Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

На кого покладається обов’язок утримання аліментів

Згідно зі ст. 191 Сімейного кодексу аліменти на дитину можуть присуджуватися за рішенням суду від дня пред’явлення позову, а в разі подання заяви про видання судового наказу – із дня подання такої заяви.

Статтями 68, 69, 76 Закону від 02.06.16 р. № 1404-VІІІ «Про виконавче провадження» передбачено, що про звернення стягнення на зарплату боржника державний виконавець виконавчої служби виносить постанову, яка надсилається для виконання підприємству, установі, організації (далі – установа), які виплачують боржнику зарплату. 

Установи здійснюють відрахування із зарплати і перераховують кошти на рахунок органу державної виконавчої служби, рахунок приватного виконавця у строк, установлений для здійснення зазначених виплат боржнику. Установи щомісяця надсилають виконавцю звіт про здійснені відрахування. За невиконання законних вимог виконавця, у тому числі за несвоєчасне подання або неподання звітів про відрахування із зарплати та інших доходів боржника, винні особи несуть відповідальність відповідно до закону.

Аналогічні норми містяться в Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженій наказом Мін’юсту від 02.04.12 р. № 512/5.

Одержаний виконавчий лист, як правило, реєструється у спеціальному журналі із зазначенням дати одержання. Під час повернення виконавчого документа в журналі також робиться відповідна відмітка із зазначенням дати його вибуття. Форму цього журналу законодавчо не визначено. Виконавчі документи зберігаються окремо від інших документів. 

Оскільки виконавчий лист є обов’язковим для виконання, то окремий наказ по установі щодо утримання аліментів із зарплати працівника видавати не потрібно.

Що стосується покладення обов’язків утримання аліментів на бухгалтера, то відповідно до ст. 8 Закону від 16.07.99 р. № 996-ХІV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) питання організації бухобліку на підприємстві належить до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів. 

Відповідальність за організацію бухобліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх госпоперацій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом установленого строку, але не менше трьох років, несе власник (власники) або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво установою відповідно до законодавства та установчих документів.

Головний бухгалтер або особа, на яку покладено обов’язок ведення бухобліку: забезпечує дотримання установою єдиних методологічних засад бухобліку, складання і подання у встановлені строки фінзвітності; організовує контроль за відображенням на рахунках бухобліку всіх господарських операцій; бере участь в оформленні матеріалів, пов’язаних з нестачею та відшкодуванням втрат від недостачі, розкрадання і псування активів установи; забезпечує перевірку стану бухобліку у філіях, відділеннях та інших відокремлених підрозділах установи. 

Водночас посадові обов’язки головних бухгалтерів передбачено Типовим положенням про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженим постановою КМУ від 26.01.11 р. № 59 (далі – Типове положення № 59), та кваліфікаційною характеристикою професії «головний бухгалтер», що міститься у Випуску 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» (розд. 1 «Професії керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців»)

Довідника кваліфікаційних характеристик працівників, затвердженого наказом Мінпраці та соцполітики від 29.12.04 р. № 336 (далі – Довідник). 

Цим Довідником також передбачено професію «бухгалтер», до обов’язків якої належить, зокрема, нарахування зарплати та виконання інших розрахунків із працівниками, громадянами та юридичними особами відповідно до чинного законодавства.

Згідно з Типовим положенням № 59 керівник установи затверджує положення про бухгалтерську службу або посадову інструкцію для бухгалтера.

Разом з тим Загальними положеннями Довідника передбачено, що посадові (робочі) інструкції складаються для працівників усіх посад, зазначених у штатному розкладі.

Посадові інструкції працівників установ розробляються з дотриманням вимог і норм щодо їх побудови, визначених Загальними положеннями зазначеного Довідника, і запроваджуються з метою чіткого визначення вимог до певної категорії працівників, раціонального розподілу обов’язків між працівниками, наділення працівників необхідними правами, підвищення відповідальності працівників за доручену ділянку роботи.

Ураховуючи вищевказане, утримання аліментів здійснюється працівниками бухгалтерії, на яких посадовою інструкцією (з визначенням конкретних завдань та обов’язків, функцій, прав і відповідальності) покладено обов’язок здійснювати зазначені відрахування із зарплати.

Лист Мінсоцполітики від 01.03.19 р. № 247/0/206-19

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
03.06.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Затверджено зміни до Інструкції про порядок нарахування і сплати ЄСВ ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 27.05.2025 Визначено критерії, за яких діяльність не вважатиметься наданням фінансових послуг Оприлюднено показники середнь...
05.03.2025
Опубліковано постанову КМУ, якою спрощено процедуру бронювання військовозобов’язаних
Більше за темою: Бронювання працівників: покрокові дії Анулювання бронювання військовозобов’язаних: підстави та умови Звітність із військового обліку та бронювання 5 лютого на сайті Кабміну опубліковано постанову від 28.02.2025 № 233, якою внесено зміни до порядку бронювання війсь...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
Нове
03.06.2025
Види робіт, що заборонені неповнолітнім працівникам
Які види робіт заборонені для неповнолітніх? Більше за темою: Особливості звільнення неповнолітніх працівників Неповнолітні особи (14–18 років) у трудових правовідносинах користуються низкою суттєвих пільг щодо охорони праці, робочого часу, відпусток та інших умов праці. Підлітки не можуть п...
03.06.2025
Чи можна під час воєнного стану звільнити працівника передпенсійного віку в разі скорочення штату
Трудовий договір може бути розірвано. Але перевага у залишенні на роботі надається у тому числі працівникам, яким залишилося менше трьох років до настання пенсійного віку. Якщо в організації виробництва та праці відбулися зміни, у тому числі скорочення чисельності або штату працівників, згідно з п. ...
03.06.2025
У Резерв+ відображатимуться розширені дані про інвалідність та попередня версія ВОД
Більше за темою: Збіг щорічної відпустки з мобілізацією працівника Чи включати до стажу для щорічної відпустки період, коли роботодавець виплачував кошти мобілізованому працівнику? Як підприємству вести військовий облік, якщо директора мобілізовано? Тепер у застосунку відображатимуться розширені ...
Кращі матеріали