Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Перевірки інспекторами праці місцевих рад

07.02.2019

Уповноважені посадові особи органів місцевого самоврядування при розгляді питань про накладення на суб'єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю зобов'язані керуватися КЗпП України, Бюджетним кодексом України, Порядком накладання штрафів та наказом №1338, а у формі постанови зазначати, що суми таких штрафів перераховуються до відповідних місцевих бюджетів.


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ПРАЦІ

ЛИСТ

від 17.01.2019 р. № 470/1/4.3-ДП-19

Щодо штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення

Державна служба України з питань праці (далі - Держпраці) з метою недопущення порушень та недоліків під час здійснення виконавчими органами міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад (далі - органи місцевого самоврядування) повноважень, визначених частиною третьою статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», повідомляє наступне.

Згідно з вимогами статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органам місцевого самоврядування делеговано повноваження Держпраці щодо здійснення на відповідних територіях державного контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення і накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, встановленому законодавством.

Контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у відповідності до Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 р. № 295 (далі - Порядок контролю).

Відповідно до пункту 2 Порядку контролю інспектори праці органів місцевого самоврядування здійснюють державний контроль за додержанням законодавства про працю (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці та оформлення трудових відносин).

Згідно з вимогами пункту 4 Порядку контролю форми акта визначаються Міністерством соціальної політики України (далі - Мінсоцполітики).

Наказом Мінсоцполітики від 18.08.2017 р. №1338 «Про затвердження форм документів, що складаються при здійсненні заходів державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування інвалідів», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12.12.2017 р. за № 1500/31368 (далі - наказ №1338), затверджено форму акта інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юридичної особи (фізичної особи), яка використовує найману працю (далі - акт).

Пунктом 3 коментарів до розділу I акта передбачено, що інспектори праці органів місцевого самоврядування заповнюють положення розділу I акта, контроль за якими покладено на них.

Враховуючи вищезазначене, інспектори праці органів місцевого самоврядування при здійсненні заходів контролю можуть досліджувати наступні питання, зазначені в цьому акті:

  • щодо оформлення трудових відносин (пункти 3.1 - 3.13 розділу 3 «Трудовий договір» частини I «Законодавство про працю» цього акта);
  • щодо своєчасності та повноти обсягу оплати праці і додержання мінімальних гарантій в оплаті праці (розділ 6 «Оплата праці» частини I «Законодавство про працю», пункти 7.6, 7.19 розділу 7 «Особливості використання праці осіб, що потребують додаткового соціального захисту» та пункти 9.7 - 9.18 розділу 9 «Гаранти найманих працівників» частини II «Додаткові вимоги» цього акта).

Відповідальність за порушення законодавства про працю регламентовано, зокрема, статтею 265 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України).

Штрафи за порушення законодавства про працю та зайнятість населення накладаються у відповідності до Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 р. №509 (зі змінами) (далі - Порядок накладення штрафів).

Відповідно до абзацу четвертого пункту 8 Порядку накладення штрафів Мінсоцполітики встановлює форму постанови про накладення штрафу.

Наказом № 1338 затверджено форму постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами (далі - форма постанови).

Законом України від 22.11.2018 р. № 2621-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» внесено зміни, зокрема, до пункту 38 частини першої статті 64 Бюджетного кодексу України, якими передбачено, що до доходів загального фонду бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об'єднаних територіальних громад (далі - місцеві бюджети) належать адміністративні штрафи та інші штрафні санкції, що накладаються місцевими органами виконавчої влади та виконавчими органами місцевих рад або утвореними ними в установленому порядку адміністративними комісіями.

Враховуючи вищезазначене, уповноважені посадові особи органів місцевого самоврядування при розгляді питань про накладення на суб'єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю зобов'язані керуватися КЗпП України, Бюджетним кодексом України, Порядком накладання штрафів та наказом №1338, а у формі постанови зазначати, що суми таких штрафів перераховуються до відповідних місцевих бюджетів.

Керуючись абзацом 6 підпункту 27 пункту 4, підпунктом 541 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. № 96, підпунктом 3 пункту 12 Порядку здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 р. № 295, зазначену інформацію слід довести до відома органів місцевого самоврядування.

Голова

Р. Чернега

Коментарі до матеріалу
Популярне
19.08.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Президент підписав Закон про «замороження» кредитів для аграріїв Сумісництво: обмеження, особливості та необхідні дії роботодавця Уряд дозволив бронювати 100 % працівників критично важливих підприємств на прифронтових територіях Трудовий договір і...
02.06.2025
Важливе у травні для платників ПДВ
Ознайомлюйтеся з важливими матеріалами для платників ПДВ у травні. Більше за темою: Спецпроєкт «ПДВ: ситуації з практики» Спецпроєкт «Електронне адміністрування ПДВ: правила, ризики, рішення» Спецпроєкт «Особливості оподаткування ПДВ в умовах воєнного часу»...
08.07.2025
З 5 липня в Україні відновлюється обов’язкове подання статистичної звітності
Президент 3 липня підписав Закон від 18.06.2025 № 4505-IX, він офіційно опублікований 5 липня і з цього дня набув чинності. Верховна Рада підтримала зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнн...
Нове
22.08.2025
Якщо бізнес постраждав внаслідок війни – отримайте тимчасове звільнення від податкових обов’язків
Право на звільнення мають юридичні та фізичні особи, які постраждали від російської агресії і не можуть виконувати свої податкові обов’язки через її наслідки. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Опубліковано перелік ТОТ і територій ведення бойових дій: як скористатися податковими піл...
22.08.2025
Списання кредиторської заборгованості, яка виникла внаслідок діяльності ФОП: що з оподаткуванням
Оскільки кредиторська заборгованість ФОП перед юрособою виникла внаслідок проведення госпдіяльності (отримання товару без подальшої оплати його вартості), то дохід у вигляді списаної кредиторської заборгованості включається до складу загального оподатковуваного доходу ФОП. Водночас, якщо списання кр...
22.08.2025
Для повторного звільнення після поновлення не можна використовувати ту саму підставу: судове рішення
Недотримання процедури звільнення працівника після його поновлення на роботі за рішенням суду є порушенням трудового законодавства та підставою для його поновлення на роботі. Роботодавець зобов’язаний заново здійснити нове персональне попередження працівника про наступне вивільнення не пізніше...
Кращі матеріали