Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Яка роль арбітражного керуючого у процедурі банкрутства та неплатоспроможності

Роз’яснення
02.05.2025

Ці фахівці здійснюють процедури у справах про банкрутство, зокрема виконують функції розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів або адміністраторів у процедурі превентивної реструктуризації.

Арбітражні керуючі, під час виконання повноважень, взаємодіють як з органами державної влади, так і з юридичними та фізичними особами. Їх участь є обов’язковою у всіх судових процедурах банкрутства – саме вони забезпечують належне проведення кожного етапу справи: від аналізу фінансового стану боржника, виявлення майна та роботи з кредиторами до реалізації активів і завершення ліквідації, а також виконують інші передбачені законом обов’язкові та факультативні повноваження.

Ініціювати відкриття провадження у справі про банкрутство може, як боржник, так і кредитор.

Зокрема, підприємці, які втратили платоспроможність, або кредитори, які прагнуть повернути заборгованість, мають право звернутися до суду з заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство. У такому випадку обов’язковою є участь арбітражного керуючого, призначеного господарським судом.

Загалом свідоцтво арбітражного керуючого мають понад тисячу осіб, проте лише частина з них бере участь у процедурах банкрутства.

Одним із кроків до підвищення прозорості процедур стало впровадження автоматизованої системи «Банкрутство та неплатоспроможність», яка наразі перебуває в дослідній експлуатації. Більшість арбітражних керуючих вже мають до неї доступ, а з тими, хто ще не підключився, ведеться робота. Система забезпечує автоматизовану публікацію звітів, фіксацію ключової інформації та інші функції, що сприяють запобіганню конфлікту інтересів та покращенню доступу учасників до інформації про процедури.

Контроль за діяльністю арбітражних керуючих здійснює Міністерство юстиції України. Перевірки можуть бути плановими або позаплановими – за зверненнями осіб, права та інтереси яких порушені в межах процедури. Під час дії воєнного стану планові перевірки не проводяться, однак позапланові тривають, і відповідальність арбітражних керуючих за порушення законодавства залишається невід’ємною частиною їх правового статусу.

Підставою для дисциплінарного провадження може бути, зокрема, виявлення грубих порушень законодавства або невиконання обов’язків.

Діяльність у сфері банкрутства вимагає високого рівня фахової підготовки. Щоб стати арбітражним керуючим, необхідно пройти навчання, стажування, а також скласти кваліфікаційний іспит. Протягом 2024 року відповідні свідоцтва отримали 37 осіб.

У 2025 році система іспитів буде оновлена: тестові запитання приведуть у відповідність до актуального законодавства, а сама процедура складання – адаптована до практичних потреб професії.

«Процес банкрутства має працювати прозоро, з дотриманням єдиних правил для всіх учасників. Ми поступово підвищуємо вимоги до фаховості арбітражних керуючих, вдосконалюємо інструменти контролю та фокусуємо значну увагу цифровізації процесів», – зазначила заступниця Міністерки юстиції України Вікторія Васильчук.

Для держави ефективна робота арбітражних керуючих означає прозорість економічного очищення – виведення з ринку неплатоспроможних підприємств або надання їм шансів на відновлення. Це сприяє оздоровленню бізнес-середовища, збереженню робочих місць у разі проведення санації, а також підвищенню рівня задоволення вимог кредиторів.

Ринок банкрутства постійно трансформується – як за змістом, так і за підходами. Удосконалення процедур, посилення інституційного контролю та підвищення вимог до фахової підготовки свідчать про намір держави зробити сферу неплатоспроможності більш професійною, ефективною та орієнтованою на результат.

Мін’юст


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
11.11.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Мінфін відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 30.10.2025 Президент підписав Закон щодо бронювання працівників з проблемними ВОД Прийнято Закон щодо обґрунтування видачі листків непрацездатності Верховна Рада прийняла за основу законопр...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
12.11.2025
Якщо заборгованість із зарплати виплачується у листопаді 2025 року
Індекси для визначення компенсації зарплати за попередні періоди, яка виплачується у 2025 році Порядок нарахування та виплати компенсації заробітної плати, нарахованої у період з 01.01.01 р., затверджений постановою КМУ від 21.02.2001 № 159 (з урахуванням внесених змін постановами КМУ від 09.08.20...
12.11.2025
Як єдинникам четвертої групи визначати загальне мінімальне податкове зобов’язання
МПЗ щодо земельної ділянки, НГО якої проведена, та МПЗ щодо земельної ділянки, НГО якої не проведена, обчислюється за формулами наведеними у ст. 381 ПКУ. Особливості визначення загального МПЗ платників єдиного податку встановлено ст. 2971 ПКУ. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Чи можна зменши...
12.11.2025
Які пільги із земельного податку встановлені для ЮО
Пільги щодо сплати земельного податку для юридичних осіб встановлені ст. 282 ПКУ. Докладніше див. нижче. Більше за темою: Чи можна отримати статус підприємця за адресою реєстрації у зоні бойових дії? Опубліковано перелік ТОТ і територій ведення бойових дій: як скористатися податковими пільгами Які...
Кращі матеріали