Посилено відповідальність за порушення порядку звітності та сплати ЧЧПД і держдивідендів
Нагадаємо, що згідно зі ст. 111 Закону від 21.09.06 р. № 185-V (далі – Закон № 185) державні унітарні підприємства та їх об’єднання (далі – держпідприємства) зобов’язані щоквартально перераховувати до держбюджету частину свого чистого прибутку (доходу) (далі – ЧЧПД) виходячи зі ставки, передбаченої Порядком, затвердженим постановою КМУ від 23.02.11 р. № 138 (далі – Порядок № 138). При цьому розрахунок ЧЧПД такі підприємства складають за формою, затвердженою наказом ДПАУ від 16.05.11 р. № 285 (далі – Розрахунок).
Розрахунок подається до податкового органу щоквартально разом із фінзвітністю, а сама сума ЧЧПД сплачується у строк, передбачений для сплати податку на прибуток (п. 2, 3 Порядку № 138).
Господарські товариства, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави, а також госптовариства, 50 % і більше акцій (часток, паїв) яких знаходяться у статутних капіталах товариств, де частка держави 100 %, зобов’язані щорічно, до 1 липня року, що настає за звітним, виплачувати держдивіденди (ч. 5 ст. 11 Закону № 185). Ставка держдивідендів щорічно визначається постановою КМУ.
Якщо такі госптовариства з держчасткою не приймуть рішення про виплату держдивідендів до 1 травня року, що настає за звітним, то такі дивіденди вже називатимуться ЧЧПД. А якщо держдивіденди або ЧЧПД не будуть сплачені до 1 липня, то податковий орган нарахує пеню з розрахунку подвійної облікової ставки НБУ за кожний день прострочення. При цьому форма розрахунку держдивідендів законодавчо не встановлена і госптовариства відображають дивіденди в декларації з податку на прибуток.
Як бачимо, обов’язок сплачувати ЧЧПД і держдивіденди, а також подавати відповідну звітність установлений законодавчо. Але донедавна платників, які порушували строки подання Розрахунку і сплати ЧЧПД, не могли достатньо «боляче» покарати. Причини такого стану речей були викладені, наприклад, в Індивідуальній податковій консультації ДПС від 07.02.20 р. № 512/6/99-00-07-02-01-06/IПК (далі – ІПК № 512).
Як роз’яснювалося в ІПК № 512, згідно з чинними нормами ПК:
- ЧЧПД не є податком або збором, визначеним ст. 9 та 10 Податкового кодексу (далі – ПК);
- сума ЧЧПД, що зазначена в Розрахунку і підлягає сплаті, не є податковим зобов’язанням згідно з пп. 14.1.39 ПК;
- Розрахунок ЧЧПД не є податковою декларацією згідно з п. 46.1 ПК.
За цими причинами платник не міг нести відповідальність, передбачену п. 120.1 ПК, і йому не можна було нарахувати штраф і пеню згідно зі ст. 126 та п. 129.4 ПК.
Проте 27 лютого 2020 року набув чинності Закон від 16.01.20 р. № 465-IX (далі – Закон № 465). Цей Закон вніс зміни до Закону № 185. У результаті зараз ситуація така:
- ПК включений до складу законодавства України, що регулює управління об’єктами державної власності, разом із Законом № 185, Цивільним кодексом та іншими законами (ч. 1 ст. 2 Закону № 185);
- КМУ визначає порядок відрахувань до бюджету ЧЧПД не тільки державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями, але й госптовариствами з держчасткою, які не прийняли рішення про нарахування дивідендів до 1 травня року, що настає за звітним (пп. «в» п. 18 ч. 2 ст. 5 Закону № 185);
- держпідприємства та їх об’єднання подають податковому органу Розрахунок у порядку та строки, установлені ПК (ч. 3 ст. 111 Закону № 185);
- госптовариства з держчасткою зобов’язані один раз на рік подати до податкового органу розрахунок ЧЧПД (або держдивідендів) у порядку та строки, установлені ПК. При цьому такі платники несуть відповідальність у разі неподання або несвоєчасного подання до податкових органів розрахунку ЧЧПД (держдивідендів), а також у разі порушення правил нарахування та сплати (перерахування) таких платежів у порядку, передбаченому ПК (ч. 5 ст. 11 Закону № 185);
- за невиконання вищеперелічених вимог порушників (і держпідприємства, і госптовариства з держчасткою) чекає фінансова, адміністративна, дисциплінарна, цивільно-правова і кримінальна відповідальність відповідно до законодавства (ч. 1 ст. 17 Закону № 185).
Як бачимо, за несплату (несвоєчасну сплату) ЧЧПД і держдивідендів, а також за неподання відповідної звітності до порушників застосовуватимуться суворі заходи.
Правда, за підсумками I кварталу 2020 року держпідприємства можуть потягти зі строками подання Розрахунку і сплати зазначених платежів. І до них не застосовуватимуться ні штрафні санкції, установлені ст. 120 та 126 ПК, ні пеня згідно зі ст. 129 ПК.
Така «поблажка» передбачена новим п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПК, який набув чинності 18.03.20 р. завдяки «антивірусному» Закону від 17.03.20 р. № 533-IX. У новому п. 521 сказано, що не повинні застосовуватися штрафні санкції і пеня за порушення податкового законодавства, скоєне в період з 1 березня по 31 травня 2020 року. Усі санкції застосовуватимуться тільки за результатми податкової перевірки, проведеної після 31 травня 2020 року.
Коментарі до матеріалу