Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Перевірки щодо РРО: позиція бізнес-омбудсмена

05.10.2023

Як відомо, в період з 01.01.2022 до 01.10.2023 діє звільнення деяких категорій платників податків від відповідальності за порушення вимог Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (надалі – «Закон»). Відповідно, з 1 жовтня 2023 очікується збільшення кількості фактичних перевірок, які проводитимуться податковими органами на предмет належного проведення розрахункових операцій через РРО

Рада бізнес-омбудсмена щиро сподівається, що бізнес встиг сумлінно підготуватись до проведення перевірок, щоб запобігти суворим штрафам. Також Рада очікує, що такі перевірки не стануть приводом до початку масових переслідувань бізнесу та проявів надмірного формалізму і фіскальної завзятості при застосуванні штрафів з боку податківців. 

Обов’язок бізнесу встановлювати РРО мав широкий публічний резонанс, тому малоймовірно, що хтось із цільової аудиторії ще не знає про нього. Однак, диявол криється в деталях, вірніше в обов’язкових реквізитах фіскальних чеків. Такі реквізити час від часу змінюються і їх зміни не завжди повною мірою комунікуються, при тому, що відсутність хоча б одного з реквізитів фіскального чека може тягнути за собою драконівські штрафи для бізнесу. 

Наразі Рада бізнес-омбудсмена почала фіксувати у своєму потоці скарг виникнення нової тенденції - коли до бізнесу застосовуються штрафи згідно з п. 1 ст. 17 Закону за те, що під час безготівкових розрахунків у фіскальних чеках не було зазначено всіх обов’язкових реквізитів (рядки 11-18), що є наслідком нез’єднання/непоєднання РРО з банківським платіжним терміналом.

Закон прямо не встановлює обов’язку бізнесу з’єднувати/поєднувати РРО з платіжним терміналом, обмежень використання такого РРО, а також окремої  відповідальності за їх нез’єднання/непоєднання. 

Однак, існує вимога приведення форми і змісту фіскальних чеків у відповідність до вимог Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, що затверджене Наказом Міністерства фінансів України № 13 від 21.01.2016 (надалі – «Положення № 13»), згідно з яким, у разі відсутності в документі хоча б одного з обов’язкових реквізитів, такий документ не приймається як розрахунковий. 

Завдяки цьому на практиці у податківців є певні аргументи розглядати видачу фіскального чека, в якому не вказані всі обов’язкові реквізити, як невидачу його взагалі, а у бізнесу - небезпідставні побоювання отримати за результатами перевірки штраф у розмірі 100% та 150% від вартості проданих з порушенням товарів, без обмеження періоду протягом якого тривало порушення. Такі аргументи податківців і побоювання бізнесу підкріплені Верховним Судом у постанові від 02.02.2023 у справі № 500/6845/21, де суд розмежував поняття «недоліки реквізитів» та «відсутність реквізитів», вказавши, що в останньому випадку може застосовуватись санкція за п. 1 ст. 17 Закону.

Тому, Рада бізнес-омбудсмена, в першу чергу, звертає увагу бізнесу на те, що за наявності відповідних підстав, РРО необхідно з’єднати/поєднати з банківським платіжним терміналом, щоб забезпечити відображення у фіскальних чеках реквізити рядків 11-18 під час здійснення безготівкових розрахунків. 

При цьому, варто звернути увагу на те, що коли Наказом Мінфіну № 306 від 18.06.2020 до Положення № 13 додавались нові обов’язкові реквізити для фіскального чека, то було передбачено, що їх вказання є необов’язковим у 2 випадках:

1) якщо версії внутрішнього програмного забезпечення РРО включені до Держреєстру та РРО перебував на обліку в контролюючих органах до дня набрання чинності цим наказом (абз. 1 п. 3 Положення № 13); або

2) якщо відсутня технічна можливість доопрацювання РРО їх виробниками (постачальниками) з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів (абз. 3 п. 3 Положення № 13 та ч. 3 ст. 12 Закону).
Варто зауважити, що схожі питання актуальні і щодо інших обов’язкових реквізитів фіскальних чеків (наприклад, qr-коду, штрихкоду, тощо). 

Попри передбачені у законодавстві винятки, з досвіду адміністративного оскарження даної категорії скарг Рада бізнес-омбудсмена, на жаль, поки не бачить готовності податківців враховувати такі винятки під час перевірок бізнесу. Тому Рада бізнес-омбудсмена користується нагодою нагадати про важливість дотримання принципу правової визначеності, згідно з яким кожна особа повинна мати можливість скористатися наданими їй правами. 

Так, недопустимими є випадки, коли бізнес притягується до відповідальності, якщо РРО були поставлені на облік до набрання чинності Наказом Мінфіну № 306 від 18.06.2020, адже за загальним правилом закон не може мати зворотної дії в часі, якщо це прямо ним не передбачено. Це ж саме стосується і випадків, коли організаціями, що обслуговують РРО, підтверджено відсутність технічної можливості з’єднати/поєднати РРО з платіжним терміналом в силу їх техніко-конструкторських особливостей. 

Бізнес-омбудсмен Романа Ващук наголошує: «Відновлення уваги податківців до РРО має розпочатись на засадах взаємодії та комунікації із бізнесом, а також виважених підходів під час перевірок та застосування штрафів, враховуючи недостатню відповідність нормативної бази принципу якості закону та недостатню комунікацію відповідних вимог щодо з’єднання/поєднання РРО з платіжним терміналом. Виключно сервісний підхід, а не фіскальний, може стати запорукою побудови довіри між бізнесом і державними органами. Тому Рада щиро бажає, аби відновлення уваги до РРО розпочалось із роз’яснень та завчасного інформування бізнесу про наявні порушення, а також розсудливого застосування штрафів залежно від наслідків скоєних бізнесом порушень».

https://boi.org.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
28.10.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ДПС затвердила Реєстр великих платників податків на 2026 рік Рада продовжила строки військового стану та мобілізації Чи вносити зміни до ЄДР, якщо змінено назву населеного пункту: лист Мін’юсту Чи призведе до втрати стажу неоцифрування трудової книжки ...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
31.10.2025
Чи потрібно ФОП-єдиннику для звільнення від сплати єдиного внеску за себе повідомляти про його сплату роботодавцем
Фізособи-підприємці або особи, які провадять незалежну професійну діяльність, з метою звільнення від сплати єдиного внеску за себе, не повинні повідомляти контролюючий орган про факт сплати за них єдиного внеску роботодавцями. Більше за темою: Небезпечні помилки підприємців-єдинників Чи повинні сам...
31.10.2025
Чи можна виплачувати премію працівникам до державних свят у період дії воєнного стану
Умови запровадження та розміри премій та інших заохочувальних виплат встановлюються у колективному договорі. Більше за темою: Чи можна виплатити премію працівникові, якому було винесено догану? Чи можна виплачувати премію працівникам протягом строку випробування? Чи може у період дії воєнного стан...
31.10.2025
Туристичний збір: хто перевіряє порядок справляння та яка відповідальність передбачена за його порушення
Статтею 16317 КУпАП передбачена адмвідповідальність. Протоколи про адмінправопорушення у разі невиконання платником турзбору зобов’язання із сплати турзбору мають право складати уповноважені органи Нацполіції; у разі порушення податковим агентом, особою, яка здійснює тимчасове розміщення платн...
Кращі матеріали