Адміністрування фінансових активів для придбання товарів у групах можуть виключити з переліку фінансових послуг
Нацкомфінпослуг оприлюднила законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» щодо врегулювання діяльності фінансових установ».
Як зазначається у пояснювальній записці до документа, його розробку зумовила ситуація, що склалася на ринку фінансових послуг, а саме незадоволення споживачів послугами з адміністрування фінансових активів для придбання товарів у групах.
Станом на 31.12.2017 р. в Державному реєстрі фінансових установ було зареєстровано 6 фінансових компаній, які мають ліцензію на провадження діяльності з адміністрування фінансових активів для придбання товарів у групах (фінансові компанії-адміністратори).
Протягом 2017 року фінансовими компаніями-адміністраторами було укладено 1921 договір, із них 1015 договорів було розірвано споживачами.
Це свідчить про те, що здебільшого договори про отримання даної фінансової послуги укладаються споживачами спонтанно, і в подальшому вони не задоволені своїми правовідносинами із фінансовими компаніями-адміністраторами.
Враховуючи те, що основними учасниками таких груп є фізичні особи, які в багатьох випадках мають низьку фінансову грамотність при вкладанні своїх заощаджень з метою придбання товарів у групах, існує значний ризик втрати громадянами своїх коштів та підвищення соціального напруження.
Сутність фінансової послуги з адміністрування товарів у групах полягає в залученні грошових коштів учасників групи та їх об’єднання з метою придбання та розподілу товару між учасниками групи.
У разі невиконання декількома учасниками групи своїх зобов’язань за договорами, існує ризик невиконання фінансовою компанією-адміністратором своїх зобов’язань перед учасниками групи щодо придбання та розподілу товару.
Крім цього, фінансова компанія-адміністратор може змінювати розмір періодичних платежів на підставі зміни поточної ціни товару, встановленої постачальником. Найбільш впливовим фактором на поточну ціну товару є коливання курсу національної валюти.
Таким чином, розміри платежів, які сплачуються учасниками групи, не є фіксованими, у зв’язку із чим неможливо вирахувати загальну суму платежів при укладанні договору.
Разом із цим, з метою набуття у власність товару споживач може скористатися іншими (альтернативними) фінансовими послугами, що, зокрема, надаються фінансовими установами, наприклад, наданням послуг з фінансового лізингу, надання коштів у позику, в тому числі і на умовах фінансового кредиту. Ці види фінансових послуг передбачають можливість розрахунку загальної суми платежів споживача та є більш стійкими та передбачуваними.
Крім того, існує проблема щодо відсутності чітких вимог щодо обмеження суміщення фінансовими установами надання фінансових послуг з іншими видами підприємницької діяльності, що призводить до збільшення порушень законодавства.
Враховуючи зазначене, законопроектом передбачається:
- виключення з переліку видів фінансових послуг послуги з адміністрування фінансових активів для придбання товарів у групах;
- встановлення заборони здійснення іншої підприємницької діяльності, ніж визначена Законом «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» та законами про діяльність відповідної фінансової установи, а також нормативно-правовими актами державних органів, що здійснюють регулювання ринків фінансових послуг.
https://www.nfp.gov.ua/
Коментарі до матеріалу