Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Щодо обов’язкового застосування офіційних текстів національних, міжнародних чи європейських стандартів – Мінекономіки

Роз’яснення
18.07.2024

Згідно з розпорядженням КМУ від 26.11.2014 № 1163-р «Про визначення державного підприємства, яке виконує функції національного органу стандартизації» функції національного органу стандартизації виконує державне підприємство «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» (далі – ДП «УкрНДНЦ»). 

ДП «УкрНДНЦ» також уповноважену представляти інтереси України в Міжнародній організації зі стандартизації (ISO). 

Відповідно до ч. 2 ст. 11 Закону від 05.06.2014 № 1315-VII «Про стандартизацію» (далі – Закон про стандартизацію) до повноважень національного органу стандартизації належить, зокрема прийняття, скасування та відновлення дії національних стандартів. 

Частина1 ст. 24 Закону про стандартизацію передбачає, що національні стандарти, кодекси усталеної практики, зміни до них та розроблені національним органом стандартизації каталоги видаються, відтворюються та розповсюджуються національним органом стандартизації. 

Отже, в Україні повноваження на видання, відтворення та розповсюдження національних стандартів надано ДП «УкрНДНЦ». 

Видання, відтворення і розповсюдження міжнародних стандартів регулюється ч. 2 ст. 24 Закону про стандартизацію. Видання, відтворення та розповсюдження документів міжнародних та регіональних організацій стандартизації, членом яких є національний орган стандартизації, здійснюються зазначеним органом відповідно до правил таких організацій. 

Такими правилами є ISO РОСОSА 2017-Політики розповсюдження, продажу та копіювання публікацій та захист авторського права ISO, схвалені Резолюцією Ради ISO 08/2017) (далі – ISO РОСОSА 2017), що визначають умови стосовно відтворення та розповсюдження публікацій ISO та пов’язані з ними метадані щодо публікацій ISO. 

Відповідно до п. 4.4. ISO РОСОSА 2017 кожен член ISO повинен добросовісно вживати всіх економічно доцільних заходів, дозволених законодавством,  застосовним на їхній національній території, щоб запобігти, зокрема  несанкціонованому використанню вмісту будь-якої публікації ISO. 

Пунктом 5.1 ISO РОСОSА 2017 встановлено, що на одній національній території є лише один член ISO. 

При цьому відповідно до п. 6.2 ISO РОСОSА 2017 члени ISO несуть основну відповідальність за продаж  та  розповсюдження публікацій ISO, національних стандартів  на своїх  національних  територіях. Члени ISO можуть продавати публікації ISO у різних мовних версіях. Продаж оригінальних публікацій ISO, підлягає сплаті роялті. 

Частиною 1 ст. 25 Закону про стандартизацію встановлено, що  право власності на національні стандарти, кодекси усталеної практики та розроблені національним органом стандартизації каталоги належить державі. 

Частиною 3 ст. 25 Закону про стандартизацію забороняється повністю чи частково видавати, відтворювати з метою розповсюдження і розповсюджувати як офіційні видання будь-які національні стандарти або їх частини на будь-яких носіях інформації без дозволу національного органу стандартизації чи уповноваженої ним особи. 

Відповідно до абзацу другого ст. 1 Закону від 17.05.2001 №2407-III «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» акредитація органів з оцінки відповідності (далі – ООВ) – засвідчення національним органом України з акредитації того, що орган з оцінки відповідності відповідає вимогам національних стандартів, гармонізованих з відповідними міжнародними та європейськими стандартами або вимогам міжнародних чи європейських стандартів, та у разі необхідності будь-яким додатковим вимогам щодо акредитації у відповідних сферах для провадження визначеної діяльності з оцінки відповідності. 

