Етична поведінка під час здійснення публічних закупівель
Реформування сфери публічних закупівель було розпочато з метою створення умов для її ефективного функціонування. Одним із пріоритетних напрямів діяльності Мінекономрозвитку як Уповноваженого органу в цій сфері є підвищення рівня прозорості дій замовників.
У рамках Угоди про асоціацію, підписаної між Україною та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їх державами-членами (набула чинності з 01.09.17 р.) (далі – Угода про асоціацію), Україна взяла зобов’язання щодо приведення національного законодавства з питань публічних закупівель у відповідність до директив ЄС шляхом поступової гармонізації.
На виконання ст. 152 Угоди про асоціацію в частині публічних закупівель розпорядженням КМУ від 24.02.16 р. № 175-р затверджено Стратегію реформування системи публічних закупівель («Дорожня карта») та План заходів щодо її реалізації. Цим Планом, зокрема, передбачено запровадження Кодексу поведінки для всіх суб’єктів сфери публічних закупівель, що встановлюватиме для них єдині правила поведінки.
За результатами проведеної роботи Мінекономрозвитку спільно з Проектом ЄС напрацьовано та підготовлено (лист Мінекономрозвитку від 01.04.19 р. № 3304-04/13647-06):
Настанови щодо етичної поведінки замовників під час здійснення публічних закупівель (далі – Настанови) (додаток 1); Кодекси поведінки щодо публічних закупівель (додаток 2).
Оскільки рівень етичної культури замовників та обґрунтованість прийнятих рішень впливають на ступінь довіри, прозорості та справедливості під час проведення процедур закупівель, Мінекономрозвитку з метою формування загальноприйнятих норм етичної поведінки, дотримання основних принципів здійснення закупівель, запобігання можливим правопорушенням та конфлікту інтересів пропонує замовникам використовувати розроблені Настанови.
Увага! Настанови не встановлюють норм права, вони мають виключно рекомендаційний та інформаційний характер, а також можуть використовуватися для розробки внутрішніх організаційно-розпорядчих документів замовника щодо організації та проведення публічних закупівель, зокрема положення про тендерний комітет (уповноважену особу), посадової інструкції уповноваженої особи, трудового контракту з уповноваженою особою, антикорупційної програми (для суб’єктів господарювання державної чи комунальної власності).
У Настановах наведено Основні принципи здійснення закупівель – бажані правила етичної поведінки суб’єктів сфери публічних закупівель, які сприяють стабілізації всього процесу здійснення закупівель:
- Добросовісна конкуренція серед учасників.
- Максимальна економія та ефективність.
- Відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.
- Недискримінація учасників.
- Об’єктивне та неупереджене оцінювання тендерних пропозицій.
- Запобігання корупційним діям і зловживанням.
Фактори, що впливають на мінімізацію конфліктності між суб’єктами сфери публічних закупівель: законність, компетентність, неупередженість, підзвітність, взаємоповага, доброчесність.
Також у Настановах детально прописано заходи з організації та проведення публічних закупівель.
З огляду на те що Кодекси поведінки щодо публічних закупівель переважно зосереджуються на доброчесності та запобіганні корупції, які можуть ініціюватися обома категоріями зацікавлених структур (покупцями-замовниками та учасниками торгів), пропонується запровадити Рекомендації з етичних аспектів (Кодекс), що поширюються на організації-замовників та суб’єктів господарювання, які беруть участь у процедурах закупівель:
у частині замовників це буде зроблено у вигляді Методичних рекомендацій Мінекономрозвитку щодо формування етичної поведінки замовників під час здійснення публічних закупівель (як передбачено Стратегією/Дорожньою картою реформування публічних закупівель);
у частині суб’єктів господарювання — це включення положень щодо публічних закупівель до антикорупційних програм (програм забезпечення дотримання законодавства) суб’єктів господарювання. Цьому має передувати включення відповідних положень про публічні закупівлі як поправок до Типової антикорупційної програми, затвердженої рішенням НАЗК від 02.03.17 р. № 75.
Лист Мінекономрозвитку від 01.04.19 р. № 3304-04/13647-06.
Коментарі до матеріалу