Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Ліквідація ОЗ – коли можна не нараховувати податкові зобов'язання

21.02.2019

В Індивідуальній податковій консультації від 29.01.19 р. № 300/ІПК/28-10-27-01-11 (далі – ІПК № 300) ДФС розглядає особливості адміністрування ПДВ при ліквідації об'єктів основних засобів (далі – ОЗ).

Перш за все завважимо, що питання про нарахування ПДВ при ліквідації об'єктів ОЗ регулюється спеціальною нормою – п. 189.9 Податкового кодексу (далі – ПК). Також можна керуватися Узагальнюючою податковою консультацією, затвердженою наказом Мінфіну від 03.08.18 р. № 673 (далі – УПК № 673).

Ліквідація об'єктів ОЗ може відбуватися з різних причин. І нарахування податкових зобов'язань залежить від цих причин.

1. Об'єкт ОЗ (як виробничого, так і невиробничого призначення) ліквідується за бажанням платника ПДВ. Така ліквідація розглядається як постачання, а значить, слід нарахувати податкові зобов'язання виходячи зі звичайної (ринкової) ціни такого об'єкта, але не нижче за його балансову вартість на момент ліквідації (абзац перший п. 189.9 ПК).

2. Об'єкт ОЗ ліквідується у зв'язку з його знищенням унаслідок дії обставин непереборної сили (пожежа, повінь, крадіжка тощо). У цьому випадку податкові зобов'язання з ПДВ не нараховуються, якщо факт такого знищення підтверджений документально (абзац другий п. 189.9 ПК). Вид підтвердного документа залежить від обставин. Наприклад, у разі крадіжки це витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, на випадок пожежі – акт, складений згідно з Порядком, затвердженим постановою КМУ від 26.12.03 р. № 2030, тощо (докладніше документи наведені в ІПК № 300 та УПК № 673).

3. Об'єкт ОЗ ліквідується у зв'язку зі знищенням, розбиранням або перетворенням, через що вже не може бути використаний за своїм первинним призначенням. Варто завважити, що це найбільш розповсюджений випадок ліквідації об'єкта ОЗ на практиці. І в цьому випадку податкові зобов'язання з ПДВ не нараховуються, якщо платник подасть до органу ДФС підтвердний документ (абзац другий п. 189.9 ПК).

Що ж це за документ? Наприклад, це може бути акт на списання об'єктів ОЗ типової форми № ОЗ-3, затвердженої наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352. Або ж інший документ довільної форми, який містить усі реквізити, передбачені для первинного документа.

Цей акт (або інший документ) оформляє створена на підприємстві комісія. Такою комісією підтверджується факт непридатності об'єкта ОЗ до використання, неможливості його використання іншими підприємствами, організаціями та установами, неефективності або недоцільності його поліпшення (ремонту, модернізації тощо) (п. 41–43 Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.03 р. № 561).

Коли ж платник ПДВ повинен подати до органу ДФС документ, що підтверджує знищення об'єкта ОЗ?

Пункт 189.9 ПК не містить прямої відповіді на це запитання. Тому ДФС у своїх роз'ясненнях наполягала на поданні такого документа разом із декларацією за звітний період, у якому відбулася ліквідація об'єкта ОЗ. Проте в УПК № 673 Мінфін роз'яснив так: оскільки нормами ПК не визначено порядок подання документів, що підтверджують факт знищення об'єкта ОЗ, платник ПДВ може подати такі документи до органу ДФС:

  • або за власною ініціативою (наприклад, разом із декларацією за період, у якому списувався об'єкт ОЗ),
  • або після запиту від органу ДФС.

Документи можна подати особисто до органу ДФС, відправити поштою (з повідомленням про вручення і з описом вкладення) або ж в електронному вигляді з накладенням ЕЦП.

Також нагадаємо, що при ліквідації об'єкта ОЗ слід керуватися виключно спеціальною для цих операцій нормою – п. 189.9 ПК. Норма пп. «г» п. 198.5 ПК для цих операцій не застосовується.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
03.06.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Затверджено зміни до Інструкції про порядок нарахування і сплати ЄСВ ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 27.05.2025 Визначено критерії, за яких діяльність не вважатиметься наданням фінансових послуг Оприлюднено показники середнь...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
05.06.2025
Заповнюємо декларацію з ПДВ із додатками: добірка відеороликів від ДПС
ДПС розроблено детальні відеоматеріали «Порядок заповнення податкової декларації з ПДВ з додатками», які покроково розкажуть про весь процес заповнення податкової звітності з ПДВ. Більше за темою: Заповнення декларації з ПДВ: загальні вимоги Декларація з ПДВ із додатками: алгоритм...
05.06.2025
Чи слід подавати додаткові документи нерезиденту для взяття на облік у ДПС при купівлі нерухомого майна
Розглянемо, чи необхідно нерезиденту для взяття на облік у контролюючому орган подавати додаткові документи. Чи необхідно нерезиденту для взяття на облік у контролюючому орган подавати додаткові документи, окрім тих, що передбачені п. 4.4 розд. IV Порядку обліку платників податків і зборів, якщо він...
05.06.2025
Чим визначається перелік товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню
Указано переліки товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню в різних роках. Більше за темою: Експорт товарів і послуг: оформлення, облік, оподаткування Імпорт без увезення, експорт без вивезення Якими нормативно-правовими документами визначається перелік товарів експорт та імпорт я...
Кращі матеріали