«Закликаю Уряд переглянути підходи до індексації соціальних стандартів на 2026-2028 роки», – звернувся до Кабміну Д. Гетманцев.
В Мінфіні триває робота над підготовкою проекту Бюджетної декларації на 2026-2028 рр.
Це – документ, який забезпечує рамку для середньострокового бюджетного планування, і на основі якого згодом Мінфін готуватиме проект бюджету на 2026 рік.
Відповідно до плану-графіку бюджетного процесу до 15 травня Мінфін мав би подати до Кабміну проект бюджетної декларації на 2026-2028 рр., а Уряд має її схвалити до 1 червня. Далі документ до 15 липня має розглянути Верховна Рада.
Наразі відомі основні параметри бюджетної декларації, які випливають із листа Мінфіну, розісланого головним розпорядникам бюджетних коштів.
Так, у цьому листі до головних розпорядників бюджетних коштів доведені наступні показники мінімальних соціальних стандартів:
Отже, передбачається індексація соціальних стандартів на 2026-2028 рр. відповідно до показників прогнозної інфляції на цей період. Відповідно до прогнозу Мінекономіки, споживча інфляція (на кінець року) складе: 2026 – 8,6 %, 2027 – 5,9 %, 2028 – 5,3 %.
Водночас, нагадує Гетманцев, показники мінімальних соціальних стандартів були заморожені у цьому році, і не враховують прогнозну інфляцію, яка цього року складе близько 9-10 % (прогноз уряду 9,5 %, НБУ – 8,7 %). Така заморозка призводить до погіршення реального рівня життя соціально вразливих категорій громадян, які отримують мінімальну зарплату і соціальні трансферти з бюджету. Переважна частина доходів таких громадян витрачається на товари першої необхідності, комунальні платежі, продовольство – більшість цих позицій виробляється Україні, підтримує українського виробника.
«Вважаю, шлях фіскальної консолідації за рахунок цих статей бюджету невірним і таким, що гальмує економічне зростання, що в тому числі є однією із причин уповільнення економіки цього року, і консервує бідність населення.
Також хотів би звернути увагу, що у базовому сценарії (за покращення безпекової ситуації) уряд прогнозує суттєве прискорення економіки у наступні три роки. Середні темпи зростання економіки за цей період мають скласти 5,1 %, в тому числі 4,5 % у 2026 році (проти 2,9 % у 2024 році і очікуваних 2,7 % у 2025 році).
Вважаю, що за такого макроекономічного сценарію буде справедливим закласти більший перерозподіл ВВП на соціальні цілі, насамперед, на індексацію соціальних стандартів, що само по собі має підтримати споживчий попит і разом із інвестиціями (про які згадує уряд у своєму прогнозі як про головний драйвер росту) – відновлення економіки.
Ніколи не ганявся «за дешевим популізмом». Розумію усі обмеження економіки і бюджету, непередбачуваність, пов’язану із війною, обмеженість зовнішнього фінансування. Один із небагатьох у парламенті, хто усі роки повномасштабної війни не просто пояснював важливість збереження макрофінансової стабільності як фундаменту економічної відбудови і збереження реальних доходів громадян, а робив для цього усе можливе, аби втримати стійкість фінансової, бюджетної системи, національної валюти. Усі роки подавав збалансовані правки до бюджету, вказуючи на реальні джерела їх покриття. Ресурс на справедливу індексацію соціальних стандартів, особливо, але не виключно у випадку настання миру і отримання мирних дивідендів, є – це ревізія неефективних бюджетних видатків й детінізація та розширення легальної податкової бази, які разом тільки цього року можуть принести більше 5 млрд. дол. додаткового ресурсу до бюджету.
️Що пропоную?
Як мінімум, при індексації соціальних стандартів на 2026 рік треба врахувати цьогорічну інфляцію (тобто +10 %), а взагалі у ході бюджетного процесу цього року розраховую на непросту, але чесну дискусію у парламенті щодо реформи прожиткового мінімуму і можливості його індексації відповідно до фактичного рівня. Відкритий до співпраці із економічним та фінансовим блоком уряду у цьому питанні» – пропонує депутат.
Д. Гетманцев