Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Етична поведінка під час здійснення публічних закупівель

12.06.2019

Реформування сфери публічних закупівель було розпочато з метою створення умов для її ефективного функціонування. Одним із пріоритетних напрямів діяльності Мінекономрозвитку як Уповноваженого органу в цій сфері є підвищення рівня прозорості дій замовників.

У рамках Угоди про асоціацію, підписаної між Україною та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їх державами-членами (набула чинності з 01.09.17 р.) (далі – Угода про асоціацію), Україна взяла зобов’язання щодо приведення національного законодавства з питань публічних закупівель у відповідність до директив ЄС шляхом поступової гармонізації.

На виконання ст. 152 Угоди про асоціацію в частині публічних закупівель розпорядженням КМУ від 24.02.16 р. № 175-р затверджено Стратегію реформування системи публічних закупівель («Дорожня карта») та План заходів щодо її реалізації. Цим Планом, зокрема, передбачено запровадження Кодексу поведінки для всіх суб’єктів сфери публічних закупівель, що встановлюватиме для них єдині правила поведінки.

За результатами проведеної роботи Мінекономрозвитку спільно з Проектом ЄС напрацьовано та підготовлено (лист Мінекономрозвитку від 01.04.19 р. № 3304-04/13647-06):

Настанови щодо етичної поведінки замовників під час здійснення публічних закупівель (далі – Настанови) (додаток 1); Кодекси поведінки щодо публічних закупівель (додаток 2).

Оскільки рівень етичної культури замовників та обґрунтованість прийнятих рішень впливають на ступінь довіри, прозорості та справедливості під час проведення процедур закупівель, Мінекономрозвитку з метою формування загальноприйнятих норм етичної поведінки, дотримання основних принципів здійснення закупівель, запобігання можливим правопорушенням та конфлікту інтересів пропонує замовникам використовувати розроблені Настанови.

Увага! Настанови не встановлюють норм права, вони мають виключно рекомендаційний та інформаційний характер, а також можуть використовуватися для розробки внутрішніх організаційно-розпорядчих документів замовника щодо організації та проведення публічних закупівель, зокрема положення про тендерний комітет (уповноважену особу), посадової інструкції уповноваженої особи, трудового контракту з уповноваженою особою, антикорупційної програми (для суб’єктів господарювання державної чи комунальної власності).

У Настановах наведено Основні принципи здійснення закупівель – бажані правила етичної поведінки суб’єктів сфери публічних закупівель, які сприяють стабілізації всього процесу здійснення закупівель:

  1. Добросовісна конкуренція серед учасників.
  2. Максимальна економія та ефективність.
  3. Відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.
  4. Недискримінація учасників.
  5. Об’єктивне та неупереджене оцінювання тендерних пропозицій.
  6. Запобігання корупційним діям і зловживанням.

Фактори, що впливають на мінімізацію конфліктності між суб’єктами сфери публічних закупівель: законність, компетентність, неупередженість, підзвітність, взаємоповага, доброчесність.

Також у Настановах детально прописано заходи з організації та проведення публічних закупівель.

З огляду на те що Кодекси поведінки щодо публічних закупівель переважно зосереджуються на доброчесності та запобіганні корупції, які можуть ініціюватися обома категоріями зацікавлених структур (покупцями-замовниками та учасниками торгів), пропонується запровадити Рекомендації з етичних аспектів (Кодекс), що поширюються на організації-замовників та суб’єктів господарювання, які беруть участь у процедурах закупівель:

у частині замовників це буде зроблено у вигляді Методичних рекомендацій Мінекономрозвитку щодо формування етичної поведінки замовників під час здійснення публічних закупівель (як передбачено Стратегією/Дорожньою картою реформування публічних закупівель);

у частині суб’єктів господарювання — це включення положень щодо публічних закупівель до антикорупційних програм (програм забезпечення дотримання законодавства) суб’єктів господарювання. Цьому має передувати включення відповідних положень про публічні закупівлі як поправок до Типової антикорупційної програми, затвердженої рішенням НАЗК від 02.03.17 р. № 75.

Лист Мінекономрозвитку від 01.04.19 р. № 3304-04/13647-06.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
27.05.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки Актуальні рахунки для сплати податків Пропонують повернути 100 % бронювання для критично важливих підприємств Мінцифри змінила критерії визначення критично важливих під...
05.03.2025
Опубліковано постанову КМУ, якою спрощено процедуру бронювання військовозобов’язаних
Більше за темою: Бронювання працівників: покрокові дії Анулювання бронювання військовозобов’язаних: підстави та умови Звітність із військового обліку та бронювання 5 лютого на сайті Кабміну опубліковано постанову від 28.02.2025 № 233, якою внесено зміни до порядку бронювання війсь...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
Нове
02.06.2025
Як заповнити додаток 3 «Розрахунок загального мінімального податкового зобов’язання за податковий (звітний) рік» у разі уточнення
Розглянемо, як юрособою заповнюється додаток 3 до податкової декларації платника ЄП четвертої групи, показники якого уточнюються. Яким чином ЮО заповнюється додаток 3 «Розрахунок загального мінімального податкового зобов’язання за податковий (звітний) рік» до податкової декларації ...
02.06.2025
Роздрукування чи створення в електронному вигляді Z-звіту без обов’язкових реквізитів: відповідальність
Розглянемо: які загальні реквізити повинні містити чеки Z-звітів; яка передбачена відповідальність у вигляді фінансових санкцій до СГ, які здійснюють розрахункові операції з порушенням вимог законодавства тощо. Більше за темою: Зміну закрито несвоєчасно або не створено Z-звіт: яким б...
02.06.2025
Надання щорічних додаткових відпусток за роботу із шкідливими і важкими умовами праці
Конкретна тривалість відпустки встановлюється колективним чи трудовим договором залежно від результатів атестації робочих місць за умов праці та часу зайнятості працівника в ціх умовах. Більше за темою: Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити? Відпов...
Кращі матеріали