Які встановлені штрафні санкції за порушення ведення касової дисципліни?
Станом на дату звернення та в зв’язку з втратою чинності у 2019 році Указу Президента України від 12 червня 1995 року N 436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки», штрафні санкції за порушення ведення касових операцій не передбачені жодним нормативно-правовим документом.
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
від 27.05.21 р. № 2104/ІПК/99-00-07-05-01-06
Державна податкова служба України розглянула звернення (далі – Товариство) без дати та номеру (далі – звернення) щодо надання податкової консультації стосовно норм регулювання касової дисципліни, що надійшло з Головного управління ДПС у області, та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) повідомляє.
Товариство просить надати роз’яснення щодо можливості встановлення ліміту каси для підрозділів (1 питання звернення) та повідомити про діючі на момент звернення штрафні санкції за порушення ведення касової дисципліни (2 питання звернення).
Щодо 1 питання звернення.
Порядок ведення касових операцій у національній валюті України юридичними особами (крім банків) та їх відокремленими підрозділами незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (далі – підприємства), органами державної влади та органами місцевого самоврядування під час здійснення ними діяльності з виробництва, реалізації, придбання товарів чи іншої господарської діяльності (далі – установи), фізичними особами, які здійснюють підприємницьку діяльність, та фізичними особами визначається Положенням про ведення касових операцій у національній валюті в Україні (далі – Положення), затвердженим постановою Правління Національного банку України від 29.12.2017 р. N 148 із змінами та доповненням (далі – Постанова N 148).
Вимогами Постанови N 148 передбачено, що суб'єкти господарювання зобов’язанні розробити та затвердити порядок оприбуткування готівки в касі та порядок розрахунку ліміту каси з урахуванням норм Положення про ведення касових операцій.
Відповідно до підпунктів 3, 4, 16 пункту 3 Розділу І Положення:
- готівка - це грошові знаки національної валюти України (банкноти і монети, у тому числі розмінні, обігові, пам'ятні монети, які є платіжними засобами);
- готівкова виручка (готівка) – це сума фактично одержаної готівки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), а також від операцій, що безпосередньо не пов'язані з реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг) та іншого майна;
- ліміт залишку готівки в касі (далі – ліміт каси) – це граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час та забезпечити роботу на початку наступного робочого дня.
Пунктом 14 Розділу ІІ Положення встановлено, що установа/підприємство, що здійснює операції з готівкою в національній валюті, ліміт каси та строки здавання готівкової виручки (готівки) установлює, виходячи з потреби прискорення обігу готівки та своєчасного її надходження до кас банків.
Пунктом 50 Розділу V Положення передбачено, що установа, підприємство, небанківська установа на підставі цього Положення та з урахуванням особливостей роботи зобов'язані розробити та затвердити внутрішнім документом порядок розрахунку ліміту каси установи, підприємства, небанківської установи та їх відокремлених підрозділів. У розрахунку враховується строк здавання установою, підприємством, небанківською установою готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках, визначений договором банківського рахунку та не враховується готівка, унесена через платіжні пристрої, що належать небанківським установам. Ліміт каси установи, підприємства, небанківські установи встановлюють на підставі розрахунку середньоденного надходження готівки до каси або її середньоденної видачі з каси за рішенням керівника установи, підприємства, небанківської установи або уповноваженої ним особи.
Установа, підприємство, небанківська установа затверджує внутрішніми документами установлений ліміт каси. Для відокремлених підрозділів ліміт каси установлюється і доводиться до їх відома відповідним внутрішнім документом установи, підприємства - юридичної особи, небанківської установи.
Установи/підприємства, що розпочинають свою діяльність, а також підприємства, діяльність яких була пов'язана виключно з безготівковими розрахунками та які відповідно до встановленого законодавством України порядку отримують право на здійснення додаткового виду діяльності, що передбачає здійснення готівкових розрахунків, на перші три місяці їх роботи (з дня першого готівкового розрахунку) ліміт каси встановлюють згідно з прогнозними розрахунками. Ліміт каси, установлений з урахуванням прогнозних розрахунків, у двотижневий строк після закінчення перших трьох місяців їх роботи переглядається за фактичними показниками діяльності.
Пунктом 53 Розділу V Положення встановлено - ліміт каси вважається нульовим, якщо установою/підприємством його не встановлено (незалежно від причин такого невстановлення). Уся готівка, що перебуває в касі установи/підприємства на кінець робочого дня і не здана нею/ним відповідно до вимог цього Положення, уважається понадлімітною, якщо установою/підприємством ліміт каси не встановлено (незалежно від причин такого невстановлення).
Також, пунктом 55 Розділу V визначено, що установлений ліміт каси та строки здавання готівкової виручки (готівки) можуть переглядатися у зв’язку із змінами законодавства України або за наявності відповідних обставин (зміни в надходженнях/видатках готівки, внутрішнього трудового розпорядку / графіків змінності тощо). Документи [нормативно-правові акти, внутрішні документи (розрахунки) установи/підприємства, затверджені (підписані) керівником або уповноваженою ним особою], на підставі яких переглянуто ліміт каси, строки здавання готівкової виручки (готівки), додаються до відповідних наказів (розпоряджень), договорів банківського рахунку установи/підприємства.
Враховуючи викладене повідомляємо.
Ліміт каси встановлюється суб’єктом господарювання самостійно.
Для його відокремлених підрозділів ліміт каси установлюється і доводиться до їх відома відповідним внутрішнім документом в межах ліміту каси встановленого суб’єктом господарювання.
Тобто, керівник суб’єкта господарювання не може встановлювати відокремленим підрозділам ліміт каси вищий за ліміт, встановлений на підставі розрахунку середньоденного надходження готівки до каси або її середньоденної видачі з каси.
Щодо 2 питання звернення.
Станом на дату звернення та в зв’язку з втратою чинності у 2019 році Указу Президента України від 12 червня 1995 року N 436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки», штрафні санкції за порушення ведення касових операцій не передбачені жодним нормативно-правовим документом.
У відповідності до пункту 52.2 статті 52 ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію та діє в межах законодавства яке було чинним на момент надання такої консультації.
Коментарі до матеріалу