Відповідно до ст. 1 Закону від 15.01.2015 № 124-VIII «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» орган з оцінки відповідності – орган (підприємство, установа, організація чи їх структурний підрозділ), що здійснює діяльність з оцінки відповідності, включаючи калібрування, випробування, сертифікацію та інспектування, а оцінка відповідності – процес доведення того, що задані вимоги, які стосуються продукції, процесу, послуги, системи, особи чи органу, були виконані. 

Отже, з урахуванням ст. 25 Закону про стандартизацію Національне агентство з акредитації України (НААУ) для засвідчення відповідності ООВ вимогам національних стандартів, а ООВ в рамках діяльності з оцінки відповідності вимогам національних стандартів повинні використовувати офіційні тексти відповідних національних стандартів. 

Крім того, фізичні або юридичні особи, що застосовують у своїй діяльності національні стандарти, повинні використовувати їх офіційні тексти. 

Відповідно до ч. 4, 5 ст. 25 Закону про стандартизацію у разі видання, відтворення чи розповсюдження національного стандарту або його частини без дозволу національного органу стандартизації (ДП «УкрНДНЦ») зазначений орган не несе відповідальності за невідповідність тексту розповсюджуваного документа його офіційному тексту чи за наслідки, спричинені застосуванням розповсюдженого документа. 

Національний орган стандартизації (ДП «УкрНДНЦ») має право на відшкодування збитків, завданих йому недозволеним виданням, відтворенням та розповсюдженням національного стандарту або його частини, відповідно до закону (ч. 5 ст. 25 Закону про стандартизацію). 

Таким чином, відповідно до законодавства видання, відтворення та розповсюдження офіційних текстів національних стандартів, а також стандартів відповідних міжнародних та регіональних організацій стандартизації, членом яких є національний орган стандартизації чи з якими він співпрацює відповідно до положень таких організацій або відповідних договорів, інших інформаційних та довідкових видань з питань стандартизації, а також шляхом їх розповсюдження інформаційними мережами в порядку ініціативи та на замовлення належить до повноважень ДП «УкрНДНЦ» як національного органу стандартизації. 

З огляду на викладене, звертаємо увагу на дотримання вимог законодавства стосовно використання виключно офіційних текстів національних стандартів під час здійснення повноважень органами з оцінки відповідності, Національним агентством з акредитації України та іншими суб’єктами у сфері стандартизації. 

ДП «УкрНДНЦ» (адреса: вул. Святошинська, 2, м. Київ, 03115) забезпечує перевірку, підтвердження текстів національних, міжнародних чи європейських стандартів щодо їх офіційного статусу, а також видання, відтворення та розповсюдження офіційних текстів національних стандартів. 

Мінекономіки


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
09.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (накази від 15.07 та 17.07.2025) Зміни в зарплаті «підакцизних» СГ із 1 жовтня 2025 року: Закон опубліковано У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт щодо змін у законодавстві про мобілізацію...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
11.09.2025
Як запускається механізм примусового виконання судових рішень
Відкриття виконавчого провадження – це стартовий етап, що дозволяє забезпечити реальне виконання судових рішень. Лише завдяки ефективному механізму примусового виконання можлива повна реалізація конституційного права громадян на захист у суді. Більше за темою: Примусове відчуження або вилучен...
11.09.2025
Проведення ремонтних робіт у службовому житлі та сплата за ЖКП не створюють підстав для права власності: судове рішення
Факт користування службовим житлом, його утримання, проведення ремонтів та оплата комунальних послуг не є підставою для набуття права власності на таке житло за набувальною давністю. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Чи сплачується податок на нерухомість за споруди? Тривале користування служб...
11.09.2025
Законні підстави ПДВ-пільг для операцій на користь осіб з інвалідністю
Чинне законодавство передбачає звільнення від сплати ПДВ для низки операцій, що здійснюються на користь осіб з інвалідністю. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Скільки днів відпустки належить працівникові з інвалідністю, якщо довідка МСЕК була подана роботодавцеві не відразу? Підтвердження ін...
Кращі матеріали