Зміни щодо застосування штрафних санкцій
З 23.05.2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» від 16.01.2020 № 466-ІХ, в якому запроваджено нові концепції відповідальності платників податків за окремі правопорушення, встановлені Податковим кодексом України (далі – ПКУ), контроль за якими покладено на контролюючий орган.
Також, встановлено перелік обставин, що звільняють платника від фінансової відповідальності або пом’якшують її.
Запроваджується новий склад податкових порушень та модифікація існуючих.
Так, змінено розмір штрафних санкцій за окремі податкові порушення, а саме:
з 23.05.2020 року збільшено штрафи за порушення, передбачені ст. 117, 120 ПКУ. Так, за неподання або несвоєчасне подання податкової звітності суму штрафної санкцій збільшено зі 170 гривень до 340 гривень. Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень за кожне таке неподання або несвоєчасне подання;
з 01.01.2021 року змінено розміри штрафів за порушення правил сплати податків:
- зменшено штрафи у разі, якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов’язання: при затримці сплати до 30 днів – з 10 до 5 %, після 30 днів – з 20 до 10 %;
- введено окремі штрафи для випадків умисного повторного порушення у розмірі 25% та умисного повторного порушення строком більше 90 днів – 50%.
Запроваджується нова концепція відповідальності платників податків, яка передбачає:
- обов’язковий аналіз та доведення контролюючими органами наявності умислу та вини платника податків при вчинені податкового правопорушення;
- притягнення до фінансової відповідальності платника податків за вчинення податкового правопорушення здійснюється за умови наявності в діянні вини, крім деяких податкових правопорушень, відповідальність за які настає незалежно від наявності вини (відчуження майна, яке перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; неподання у строк документів для взяття на облік, здійснення видаткових операцій за рахунком платника податку або іншою фінансовою установою до отримання повідомлення відповідного контролюючого органу, тощо);
- визначення обставин, що пом’якшують відповідальність особи за вчинення податкового правопорушення (під впливом погрози, примусу, матеріальну, службову чи іншу залежність; збігу тяжких особистих чи сімейних обставин; самостійне повідомлення платника про вчинене ним правопорушення);
- визначення додаткових обставин, що звільняють від фінансової відповідальності платника податків, зокрема вчинення діяння: особою, що діяла у відповідності до висновку об’єднаної палати, Великої Палати Верховного Суду, зразкової справи Верховного суду, щодо застосування норм права, від якої в подальшому було відступлено; внаслідок незаконних рішень, дій або бездіяльності контролюючих органів;
- зменшення суми штрафів за вчинення податкового правопорушення на 50% у разі наявності хоча б однієї обставини, що пом’якшує відповідальність.
З 1 січня 2021 року запрацюють, зокрема, оновлені норми ПКУ щодо направлення платникам податкових повідомлень-рішень. Так, п. 42.5 ст. 42 ПКУ визначено, що у разі якщо платник податків не подав заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет, листування з платником податків здійснюється шляхом надіслання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручаються платнику податків (його представнику).
Також, вводиться удосконалений порядок розгляду заперечення до акта перевірки. Заперечення до акта перевірки та/або додаткові документи і пояснення, у разі їх подання платником податків у визначеному п. 86.7 ст. 86 ПКУ порядку, розглядаються комісією контролюючого органу з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірки, яка є постійно діючим колегіальним органом контролюючого органу. Склад комісії та порядок її роботи затверджується наказом керівника контролюючого органу.
Розгляд матеріалів перевірки здійснюється протягом 10 робочих днів (замість календарних), що настають за днем отримання заперечень до акта перевірки.
Звертаємо увагу, що до п. 57.1 ст. 57 ПКУ внесено зміни щодо термінів сплати податків, а саме, визначено: якщо граничний строк сплати податкового зобов'язання припадає на вихідний або святковий день, останнім днем сплати податкового зобов'язання вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем.
Також, до п. 57.3 ст. 57 ПКУ внесено зміни, щодо термінів сплати грошових зобов’язань, у разі визначення їх контролюючим органом за підставами зазанченими у п.п. 54.3.1 – 54.3.6 п. 54.3 ст. 54 ПКУ. Так, з урахуванням змін, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
kyiv.tax.gov.ua
Коментарі до матеріалу