Реєструємось в електронному аукціоні на приватизацію держмайна: що з ПДВ
У разі, якщо послуги із реєстрації заяви на участь у приватизації потенційного покупця об'єкта малої приватизації відносяться до категорії державних платних послуг, то при умові дотримання вимог, встановлених підпунктом 197.1.18 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, операція з постачання таких послуг звільняється від оподаткування ПДВ та відповідно сума ПДВ не нараховується на суму реєстраційного внеску.
ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 25.01.2019 р. № 271/6/99-99-15-03-02-15/ІПК
Державна фіскальна служба України розглянула звернення щодо порядку оподаткування ПДВ операцій з постачання (реалізації) об'єктів малої приватизації (державного і комунального майна) на електронних торгових майданчиках, підключених до системи ProZorro, та, керуючись статтею 52 розділу II Податкового кодексу України (далі - ПКУ), повідомляє.
Правові, економічні та організаційні основи приватизації державного і комунального майна та майна, що належить Автономній Республіці Крим, регулюються Законом України від 18 січня 2018 року N 2269-VIII «Про приватизацію державного і комунального майна» (далі - Закон № 2269). Порядок проведення електронних аукціонів для продажу об'єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 року № 432 (далі - Порядок № 432).
Організатор аукціону - Фонд державного майна України, його регіональні відділення, представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим, органи приватизації територіальних громад або залучені ними юридичні особи, які діють відповідно до договору, укладеного з державними органами приватизації (пункт 19 статті 1 Закону № 2269).
Оператор електронного майданчика - юридична особа, що має право використовувати електронний майданчик та діє відповідно до договору, укладеного з Адміністратором електронної торгової системи, істотні умови якого визначаються Кабінетом Міністрів України (пункт 18 статті 1 Закону № 2269).
Органи приватизації - Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах, органи приватизації в Автономній Республіці Крим, органи приватизації територіальних громад (пункт 20 статті 1 Закону № 2269).
Учасник - фізична особа або юридична особа в особі уповноваженого представника, яка виявила намір взяти участь в електронному аукціоні, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, пройшла процедуру реєстрації для участі в електронному аукціоні, отримала відповідне підтвердження про реєстрацію та індивідуальний код учасника відповідно до Порядку № 432 (пункт 2 Порядку № 432).
Потенційний покупець - особа, яка має намір взяти участь в електронному аукціоні (пункт 2 Порядку № 432).
Реєстраційний внесок - сума коштів у розмірі 0,2 мінімальної заробітної плати станом на 1 січня поточного року - для об'єктів малої приватизації (10 мінімальних заробітних плат - для об'єктів великої приватизації), що вноситься за реєстрацію заяви на участь у приватизації потенційним покупцем об'єкта великої приватизації на відповідний поточний рахунок органів приватизації, а потенційним покупцем об'єкта малої приватизації - на відповідний рахунок оператора електронного майданчика, який протягом п'яти робочих днів з дня проведення аукціону зараховує їх до державного або місцевого бюджету. Реєстраційний внесок не повертається потенційному покупцю, крім випадків, передбачених Законом № 2269 (пункт 25 частини першої статті 1 Закону № 2269).
Гарантійний внесок - сума коштів, що становить визначену у відсотках частину стартової ціни об'єкта приватизації, яка вноситься потенційним покупцем об'єкта приватизації для забезпечення виконання його зобов'язання щодо участі в аукціоні у вигляді грошових коштів або банківської гарантії (пункт 10 частини першої Закону № 2269).
Правила продажу об'єктів малої приватизації визначено статтею 15 Закону № 2269.
Об'єкти малої приватизації продаються виключно на електронних аукціонах.
Після закінчення аукціону сплачений потенційними покупцями гарантійний внесок повертається потенційним покупцям, які не стали переможцями аукціону, у строк, що не перевищує 10 робочих днів із дня затвердження протоколу аукціону органом приватизації.
У разі відмови переможця аукціону від підписання протоколу аукціону або відмови переможця аукціону від укладення договору купівлі-продажу гарантійний внесок йому не повертається та підлягає перерахуванню до відповідного бюджету.
