Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Загальна характеристика форми № 20-ОПП

21.10.2020

Відповідно до вимог п. 63.3 ст. 63 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), а також п. 8.1 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588 (далі – Порядок № 1588), усі суб’єкти господарювання зобов’язані повідомляти податківців про виникнення або зміну даних щодо об’єктів оподаткування за формою № 20-ОПП «Повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність» (далі – форма № 20-ОПП). Раніше ігнорована бухгалтерами форма набуває першочергово значення під час здійснення адміністрування та податкового контролю. Розглянемо далі загальну характеристику форми № 20-ОПП.

Що відображається у формі

У формі № 20-ОПП відображають об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, та об’єкти, через які провадиться діяльність. Такими об’єктами є майно та дії, у зв’язку з якими у платника виникають обов’язки щодо сплати податків і зборів. Перелік об’єктів та їх умовні позначення, що застосовуються під час заповнення форми № 20-ОПП, наведено в Довіднику типів об’єктів оподаткування, розміщеному на сайті Державної податкової служби України (далі – ДПСУ) (tax.gov.ua/dovidniki-reestri-perelik/dovidniki-/127294.html).

Платник податків зобов’язаний повідомляти податкові органи про всі об’єкти оподаткування та об’єкти, пов’язані з оподаткуванням згідно з порядком обліку платників податків (п. 63.3 ПКУ, п. 8.1 Порядку № 1588).

Об’єктами оподаткування й об’єктами, пов’язаними з оподаткуванням, є майно та дії, у зв’язку з якими у платника виникають обов’язки щодо сплати податків та зборів. Тобто у формі № 20-ОПП зазначаються всі приміщення, якими користується підприємство/фізична особа – підприємець (на умовах права володіння або оренди, використовувані у власній діяльності й ті, що здаються в оренду), усі види транспорту, заправні станції, свердловини, котли, сховища, земельні ділянки та інше майно.

Довідник, у якому містяться типи об’єктів оподаткування, розміщено на сайті ДПСУ. Водночас, якщо інформація про об’єкти оподаткування міститься в податковий звітності (наприклад, прибуток – у декларації з податку на прибуток), про такі об’єкти окремо повідомляти не потрібно. Тобто форма № 20-ОПП не дублює податкову звітність платника, а дає додаткову інформацію про наявність, місцезнаходження і поточний стан його матеріальних об’єктів оподаткування.

Строк подання форми

Строк подання форми № 20-ОПП – протягом 10 робочих днів після реєстрації, створення чи відкриття об’єкта оподаткування (п. 8.4 Порядку № 1588). Відлік перебігу цього строку рахується від дати набуття права власності/використання об’єкта оподаткування відповідно до правовстановлювальних документів чи документів, що підтверджують право користування чи розпорядження.

Особливості подання форми

Форма № 20-ОПП подається до податкового органу за основним місцем обліку платника.

Під час її подання застосовується принцип укрупнення інформації. Він стосується однотипних об’єктів оподаткування, що розміщені за однією адресою. Наприклад, якщо подається інформація про ємності, які розташовані на одній території чи в одному приміщенні, то у формі № 20-ОПП зазначаємо інформацію про ці ємності як про один об’єкт оподаткування.

Не застосовується укрупнення інформації у формі № 20-ОПП про об’єкти рухомого та нерухомого майна, які підлягають реєстрації в державних органах з отриманням реєстраційного номера (наприклад, кадастрового номера земельної ділянки). Цей номер зазначається у графі 12 форми № 20-ОПП окремо щодо кожного об’єкта оподаткування, тому інформацію про такі об’єкти укрупнювати не можна. І якщо за даними держреєстру одну будівлю/приміщення розділено на декілька з різним призначенням (наприклад, складське приміщення переобладнали в магазин і перукарню), у формі № 20-ОПП інформацію про такі об’єкти відображають окремими рядками.

Після подання платником форми № 20-ОПП до податкового органу інформація, що міститься в ній, потрапляє до Єдиного банку даних юросіб (далі – ЄБД). Якщо повідомлення подавалося в електронній формі, інформація потрапить до ЄБД не пізніше наступного робочого дня після її надходження, а якщо в паперовій – не пізніше 15 днів (30 днів для великих за обсягом) після надходження. Водночас завжди слід пам’ятати, що в деяких випадках від швидкості потрапляння в ЄБД інформації, наведеної у формі № 20-ОПП, залежатимуть важливі аспекти (наприклад, включення платника до переліку ризикових та зупинення реєстрації його податкових накладних).

Ключовий індикатор реальності діяльності

З огляду на офіційні роз’яснення ДПСУ, інформація з форми № 20-ОПП є одним із ключових індикаторів того, що підприємство здійснює реальну діяльність. Саме з форми № 20-ОПП до електронних баз ДПСУ вносять інформацію про наявність основних засобів на підприємстві. Натомість відсутність даних згідно з формою № 20-ОПП податківці розглядають як ознаку того, що підприємство ризикове (див. роз’яснення ОВП ДПС від 10.06.2020 р.). А це, своєю чергою, може вплинути на блокування податкових накладних під час їх ЄРПН-реєстрації. Такі випадки справді траплялися на практиці.

Платник має право перевірити подані відомості про об’єкти оподаткування. Це можна здійснити у приватній частині електронного кабінету платника податків: «Електронний кабінет платника податків – Облікові дані платника – Відомості про об’єкти оподаткування».

devisu.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
09.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (накази від 15.07 та 17.07.2025) Зміни в зарплаті «підакцизних» СГ із 1 жовтня 2025 року: Закон опубліковано У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт щодо змін у законодавстві про мобілізацію...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
11.09.2025
Як запускається механізм примусового виконання судових рішень
Відкриття виконавчого провадження – це стартовий етап, що дозволяє забезпечити реальне виконання судових рішень. Лише завдяки ефективному механізму примусового виконання можлива повна реалізація конституційного права громадян на захист у суді. Більше за темою: Примусове відчуження або вилучен...
11.09.2025
Проведення ремонтних робіт у службовому житлі та сплата за ЖКП не створюють підстав для права власності: судове рішення
Факт користування службовим житлом, його утримання, проведення ремонтів та оплата комунальних послуг не є підставою для набуття права власності на таке житло за набувальною давністю. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Чи сплачується податок на нерухомість за споруди? Тривале користування служб...
11.09.2025
Законні підстави ПДВ-пільг для операцій на користь осіб з інвалідністю
Чинне законодавство передбачає звільнення від сплати ПДВ для низки операцій, що здійснюються на користь осіб з інвалідністю. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Скільки днів відпустки належить працівникові з інвалідністю, якщо довідка МСЕК була подана роботодавцеві не відразу? Підтвердження ін...
Кращі матеріали