або громадянин України, який ввіз у країну ТЗ, зареєстрований за її межами, сплатить 50 % розміру штрафу протягом 10 банківських днів з дня набрання законної сили постановою про накладення адмінстягнення за правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху, зафіксоване в автоматичному режимі, така постанова вважається виконаною. Так само і постанова про накладення адмінстягнення за порушення правил зупинки, стоянки та паркування ТЗ, зафіксоване в режимі фотозйомки (відеозапису), вважається виконаною у разі сплати 50 % розміру штрафу протягом 10 банківських днів з дня вчинення відповідного правопорушення. У разі несплати штрафу протягом 30 днів постанова підлягає примусовому виконанню (ст. 3001 ).
Посилюється відповідальність за порушення порядку тимчасового затримання ТЗ та їх зберігання, законодавства у сфері оплати послуг з паркування ТЗ (ст. 1272 ), правил паркування ТЗ та обладнання майданчиків для платного паркування ТЗ (ст. 1521 ) (див. таблиці на с. 25).
2. До Закону від 30.06.93 р. № 3353-XII. У разі розміщення ТЗ на майданчику для платного паркування в межах населеного пункту, в якому не впроваджено автоматизованої системи контролю оплати паркування, але порушення правил паркування ТЗ фіксується в режимі фотозйомки (відеозапису), документ про оплату послуг з користування майданчиком треба залишати на час паркування під лобовим склом ТЗ (ст. 522).
3. До Закону від 07.03.96 р. № 85/96-ВР. Перелік видів обов’язкового страхування, які здійснюються в Україні, доповнено страхуванням цивільної відповідальності СГ, що надає послуги із транспортування та/ або зберігання ТЗ у разі тимчасового їх затримання, за шкоду, яка може бути заподіяна ТЗ при здійсненні його транспортування та/або зберігання (п. 91 ч. 1 ст. 7).
Коментарі до матеріалу