Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи може ДПС за інформацією від податкових агентів самостійно нарахувати ПДФО фізособі

22.03.2024

Чи може контролюючий орган нарахувати грошові зобов’язання за ПДФО, якщо фізична особа не подала податкову декларацію про майновий стан і доходи, а податковий агент подав податковий розрахунок і зазначив суму нарахованого (сплаченого) доходу? 

В Головному управлінні ДПС в Івано-Франківській області інформують, що відповідно до пп. 16.1.3 Податкового кодексу (далі – ПК) платник податків зобов’язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків та зборів. 

Згідно з пп. «б» п. 176.2 ПК, особи, які відповідно до ПК мають статус податкових агентів, зобов’язані подавати у строки, встановлені ПК для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), до контролюючого органу за основним місцем обліку. 

Водночас, відповідно до пп. 20.1.1 ПК контролюючі органи, визначені пп. 41.1.1 ПК, мають право запрошувати платників податків, зборів, платежів або їхніх представників для перевірки правильності нарахування та своєчасності сплати податків, зборів, платежів, дотримання вимог законодавства з інших питань, у тому числі законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи. Письмові повідомлення про такі запрошення надсилаються в порядку, встановленому ст. 42 ПК, не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня запрошення, в яких зазначаються підстави запрошення, дата і час, на які запрошується платник податків (представник платника податків). 

Платники податку зобов’язані на вимогу контролюючого органу та в межах його повноважень, визначених законодавством, пред’являти документи і відомості, пов’язані з виникненням доходу або права на отримання податкової знижки, обчисленням і сплатою податку, та підтверджувати необхідними документами достовірність відомостей, зазначених у Декларації про майновий стан і доходи (п. 176.1 ПК). 

Якщо платником податків не подано в установлений законом строк Декларацію або розрахунки, якщо їх подання передбачено законом, контролюючий орган у відповідності до пп. 78.1.2 ПК має право проводити документальні позапланові перевірки. 

Згідно з пп. 54.3.1 ПК, контролюючий орган зобов’язаний самостійно визначити суму грошових зобов’язань, якщо, зокрема, платник податків не подає в установлені строки Декларацію. 

Таким чином, у разі неподання платником податків в установлений термін Декларації (якщо таке подання є обов’язковим), контролюючий орган на підставі наявної податкової інформації за результатами документальної позапланової перевірки має право самостійно визначити суму грошових зобов’язань платника податку. 

Слід зазначити, що за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються фінансова, адміністративна відповідальність. 

Відповідно до п. 123.1 ПК вчинення платником податків діянь, що зумовили визначення контролюючим органом суми податкового зобов’язання та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи на підставах, визначених пп. 54.3.1, 54.3.2 ПК (крім випадків зменшення суми ПДФО, задекларованої до повернення з бюджету у зв’язку із використанням права на податкову знижку), – тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 10 відс. суми визначеного податкового зобов’язання та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи. 

Згідно з п. 123.2 ПК, діяння, передбачені п. 123.1 ПК, вчинені умисно, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 % від суми визначеного податкового зобов’язання та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи. 

Діяння, передбачені п. 123.2 ПК, вчинені повторно протягом 1 095 календарних днів, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 50 % суми визначеного податкового зобов’язання та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи (п. 123.3 ПК). 

Водночас неподання або несвоєчасне подання громадянами Декларацій чи включення до декларацій перекручених даних, неведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов’язкову форму обліку, тягне за собою попередження або накладення штрафу в розмірі від 3 до 8 НМДГ. 

У разі вчинення особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню, повторного порушення, накладається штраф у розмірі від 5 до 8 НМДГ. 

Ця відповідальність не розповсюджується на випадки добровільного подання Декларації (у т. ч. при реалізації права на податкову знижку). 

ГУ ДПС в Івано-Франківській області


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Популярне
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
08.07.2025
З 5 липня в Україні відновлюється обов’язкове подання статистичної звітності
Президент 3 липня підписав Закон від 18.06.2025 № 4505-IX, він офіційно опублікований 5 липня і з цього дня набув чинності. Верховна Рада підтримала зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнн...
Нове
29.09.2025
Місце зберігання тютюну або рідин не обладнано відеоспостереженням: яка буде відповідальність
Розглянемо, чи необхідно обладнувати цілодобовими системами відеоспостереження місця зберігання оптових партій тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та яка передбачена відповідальність за недотримання таких вимог? Більше за темою: Ліцензія на пальне, алкогольні та...
29.09.2025
Чи можна в Електронному кабінеті подати заяву про внесення чергового платежу за ліцензії та чи потрібна відмітка на ліцензії
Платники податків, які є користувачами Електронного кабінету, мають можливість за допомогою меню «Введення звітності» приватної частини Електронного кабінету надіслати заяву про внесення чергового платежу за ліцензії на право провадження відповідного виду діяльності за формою, затверджен...
29.09.2025
Чи можна розливати слабоалкогольні напої у пластикову тару за наявності ліцензії на торгівлю алкоголем
За наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, суб’єкт господарювання може здійснювати роздрібну торгівлю на розлив без споживання на місці алкогольними напоями, зокрема винами десертними, пивом, за наявності місця роздрібної торгівлі (для алкогольних напоїв, крім пив...
Кращі матеріали