Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Яка роль арбітражного керуючого у процедурі банкрутства та неплатоспроможності

Роз’яснення
02.05.2025

Ці фахівці здійснюють процедури у справах про банкрутство, зокрема виконують функції розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів або адміністраторів у процедурі превентивної реструктуризації.

Арбітражні керуючі, під час виконання повноважень, взаємодіють як з органами державної влади, так і з юридичними та фізичними особами. Їх участь є обов’язковою у всіх судових процедурах банкрутства – саме вони забезпечують належне проведення кожного етапу справи: від аналізу фінансового стану боржника, виявлення майна та роботи з кредиторами до реалізації активів і завершення ліквідації, а також виконують інші передбачені законом обов’язкові та факультативні повноваження.

Ініціювати відкриття провадження у справі про банкрутство може, як боржник, так і кредитор.

Зокрема, підприємці, які втратили платоспроможність, або кредитори, які прагнуть повернути заборгованість, мають право звернутися до суду з заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство. У такому випадку обов’язковою є участь арбітражного керуючого, призначеного господарським судом.

Загалом свідоцтво арбітражного керуючого мають понад тисячу осіб, проте лише частина з них бере участь у процедурах банкрутства.

Одним із кроків до підвищення прозорості процедур стало впровадження автоматизованої системи «Банкрутство та неплатоспроможність», яка наразі перебуває в дослідній експлуатації. Більшість арбітражних керуючих вже мають до неї доступ, а з тими, хто ще не підключився, ведеться робота. Система забезпечує автоматизовану публікацію звітів, фіксацію ключової інформації та інші функції, що сприяють запобіганню конфлікту інтересів та покращенню доступу учасників до інформації про процедури.

Контроль за діяльністю арбітражних керуючих здійснює Міністерство юстиції України. Перевірки можуть бути плановими або позаплановими – за зверненнями осіб, права та інтереси яких порушені в межах процедури. Під час дії воєнного стану планові перевірки не проводяться, однак позапланові тривають, і відповідальність арбітражних керуючих за порушення законодавства залишається невід’ємною частиною їх правового статусу.

Підставою для дисциплінарного провадження може бути, зокрема, виявлення грубих порушень законодавства або невиконання обов’язків.

Діяльність у сфері банкрутства вимагає високого рівня фахової підготовки. Щоб стати арбітражним керуючим, необхідно пройти навчання, стажування, а також скласти кваліфікаційний іспит. Протягом 2024 року відповідні свідоцтва отримали 37 осіб.

У 2025 році система іспитів буде оновлена: тестові запитання приведуть у відповідність до актуального законодавства, а сама процедура складання – адаптована до практичних потреб професії.

«Процес банкрутства має працювати прозоро, з дотриманням єдиних правил для всіх учасників. Ми поступово підвищуємо вимоги до фаховості арбітражних керуючих, вдосконалюємо інструменти контролю та фокусуємо значну увагу цифровізації процесів», – зазначила заступниця Міністерки юстиції України Вікторія Васильчук.

Для держави ефективна робота арбітражних керуючих означає прозорість економічного очищення – виведення з ринку неплатоспроможних підприємств або надання їм шансів на відновлення. Це сприяє оздоровленню бізнес-середовища, збереженню робочих місць у разі проведення санації, а також підвищенню рівня задоволення вимог кредиторів.

Ринок банкрутства постійно трансформується – як за змістом, так і за підходами. Удосконалення процедур, посилення інституційного контролю та підвищення вимог до фахової підготовки свідчать про намір держави зробити сферу неплатоспроможності більш професійною, ефективною та орієнтованою на результат.

Мін’юст


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
27.05.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки Актуальні рахунки для сплати податків Пропонують повернути 100 % бронювання для критично важливих підприємств Мінцифри змінила критерії визначення критично важливих під...
05.03.2025
Опубліковано постанову КМУ, якою спрощено процедуру бронювання військовозобов’язаних
Більше за темою: Бронювання працівників: покрокові дії Анулювання бронювання військовозобов’язаних: підстави та умови Звітність із військового обліку та бронювання 5 лютого на сайті Кабміну опубліковано постанову від 28.02.2025 № 233, якою внесено зміни до порядку бронювання війсь...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
Нове
30.05.2025
Як у додатку ЦП до декларації з податку на прибуток відобразити витрати, що пов’язані з придбанням цінних паперів
Розглянемо, за якою вартістю відображаються у додатку ЦП витрати, що пов’язані з придбанням цінних паперів, та в якому звітному (податковому) періоді відображаються такі витрати. Більше за темою: Додаток ЦП: цінні папери – різниці За якою вартістю відображаються у рядку 02 додатка ...
30.05.2025
Чи потрібно реєструвати місце зберігання, якщо воно вже зареєстроване іншим СГД
Розглянемо, кому потрібно/не потрібно вносити відомості до Єдиного реєстру місць зберігання. Більше за темою: Вимоги до місць зберігання і транспортування пального: відповіді на актуальні запитання Чи потрібно СГ вносити до Єдиного реєстру місць зберігання відомості про приміщення, в якому буд...
30.05.2025
Чи передбачено застосування РРО особами, які здійснюють незалежну професійну діяльність
Фізособи, які здійснюють незалежну професійну діяльність, мають право не застосовувати РРО при здійсненні готівкових та/або безготівкових розрахунків. Правовідносини у сфері застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних РРО регулюються Податковим кодексом (далі – ПК) і Законом...
Кращі матеріали