Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Установлено нові правила обліку доходів і витрат фізосіб-підприємців

08.01.2021

Із 1 січня набули чинності зміни до Податкового кодексу (далі – ПК), унесені Законом від 14.07.20 р. № 786-IX. Зокрема, скасовано обов’язкове ведення Книги обліку доходів та витрат. Авансові платежі з ПДФО розраховуються платником податку самостійно за фактичними даними обліку доходів і витрат, що ведеться згідно з п. 177.10 ПК (пп. 177.5.1 ПК).

Розглянемо, як тепер мають вести облік підприємці залежно від їхньої системи оподаткування.

Так, фізособи-підприємці на загальній системі оподаткування, як і раніше, зобов’язані вести облік доходів і витрат та мати підтвердні документи про походження товару. Але облік доходів і витрат можна буде здійснювати як у паперовому, так і в електронному вигляді (у т. ч. через Електронний кабінет, у якому має з’явитися відповідний сервіс) за типовою формою, яку має затвердити Мінфін та яка замінить стару форму Книги обліку. Поки таку форму не затверджено. 

В Інформаційному листі № 16 податківці роз’яснили, що до моменту затвердження Мінфіном нової форми чинною залишається Книга обліку доходів і витрат, форму якої затверджено наказом Міністерства доходів і зборів від 16.09.13 р. № 481.

Підприємці – єдинники першої та другої груп можуть вести облік у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів. Єдинники третьої групи теж ведуть облік у довільній формі, але не тільки отриманих доходів, але й понесених витрат.

Тобто з 2021 року всім підприємцям – єдинникам першої – третьої груп скасували ведення типових форм Книг обліку. Водночас вести облік усе-таки треба, і робити це можна буде в паперовому та/або електронному вигляді.

Коментуючи такі нововведення в Інформаційному листі № 16, податківці звертають увагу, що:

  • вказаним єдинникам реєструвати Книги (або інші форми) обліку із 1 січня 2021 року не потрібно;
  • із 1 січня 2021 року також зникають підстави для застосування до єдинників адміністративного штрафу за неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов’язкову форму обліку;
  • повідомляти податківців про обрану форму обліку підприємцям-єдинникам не треба.

Утім, податкові органи мають право запросити зазначену інформацію у порядку, визначеному ПК для перевірки дотримання платником вимог ПК щодо граничного обсягу доходу за відповідний період. Тобто, якщо податківці надішлють запит, у якому попросять надати копію документа, у якому ведеться облік, її треба буде надати. І, звісно ж, оригінал цього документа знадобиться під час податкових перевірок. Тому податківці наголошують, що такі записи мають містити дані принаймні про місячні обороти та є джерелом інформації для складання платником податку звітності з ЄП.

В Інформаційному листі № 16 також зазначено, що підприємці-єдинники, які почали вести Книгу обліку до 2021 року, не повинні знімати її з реєстрації в ДПС та можуть продовжувати вести Книги обліку за формами, затвердженими наказом Мінфіну від 19.06.15 р. № 579.

Зверніть увагу: підприємці, як єдинники, так і загальносистемники, мають зберігати Книги обліку, які вони вели до 1 січня 2021 року, ще три роки (це випливає із норм п. 44.1 та 44.3 ПК).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
09.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (накази від 15.07 та 17.07.2025) Зміни в зарплаті «підакцизних» СГ із 1 жовтня 2025 року: Закон опубліковано У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт щодо змін у законодавстві про мобілізацію...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
15.09.2025
Як заповнити додаток 1 до декларації екоподатку в частині викидів двоокису вуглецю у разі перевищення їх обсягу (500 тонн) протягом поточного року
Розрахунок за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення здійснюється у додатку 1 до Декларації. При цьому для кожного стаціонарного джерела забруднення складається два окремих додатка 1, один з яких – для декларування податкових зобов’язань з ек...
15.09.2025
Розрахунок тривалості щорічної відпустки при перебуванні працівника у відпустці без збереження заробітної плати – Держпраці
Якщо працівник перебував у відпустці без збереження зарплати, то дні такого періоду не зараховуються до стажу для нарахування щорічної відпустки, що призводить до пропорційного зменшення кількості днів відпустки, на які має право працівник. Більше за темою: Тривалість відпустки за основним місцем р...
15.09.2025
Важливе у вересні для ФОП
Ознайомтеся з важливими матеріалами для ФОП у цьому місяці. Більше за темою: Спецпроєкт «Звітність з єдиного податку для юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» Спецпроєкт «Ліквідація підприємств та припинення ФОП» Строки зберігання документів ФОП, які не ...
Кращі матеріали