Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Ліквідація ОЗ – коли можна не нараховувати податкові зобов'язання

21.02.2019

В Індивідуальній податковій консультації від 29.01.19 р. № 300/ІПК/28-10-27-01-11 (далі – ІПК № 300) ДФС розглядає особливості адміністрування ПДВ при ліквідації об'єктів основних засобів (далі – ОЗ).

Перш за все завважимо, що питання про нарахування ПДВ при ліквідації об'єктів ОЗ регулюється спеціальною нормою – п. 189.9 Податкового кодексу (далі – ПК). Також можна керуватися Узагальнюючою податковою консультацією, затвердженою наказом Мінфіну від 03.08.18 р. № 673 (далі – УПК № 673).

Ліквідація об'єктів ОЗ може відбуватися з різних причин. І нарахування податкових зобов'язань залежить від цих причин.

1. Об'єкт ОЗ (як виробничого, так і невиробничого призначення) ліквідується за бажанням платника ПДВ. Така ліквідація розглядається як постачання, а значить, слід нарахувати податкові зобов'язання виходячи зі звичайної (ринкової) ціни такого об'єкта, але не нижче за його балансову вартість на момент ліквідації (абзац перший п. 189.9 ПК).

2. Об'єкт ОЗ ліквідується у зв'язку з його знищенням унаслідок дії обставин непереборної сили (пожежа, повінь, крадіжка тощо). У цьому випадку податкові зобов'язання з ПДВ не нараховуються, якщо факт такого знищення підтверджений документально (абзац другий п. 189.9 ПК). Вид підтвердного документа залежить від обставин. Наприклад, у разі крадіжки це витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, на випадок пожежі – акт, складений згідно з Порядком, затвердженим постановою КМУ від 26.12.03 р. № 2030, тощо (докладніше документи наведені в ІПК № 300 та УПК № 673).

3. Об'єкт ОЗ ліквідується у зв'язку зі знищенням, розбиранням або перетворенням, через що вже не може бути використаний за своїм первинним призначенням. Варто завважити, що це найбільш розповсюджений випадок ліквідації об'єкта ОЗ на практиці. І в цьому випадку податкові зобов'язання з ПДВ не нараховуються, якщо платник подасть до органу ДФС підтвердний документ (абзац другий п. 189.9 ПК).

Що ж це за документ? Наприклад, це може бути акт на списання об'єктів ОЗ типової форми № ОЗ-3, затвердженої наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352. Або ж інший документ довільної форми, який містить усі реквізити, передбачені для первинного документа.

Цей акт (або інший документ) оформляє створена на підприємстві комісія. Такою комісією підтверджується факт непридатності об'єкта ОЗ до використання, неможливості його використання іншими підприємствами, організаціями та установами, неефективності або недоцільності його поліпшення (ремонту, модернізації тощо) (п. 41–43 Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.03 р. № 561).

Коли ж платник ПДВ повинен подати до органу ДФС документ, що підтверджує знищення об'єкта ОЗ?

Пункт 189.9 ПК не містить прямої відповіді на це запитання. Тому ДФС у своїх роз'ясненнях наполягала на поданні такого документа разом із декларацією за звітний період, у якому відбулася ліквідація об'єкта ОЗ. Проте в УПК № 673 Мінфін роз'яснив так: оскільки нормами ПК не визначено порядок подання документів, що підтверджують факт знищення об'єкта ОЗ, платник ПДВ може подати такі документи до органу ДФС:

  • або за власною ініціативою (наприклад, разом із декларацією за період, у якому списувався об'єкт ОЗ),
  • або після запиту від органу ДФС.

Документи можна подати особисто до органу ДФС, відправити поштою (з повідомленням про вручення і з описом вкладення) або ж в електронному вигляді з накладенням ЕЦП.

Також нагадаємо, що при ліквідації об'єкта ОЗ слід керуватися виключно спеціальною для цих операцій нормою – п. 189.9 ПК. Норма пп. «г» п. 198.5 ПК для цих операцій не застосовується.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
13.05.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Держстат планує припинити ЄДРПОУ: розпочато обговорення Внесено зміни до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 02.05.2025 Працівникам планують надати прав...
27.02.2025
Зберігання та використання пального на підприємстві у 2025 році: облік, податки та документальне оформлення
Марафон-2025: головні бухгалтерські акценти року У суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності транспортні засоби, інші машини та механізми, що споживають пальне, постійно виникають запитання, пов'язані з обліком і документальним оформленням операцій з таким пальним, а також зі з...
14.02.2025
Зміни в законодавстві з 10 по 14 лютого 2025 року
Кабмін затвердив зміни до Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів Унесено зміни до постанови КМУ від 14.04.1997 № 346 «Про затвердження Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним працівникам закладів та установ ...
Нове
13.05.2025
Строкові трудові договори та коли вони запроваджуються
Трудовий договір може бути: 1) безстроковим, що укладається на невизначений строк; 2) на визначений строк, установлений за погодженням сторін; 3) таким, що укладається на час виконання певної роботи. Ці норми ст. 23 КЗпП роз’яснили посадовці управління інспекційної діяльності у Запорізькій...
13.05.2025
Як бізнесу захистити себе в господарському суді
У разі неможливості вирішити питання у досудовому порядку сторони можуть звернутися до господарського суду. Звернення до господарського суду – це важливий інструмент захисту порушених прав та інтересів суб’єктів господарювання. Проте перш ніж подати позов, сторони повинні оцінити можливі...
13.05.2025
Що робити в разі звільнення сумісника з основного місця роботи
Працівника доцільно звільнити з посади за сумісництвом, а потім прийняти на основне місце роботи за новим трудовим договором, ураховуючи вимоги ст. 24 КЗпП. Відповідно до вимог ст. 1021 КЗпП сумісництвом вважається виконання працівником, окрім основної, іншої оплачуваної роботи на умовах трудового д...
Кращі матеріали