Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Для фінустанов передбачили законодавчі механізми, які унеможливлюють формальний підхід до обслуговування PEP

19.10.2023

Нацбанк вітає ухвалення Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» щодо політично значущих осіб».  

«Ми вдячні Парламенту України за ухвалення змін до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення». Рухаємося до виконання структурного маяка згідно з Меморандумом з МВФ. Це забезпечить відповідність норм оновленого закону міжнародним стандартам FATF та європейського законодавства в цій сфері та сприятиме просуванню України до набуття членства в ЄС», – сказав Голова Національного банку Андрій Пишний. 

Оновленою редакцією закону статус політично значущої особи (PEP) встановлюється пожиттєво, але водночас розроблено механізми для унеможливлення формального підходу суб’єктів первинного фінмоніторингу до обслуговування клієнтів, які мають такий статус. 

Такий підхід раніше призводив до віднесення PEP до категорії клієнтів з високим рівнем ризику ділових відносин без реального аналізу доцільності та численних випадків необґрунтованої відмови у фінансових послугах політичним діячам, їх близьким та пов’язаним з ними особам. 

Прийнятий парламентом закон передбачає, що під час установлення ділових відносин із РЕР та їх обслуговування суб’єкти первинного фінмоніторингу зобов’язані застосовувати ризик-орієнтований підхід і нестимуть відповідальність за його неналежне застосування. 

За формальний підхід з необґрунтованим установленням високого рівня ризику або безпідставною відмовою в обслуговуванні чи навпаки з ігноруванням належності клієнта до PEP може застосуватися захід впливу до суб’єктів первинного фінмоніторингу, які не є банками, у вигляді штрафу в розмірі до 1,7 млн грн. Такий розмір штрафу (100 тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян) передбачено в ухваленому законі. 

До банків застосовується інший розмір штрафу – до 10 млн грн відповідно до Положення про застосування Національним банком України заходів впливу, зміни до якого затверджені постановою Правління НБУ від 21.06.2023 № 80. 

У законі також передбачено, що в разі, коли з часу припинення виконання РЕР визначних публічних функцій пройшло більше дванадцяти місяців і суб’єкт первинного фінансового моніторингу переконається в тому, що така особа більше не несе ризику, притаманного РЕР, а також немає інших ризиків, суб’єкт первинного фінансового моніторингу не вживатиме щодо неї, членів її сім’ї та осіб, пов’язаних із нею, певних заходів. Зокрема, щодо отримання дозволу керівництва на встановлення / продовження ділових відносин з РЕР, установлення джерел статків (багатства) та джерел коштів, здійснення поглибленого моніторингу ділових відносин.  

Зазначений закон повертає PEP пожиттєвий статус, який попередньо було обмежено часом перебування на публічній посаді та трьома роками після звільнення з такої посади відповідно до змін, унесених Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту фінансової системи України від дій держави, що здійснює збройну агресію проти України, та адаптації законодавства України до окремих стандартів Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей.

Закон набирає чинності на наступний день із дня його опублікування.  

https://bank.gov.ua/

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
07.10.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Оновлено План-графік проведення перевірок (26.09.2025) ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 26.09.2025 Оновлено показники середньої зарплати за 2025 рік, яка враховується для обчислення пенсії ДПС відповідає на актуальні запитанн...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
Нове
08.10.2025
Змінено підходи до оцінки банками боржників-підприємців на прифронтових територіях
Установлено підхід до оцінки банком спроможності боржника виконувати зобов’язання перед кредиторами, якщо такий боржник здійснює господарську діяльність переважно на території, щодо якої не визначена дата припинення можливості або завершення бойових дій. Більше за темою: Як обкладається в єди...
08.10.2025
Верховная Рада прийняла за основу законопроєкт про основні засади держнагляду
Законопроєкт № 14030 є частиною євроінтеграційного пакета Ukraine Facility і відповідає європейським підходам до ризик-орієнтованого контролю – коли головна мета держави не карати, а підтримувати. Більше за темою: Податкові ризики щодо обліку транспортно-заготівельних витрат: аналіз судової п...
08.10.2025
Прийнято за основу законопроєкт про кредитну історію
Прийняття законопроєкту сприятиме зменшенню частки прострочених кредитів, посиленню фінансової дисципліни й забезпеченню дотримання міжнародних стандартів захисту даних.  Більше за темою: Як показати в обліку повернення комісії банком? Банківська таємниця: чи мають доступ податківці? З дати ...
Кращі матеріали