Покупцеві, який придбав об'єкт приватизації та підписав договір купівлі-продажу, зазначені грошові кошти зараховуються під час розрахунку за придбаний об'єкт приватизації.
Правила сплати та повернення гарантійного та реєстраційного внесків визначено пунктами 28, 29 і 104 - 112 Порядку № 432.
Особа, яка має намір взяти участь в електронному аукціоні, сплачує реєстраційний та гарантійний внески для набуття статусу учасника.
Реєстраційний та гарантійний внески для участі в електронному аукціоні вважаються сплаченими з моменту їх зарахування на банківський рахунок оператора електронного майданчика не пізніше ніж за одну годину до закінчення кінцевого строку прийняття заяв на участь в електронному аукціоні / закритих цінових пропозицій.
Особи, які мають намір взяти участь в електронному аукціоні, сплачують реєстраційний та гарантійний внески на рахунок оператора електронного майданчика, через який подається заява на участь в електронному аукціоні.
Оператор електронного майданчика перераховує на казначейський рахунок, зазначений органом приватизації в інформаційному повідомленні, суми сплачених учасниками реєстраційних внесків протягом п'яти робочих днів з дня проведення електронного аукціону.
Оператор електронного майданчика перераховує на казначейський рахунок, зазначений органом приватизації в інформаційному повідомленні, сплачений гарантійний внесок переможця електронного аукціону протягом п'яти робочих днів з дня опублікування договору купівлі-продажу об'єкта приватизації в електронній торговій системі в рахунок оплати ціни продажу об'єкта приватизації переможцем. У разі надання потенційним покупцем попередньої згоди на очікування гарантійний внесок не повертається оператором електронного майданчика до моменту опублікування в електронній торговій системі органом приватизації договору купівлі-продажу об'єкта приватизації або до моменту відкликання учасником згоди шляхом натискання відповідної кнопки в особистому кабінеті та подання заяви щодо повернення гарантійного внеску. Оператор електронного майданчика зобов'язаний повернути гарантійний внесок такому учаснику протягом 10 робочих днів з дати подання заяви та натискання відповідної кнопки в особистому кабінеті.
У разі, коли за результатами електронного аукціону ціна продажу об'єкта приватизації є меншою, ніж сума сплаченого переможцем гарантійного внеску, різниця коштів повертається йому за поданням органу приватизації у порядку та спосіб, передбачені законодавством.
Повернення сплаченого гарантійного внеску учаснику з наступною за величиною ціновою пропозицією після переможця електронного аукціону, а у разі однакових цінових пропозицій учасників - тому, що подав цінову пропозицію раніше, за умови відсутності в оператора електронного майданчика належним чином оформленого листа (звернення) від такого учасника щодо повернення йому гарантійного внеску та відсутності факту натискання ним відповідної кнопки про відмову від очікування в особистому кабінеті здійснюється оператором протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем опублікування договору купівлі-продажу об'єкта приватизації в електронній торговій системі (крім випадків, коли переможцем електронного аукціону є такий учасник).
Повернення сплачених гарантійних внесків учасникам, крім переможця електронного аукціону та учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією після переможця електронного аукціону, а у разі однакових цінових пропозицій учасників - тому, що подав цінову пропозицію раніше, за умови наданої ним попередньої згоди на очікування здійснюється оператором електронного майданчика у строк, що не перевищує 10 робочих днів з дня затвердження протоколу про результати електронного аукціону.
Отже, з огляду на положення Закону № 2269 і Порядку № 432:
- реєстраційний внесок розцінюється як оплата вартості послуг із реєстрації заяви на участь у приватизації потенційним покупцем об'єкта малої приватизації;
- гарантійний внесок розцінюється як частина оплати вартості придбаного покупцем об'єкта малої приватизації на аукціоні (у випадку перемоги покупця на аукціоні, фактичного придбання об'єкта приватизації та підписання відповідного договору купівлі-продажу).
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу I ПКУ).
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПКУ.
Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України.
Під постачанням товарів розуміється будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. Постачанням товарів також вважаються, зокрема, передача товарів згідно з договором, за яким сплачується комісія (винагорода) за продаж чи купівлю (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ).
