Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Відображення у податковому обліку списання ОЗ та ТМЦ

03.03.2017

Лист ДФС України

від 17.02.2017 № 3339/6/99-99-15-02-02-15

«Щодо відображення у податковому обліку списання основних засобів та товарно-матеріальних цінностей, що були знищені на території проведення антитерористичної операції»

Державна фіскальна служба України розглянула лист щодо відображення у податковому обліку списання основних засобів та товарно-матеріальних цінностей, що були знищені на території проведення антитерористичної операції та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє таке.

Згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податку на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень Кодексу.

Порядок коригування фінансового результату на різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів, визначено нормами ст. 138 Кодексу.

Фінансовий результат до оподаткування збільшується, зокрема, на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта (п. 138.1 ст. 138 Кодексу).

Фінансовий результат до оподаткування зменшується на суму залишкової вартості окремого об'єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень цієї статті Кодексу, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта (п. 138.2 ст. 138 Кодексу).

Таким чином, при визначенні об’єкту оподаткування податком на прибуток платник податку на прибуток коригує свій фінансовий результат до оподаткування згідно з п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу на суму залишкової (балансової) вартості об'єкта основних засобів при його списанні.

Списання знищених основних засобів, товарно-матеріальних цінностей здійснюється згідно з правилами бухгалтерського обліку.

Відповідно до п. 6.10 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88 у разі пропажі або знищення первинних документів, облікових регістрів і звітів керівник підприємства, установи письмово повідомляє про це правоохоронні органи та наказом призначає комісію для встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх пропажі або знищення. Для участі в роботі комісії запрошуються представники слідчих органів, охорони і державного пожежного нагляду. Результати роботи комісії оформляються актом, який затверджується керівником підприємства, установи. Копія акта надсилається органу, в сфері управління якого перебуває підприємство, установа, а також державній податковій інспекції - підприємствами та місцевому фінансовому органу - установами, в 10-денний строк.

Порядок документального оформлення інвентаризації активів та зобов'язань, що перебувають на балансі суб'єкта господарювання, визначено у Положенні про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 30.10.2014 за N 1365/26142 (далі - Положення № 879).

Відповідно до п. 7 розд. I Положення № 879 у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства, обов'язково проводиться інвентаризація активів та зобов'язань, що перебувають на балансі суб'єкта господарювання.

При цьому згідно з п. 8 Положення № 879 підприємства, що знаходяться на території проведення антитерористичної операції (або їх структурні підрозділи (відокремлене майно) перебувають на зазначених територіях), проводять інвентаризацію у випадках, обов'язкових для її проведення, тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов'язання та власний капітал цих підприємств.

Зазначені підприємства зобов'язані провести інвентаризацію станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.

Таким чином, суб'єкт господарювання має право відобразити ліквідацію основних засобів, товарно-матеріальних цінностей на території проведення антитерористичної операції у податковій звітності на підставі положень пп. 138.1 та 138.2 ст. 138 Кодексу лише після проведення належним чином інвентаризації та документального підтвердження факту ліквідації таких основних засобів та товарно-матеріальних цінностей у бухгалтерському обліку.

При цьому регулятором питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності виступає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, який затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності (п. 2 ст. 6 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»), тобто Міністерство фінансів України, яке відповідно до покладених завдань здійснює нормативно-правове регулювання у сфері бухгалтерського обліку, зокрема щодо обов’язкового зберігання первинних документів, які є підставою для бухгалтерського обліку (п.п. 5 п. 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375).

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
29.04.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Відстрочку від мобілізації для студентів і педагогів можуть обмежити: законопроєкт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 22.04.2025 Категорію тих, хто має переважне право залишення на роботі при звільненні, розширять: проєкт закону Як ДПС застосовуватимуть відеореєстр...
10.02.2025
У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт про підвищення мінімальної зарплати, пенсій та прожиткового мінімуму
Більше за темою: Мінімальна зарплата та прожитковий мінімум – 2025: які розміри та на що вплинуть Розмір мінімальної заробітної плати Парламентарі подали законопроєкт № 12462, яким передбачається підвищення прожиткового мінімуму, мінімальної зарплати та мінімальної пенсії за віком у 202...
27.02.2025
Зберігання та використання пального на підприємстві у 2025 році: облік, податки та документальне оформлення
Марафон-2025: головні бухгалтерські акценти року У суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності транспортні засоби, інші машини та механізми, що споживають пальне, постійно виникають запитання, пов'язані з обліком і документальним оформленням операцій з таким пальним, а також зі з...
Нове
29.04.2025
Баланс відповідальності між керівником і працівником: судова практика
Хмельницький апеляційний суд залишив без задоволення апеляційну скаргу прокурора на виправдувальний вирок завідувачу господарства лікарні, обвинуваченому у порушенні правил безпеки під час виконання робіт з підвищеною небезпекою на підприємстві, що спричинило загибель людини. За версією слідства, 1...
29.04.2025
Заходи безпеки та профілактика нещасних випадків на територіях бойових дій
Більше за темою: Перевірки пожежної безпеки: правила та нюанси Умови воєнного стану вимагають підвищеної уваги працівників і роботодавців до вжиття заходів із безпеки праці та профілактики нещасних випадків на виробництві. У процесі роботи на територіях, пов’язаних із проведенням бойових дій...
29.04.2025
Атестація робочих місць за умовами праці під час воєнного стану
Більше за темою: Атестація посадовців місцевих рад: кого стосується та як здійснюється Атестація робочих місць за умовами праці проводиться на підприємствах незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джере...
Кращі матеріали