Під постачанням послуг розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об'єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об'єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності (підпункт 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 розділу I ПКУ). При цьому продаж результатів робіт (послуг) - це будь-які операції господарського, цивільно-правового характеру з виконання робіт, надання послуг, надання права на користування або розпоряджання товарами, у тому числі нематеріальними активами та іншими об'єктами власності, що не є товарами, за умови компенсації їх вартості, а також операції з безоплатного надання результатів робіт (послуг) (підпункт 14.1.203 пункту 14.1 статті 14 і розділу I ПКУ).
Відповідно до підпункту 197.1.18 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання державних платних послуг фізичним або юридичним особам органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, а також іншими особами, уповноваженими такими органами або законодавством надавати зазначені послуги, обов'язковість отримання (надання) яких установлюється законодавством, включаючи плату за реєстрацію, видачу ліцензії, сертифікатів у вигляді зборів, державного мита тощо.
Отже, для застосування норми підпункту 197.1.18 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ необхідне одночасне виконання таких вимог:
- послуги повинні надаватися органами виконавчої влади і місцевого самоврядування, а також іншими особами, уповноваженими такими органами або законодавством надавати зазначені послуги;
- послуги, які надаються, повинні бути платними;
- обов'язковість отримання фізичними і юридичними особами послуг повинна бути встановлена законодавством;
- кошти за надані послуги у повному обсязі повинні надходити до бюджету.;
Правила формування податкових зобов'язань і податкового кредиту з ПДВ визначено статтями 187 і 198 розділу V ПКУ.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 розділу V ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з ПДВ за операцією з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Підпунктом «а» пункту 198.1 статті 198 розділу V ПКУ визначено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів та послуг.
Згідно з пунктами 201.1 і 201.10 статті 201 розділу V ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) у встановлений ПКУ термін. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
При цьому податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 розділу V ПКУ).
Враховуючи викладене, у разі, якщо послуги із реєстрації заяви на участь у приватизації потенційного покупця об'єкта малої приватизації відносяться до категорії державних платних послуг, то при умові дотримання вимог, встановлених підпунктом 197.1.18 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, операція з постачання таких послуг звільняється від оподаткування ПДВ та відповідно сума ПДВ не нараховується на суму реєстраційного внеску.
У разі, якщо послуги із реєстрації заяви на участь у приватизації потенційного покупця об'єкта малої приватизації не відносяться до категорії державних платних послуг з урахуванням вимог, встановлених підпунктом 197.1.18 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, то операція з постачання таких послуг оподатковується ПДВ у загальновстановленому порядку за основною ставкою з нарахуванням податкових зобов'язань з ПДВ та відповідно сума реєстраційного внеску є оплатою вартості послуг і включається до бази оподаткування ПДВ за такою операцією. При цьому податкові зобов'язання з ПДВ виникають при здійсненні операції з постачання послуг із реєстрації заяви на участь у приватизації потенційного покупця об'єкта малої приватизації у безпосереднього постачальника таких послуг за правилом «першої події» відповідно до пункту 187.1 статті 187 розділу V ПКУ.
Операції із отримання оператором електронного майданчика гарантійного внеску від потенційного учасника та подальшого його перерахування постачальнику об'єкта малої приватизації не є об'єктом оподаткування ПДВ у розумінні пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ. При цьому на дату зарахування оператором електронного майданчика такого гарантійного внеску на банківський рахунок постачальника об'єкта малої приватизації в якості оплати учасником (переможцем аукціону) придбаного на аукціоні об'єкта малої приватизації (якщо така дата є першою подією, визначеною пунктом 187.1 статті 187 розділу V ПКУ) постачальник об'єкта малої приватизації зобов'язаний визначити податкові зобов'язання з ПДВ за операцією з постачання такого об'єкта та скласти і зареєструвати в ЄРПН у встановлені ПКУ терміни відповідну податкову накладну.
Згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов'язані самостійно декларувати свої податкові зобов'язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 розділу II ПКУ).
Коментарі до матеріалу